AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #1 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg har nettop begynt med MME til sønnen min på 3-4 mnd. Koker opp vann, blander vannet med pulver i flaska rett etterpå og setter den i kjøleskapet til avkjøling. Varmer opp i mikro når han er sulten. Er dette feil? Eventuelt hvorfor? Leste en annen tråd om MME her nå at flere blandet kokende vann med kaldt (allerede kokt) vann til passe temp.. Bør jeg heller gjøre det slik? Anonym poster: 9cb21c64e344c8dccce3cbe4b885f2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tordensky Skrevet 28. mai 2013 #2 Del Skrevet 28. mai 2013 Det er ikke anbefalt å varme ferdig utblandet melk i mikroen. Bl.a fordi man risikerer at det blir ujevnt varmt og baby kan brenne seg, og fordi hvis det blir ujevnt varmt risikerer man at det som ble varmest hadde en temperatur høy nok til at man skader noen av næringsstoffene. Det er for øvrig heller ikke anbefalt å blande melk på forhånd pga dannelse av bakterier i melken (selv om den står kaldt). Så hvis du skal gjøre det helt riktig bør du servere melken med en gang den er blandet. Vi bruker metoden: kok, avkjøl den mengden man skal ha i de forskjellige flaskene ila dagen, varm opp vannet i mikroen til blandetemp (40 grader på NAN), bland i pulver og server. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 28. mai 2013 #3 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg er ikke redd for at babyen skal brenne seg, man rister jo flaska godt og tester temperaturen før man gir. Det som er verre er at man ikke skal la ferdigblandet melk stå i kjøleskapet utover måltidet. (Selv om jeg fikk dette rådet på St.Olavs og den lokale fødestua.) Gutten vår var veldig treig til å spise, og HS mente at en halvtime-time var øvre grense for hvorlenge man skulle bruke ferdig MME. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #4 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg er ikke redd for at babyen skal brenne seg, man rister jo flaska godt og tester temperaturen før man gir. Det som er verre er at man ikke skal la ferdigblandet melk stå i kjøleskapet utover måltidet. (Selv om jeg fikk dette rådet på St.Olavs og den lokale fødestua.) Gutten vår var veldig treig til å spise, og HS mente at en halvtime-time var øvre grense for hvorlenge man skulle bruke ferdig MME. Væske varmet i mikro kan inneholde ujevn temperatur, og de anbefaler ikke å varme flaske til barn i mikro. Det har skjedd stygge forgreninger pga dette, og det selv om man kjenner på litt av melken. Anonym poster: a382b64b10e7f85b730451da9a4d5ce5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 28. mai 2013 #5 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Mme skal serveres fersk. Derfor blander man hver gang barnet skal ha og skal ikke lage på forhånd. Dette på grunn av bakterieveksten. Vi bruker ikke lenger tid på å lage fersk, enn det tar å varme i mikro. Endret 28. mai 2013 av Orchideae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Duftlys Skrevet 28. mai 2013 #6 Del Skrevet 28. mai 2013 MME skal blandes ut i kokende vann og deretter heller du kokt kaldt vann oppi for å få rett temp (eller så kan du avkjøle flaska i vannbad, men det tar lengre tid). Det er litt ulik fremgangsmåte avhengig av merket du bruker, så se på pakka! Det jeg reagerte på, er hvordan de blanda ut MME på sykehuset. Der hadde de kokt sterilt vann på flaskene, heiv oppi pulver og varma i micro. En ting er ujevn varmefordeling og risiko for forbrenning, en annen ting er at det visstnok kan forringe kvaliteten på melka. Når det gjelder holdbarhet på MME, er det vel ca 20-30 min en nylaget flaske har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 28. mai 2013 #7 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg har liten tro på at dette med MME skal være så vanskelig. Tusenvis av barn får MME, og hvor ofte hører man om at det går galt fordi foreldrene blandet pulveret i varmt, kaldt eller lunkent vann, eller varmet vannet først eller sist? Jeg tror at det viktigste er at melka er lunken ved servering, at blandingsforholdet er riktig, og at utstyret er rent. Og selvfølgelig at barnet får nok da. Væske varmet i mikro kan inneholde ujevn temperatur, og de anbefaler ikke å varme flaske til barn i mikro. Det har skjedd stygge forgreninger pga dette, og det selv om man kjenner på litt av melken. Anonym poster: a382b64b10e7f85b730451da9a4d5ce5 Da kan man umulig riste flaska godt. Nå har vi hatt gutten vår i ett år, og jeg har varmet ting i mikroen hele livet, men har aldri vært borti at en beholder med væske har ulik temperatur i ulike deler av innholdet. Om man rører i en kopp med skje eller rister godt vil det jo blande seg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 28. mai 2013 #8 Del Skrevet 28. mai 2013 Væske varmet i mikro kan inneholde ujevn temperatur, og de anbefaler ikke å varme flaske til barn i mikro. Det har skjedd stygge forgreninger pga dette, og det selv om man kjenner på litt av melken. Anonym poster: a382b64b10e7f85b730451da9a4d5ce5 .....Em, man rister da flaska GODT før den gis. Mme skal aldri stå klar i kjøleskapet ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 28. mai 2013 #9 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) MME skal blandes ut i kokende vann og deretter heller du kokt kaldt vann oppi for å få rett temp (eller så kan du avkjøle flaska i vannbad, men det tar lengre tid). Det er litt ulik fremgangsmåte avhengig av merket du bruker, så se på pakka! Det jeg reagerte på, er hvordan de blanda ut MME på sykehuset. Der hadde de kokt sterilt vann på flaskene, heiv oppi pulver og varma i micro. En ting er ujevn varmefordeling og risiko for forbrenning, en annen ting er at det visstnok kan forringe kvaliteten på melka. Når det gjelder holdbarhet på MME, er det vel ca 20-30 min en nylaget flaske har Mme skal blandes ut i 70 gradrs varmt vann i følge WHO, ikke kokende. Dette anbefalte også mattilsynet men har visst trukket det tilbake på grunn av at næringen i melka kan forringes ved for høy temperatur. Endret 28. mai 2013 av Orchideae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Duftlys Skrevet 29. mai 2013 #10 Del Skrevet 29. mai 2013 Mme skal blandes ut i 70 gradrs varmt vann i følge WHO, ikke kokende. Dette anbefalte også mattilsynet men har visst trukket det tilbake på grunn av at næringen i melka kan forringes ved for høy temperatur. Du har rett, og jeg gjør det også. Tempen er på ca 70 når vannet har vært i termos en liten stund:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 29. mai 2013 #11 Del Skrevet 29. mai 2013 Du har rett, og jeg gjør det også. Tempen er på ca 70 når vannet har vært i termos en liten stund:) Det er sant. vi har alltid blandet kokende med en skvett kjøleskapskaldt (kokt) vann, tatt i pulver og helt på kaldt til mengen mme pulveret tilsvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 29. mai 2013 #12 Del Skrevet 29. mai 2013 Dere som har i vann+pulver+mer vann: Hvordan vet dere at dere får helt riktig vannmengde? Om man skal ha f.eks 150ml vann totalt blir det jo feil å fylle flaska til 150ml. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 29. mai 2013 #13 Del Skrevet 29. mai 2013 Dere som har i vann+pulver+mer vann: Hvordan vet dere at dere får helt riktig vannmengde? Om man skal ha f.eks 150ml vann totalt blir det jo feil å fylle flaska til 150ml. Er nøye med oppmålingen av pulveret. Har alltid gjort det slik. det kan jo ikke være mange ml som skiller når det er lik mengde pulver man bruker i hver flaske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 29. mai 2013 #14 Del Skrevet 29. mai 2013 Er nøye med oppmålingen av pulveret. Har alltid gjort det slik. det kan jo ikke være mange ml som skiller når det er lik mengde pulver man bruker i hver flaske. Til 150ml har man 5 skjeer pulver (NAN). Da må man jo vite hvor mange ml hver skje er, og så legge til denne mengden på vannet for at det skal bli riktig, ellers gir man konsekvent for "sterk" blanding for hver eneste flaske. Og det viser bare poenget mitt, hadde det vært så innmari nøye hadde det ikke gått så bra, med tanke på hvor mange barn som får MME, og hvor forskjellig det gjøres. Vi måler alltid opp riktig mengde vann, og tilsetter riktig mengde pulver, slik at vi skal vite at forholdet er riktig. Men så er vi sløvere enn de fleste når det gjelder koking, så jeg mener ikke at det vi gjør er riktig altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #15 Del Skrevet 29. mai 2013 Vi blander ferskt kokende vann (er vel 90-100 grader) med mme, rister godt, og avkjøler så flaska i et kaldt vannbad. Gjør vi det feil da?!? Skal man tilsette mme i avkjølt vann som er serveringsklar? Anonym poster: a80ab555e25d4e501a995faff17ad8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 29. mai 2013 #16 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Til 150ml har man 5 skjeer pulver (NAN). Da må man jo vite hvor mange ml hver skje er, og så legge til denne mengden på vannet for at det skal bli riktig, ellers gir man konsekvent for "sterk" blanding for hver eneste flaske. Og det viser bare poenget mitt, hadde det vært så innmari nøye hadde det ikke gått så bra, med tanke på hvor mange barn som får MME, og hvor forskjellig det gjøres. Vi måler alltid opp riktig mengde vann, og tilsetter riktig mengde pulver, slik at vi skal vite at forholdet er riktig. Men så er vi sløvere enn de fleste når det gjelder koking, så jeg mener ikke at det vi gjør er riktig altså. Vi gir vesla 170 ml hipp når hun får flaske. Det tilsvarer 150 ml vann og 5 skjeer pulver. Det står vel noe sånn som 150 ml vann, 5 skjeer , ca 170 ml mme på pakken. Man kan jo ikke bomme mange ml. Som du sier, det er mange som gis mme og jeg har ikke hørt at det har gått galt i norge. Sunn fornuft kommer man langt med i det meste. Endret 29. mai 2013 av Orchideae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 29. mai 2013 #17 Del Skrevet 29. mai 2013 Vi blander ferskt kokende vann (er vel 90-100 grader) med mme, rister godt, og avkjøler så flaska i et kaldt vannbad. Gjør vi det feil da?!? Skal man tilsette mme i avkjølt vann som er serveringsklar? Anonym poster: a80ab555e25d4e501a995faff17ad8f0 Dere gjør det ikke feil, det tar bare lengre tid. Vi hadde aldri tid til dette da gutten var mindre, for da var det full alarm helt til melka kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 29. mai 2013 #18 Del Skrevet 29. mai 2013 Vi gir vesla 170 ml hipp når hun får flaske. Det tilsvarer 150 ml vann og 5 skjeer pulver. Det står vel noe sånn som 150 ml vann, 5 skjeer , ca 170 ml mme på pakken. Man kan jo ikke bomme mange ml. Som du sier, det er mange som gis mme og jeg har ikke hørt at det har gått galt i norge. Sunn fornyft kommer man langt med i det meste. Ah, da skjønner jeg at det blir riktig, når man vet totalmålet! Ellers hadde det jo blitt feil. Nei sunn fornuft har redda mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 29. mai 2013 #19 Del Skrevet 29. mai 2013 Ah, da skjønner jeg at det blir riktig, når man vet totalmålet! Ellers hadde det jo blitt feil. Nei sunn fornuft har redda mange. Ja, det skal bli ganske riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 29. mai 2013 #20 Del Skrevet 29. mai 2013 Vi blander ferskt kokende vann (er vel 90-100 grader) med mme, rister godt, og avkjøler så flaska i et kaldt vannbad. Gjør vi det feil da?!? Skal man tilsette mme i avkjølt vann som er serveringsklar? Anonym poster: a80ab555e25d4e501a995faff17ad8f0 Dere gjør det faktisk helt rett. Men det er for mye jobb for oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå