AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 Mannen min er så treg at jeg får helt fnatt. Vi leier ut hus og skal skatte av dette. Vi tjener ca 75 000 kr året på leien. Her skal jo forsikringer og vann/kloakk avgift trekkes fra + rentene??? Uansett han eller vi har ikke helt peiling her. Hvor mye skal vi skatte av de 75 000 kronene?? Og dette skal jo føres på selvangivelsen. Han har egentlig fått igjen penger på skatten, men har ikke ført opp leiehuset enda. Hvordan gå frem, og hva gjør jeg her? Hva skjer om vi ikke gir beskjed? Anonym poster: b0613260964e7836382edea39b759ef3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #2 Skrevet 28. mai 2013 Du tuller nå, sant? Tror du skal ta deg en tur på skatteetaten sine hjemmesider...: http://www.skatteetaten.no/nn/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Utleie/Utleie-av-del-av-bolig/ Anonym poster: a5feba958089d0f4ff1a0524c492235f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #3 Skrevet 28. mai 2013 Ja men er det skatt av hele beløpet på 75 000 kr, det er jo mye penger, faktisk 21 000 kr. Kan det stemme? Hvilke fradrag skal med? Anonym poster: b0613260964e7836382edea39b759ef3
Horge Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Jeg blir alltid like imponert over folk som totalt ubekymret kaster baller i luften, uten en tanke på at ballen kommer til å falle mot jorden igjen. De starter eget foretak, og blir sjokkert over at de må levere selvangivelse for næringsdrivende, og at moms faktisk er noe mer enn linjen på kassalappen hos rema. De leier ut hus og hytte, uten å tenke på hverken depositum eller skatt. Munnhellet sier at "ignorance is bliss", og på mange måter må det jo være deilig å leve i sin egen boble. Bare synd at virkeligheten plutselig kommer og biter deg i baken. Ja men er det skatt av hele beløpet på 75 000 kr, det er jo mye penger, faktisk 21 000 kr. Kan det stemme? Hvilke fradrag skal med? Virket ikke linken til skatteetaten da du trykket på den? Prøv i så fall denne: http://www.skatteetaten.no/nn/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Utleie/Utleie-av-del-av-bolig/Skatt-ved-utleie-av-bolig/ Dette er for øvrig så åpenbart at det neppe vil bli regnet som en forglemmelse av skatteetaten, tvert i mot ligger det an til full straffeskatt for bevisst skatteunndragelse. Selv om fristen har gått ut, så hadde jeg nok sporenstreks sendt inn en ny selvangivelse på altinn, da kan det hende at dere slipper unna med skatteoppgjør i oktober. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå