Masi81 Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 Postet dette på et annet forum også, men ønsker mange og gode råd så satser på at det er greit å poste flere steder. Min datter på 7 1/2 år er livredd veps, humler og bier. Det er ikke sånn type litt redd altså, men rein skjær angst. I går spratt jeg opp flere ganger av at hun hylskreik. Hørtes ut som om hun hadde tryna på sykkel, blitt påkjørt eller det som verre er. Når jeg kom bort til henne sto hun helt stille, som om hun hadde frosset fast, hylte og tårene spratt. Problemet var da at en humle hadde flydd nær henne. Dette har skjedd flere ganger. Ender vel med at om hun en gang skader seg skikkelig så kommer jeg ikke løpende.. Dette har vart i flere dager nå, og det er så ille at hun kvier seg for å være ute. Ser hun en humle nær trampolina f.eks vil hun ikke hoppe mer på den (dette kan vare i flere dager, før hun tør å nærme seg den igjen). Nå på sommeren er det jo naturlig at dette er svært hemmende for henne i hverdagen. Hun har aldri blitt stukket og heller ikke opplevd at noen rundt henne har blitt stukket, så det er i utgangspunktet ingen hendelse som har forårsaket skrekken. Til nå har vi prøvd å snakke mye om bier, veps og humler. Hva de gjør, hvor de bor, hvorfor de er nyttige etc. Vi har også snakket om hva som skjer om en eventuelt skulle bli stukket, og at disse krypene nok er mer redd for oss enn vi er for dem. Vi har sett på biefilmen, en film hun liker svært godt, men det ser ikke ut til at det blir noe bedre. Noen som har tips til hva vi kan gjøre for å jobbe med denne angsten?
tingeling Skrevet 28. mai 2013 #2 Skrevet 28. mai 2013 Min sønn hadde en periode med fobi. Vi snakket mye om det og etterhvert kom vi til bunns i hva det dreide seg om. Har du vurdert å låne en bok om veps etc?
Masi81 Skrevet 28. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2013 Takk for svar! Kanskje vi skal dra på biblioteket i morgen å se om det finnes noe.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Tror bare unger går gjennom en sånn periode med fobier og angst i den alderen. Som oftest går det over av seg selv, men skader nok ikke å snakke med henne. Anonym poster: d4eb95e492ec82e4de542b9d5d258e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå