Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde amming hele døgnet (mange ganger om natten og) var en sikker prevensjon så vi har hatt sex en gang da baby var 6 uker, og en gang ved 8 uker.

Så leste jeg etterpå at beskyttelsen er en myte?

Jeg bare tenker at jeg kommer jo kanskje ikke til å oppdage at jeg er gravid isåfall, for jeg forventer jo ikke mensen.

Og sist merker jeg ikke noe til det før magen begynte å komme da jeg var 4 mndr på vei.

Jeg tror jeg bare er sliten og hysterisk redd for at jeg skal være gravid i tillegg da vi har en vanskelig spebarnstid og tanken på en til nå gjør meg livredd :fnise:

Tror dere jeg kan slappe av eller burde jeg teste meg?

Funker graviditetstester like bra når man ikke har hatt mensen på over ett år og ammer?

Anonym poster: c138bbcd22785a40ae9431d163e8a623

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Klart de fungerer like bra, de måler hcg. Jeg ville testet meg.

Skrevet

Hvordan skal det å amme virke som prevansjon? Skjønner ikke logikken..

• Liker 2
Skrevet

Fullamming skal per definisjon hindre eggløsning, men ettersom de fleste leger skriver ut prevensjon til den nybakte moren på 6-ukerskontrollen, så er det nok begrenset hvor god prevensjon ammingen egentlig er.

• Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Hindrer eggløsning

Skrevet

Hindrer eggløsning

Jeg vet om flere som har blitt gravid under to måneder etter fødsel, og de ammet. Er tydeligvis ikke særlig safe.

Skrevet

Jeg kjenner en som ble gravid en mnd etter fødsel, så det er mulig :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ånei... Var ikke akkurat det jeg ville høre...

Men da blir det test.

Disse som ble gravide, vet dere om de beholdt eller ikke?

TS

Skrevet

Jeg kjenner to som har beholdt. Ungene er født med hhv 11 og 15 mnd mellomrom.

AnonymBruker
Skrevet

Tror du er ganske sikker dersom du ammer jevnlig gjennom natta og babyen er så liten.

Fikk mensen med en gang småen sov ekstra lenge en natt.

Anonym poster: c72c16f3194ba469305b088c1c51ccb8

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som var gravid i uke 6 eller 8 når datteren hennes var 3 mnd gammel. Hun ammet riktignok ikke da. De valgte og ikke beholde!

Anonym poster: 2046ca21bf3689b8937273704bdc6236

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg vet om flere som har blitt gravid under to måneder etter fødsel, og de ammet. Er tydeligvis ikke særlig safe.

Har lest man må amme x antall ganger om natta i tillegg for at det skal ha full effekt.

Skrevet

Har lest man må amme x antall ganger om natta i tillegg for at det skal ha full effekt.

Jeg ammet x antall ganger om natten til eldste var 13 mnd, men fikk allikevel eggløsning da ungen ikke var tre måneder engang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde amming hele døgnet (mange ganger om natten og) var en sikker prevensjon så vi har hatt sex en gang da baby var 6 uker, og en gang ved 8 uker.

Så leste jeg etterpå at beskyttelsen er en myte?

Jeg bare tenker at jeg kommer jo kanskje ikke til å oppdage at jeg er gravid isåfall, for jeg forventer jo ikke mensen.

Og sist merker jeg ikke noe til det før magen begynte å komme da jeg var 4 mndr på vei.

Jeg tror jeg bare er sliten og hysterisk redd for at jeg skal være gravid i tillegg da vi har en vanskelig spebarnstid og tanken på en til nå gjør meg livredd :fnise:

Tror dere jeg kan slappe av eller burde jeg teste meg?

Funker graviditetstester like bra når man ikke har hatt mensen på over ett år og ammer?

Med meg funket amming som "prevensjon". så lenge jeg ammet så fikk ikke jeg eggløsning. Den komm rett etter jeg sluttet og amme.

Men jeg hadde ei venninne som fikk igjenn mensen når hun var 6 uker og ble gravid 5 mnd etter fødselen. Og egglønsinga kommer før mensen. Så du har ingen garanti når du ammer.

Anonym poster: 0216eefbb84b45decb4bad25a5c3d5a2

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å tilføye så fullammet venninna mi også. Og jeg selv ammet barna mine til de var 7 mnd, 9 mnd og 11 mnd..og fikk den nøyaktig 1 mnd etter jeg sluttet å amme. Så det er nok fra person til person.

Anonym poster: 0216eefbb84b45decb4bad25a5c3d5a2

AnonymBruker
Skrevet

Man kan få mensen uten å ha hatt EL også.

Om baby fullammes, det aldri går lenger en ca 6 timer mellom ammingene og baby er under 6mnd er man vel relativt trygg?

Skrevet

Man kan få mensen uten å ha hatt EL også.

Om baby fullammes, det aldri går lenger en ca 6 timer mellom ammingene og baby er under 6mnd er man vel relativt trygg?

Nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Jo

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en test som jeg fikk tatt idag tidlig, og jeg var ikke gravid.

For en utrolig lettelse!

Men tar nok ikke sjansen igjen for å si det sånn. Jeg vil ta meg av det barnet vi har, det er mer enn nok! Tror kropp og psyke hadde tatt fullstendig knekken...

Og hva med permisjon med andremann når jeg ikke har jobbet? Nei grøss og gru.

Babyen min ammer oftere enn hver 3 time gjennom hele døgnet, og jeg leste da at det skulle være sikkert. Utrolig dumt at helsepersonell skriver det om det er såpass usikkert.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Amming skal være like sikker prevensjon som spiral, dvs 97-99 % sikkert. Dermed vil det alltid være 1-3 personer av 100 som blir gravid likevel.

Selv ble jeg gravid når yngstemann var 3 uker gammel, og fikk vite dette på 6 ukerskontrollen. Jeg var verken fysisk eller psykisk i stand til da å gjennomgå nok et svangerskap.

Amming som prevensjon forutsetter:

- at barnet er under 6 måneder

- at barnet fullammes, dvs barnet må få morsmelk som eneste næring og må ammes om natten. Det må i tillegg ikke gå for lenge mellom hver amming, maks 5-6 timer.

- at mor ikke har fått tilbake mensen og heller ikke har hatt blødninger etter fødsel lenger enn 6 uker.

Anonym poster: ff2e6d725ab20ac39c97ac36e7542633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...