kaffegjest Skrevet 30. mai 2013 #41 Del Skrevet 30. mai 2013 Hvordan er det horribelt? Synes ikke noe om de, så har ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AryaKillie Skrevet 31. mars 2014 #42 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg har ALLTID laget flaskene ferdig med mme kvelden før, og latt de stå i kjøleskapet. Som regel varmer jeg de i vannbad men er det stress varmer jeg i mikro. Ingen av mine barn har tatt skade av dette. Og du kan jo prøve å koke og gjøre i stand en flaske før hvert måltid når du har 3 barn som krever sitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 31. mars 2014 #43 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg har ALLTID laget flaskene ferdig med mme kvelden før, og latt de stå i kjøleskapet. Som regel varmer jeg de i vannbad men er det stress varmer jeg i mikro. Ingen av mine barn har tatt skade av dette. Og du kan jo prøve å koke og gjøre i stand en flaske før hvert måltid når du har 3 barn som krever sitt Alle vi andre klarer jo dette, så det er en håpløs unnskyldning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2014 #44 Del Skrevet 31. mars 2014 Stinelin sin metode er genial og enkel. Man koker opp vann og setter i kjøleskapet, så har man alltid sterilisert kaldt vann klart. I tillegg koker man vann og har på termos, så har man alltid varmt vann tilgjengelig. Når melken skal blandes blander man varmt og kaldt i flaska til drikketemp (man lærer kjapt forholdene), og har oppi mme til slutt. På natta har jeg med meg det jeg trenger på soverommet så går det kjapt å blande uten å måtte gå på kjøkkenet. Anonymous poster hash: a8209...0bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffelattn Skrevet 31. mars 2014 #45 Del Skrevet 31. mars 2014 Vi koker alltid vannet slik at vi har kanne i kjøleskapet med kokt kaldt vann. Vi heller xx ml kaldt vann i sterilisert tåteflaske og så kokt varmt vann inntil temperaturen totalt sett har "riktig" temperatur. Så heller vi i 100% perfekt ernæringspulver (Neocate LPC, apotek) og rister flasken. Klar til servering. Slik gjør vi hver gang. En flaske lages alltid ny og fersk og kastes rett etter bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 31. mars 2014 #46 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg har ALLTID laget flaskene ferdig med mme kvelden før, og latt de stå i kjøleskapet. Som regel varmer jeg de i vannbad men er det stress varmer jeg i mikro. Ingen av mine barn har tatt skade av dette. Og du kan jo prøve å koke og gjøre i stand en flaske før hvert måltid når du har 3 barn som krever sitt Dette er frarådet hos verdens helseorganisasjon, altså WHO, alt helsepersonell i Europa og Norge, samt av Flaskeposten. Årsaken er bakterievekst som kan være dødelig for barn. Npr jeg var baby ble dette anbefalt, men idag har man fått bort fra det fordi man har funnet dødelige bakterier(og hatt dødsfall også i Europa om jeg ikke husker feil). Disse bakteriene har også forekommet i tørt pulver, derav anbefaling om god håndhygiene før hvert måltid tilberedes. Angående kaldt vann i termos om natt anbefales ikke dette heller fordi termoser ikke klarer holde vannet kaldt nok over hele natten. Et par tre timer går fint, men ikke hele natten. Derfor anbefales enten at man setter frisk kokt vann på flaske i kaldt vannbad, eller tilbereder kaldt+varmt som vanlig. Dette er klokkeklare anbefalinger som gis av helsemyndigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 31. mars 2014 #47 Del Skrevet 31. mars 2014 Koker opp vann noen timer før jeg skal bruke det, setter i kjøleskap. 60 ml Når mini skal ha mat, koker jeg vann, fyller på med 60 ml kokt vann, tilsetter 4 skjeer mme, og rister godt. Vips, ferdig mat på 1 minutt :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #48 Del Skrevet 1. april 2014 Jeg har ALLTID laget flaskene ferdig med mme kvelden før, og latt de stå i kjøleskapet. Som regel varmer jeg de i vannbad men er det stress varmer jeg i mikro. Ingen av mine barn har tatt skade av dette. Og du kan jo prøve å koke og gjøre i stand en flaske før hvert måltid når du har 3 barn som krever sitt Hårreisende- dette frarådes fra alle hold!! Det er jo enkelt å gjøre det på renslige måten så hvorfor har du ikke kokt kaldt vann stående i rene mugger i kjøleskapet?? Da koner du jo raskt varmt vann i vannkoker for å så blande... Trist at dine barn får så dårlig hygienisk mat! Anonymous poster hash: 5a80b...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duja Skrevet 1. april 2014 #49 Del Skrevet 1. april 2014 Hårreisende- dette frarådes fra alle hold!! Det er jo enkelt å gjøre det på renslige måten så hvorfor har du ikke kokt kaldt vann stående i rene mugger i kjøleskapet?? Da koner du jo raskt varmt vann i vannkoker for å så blande... Trist at dine barn får så dårlig hygienisk mat! Anonymous poster hash: 5a80b...323 Så ille kan det vel ikke være? Tvillingene mine var innlagt på kuvøseposten i en mnd. og de laga ferdi mme for et døgt og anbefalte meg å gjøre det samme for å spare tid når vi kom hjem. Vet flere nyfødt intensiv avdelinger gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 1. april 2014 #50 Del Skrevet 1. april 2014 Så ille kan det vel ikke være? Tvillingene mine var innlagt på kuvøseposten i en mnd. og de laga ferdi mme for et døgt og anbefalte meg å gjøre det samme for å spare tid når vi kom hjem. Vet flere nyfødt intensiv avdelinger gjør det. Når var dette? Håper det er noen år siden, vis ikke burde det meldes avvik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duja Skrevet 1. april 2014 #51 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Det var for 3 mnd. siden og jeg vet flere kuvøseposter gjør det. Det har vert oppe til diskusjon på ei gruppe for tvillingmødre på fb. Det virker som det er veldig vanlig på nyfødt intensiv rundt omkring. Endret 1. april 2014 av duja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 1. april 2014 #52 Del Skrevet 1. april 2014 Det var for 3 mnd. siden og jeg vet flere kuvøseposter gjør det. Det har vert oppe til diskusjon på ei gruppe for tvillingmødre på fb. Det virker som det er veldig vanlig på nyfødt intensiv rundt omkring. Det er virkelig ikke bra. Det er utrolig synd at slike plasser ikke er faglig oppdatert, da det kan få så innmari til konsekvenser. Jeg håper de mødrene som har vært på slike sengeposter leser seg opp på dette selv og ikke stoler blindt på fagkunnskapen til disse sykepleierne (for den er utdatert). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 1. april 2014 #53 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Det var for 3 mnd. siden og jeg vet flere kuvøseposter gjør det. Det har vert oppe til diskusjon på ei gruppe for tvillingmødre på fb. Det virker som det er veldig vanlig på nyfødt intensiv rundt omkring. Dette er jo enda verre for babyer med nedsatt immunforsvar. Hvilke vet du om? De sykehusene der er ikke oppdatert, og det de driver med er farlig. REDIGER: Fant frem retningslinjene WHO endret i 2007(altså har sykehusene har lang tid på å oppdatere seg): http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf Å lage en flaske morsmelkerstatning Følg bruksanvisningen på pakken når du skal lage morsmelkerstatning til ditt barn. De ulike merkene har forskjellige måleskjeer, forskjellig temperatur MME'en skal blandes ut i - og forskjellige blandingsforhold. Vær oppmerksom på at WHO i desember 2007 kom med nye retningslinjer for tilberedning og vanntemperatur. For å forhindre bakterieoppvekst i melken bør ikke vannet være under 70 grader når du blander i pulveret. Mattilsynet i Norge følger EFSAs og WHO sine anbefalinger (se link nederst på siden) men sier også; "Selv om Mattilsynet støtter WHOs råd er det likevel produsentens ansvar å gi informasjon til forbrukeren om tilberedning, oppbevaring og håndtering av det konkrete produktet. Produsentens kunnskap om råvarer og sammensetning av egne produkter kan innebære avvik fra rådene gitt av WHO". Flaskeposten ønsker seg tydeligere retningslinjer fra både Mattilsynet og produsenter om hvilke anbefalinger som gjelder og hvilke morsmelkerstatninger som eventuelt ikke tåler utblanding ved 70 grader. Vask hendene dine nøye før du håndterer MMEpulver og rengjorte flasker. God hygiene er viktig når du gir melk på flaske. Slurv med oppmåling, rengjøring, håndvask og sterilisering kan føre til sykdom hos barnet ditt og i verste fall død. I mars 2006 sier Dr.Med Gro Nylander dette i en mail til flaskeposten.org: Dere bør være obs på at nye anbefalinger nå råder til at hver enkelt flaske lages klar like før barnet skal ha mat, raskt kjøles ned til passende temp og serveres straks, og rester kastes. Det er fordi det er rapportert en rekke tilfeller av skadelige bakterier som kan overleve i det tørre pulveret og formere seg så kraftig at barnet blir sykt dersom væsken blir stående lenge. Her kan du lese om den farlige bakterien E.Sakazakii som er skyld i flere spedbarnsdødsfall i Europa de siste årene, samt EFSA's råd om hygiene i forhold til tilberedning av MME. http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/spesialmat_og_kosttilskudd/morsmelkserstatning/tilberedning_av_morsmelkerstatning_og_tilskuddsblanding.2831 Kast all tillaget morsmelkerstatning/tilskuddsblanding som ikke har blitt brukt i løpet av to timer. Lage kun et måltid morsmelkerstatning eller tilskuddsblanding av gangen. På mattilsynet sider står alle rapporter man trenger om man vil ha det sort på hvitt. Jeg hadde kopiert dette inn på dette faceboksiden, og sendt informasjonen til sykehusene du vet om og spurt hvorfor de velger å gjøre noe som frarådes av WHO og Mattilsynet, som faktisk kan være dødelig for barn Mange sykehus er svært lite oppdatert om MME, men på Ullevål hvor jeg fødte var de iallefall "ærlige" om det(sa de ikke kunne noe om MME, kun om amming), og brukte ferdigblandede pakker etter normal instruks(varme i vannbad, kaste alle rester, ikke bruke pakke etter mer enn 1 døgn) når noen trengte tilskudd. Endret 1. april 2014 av åffårno Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 1. april 2014 #54 Del Skrevet 1. april 2014 Her hadde vi kokt vann på sterilisterte flasker, satte disse i kjøleskapet for oppbevaring, slang de i microen for varming når det var tid for mat og hadde i pulver til slutt. Da tok det oss under ett minutt å lage en flaske med melk, og retningslinjene for MME ble i tillegg fulgt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AryaKillie Skrevet 1. april 2014 #55 Del Skrevet 1. april 2014 Herregud for noen hysteriske kjerringer! Alle jeg kjenner gjør det på denne måten, i alle år. Ingen har dødd sålangt. Til og med fødeavdelingen og helsesøster sier det er greit så hold your horses! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 1. april 2014 #56 Del Skrevet 1. april 2014 Herregud for noen hysteriske kjerringer! Alle jeg kjenner gjør det på denne måten, i alle år. Ingen har dødd sålangt. Til og med fødeavdelingen og helsesøster sier det er greit så hold your horses! Jeg ville likt og vist hvilke helsesøstre og hvilke fødeavdelinger det er som er så skremmende lite oppdatert jeg. De jeg er kjent med gjennom svangerskap og jobb er heldigvis oppdatert etter ny retningslinjer. Det er skummelt å tenke på at hele avdelinger i helsevesenet overser faglige retningslinjer, jeg lurer på hvilke fler retningslinjer de velger å overse på slike avdelinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 1. april 2014 #57 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Herregud for noen hysteriske kjerringer! Alle jeg kjenner gjør det på denne måten, i alle år. Ingen har dødd sålangt. Til og med fødeavdelingen og helsesøster sier det er greit så hold your horses! Er du mindre lur? VERDENS HELSEORGANISASJON er ikke sure kjerringer. De er høyst kompetente. Rådene ble endret for 7 år siden, fødte du før det har rådene vært annerledes pga manglende kunnskap. SmallTalks versjon går og helt fint, poenget er at vannet skal være kokt, ikke mer enn et døgn gammelt(i kjøleskapet), og aldri ferdigblandet m MME. Endret 1. april 2014 av åffårno 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duja Skrevet 1. april 2014 #58 Del Skrevet 1. april 2014 Janei..vet ikke jeg. Jeg føler det ikke som mitt kall og fortelle sykehuset det, men jeg kan godt gi deg navnet på pm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 1. april 2014 #59 Del Skrevet 1. april 2014 Jeg kjenner ikke noen som har dødd av å klatre i høyspentmaster heller, men det betyr ikke at jeg gjør det eller anbefaler andre å gjøre det heller! Det finnes så mange bedre måter å varme opp vann og så blande i pulver på, at jeg ikke ser hverken poenget med eller behovet for å ferdigblande og oppbevare. Til nestemann regner jeg med at vi enten fortsetter med kaldt, kokt vann i kjøleskapet og så koker opp ved siden av, eller kjøper en vannkoker som man velger temperatur på og har oppi kokt, nedkjølt vann der (40, 60, 80, 100 tror jeg det er). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #60 Del Skrevet 1. april 2014 Mitt barn har også vært innlagt på barneavdeling der vi fikk mme laget ferdig som sto i kjøleskapet. Maks et døgn sa de til meg. Dette var for 6mnd. siden.Anonymous poster hash: 23be9...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå