Stinelin Skrevet 1. april 2014 #61 Skrevet 1. april 2014 På barselavdelingen der jeg var sa de også at jeg kunne blande ferdig mme og ha i kjøleskapet, men etter å ha lest anbefalingene gjorde jeg ikke det. Det er jo lov å oppdatere seg selv, og ikke følge blindt alle råd. Min helsesøster sier også at ungene kan skrike seg i søvn alene på rommet sitt fra de er nyfødte, betyr ikke at jeg følger rådet.
Gjest åffårno Skrevet 1. april 2014 #62 Skrevet 1. april 2014 (endret) Mitt barn har også vært innlagt på barneavdeling der vi fikk mme laget ferdig som sto i kjøleskapet. Maks et døgn sa de til meg. Dette var for 6mnd. siden.Anonymous poster hash: 23be9...d5a Det du har fått er nok fra ferdigblandede pakker, og de holder ett døgn i lukket sterilisert beholder. Altså de ferdige pakkene man får i butikk. Ferdigblandet pulver er noe annet og skal kastes etter retningslinjene. Endret 1. april 2014 av åffårno
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #63 Skrevet 1. april 2014 Nei, det var en av morgenrutinene å lage mme for et døgn. Ved hjemreise fikk jeg med meg flaska de hadde melka i også, fordi det kun var barnet mitt som fikk mme. Resten fikk mm.Anonymous poster hash: 23be9...d5a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #64 Skrevet 1. april 2014 Litt på siden, men helsesøsteren "min" sa at man ikke trenger å koke vannet etter at babyen var 3mnd gammel. Når slutter dere med det? Jeg mener å huske at jeg kokte vannet frem til størsten var 6 mnd, men det er noen år siden nå.Anonymous poster hash: d39d8...9d8
Gjest åffårno Skrevet 1. april 2014 #65 Skrevet 1. april 2014 Nei, det var en av morgenrutinene å lage mme for et døgn. Ved hjemreise fikk jeg med meg flaska de hadde melka i også, fordi det kun var barnet mitt som fikk mme. Resten fikk mm.Anonymous poster hash: 23be9...d5a Da følger de ikke de klokkeklare rådene fra WHO og Mattilsynet. Jeg personlig hadde ikke brukt det til mitt barn, men gjort dem oppmerksom på rådene som tross alt er 7 år gamle. Det bør de klare å oppdatere seg på. Angående kokt vann så er rådene forskjellige faktisk, men har lest fagråd på 6 mnd selv om jeg også har hørt om 3 mnd. Har ikke funnet noe konsist der Kommer kanskje litt an på vannkvalitet og tenker jeg.
Gjest Kaffelattn Skrevet 2. april 2014 #66 Skrevet 2. april 2014 Herregud for noen hysteriske kjerringer! Alle jeg kjenner gjør det på denne måten, i alle år. Ingen har dødd sålangt. Til og med fødeavdelingen og helsesøster sier det er greit så hold your horses! Er det hysterisk å ville gjøre ting riktig og best mulig for babyer?
Gjest Kaffelattn Skrevet 2. april 2014 #67 Skrevet 2. april 2014 Litt på siden, men helsesøsteren "min" sa at man ikke trenger å koke vannet etter at babyen var 3mnd gammel. Når slutter dere med det? Jeg mener å huske at jeg kokte vannet frem til størsten var 6 mnd, men det er noen år siden nå.Anonymous poster hash: d39d8...9d8 Vi koker vannet den dag i dag, vi og babyene er over et år. Vi bruker vannkoker, gjort på 1 minutt.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #68 Skrevet 2. april 2014 Det er ingen vits i å fortsette å koke vannet når barnet har begynt å bevege seg rundt på gulvet. Da får de i seg masse bakterier og tåler mye mer.Anonymous poster hash: a8209...0bd
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #69 Skrevet 2. april 2014 Vi koker vannet den dag i dag, vi og babyene er over et år. Vi bruker vannkoker, gjort på 1 minutt. Vannkoker er vel strengt talt å gi vannet et oppkok, ikke å koke vannet? Det vi fikk beskjed om var at det skulle koke i 4 minutter, og det skjer jo ikke i vannkoker. Her sluttet vi å koke vannet når vesla var 3mnd, etter helsesøster sa det. Hun sa at det ikke trengte kokes her iv bor etter 3mnd, så antar vannkvaliteten spiller inn. Anonymous poster hash: 9b0ce...5eb
emilia12 Skrevet 2. april 2014 #70 Skrevet 2. april 2014 Jeg koker opp vann som jeg har på en vannkaraffel i kjøleskapet. Pulveret blander jeg i når hun skal ha mat. Prosessen der melka blir dårlig starter med en gang den er blanda med vann så det er viktig att den er så fersk som mulig.
emilia12 Skrevet 2. april 2014 #71 Skrevet 2. april 2014 MME skal blandes ut i kokende vann og deretter heller du kokt kaldt vann oppi for å få rett temp (eller så kan du avkjøle flaska i vannbad, men det tar lengre tid). Det er litt ulik fremgangsmåte avhengig av merket du bruker, så se på pakka! Det jeg reagerte på, er hvordan de blanda ut MME på sykehuset. Der hadde de kokt sterilt vann på flaskene, heiv oppi pulver og varma i micro. En ting er ujevn varmefordeling og risiko for forbrenning, en annen ting er at det visstnok kan forringe kvaliteten på melka. Når det gjelder holdbarhet på MME, er det vel ca 20-30 min en nylaget flaske har http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif Vannet bør være nedkjølt før du tilsetter pulver. Ikke direkte i kokende vann
Stinelin Skrevet 2. april 2014 #72 Skrevet 2. april 2014 Vannkoker er vel strengt talt å gi vannet et oppkok, ikke å koke vannet? Det vi fikk beskjed om var at det skulle koke i 4 minutter, og det skjer jo ikke i vannkoker. Her sluttet vi å koke vannet når vesla var 3mnd, etter helsesøster sa det. Hun sa at det ikke trengte kokes her iv bor etter 3mnd, så antar vannkvaliteten spiller inn. Anonymous poster hash: 9b0ce...5eb Er det mulig, er ikke å koke opp vannet godt nok heller? Hvilke bakterier er det som ikke dør ved 100 grader, men må kokes i 4min..?
Gjest Kaffelattn Skrevet 2. april 2014 #73 Skrevet 2. april 2014 Vannkoker er vel strengt talt å gi vannet et oppkok, ikke å koke vannet? Det vi fikk beskjed om var at det skulle koke i 4 minutter, og det skjer jo ikke i vannkoker. Her sluttet vi å koke vannet når vesla var 3mnd, etter helsesøster sa det. Hun sa at det ikke trengte kokes her iv bor etter 3mnd, så antar vannkvaliteten spiller inn.Anonymous poster hash: 9b0ce...5eb Barnelegene vi har besøkt fortalte at vannkoker til dette formål var veldig praktisk. Vann-og rørkvaliteten er da generelt bra i Norge? Vi brukte kokt vann selv da det ikke var nødvendig, det har blitt en vane.
Gjest AryaKillie Skrevet 9. april 2014 #74 Skrevet 9. april 2014 Ja jeg lager melk som står MAX i et døgn i kjøleskap. Koker både flasker og vann. Er ikke mindre lur nei.
Gjest Jørild Skrevet 9. april 2014 #75 Skrevet 9. april 2014 Ja jeg lager melk som står MAX i et døgn i kjøleskap. Koker både flasker og vann. Er ikke mindre lur nei. Personlig mener jeg det er mindre lurt å ta er valg som frarådes.
Karabista Skrevet 9. april 2014 #76 Skrevet 9. april 2014 Vesla ble født for tidlig og vi fikk mme i et kjøleskap (nyfødtinsv) som var ferdiglaget og ble kastet etter et døgn. Men det er et kjøleskap kun bestående av melk. mulig det er det som er forskjellen, men de sa vi kunne gjøre det hjemme også. Uansett har vi valgt å ikke gjøre det, koker opp vann (i vannkoker) så kjøle ned, inn i kjøleskap ferdig oppmålt i flasker, setter de i mikro noen sekunder, blander mme, rister og om det er for varmt kjøler vi ned i vannbad/springen. (ikke springvann inni flaska altså, om noen skulle lure)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå