Gå til innhold

Eierandel i bolig. Svært stor forskjell i inntekt

Anbefalte innlegg

Gjest Malin
Skrevet

Hei!

Jeg og samboer skal kjøpe leilighet. Han ønsker at eierandelen er 50/50.

Jeg lurer på hva som er lurest å gjør når jeg kommer til å tjene 500.000-600.000 mindre enn han i året.

Jeg (er ferdig utdannet neste år) kommer til å tjene ca 350.000 og har studielån på 280.000.

Han har 800.000 i inntekt og kommer til å tjene mer de neste årene. Studielån på ca 250.000

Han betaler mer enn meg nå, siden jeg er student. Men ved flere anledinger sier han at han gleder seg til jeg er ferdig for da skal vi dele utgifter 50/50.

Jeg er bekymret for fremtiden med "lav" inntekt, boliglån på over 3 mill. +studielån.

Jeg kommer til å gå i minus hver eneste mnd?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere skal dele alt 50/50 så må det legges opp etter din inntekt. Han skal ikke kreve at du skal bruke mer enn du har råd til fordi han ønske er større forbruk. I en slik situasjon er det vanligere at den som tjener mest også betaler mest, men det finnes ingen fasit-svar.

En løsning kan f.eks være at dere deler leiligheten 30/70, og andre løpende utgifter 50/50. Da vil han betale mer enn deg for lån og oppussing, og også sitte igjen med mer ved et ev brudd, samt at du har litt mer å bruke i det daglige.

• Liker 3
Skrevet

Gå til rådgivning i banken og hør hva de sier. Personlig ville jeg valgt å betale i % av inntekt, det sier seg selv at det blir vanskelig for deg å få hjulene til å gå rundt med den ordningen han har kommet frem til.

Gjest Gjest
Skrevet

Den er vanskelig den der.

Få på plass en samboeravtale, for økonomi kan drepe ett forhold.

Ett eksempel er meg :

Jeg har alltid tjent best og betalt mest. Huset står på samboer jeg står som medlåntaker.

Nå som hun skal hive meg ut har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt.

Advokat har sagt at jeg kun har betalt "husleie" for å bo der.

Så visst du ønsker å havne i samme felle som meg så gjør alt du kan for å forhindre tap.

Så få en avtale i boks om hvordan dette skal løse seg da det kan komme en dag hvor en står uten noe å støtte seg til.

Tenk deg godt om.

Skrevet

Skal dere ha 50/50 eierandel i leiligheten må dere kjøpe en leilighet etter hvor mye du kan betjene. Hvis vi tar utgangspunkt i 3 x inntekt bare for eksempelets skyld vil det si at dere kan kjøpe leilighet til ca 2 millioner. Hadde dere derimot hatt ulik eierandel i leiligheten kunne dere med samme regel kjøpt for 3,5 millioner.

Vi eier 60/40, en eierandel fastsatt ut fra hva vi tjente da vi tok opp lånet. Det er nok en lønnsfordeling som kommer til å holde seg relativt jevn. Vi tok opp et lån på 3,5 mill hvor ca 1,4 mill er min del. Skulle vi delt 50/50 måtte vi redusert lånet til 2,8 mill, og hadde dermed bodd i en betydelig dårligere bolig. Samtidig syns vi dette er en veldig grei ordning for å utjevne lønnsforskjellene mellom oss noe slik at vi ikke har så ulik økonomi i hverdagen. Vi deler alle andre utgifter 50/50, men fordi han betaler mer i lån hver mnd sitter han ikke igjen med så innmari mye mer enn meg. Samtidig får han igjen disse pengene ved et evt brudd, så derfor føler jeg ikke at han forsørger meg på noe vis selv om han betaler mer hver mnd enn meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...