Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere gjør det ikke feil, det tar bare lengre tid. Vi hadde aldri tid til dette da gutten var mindre, for da var det full alarm helt til melka kom.

Sånn er det her og når mini skal ha mat, men vi visste ikke at man kunne gjøre det på andre måter. Så hvis man vil blande kokende og kalt sterilisert vann, har det noe å si hvor lenge det kalde vannet kan stå før man må bytte det ut med nytt?

Så vi kan altså blande kokende og kalt vann så det blir rett temp, og så blande i mme til slutt? Koker dere nytt vann for hver gang da eller? Hadde jo vært supert om vi og kunne spart tid, spesielt på natta.

Skrevet

Sånn er det her og når mini skal ha mat, men vi visste ikke at man kunne gjøre det på andre måter. Så hvis man vil blande kokende og kalt sterilisert vann, har det noe å si hvor lenge det kalde vannet kan stå før man må bytte det ut med nytt?

Så vi kan altså blande kokende og kalt vann så det blir rett temp, og så blande i mme til slutt? Koker dere nytt vann for hver gang da eller? Hadde jo vært supert om vi og kunne spart tid, spesielt på natta.

Kokt vann holder i 24 timer i kjøleskap. Her brukte vi de mellomstore aventflaskene og sørget for å alltid ha 2 flasker i kjøleskapet. Når en var tom kokte vi nytt og satt i kjøleskapet.

Vi tok kokende vann, en skvett kaldt (slik at vannet var ca 70 grader), tilsatte pulver, blandet forsiktig å fylte på til riktig mengde sånn at pulver og mengde vann stemte overens.(med litt øvelse finner du ut hvor mange ml kokt vann du trenger i forhold til kokt kaldt vann for riktig temperatur) Kokte vann i vannkoker for hver gang. Det er jo ikke mye man trenger så det tar jo ikke mange sekundene. Om vi var ute kokte vi vann på termos og hadde med kaldt vann på flaske i stelleveska og ferdig oppmålt pulver.

Skrevet

Kokt vann holder i 24 timer i kjøleskap. Her brukte vi de mellomstore aventflaskene og sørget for å alltid ha 2 flasker i kjøleskapet. Når en var tom kokte vi nytt og satt i kjøleskapet.

Vi tok kokende vann, en skvett kaldt (slik at vannet var ca 70 grader), tilsatte pulver, blandet forsiktig å fylte på til riktig mengde sånn at pulver og mengde vann stemte overens.(med litt øvelse finner du ut hvor mange ml kokt vann du trenger i forhold til kokt kaldt vann for riktig temperatur) Kokte vann i vannkoker for hver gang. Det er jo ikke mye man trenger så det tar jo ikke mange sekundene. Om vi var ute kokte vi vann på termos og hadde med kaldt vann på flaske i stelleveska og ferdig oppmålt pulver.

Synes det virker vanskelig å ha vann, så pulver, så mer vann for å treffe rett temperatur. Blir det feil da om man blander sammen kokende og kalt vann til rett temp og blander i pulveret sist?

Skrevet

Synes det virker vanskelig å ha vann, så pulver, så mer vann for å treffe rett temperatur. Blir det feil da om man blander sammen kokende og kalt vann til rett temp og blander i pulveret sist?

Nei, det blir ikke feil. Vi gjorde det slik fordi vi hørte det ble anbefalt av WHO og mattilsynet. Mattilsynet har vist trukket det tilbake da hygienen her til lands er så høy at det ikke er noe vits i. WHO er jo internasjonalt. Men vi har gjort det slik i 7 måneder nå og tenker ikke noe over det.

Det går iallefall mye fortere når man blander varmt og kaldt enn å måtte kjøle ned flasken. :)

Hvor mye vann lager du mme av? Så kan jeg gi deg målene på hvor mye du trenger med varmt. :)

Gjest Duftlys
Skrevet

Man finner stort sett fram til korrekt temp når en har gjort det mange ganger:) Jeg trodde ikke det var nødvendig å oppbevare det kokte vannet i kjøleskap. Sterilt vann er vel sterilt uansett om det står på en kjøkkenbenk eller i et kjøleskap trodde jeg:)

Skrevet

Nei, det blir ikke feil. Vi gjorde det slik fordi vi hørte det ble anbefalt av WHO og mattilsynet. Mattilsynet har vist trukket det tilbake da hygienen her til lands er så høy at det ikke er noe vits i. WHO er jo internasjonalt. Men vi har gjort det slik i 7 måneder nå og tenker ikke noe over det.

Det går iallefall mye fortere når man blander varmt og kaldt enn å måtte kjøle ned flasken. :)

Hvor mye vann lager du mme av? Så kan jeg gi deg målene på hvor mye du trenger med varmt. :)

Takk for utfyllende svar, dette blir gøy å prøve i natt. Jeg bruker enten 120 ml eller 140 ml vann :-)

Skrevet

Takk for utfyllende svar, dette blir gøy å prøve i natt. Jeg bruker enten 120 ml eller 140 ml vann :-)

Vi bruker 70 ml kokt til 150 ml vann. Vil tro 55 til 120 og 60-65 til 140. :) mener vi bruke 55 til 120 iallefall, men husker ikke helt. :)

Skrevet

Vi kokte vann og fylte på ei glassflaske som stod på kjøkkenbenken om natta. Og kokt varmt vann på termos ved siden av. Kaldt + varmt vann i flaska, stikk en finger nedi for å kjenne at det er lunkent, så pulver. Går på noen få sekunder, og både temperatur og mengde blir enkelt helt riktig. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med oss som har vannkoker med temperaturvalg?

Hvis jeg koker opp vann som jeg heller over på en flaske og har i kjøleskap, for så å ta det jeg trenger av det samme vannet (som nå er kokt, kaldt og sterilt) og heller på vannkokeren som jeg setter på 40 grader. Da er det vel trygt?

Anonym poster: a843bcfb6d577920d10bc08dea201183

Skrevet

Jeg syntes det var enklest å ha ferdig oppmålt kokt vann i kjøleskapet (ble ganske fullt av flasker, da), slenge det i mikroen (det er ikke mange gangene man skal varme det i mikroen heller, før man finner ut av effekt og tid som gir passe temp for en gitt mengde kaldt vann), ha oppi ferdig oppmålt pulver og så riste godt.

Skrevet

Jeg syntes det var enklest å ha ferdig oppmålt kokt vann i kjøleskapet (ble ganske fullt av flasker, da), slenge det i mikroen (det er ikke mange gangene man skal varme det i mikroen heller, før man finner ut av effekt og tid som gir passe temp for en gitt mengde kaldt vann), ha oppi ferdig oppmålt pulver og så riste godt.

Ja det er veldig enkelt. Vi fant fort ut hvor mange sekunder det skal kjøres, ved ulike mengder vann. :)

Skrevet

Hva med oss som har vannkoker med temperaturvalg?

Hvis jeg koker opp vann som jeg heller over på en flaske og har i kjøleskap, for så å ta det jeg trenger av det samme vannet (som nå er kokt, kaldt og sterilt) og heller på vannkokeren som jeg setter på 40 grader. Da er det vel trygt?

Anonym poster: a843bcfb6d577920d10bc08dea201183

Jøss, finnes det? Da lærte jeg noe nytt i dag også. :)

Vil tro det er rimelig safe. Man koker jo vann i den og da blir den jo tilnærmet steril. :)

Og som flere her sier, man finner fort ut hvor mye vann eller hvor mange sekunder som trengs og da går det tilnærmet like fort som å dra frem puppen. :)

Skrevet

Sånn gjør vi det også :)

Gjest Duftlys
Skrevet

Sånn gjør vi det også :)

Kan man gjøre det da? Det er jo uhyre praktisk, og veldig tidsbesparende. De gjorde det med MME da jeg var på sykehuset også. Men i følge bruksanvisningen på HIPP som vi bruker, står det jo en skal røre ut pulveret i varmt vann og deretter avkjøle i vannbad... (selv om jeg bruker å blande varmt og kaldt kokt vann, det går jo for det samme).

Skrevet

Kan man gjøre det da? Det er jo uhyre praktisk, og veldig tidsbesparende. De gjorde det med MME da jeg var på sykehuset også. Men i følge bruksanvisningen på HIPP som vi bruker, står det jo en skal røre ut pulveret i varmt vann og deretter avkjøle i vannbad... (selv om jeg bruker å blande varmt og kaldt kokt vann, det går jo for det samme).

jeg mener det. vannet har jo vært kokt...

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi blander ferskt kokende vann (er vel 90-100 grader) med mme, rister godt, og avkjøler så flaska i et kaldt vannbad. Gjør vi det feil da?!? Skal man tilsette mme i avkjølt vann som er serveringsklar?

Anonym poster: a80ab555e25d4e501a995faff17ad8f0

Dette er nok mest riktig. Men det tar lengre tid.

Håper det vi gjør er akseptert av de som virkelig kan dette:

Vi gjorde først som deg, kokte opp vann og blandet inn MME. Dernest avkjølte vi til riktig temperatur i rennende kaldt vannbad.

Så har vi i det siste hatt kokt varmtvann i flasken og dernest kokt kaldt vann i for "riktig" temperatur til babyen (ca 40 C). Så blandes MME i. Spørsmålet er om det er korrekt at MME blandes i "spisetemperaturen".

Noen som er svært opptatt av det RIKTIGE og mest hygieniske her som faktisk VET?

Anonym poster: 8f2bc438c630d82255c50c846e88f26b

Gjest Duftlys
Skrevet

jeg mener det. vannet har jo vært kokt...

Helt enig med deg, men i følge helsesøster så kunne det ødelegge næringsstoffene i MMEén ved oppvarming i micro...ser ikke helt den jeg. Det er jo snakk om 30 sek med oppvarming :)

Skrevet

Helt enig med deg, men i følge helsesøster så kunne det ødelegge næringsstoffene i MMEén ved oppvarming i micro...ser ikke helt den jeg. Det er jo snakk om 30 sek med oppvarming :)

Det stemmer, da ødelegges næringsstoffer.

Vannet skal være kokt ja, men MME skal ikke kokes...

Jeg synes det høres horribelt ut med mikrobølgeovn men meg om det.

• Liker 1
Skrevet

Vi er gårdbrukere og lager masse melk til kalvene, så jeg tar en sammenligning. Det er veldig viktig at melka aldri varmes til mer enn 40 grader, da ødelegges immunstoffene. Men de immunstoffene har man jo uansett ikke i MME, kun i morsmelk ettersom jeg har forstått.

Om det skulle være temperaturen i mikroovnen som knekker næringsstoffene vil de ihvertfall bli ødelagt om man blander pulver i nykokt vann før man etterfyler med kaldt.

Og alle som gjør det på denne måten vil i tilfelle få underernærte babyer, siden næringsstoffene er ødelagt. ;)

Nei, jeg tror ikke det er så nøye så lenge sluttresultatet blir bra. Men jeg VET ikke altså. Om man vil være sikker er det vel bare å følge oppskriften på pakken, selv om det tar tid når ungen er akutt sulten.

Skrevet

Jeg synes det høres horribelt ut med mikrobølgeovn men meg om det.

Hvordan er det horribelt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...