AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 Jeg er snart ferdigutdannet, og vil få en årslønn rundt 450K i året. Når jobben er i boks ser jeg for meg å kjøpe egen leilighet. Når den tid kommer, ser det ut til at kjæresten min kommer til å begynne å studere. Hvis han flytter inn hos meg, hva er det vanlig å gjøre i forhold til hvem betaler hva? Fellesutgifter må jo selvsagt deles på, men bør han betale husleie til meg? Han har nok ikke penger nok til å kunne kjøpe seg inn i leiligheten på det tidspunktet, så det er nok ikke sikkert at det blir aktuelt å kjøpe seg inn i leiligheten med en gang i hvert fall.. Noen som har erfaring med dette? Anonym poster: afd3040f20416fb6e89485745a071fbb Anonym poster: afd3040f20416fb6e89485745a071fbb
Gjest LadySizz Skrevet 28. mai 2013 #2 Skrevet 28. mai 2013 Ja han selvfølgelig skal han betale leie. Han har jo måtte gjort det om han bodde en annen plass også Hvor mye er jo opp til deg og bestemme. 3
SoftKitty Skrevet 28. mai 2013 #3 Skrevet 28. mai 2013 Det har vært flere tråder om dette før og folk er veldig uenige. Jeg mener at man skal dele alt av løpende utgifter, men IKKE betale leie utover det. Personlig ville jeg aldri hatt samvittighet til å få leieinntekter fra en kjæreste, og jeg ville følt det veldig urettferdig hvis kjæresten min ville ha betalt for at jeg skulle bo med ham. Du som eier leiligheten vil uannsett tjene på at han bor der da dine utgifter vil bli halvert (utenom lån da såklart, tenker på strøm, nett, fellesutgifter) 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Ja han selvfølgelig skal han betale leie. Han har jo måtte gjort det om han bodde en annen plass også Hvor mye er jo opp til deg og bestemme. ...men det betyr også at han ikke gradvis kjøper seg inn i leiligheten imens han betaler husleie? For jeg er enig i at han burde betale husleie, og at han måttet ha gjort det om han ikke bodde med meg også! Men ved et eventuelt brudd, så har ikke han krav på noe av leiligheten uten å ha kjøpt seg inn, eller at vi har en avtale om noe annet? -ts Anonym poster: afd3040f20416fb6e89485745a071fbb
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #5 Skrevet 28. mai 2013 Det har vært flere tråder om dette før og folk er veldig uenige. Jeg mener at man skal dele alt av løpende utgifter, men IKKE betale leie utover det. Personlig ville jeg aldri hatt samvittighet til å få leieinntekter fra en kjæreste, og jeg ville følt det veldig urettferdig hvis kjæresten min ville ha betalt for at jeg skulle bo med ham. Du som eier leiligheten vil uannsett tjene på at han bor der da dine utgifter vil bli halvert (utenom lån da såklart, tenker på strøm, nett, fellesutgifter) Jeg ser denne siden av saken også! Heia ambivalens...! -_- -ts Anonym poster: afd3040f20416fb6e89485745a071fbb
LittleJ Skrevet 28. mai 2013 #6 Skrevet 28. mai 2013 Løpende utgifter (strøm osv.) deles, men husleie skal han da ikke betale... Da må dere isåfall inngå avtale om at hvis det blir slutt så tar dere en verdivurdering og han skal da ha halvparten av veksten feks. Et eller annet må han ihvertfall få, er jo ikke rettferdig at han skal hjelpe deg med lånet for så å bare bli kasta ut =P 2
Petalouda Skrevet 28. mai 2013 #7 Skrevet 28. mai 2013 Du som eier leiligheten vil uannsett tjene på at han bor der da dine utgifter vil bli halvert (utenom lån da såklart, tenker på strøm, nett, fellesutgifter) - men så vil kjæresten også være med på å slite på selve leiligheten, på møbler og hvitevarer og denslags. Det er ikke helt rettferdig at den som eier skal kun få delt lisensregningen og strømregningen mens den som leier skal få slippe unna med å ha kanskje rundt en tredje- eller fjerdedel av vanlig husleie i boutgifter. 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #8 Skrevet 28. mai 2013 Jeg er enig i at han må betale noe. Om ikke annet så for slitasje av leiligheten, for at du overlater halvparten av din skapplass, bodplass, sengeplass etc til ham. En symbolsk sum på en tusenlapp i tillegg til kommunale utgifter og strøm? Anonym poster: 04ac832045030588883a4059632d6737 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #9 Skrevet 28. mai 2013 God idé å ta litt husleie for bruk og slitasje av leiligheten! I tillegg til å dele på alle fellesavgifter og slikt. Og så må det jo bli slik at hvis det er noe som må fikses i leiligheten, så må det være jeg som står for utleggene for dette. Som huseieren jeg er (...eller blir). Så da går det vel kanskje litt opp i opp...? -ts Anonym poster: afd3040f20416fb6e89485745a071fbb 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #10 Skrevet 28. mai 2013 Det blir ikke riktig å betale halvparten av fellesutgiftene hvis det er fellesgjeld, for da betaler han gjelden din og har krav på verdistigning. Men du kan finne ut hvor mye av fellesutgiftene som er løpende utgifter, så betaler han halvparten av de og andre løpende kostnader, pluss halvparten av rentene på lånet for eksempel. Da jeg flyttet inn til min daværende kjærestes (nå mann) første leilighet tror jeg at jeg betalte 4000kr i mnd, og så var 10.000 markedsleie. Så en god regel kan være en tusenlapp under halvparten av markedsleie f.eks. Anonym poster: d875b3013ee143fa4ca043d60ae72c01
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #11 Skrevet 28. mai 2013 Jeg mener at samboer som er student betaler halvparten av en typisk parleilighet for studenter. Dette inkluderer da Internett, strøm og tv i de fleste samskipnader. Kan plusse på litt dersom det er en betydelig standardheving. Og så må også kostnader til reise telle med. Synes ikke det er riktig at man betaler halvparten av løpende utgifter da det er eier av leiligheten som har bestemt nivået på disse da hun kjøper leiligheten etter hva hun har råd til. Da bor studenten rimelig og godt, eier får noen å dele utgifter med. Anonym poster: 3569dad06897282926215e1b5d7baf04 1
Gjest celebi Skrevet 28. mai 2013 #12 Skrevet 28. mai 2013 Ønsker du deg en samboer eller en leieboer? Hvis han blir samboeren din i en bolig som du vil eie alene, synes jeg ikke han skal betale noen ting. Ditt boliglån er ditt problem, og har ingenting med ham å gjøre. Hvis han skal bli leieboeren din er det rett og rimelig at han betaler en husleie til deg som utleier. For å være rettferdig bør du da regne ut hvor mye du kunne tatt i leieinntekt hvis det var noen andre enn kjæresten din som flyttet inn. Jeg tror ikke mange ville betalt særlig mye for å bo i kollektiv med deg uten eget rom, så det blir nok begrenset til en symbolsk sum (i beste fall en tusenlapp eller to). Det beste er om du lar han kjøpe seg inn. Hvis du ønsker å betale mer på lånet enn han har råd til, kan dere ha ulik eierandel i boligen. Verre er det ikke. Hvis dere ikke er helt der ennå i forholdet, og du ikke føler deg trygg nok til å gi ham eierandel i boligen, synes jeg det beste er at han får bo i boligen din uten å betale. Det blir uansett helt feil at han skal bruke av studielånet sitt på å betale ned på ditt boliglån og bygge din formue. Det ville vært utnytting, slik jeg ser det. 2
ninuska_ Skrevet 29. mai 2013 #13 Skrevet 29. mai 2013 (endret) Blir vi alle utnyttet på leiemarkedet da? Han bruker jo sitt studielån på å betale ned noen sitt boliglån. Om det er kjæresten eller en fremmed sitt er likegyldig i mine øyne. Han må betale for å bo selv om han har en kjæreste som eier en leilighet. Selvsagt litt billigere enn vanlig markedspris, men jeg har aldri forstått med på de som mener at en av partene kun skal betale fellesutgifter og bo tilnærmet gratis. Ja, hun får kanskje verdiøking, men det er også hun som må ta støyten og risikoen for alle de negative aspektene. Endret 29. mai 2013 av ninuska_ 8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #14 Skrevet 29. mai 2013 Synes forslaget om å dele løpende utgifter er dårlig, for tilffeldig. Hva om man har lav inntekt og kjæresten eier en gammel, svær villa. Eller om fellesutgiftene dekker svømmebasen og resepsjon. Utgifter til el, vedlikehold og avgifter vil jo kunne ruinere vedkommende uten at man har noe å si på hvor man skal bo eller hvor dyrt man skal bo. Bedre med en rimelig husleie satt på bakgrunn av hva vedkommende leide før, inntekten og hvilket husvære paret hadde bodd i dersom ingen leide og begge hadde samme inntekt. Anonym poster: 3569dad06897282926215e1b5d7baf04 2
Leifern Skrevet 29. mai 2013 #15 Skrevet 29. mai 2013 Selvsagt skal han betale noe. Begge må tjene på en slik situasjon, ikke kun den ene. Om hadde måttet betale f.eks. 4000-5000 for et rom i et kollektiv (kommer an på hvor det er) burde han betale 2500-3000 til deg. Han sparer flere tusen i mnd, og det gjør du også. Da betaler selvsagt du fellesutgifter og strøm, mens dere deler på mat osv. Selvsagt kan man også lage et avansert regnestykke hvor dere deler f.eks. fellesutgifter, strøm og renteutgifter, men resultatet blir vel i nærheten av det samme. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #16 Skrevet 29. mai 2013 Kjæresten min bor hos meg i min leilighet. Fellesutgiftene her er på ca 4000 i månen. Siden jeg har barn fra før fikk jeg utvida barnetrygd og skatteklasse to før, det gjør jeg ikke lenger, det utgjør rundt to tusen kroner i månen, som er det samme han betaler. Altså betaler han meg to tusen i månen, og deler merfor på strøm og tv og sånn, men jeg mister jo to tusen også så jeg kommer ut i null. Det er vel egentlig ikke rettferdig. Anonym poster: bcd0ab7d7a786e52f3a0db8e061bf66e
Top Gun Skrevet 30. mai 2013 #17 Skrevet 30. mai 2013 (endret) Et innlegg jeg skrev i denne tråden er relevant også i denne:Det virker som den dominerende tanken her er at husleie skal gå med til å dekke renter, ikke avdrag. Da har jeg et spørsmål: Hvis den ene parten eier leiligheten gjeldsfritt, hva er da riktig leie? Jeg tror ikke renter er et godt mål på hva noen bør betale i husleie.Alternativkostnad er kanskje et bedre mål. Alternativkostnaden er kostnaden ved å ikke bruke en ressurs på den mest effektive måte. Eksempel: Når man eier en leilighet (lån eller ei) som på leiemarkedet går for 12 000 kr i måneden, konsumerer man bolig for 12 k i måneden. Man konsumerer forrentningen. Man går glipp av en inntekt, fordi en selv bor i leiligheten fremfor å leie den ut. Rimelig leie kan dermed være 6 000 kroner, uavhengig av hva samboer bruker pengene på. Ikke at alternativkostnad er noe objektivt mål på hva husleie bør være, men det hjelper for å få oversikt over hva noe faktisk koster. Endret 6. februar 2014 av Top Gun 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2013 #18 Skrevet 30. mai 2013 Et innlegg jeg skrev i denne tråden og relevant også i denne: Ikke at alternativkostnad er noe objektivt mål på hva husleie bør være, men det hjelper for å få oversikt over hva noe faktisk koster. Det gir mening ja. Slik jeg har det nå er det jeg som taper og han som sparer. På bolig iallefall. Anonym poster: bcd0ab7d7a786e52f3a0db8e061bf66e 1
regine Skrevet 31. mai 2013 #19 Skrevet 31. mai 2013 Jeg mener at det er en selvfølge at samboer skal betale husleie. Og det må være uavhengig av "løpende" utgifter, som strøm/internett/mat etc. Da mannen min flyttet inn i mitt hus gjorde vi som følger: han betalte husleie til meg (litt under halvparten av felleskostnadene i borettslaget, mens jeg betalte resten + mitt lån). Andre fellesutgifter delte vi likt, ettersom vi har ca lik inntekt. Da bodde ikke han gratis, noe som også gjorde at han selv følte at han hadde mer "rett" til å være med på innredning o.l. Det ble faktisk mer hans hjem og, og ikke bare mitt. Det siste er et aspekt som det ikke synes som om noen tar i betraktning - selv ville jeg og følt at jeg bodde mer på nåde hvis jeg ikke betalte noe husleie. Selv om den i pengeverdi faktisk er ganske så symbolsk.
Gjest Badabing Skrevet 31. mai 2013 #20 Skrevet 31. mai 2013 Da jeg var student kjøpte jeg meg inn med en liten andel og betalte ned på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå