Gå til innhold

Mor har stjålet konfirmasjonspenger fra sønnen sin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk vite at sønnen min sin klassetur henger i en tynn tråd.

Han fikk spandert turen i konfirmasjonsgave fra besteforeldrene sine. De betalte inn de pengene på mors konto og det var meningen at hun skulle føre de videre og betale turen.

I går fikk jeg en purring fra klassekontakten. Hun sa at det manglet noen tuden og at mor hadde sagt at det var jeg som skulle betale de pengene. Sønnen min ringte like etterpå og sa at moren hadde brukt opp endel av pengene hans og ville ikke betale de tilbake. Hun sa at hun hadde kjøpt mat for de, og om han ville på klassetur så fikk jeg sørge for å bla opp.

Dette er ikke første gang hun har tatt penger fra gutten. I fjor tok hun 2000 kroner som han hadde spart på hennes konto. Hun ville ikke si hvorfor, men bare at han hadde "brukt de opp".

Jeg har ikke råd til å betale resten av summen, og det må være inne i løpet av 3 dager.

Hva slags mor gjør dette???

Anonym poster: 20e1b0dfd04ae60a97ca7fae129fa853

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner vedig godt frustrasjonen din, men akkurat nå bør fokuset ditt være å få ordnet opp i pengene slik at sønnen din kan dra.

Anonym poster: 44c3f380b0bc27186bce35f3ed3d4229

• Liker 1
Skrevet

Tull og troll.

Det er IKKE lov med privat betaling for klasseturer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tull og troll.

Vi betalte nå turene våre selv? Både på ungdomsskolen og på vgs. Husker veldig godt hva vi måtte ut med da vi reiste på tur i 3. klasse på vgs.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tull og troll.

Da har i så fall mine skoler brutt loven mange ganger.

Lenge siden jeg gikk på skole da, når kom den loven?

Kilde?

Anonym poster: 54df342142379ffb6fa89114bf99e16d

AnonymBruker
Skrevet

Tull og troll.

Da vet ikke du hvordan det er her som vi bor. Jeg vil ikke si mer av hensyn til privatlivet.

Skjønner vedig godt frustrasjonen din, men akkurat nå bør fokuset ditt være å få ordnet opp i pengene slik at sønnen din kan dra.

Jeg har ikke mulighet! Virkelig ikke. Dette er en stor sum penger jeg ikke har.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mulighet! Virkelig ikke. Dette er en stor sum penger jeg ikke har.

Kan du ikke kriselåne hos besteforeldre eller annen familie evt venner?

Opprett en konto for sønnen som begge foreldre må godkjenne uttak fra til han blir 18, så slipper dere sånt tull. Dama er jo ikke god.

• Liker 14
Skrevet

Kan du ikke si i fra til de besteforeldrene som hadde gitt det som gave i utgangspunktet? De kan vel ikke syns det er greit? Kanskje de kan snakke fornuft til dama..

• Liker 15
Skrevet

Tull og troll.

Det kommer an på hvor du bor. Her har kommunen bestemt at det fortsatt skal være lov med foreldrebetalte skoleturer, men at det er skolen selv som skal stå for kontohåndteringen. Ingen får vite hvem som har betalt inn eller hvem som ikke har gjort det, det er totalsummen for turen som gjelder. Så hvis noen ikke har betalt inn og det ikke er nok penger så må man samle inn mer eller betale inn mer. En av ungdomsskolene har bestemt at det er slutt på skoleturer hvor barn/foreldre skal betale for turen.

Gjest amazed
Skrevet

Min tidligere svigerinne skulle ta vare på min nevøs konfirmasjonspenger, de ble derimot brukt til hennes ferieturer og det var ingenting igjen til sønnen. Hun prøvde seg på det samme da min niese ble konfirmert men hun hadde blitt advart av sin bror så det ble ikke aktuelt. Kjipt at foreldre kan finne på å gjøre sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Husker det var en tilsvarende tråd her for en stund siden, men da var det far som hadde brukt disse pengene. Da var det nærmest lynsjestemning, og det var etter hvert så TS selv måtte be folk roe seg, enda så sint hun var på denne mannen.

Nå må man virkelig være konsekvent her. Dette er ikke det spor bedre.

Anonym poster: 313e73e81a2e3f68a860aa2a0a1f1e7b

• Liker 10
Gjest Gjest
Skrevet

Det er grusomt at noe slikt skjer at mor eller far tapper kontoene til ungene sine.

Det burde være straffbart om det ikke er allerede er det.

Håper det ordner seg for dere alle sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke kriselåne hos besteforeldre eller annen familie evt venner?

Opprett en konto for sønnen som begge foreldre må godkjenne uttak fra til han blir 18, så slipper dere sånt tull. Dama er jo ikke god.

Nei, jeg kan ikke det. Og besteforeldrene har allerede gitt penger til turen, og det var de pengene hun skulle overføre til turkontoen men aldri gjorde. Jeg har nettopp betalt en haug med regninger og har ikke 5 øre til overs. Jeg har ikke råd til å skulle betale tilbake heller, for jeg har ikke god råd.

Jeg kan ikke begynne å låne rundt omkring når mor holder på sånt. Til syvende og sist er det hennes ansvar. Det kan ikke forventes at jeg skal måtte sette meg i gjeld for at hun stjeler fra sine egne unger??

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Husker det var en tilsvarende tråd her for en stund siden, men da var det far som hadde brukt disse pengene. Da var det nærmest lynsjestemning, og det var etter hvert så TS selv måtte be folk roe seg, enda så sint hun var på denne mannen.

Nå må man virkelig være konsekvent her. Dette er ikke det spor bedre.

Anonym poster: 313e73e81a2e3f68a860aa2a0a1f1e7b

Så du oppfordrer til lynsjestemning i konsekvensens navn?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg kan ikke det. Og besteforeldrene har allerede gitt penger til turen, og det var de pengene hun skulle overføre til turkontoen men aldri gjorde. Jeg har nettopp betalt en haug med regninger og har ikke 5 øre til overs. Jeg har ikke råd til å skulle betale tilbake heller, for jeg har ikke god råd.

Jeg kan ikke begynne å låne rundt omkring når mor holder på sånt. Til syvende og sist er det hennes ansvar. Det kan ikke forventes at jeg skal måtte sette meg i gjeld for at hun stjeler fra sine egne unger??

Jo, men om hun driter blankt i det så kommer jo ikke gutten seg på tur. Hvor mange tusen er det snakk om da?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men om hun driter blankt i det så kommer jo ikke gutten seg på tur. Hvor mange tusen er det snakk om da?

Nok til at det er en uoverkommelig sum for meg.

Jeg må faktisk bare sitte og se på og håpe at hun tar til vettet. Jeg har fortalt besteforeldrene på begge sider om dette, så jeg håper at de snakker henne til fornuft.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke dette kunne anmeldes enten av din sønn, deg eller besteforeldrene? Kanskje det skremmer mor nok til å skrape pengene sammen. Det er jo tyveri/underslag!

Anonym poster: 505cd5d3aa7b627721cac0c681ec34e5

• Liker 20
Skrevet

Jeg betalte nylig ca 4500 kr for Polen-tur til en 10-klassing, så jo, det er tydeligvis egenbetaling.

Men jeg lurer på hva mor begrunner dette med? Hadde hun sett for seg at andre skulle dekke opp dette? Hun vil vel at barnet skal på tur sammen med de andre?

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Tull og troll.

Man gjør det uoffisielt, altså at foreldrene blir enige om at barna deres skal dra på tur sammen med noen av foreldrene og kanskje man inviterer med læreren. Det var i hvert fall slik vi måtte gjøre det fra ungdomsskolen.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er vel ingen som har sagt at det forventes heller? Forslaget var ment som en måte for deg å hjelpe sønnen din nå, ikke for å fraskrive mor ansvaret. Fælt så mye feil du klarte å lese ut av det.

Men det KAN derimot forventes at du gjør tiltak for å unngå sånne situasjoner flere ganger, særlig ettersom dette har hendt før. Nettopp derfor skrev jeg "kriselån" for det bør da være kun denne gangen.

Sørg for å opprette en sånn konto som nevnt så kan sparepenger gå dit. Mor kan ikke egenhendig sette sønnens sparepenger på sin egen konto, det har hun tydeligvis fått gjøre i fred til nå men det kan din sønn og du forhindre lett.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...