Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som er sosialt akseptert å gi i gave til brudeparet når man er forlover? I vårt tilfelle er vi begge (jeg og samboer) forlovere til det samme paret, og vi begge har brukt en del penger allerede i forbindelse med utdrikningslag og klær/utstyr til bryllupet.

Jeg har brukt penger over det som ble samlet inn av gjengen i utdrikkningslaget, da det ikke holdt og jeg syntes det var litt smålig å be om mer penger.

Jeg har veldig trang økonomi for tiden, og flere regninger liggende, og må bruke Mastercard på disse.

Jeg har sagt til min samboer at jeg kun har mulighet til å ta meg råd til 250 kr i gave, og at han kan gjøre det samme eller skaffe noe i tillegg.

Men han mener jeg er gjerrig i og med at vi er forlovere og at dette er et bryllup som kun vil skje denne ene gangen. Og jeg føler jeg virkelig ikke kan ta meg råd til å bruke mer penger på dette paret, uavhengig hvor gode venner de er av oss! Jeg synes jo det er veldig kjipt å ikke kunne bruke ubegrenset på gave så klart.

Men hvem har "rett"?

Anonym poster: 01e0b71c06dd1e6b436dfbc07cc668b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

250,- er ekstremt smålig. Du har visst lenge at de skal gifte seg, og som forlover kunne du ha spart opp penger til gave. Synes dere burde gi ihvertfall 1500,- fra hver.

Anonym poster: 99d65b3aa9a73e1866ff0f64522c98d4

Skrevet

250,- er ekstremt smålig. Du har visst lenge at de skal gifte seg, og som forlover kunne du ha spart opp penger til gave. Synes dere burde gi ihvertfall 1500,- fra hver.

1500,- fra hver er ekstremt mye når man er ung, og absolutt ikke vanlig. I ingen av de bryllupene jeg har vært i får brudeparet gave for noe særlig mer enn 1000,- fra andre enn familie. Jeg ville kjøpt noe som ikke sto på bryllupslisten, en fin gave for rundt 1000kr til sammen for deg og samboeren. Kanskje kjøp noe som de ikke naturlig kan trace tilbake akkurat hva det kostet.

Jeg ga to oljelamper til utebruk da jeg var forlover, og de vet jeg er brukt masse av brudeparet :-)

• Liker 6
Skrevet

1500,- fra hver er ekstremt mye når man er ung, og absolutt ikke vanlig. I ingen av de bryllupene jeg har vært i får brudeparet gave for noe særlig mer enn 1000,- fra andre enn familie. Jeg ville kjøpt noe som ikke sto på bryllupslisten, en fin gave for rundt 1000kr til sammen for deg og samboeren. Kanskje kjøp noe som de ikke naturlig kan trace tilbake akkurat hva det kostet.

Jeg ga to oljelamper til utebruk da jeg var forlover, og de vet jeg er brukt masse av brudeparet :-)

Støtter denne.

Men du sier ikke noe om hvor mye du har brukt på utdrikningslaget. Jeg synes det har noe å si, for å arrangere det er også en gave fra deg (selv om andre også har vært med på det, og har betalt for det)

Skrevet

Man skal gi etter hva man har råd til har jeg lært meg nå. Gaver som gjør at regninger på må på kredittkort er ikke hyggelige gaver. Jeg synes dere skal gi det dere har råd til nå. Skulle dere gitt mer måtte dere spart, hvis dere hadde hatt mulighet. Dersom dere etterhvert får bedre råd så kan dere til og med gi paret en forsinket gave, eller spandere en felles tur osv, hvis dere synes det blir lite nå. Siden dere er forlovere er dere antagelig veldig gode venner, og de bør absolutt ha forståelse for at en større gave f.eks kommer litt senere, eller at dere rett og slett ikke har råd.

Jeg vil aldri at mine venner skulle sette seg i gjeld for å gi meg/oss gave. Aldri.

• Liker 5
Skrevet

dere kan finde noe finnt til 500 kr. ingen grunn til at føle noe press.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Når du må krite dine egne regninger for å få råd til gave, så er det nok med 250kr. Man skal ikke gi over evne.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er forlover, så er det faktisk tanken som teller mer enn kronebeløpet.Kan du ikke heller få laget et fotoalbum fra tiden dere alle har hatt sammen som venner, og avslutte med noen bilder fra utdrikkingslagene.

En slik gave er verdt så utrolig mye mer enn noe kjipt sølvbestikk eller hva det nå er de ønsker seg.

• Liker 2
Gjest celebi
Skrevet

Som forlover har du helt sikkert lagt ned mye tid og "gratisarbeid" i bryllupet og planleggingen. 250 kr er ingen stor sum, men som gode venner forstår de sikkert at du ikke har råd til mer. Gaver er noe man mottar med takknemlighet, ikke noe man har rett på. Jeg støtter også ideen om å lage en personlige gave selv, som for eksempel et fotoalbum. Det kan lett bli den fineste av alle gavene de får, uten at det trenger å koste deg mange kronene.

Synd å lese så mye her om at folk føler seg forpliktet til å bruke mer penger som bryllupsgjest eller forlover enn hva de har råd til. Jeg hadde blitt forferdelig lei meg om noen meldte avbud i mitt bryllup fordi de ikke hadde råd til å gi alt de trodde jeg forventet... :(

• Liker 5
Skrevet

Si det som det er at du ikke hadde råd til noe mer, selv om du gjerne skulle gitt noe helt annet. Jeg ville aldri ønsket at noen skulle gi for mer enn de hadde råd til. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Jeg synes selv 250 kroner fra hver er alt for lite, men jeg har hatt svært lite til overs i måneden, og det har vart slik over et halvt år nå.

Jeg har allerede brukt et gavekort jeg hadde på å lage fotobok, + lagt til 100 kroner ekstra, og laget en fotobok med bilder fra utdrikkningslaget. Men denne tenkte jeg skulle være fra alle jentene i utdrikkningslaget, selv om jeg betalte for det og brukte flere timer på å lage den.

Jeg tror vi velger å gi 500 kroner hver i gavekort på den butikken de har lagt igjen ønskeliste, så blir alle fornøyde.

1500 fra hver er et utrolig høyt beløp!! Ikke alle har mulighet til å gi det, og skal det være nødvendig å spare over en lengre periode for å kunne gi det i bryllupsgave? Du er sikkert en av de som gir en Ipad til en 3-åring også..

• Liker 3
Skrevet

Gje etter lommeboka, og ikkje etter naboens lommebok. Det er jo du som sitter igjen med din økonomi i etterkant.

• Liker 1
Skrevet

Man trenger ikke bruke masse penger. 250-500 kan holde i massevis :) Det er også fint og personlig om dere lager noe, eller er kreative på andre måter. Det er tanken som teller ;)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Jeg synes selv 250 kroner fra hver er alt for lite, men jeg har hatt svært lite til overs i måneden, og det har vart slik over et halvt år nå.

Jeg har allerede brukt et gavekort jeg hadde på å lage fotobok, + lagt til 100 kroner ekstra, og laget en fotobok med bilder fra utdrikkningslaget. Men denne tenkte jeg skulle være fra alle jentene i utdrikkningslaget, selv om jeg betalte for det og brukte flere timer på å lage den.

Jeg tror vi velger å gi 500 kroner hver i gavekort på den butikken de har lagt igjen ønskeliste, så blir alle fornøyde.

1500 fra hver er et utrolig høyt beløp!! Ikke alle har mulighet til å gi det, og skal det være nødvendig å spare over en lengre periode for å kunne gi det i bryllupsgave? Du er sikkert en av de som gir en Ipad til en 3-åring også..

1500,- fra hver er ikke mye når man er forlover. Dere er jo tross alt forlovere begge to! Og synes ikke du har betalt særlig mye for annet, så skjønner ikke hva du sutrer for.

Skrevet

1500,- fra hver er ikke mye når man er forlover. Dere er jo tross alt forlovere begge to! Og synes ikke du har betalt særlig mye for annet, så skjønner ikke hva du sutrer for.

3000 er utrolig mye penger når man ikke har de. Forlover eller ei. Ts har ikke mer enn 250 kr å bruke på gave nå, uansett hvor mye hun har lyst.

AnonymBruker
Skrevet

Til anonym over: hva vet du om hvor mye penger jeg har brukt? Jeg har ikke skrevet hvor mye jeg har brukt totalt KUN for dette bryllupet. Og hvis det skal være slik at 1500 er det minste man skal gi pr pers i gave, så synes jeg det er veldig trist..

Vi ente opp med å kjøpe en kjempefin lykt fra home & cottage og et gavekort på Black design shop. Tror brudeparet vil bli veldig fornøyd med gaven. Ble ca 700 kr til sammen da det var veldig mye rabatt på lykten. Og jeg er veldig glad vi fant noe som passer paret godt.

Skrevet

Til anonym over: hva vet du om hvor mye penger jeg har brukt? Jeg har ikke skrevet hvor mye jeg har brukt totalt KUN for dette bryllupet. Og hvis det skal være slik at 1500 er det minste man skal gi pr pers i gave, så synes jeg det er veldig trist..

Vi ente opp med å kjøpe en kjempefin lykt fra home & cottage og et gavekort på Black design shop. Tror brudeparet vil bli veldig fornøyd med gaven. Ble ca 700 kr til sammen da det var veldig mye rabatt på lykten. Og jeg er veldig glad vi fant noe som passer paret godt.

Synes dere fant en fin gave jeg, og black design har jo masse flotte ting! Hadde elsket å få et gavekort derfra selv!

Også synes jeg at det albumet burde kun være fra deg, eller så burde de andre jentene spytte inn noen kr. Men det er nå min mening da :)

AnonymBruker
Skrevet

Håper ikke brudeparet betaler mye pr kuvert. 350,- fra forlover er faktisk så smålig at jeg ikke har ord.

AnonymBruker
Skrevet

Håper ikke brudeparet betaler mye pr kuvert. 350,- fra forlover er faktisk så smålig at jeg ikke har ord.

Hvorfor bryr du deg? Har man ikke penger så har man ikke penger. Slutt å oppfør deg som en drittsekk, det er absolutt ikke vanlig å gi gaver for så mye penger. Og forlovere har som regel spyttet i mye ekstra i utdrikningslaget, det vet jeg av erfaring. Slutt å bry deg, det er ikke ditt liv!!!

Anonym poster: 5605497b5658570ae426093108bcf7d7

• Liker 2
Skrevet

Mener du at brudepar burde ta betalt fra gjestene? Jeg har alltid tenkt at jeg bestemte hvor mye penger jeg la i festen, så bestemmer gjestene hva de vil gi i gave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...