Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg drittlei, for det siste halvåret har ting gått sinnsykt sakte. Ifjor veide jeg 86 kg, og gikk ned 10 kg i løpet av året. Nå veier jeg fortsatt 74 kg, og går ned bittelitt hver uke eller står stille.

Jeg er ikke så veldig streng med maten, og kan ikke telle kalorier i all maten jeg spiser fordi jeg slet med SF for noen år siden. Men jeg leser selvfølgelig på varene, og jeg velger de sunneste alternativene. I helgene koser jeg meg, og på hverdager prøver jeg så godt det lar seg gjøre å holde seg unna søtsaker. Men jeg kan finne på å lage fruktsalat, eller jordbær med litt ferdig sjokoladesaus f.eks.

Dette er noen eksempler på noen alternativer jeg spiser til hverdags:

Frokost

- Ingenting bortsett fra et glass melk (dette er på skoledagene, for jeg blir bare kvalm av mat tidlig om morgenen)

- Et havrepolarbrød med lettere fløtemysost og 1 glass melk

- En brødskive med litt smør og 1 stekt egg, og 1 glass juice eller melk

- En halv boks cottage cheese med et eple og kanel

Mellommåltid spiser jeg når jeg har fri

-En pære

- Melon

- Litt mandler

- En liten yoghurt

Lunsj, spiser jeg som regel kun når jeg er på skolen, ikke hvis jeg har fri

- Salat med agurk, tomat, fetaost/skinke, isbergsalat, paprika og kanskje litt krutonger

- To brødskiver med lettere fløtemysost eller kokt egg

Middag

- To grove pitabrød med pizzasaus/tacosaus, norvegia hvitost, kyllingkjøttdeig og tomater

- En kyllingfilet med salat/grønnsaker og 150 g fløtegratinerte poteter

- En halv pakke ferdig, fryst pasta carbonara og ekstra med kokte eter (ca 100 gram)

Kveldsmat

- Fruksalat

- Jordbær med litt sjokoladesaus (hjelper veldig på sjokoladesuget mitt)

- Frukt med mager vaniljekesam

- En brødskive med egg

- Så kan jeg også drikke f.eks en kopp lett-kakao på kvelden

Er disse alternativene så ille da? Jeg skjønner ikke hvorfor jeg så vidt går ned i vekt. Jeg vil gjerne gå ned til ca 65 kg, og hadde egentlig som mål å komme dit til 1.august. Er det umulig?

Jeg er forresten 174 cm høy.

Anonym poster: 79ef94d4bbcb3d178aebab2d5ce68598

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du regnet på kaloriene? Jeg synes middagene dine ser ut som kaloribomber med carbonara/fløtegratinerte poteter etc, men det kommer jo an på den totale mengden selvsagt. Men kombinasjonen av raske karbohydrater og fett er ikke ideellt for vektnedgang. Det kan lønne seg å kutte ut poteter etc til middag, spis kjøtt og grønnsaker istedet. Og generelt begrense raske karbohydrater.

Utover det er det vanlig at vekttapet stagnerer i perioder, men det kan hende at du må bli litt strengere. (Nå aner jeg ikke hva SF er da)

Anonym poster: 99f789dea74bdb983d5319c0b55617e7

AnonymBruker
Skrevet

Du må huske på at mandler, fløtegratinerte poteter, carbonara, juice, smør inneholder en del kalorier. Om du ikke går ned i vekt så spiser du rett og slett for mye. Du må huske å rekne med oljen du steker maten din i også. En ss med olje inneholder 100 kalorier ca.

Anonym poster: d9f575655783582b5c82e0bb944f8384

AnonymBruker
Skrevet

Har du regnet på kaloriene? Jeg synes middagene dine ser ut som kaloribomber med carbonara/fløtegratinerte poteter etc, men det kommer jo an på den totale mengden selvsagt. Men kombinasjonen av raske karbohydrater og fett er ikke ideellt for vektnedgang. Det kan lønne seg å kutte ut poteter etc til middag, spis kjøtt og grønnsaker istedet. Og generelt begrense raske karbohydrater.

Utover det er det vanlig at vekttapet stagnerer i perioder, men det kan hende at du må bli litt strengere. (Nå aner jeg ikke hva SF er da)

Anonym poster: 99f789dea74bdb983d5319c0b55617e7

Ja, jeg har regnet på kaloriene på noen ting. F.eks så vil pasta carbonaraen + ekstra erter bli 460 kcal. Det er en middag jeg har ofte, fordi da vet jeg nøyaktig hvor mye jeg får i meg.. Jeg spiser kun poteter hvis jeg har fløtegratinerte, eller poteter til laks. 150 gram fløtegratinerte blir 195 kcal. Så 195 kcal fra fløtegratinerte + en kyllingfilet og grønnsaker/salat - det kan da umulig være en kaloribombe? Jeg bruker ikke saus, men av og til fyller jeg kyllingen med litt kremost. Jeg spiser alltid salat eller kokte grønnsaker til middagen min. Kanskje jeg må begynne å regne kalorier igjen likevel.. SF er (min) forkortelse for spiseforstyrrelse. Går litt fort i svingene, så tenkte ikke på at ikke alle vet hva det betyr :)

Kan presisere at jeg ikke drikker juice særlig ofte, det er som regel hvis det er igjen fra helgen. Da kan jeg finne på å drikke et glass til frokost istedet for melk.

Det med olje/smør til steking er sant.. Må passe på ekstra der, ja. Jeg hadde sånn stekepsray før, men har ikke funnet det på noen butikker her jeg bor nå.

Jeg er takknemlig for alle tips og råd, og eventuelt kjeft for et dårlig kosthold :)

Gjest *MaggieQ*
Skrevet (endret)

Det første som slår meg er ikke at det er så himla mye mat, men jeg tror det blir en del kalorier fordi du mikser mye av både fett og karbs som begge har høyt energiinnhold.

Fokuset burde være enten på lite fett og trege karbs eller mer fett og mindre karbs.

Jeg er selv fan av førstnevnte da jeg fungerer best med karbs i mitt kosthold.

Ville spiser mer rene råvarer og ikke ferdigretter. Du kan fint lage cabonara selv med f.eks kokosmelk, brun pasta og kylling. Da styrer du både fett, salter etc selv.

Dess renere du spiser dess mer vannvekt vil kroppen miste. Mye ferdigmat har masse salt og sukker i seg.

Det kan bli en del ekstra kalorier når du spiser ost både til lunsj, middag og kvelds på både brødskiver og på pizza. Om det kun er et av måltidene per dag som inneholder litt ost så er det ikke farlig for vekta, men det er lett å få i seg mye kalorier når ost er hovedingrediensen på 3 av måltidene.

Jeg for min del er veldig glad i egg som pålegg. Det metter godt og lenge. Kanskje du kan bytte ut et av brødmåltidene med knekkebrød?

Endret av *MaggieQ*
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt feil at du spiser for mye. Du spiser for lite. Det som er gale med middagen din, om man kan utsette noe på den, er at den er halvfabrikat, og ikke laget fra bunnen av. Men det har ikke noe å si for kalorimengden. Middagen er helt grei :) Spis litt mer og regn ut energibehovet ditt, det finner du kalkulator for på nettet. Husk at du skal ha et underskudd på omtreng 600 kalorier.

Forresten skummelt at du får råd om at du spiser for mye. Man skal spise seg ned i vekt, ikke sulte seg ned ! Den eneste kaloribomben du spiser er skjokoladesausen som er ekstremt my kalorier i. :)

Anonym poster: 6994e4aca0dbe901c996a649f81ae4a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...