Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå nødt til å gi gutten min noen flasker med MME for at han skal få nok mat! Har pumpet til han i fire måneder, men nå er ikke det nok lengre:( så jeg lurer på om jeg gjør ting rett i forhold til tilberedningen av maten! Jeg koker vannet og heller det over på flasker som jeg setter i kjøleskapet og når gutten er sulten setter jeg flasken i mikro for at vannet skal få rett temperatur. Når jeg er ute har jeg med termos, men det tar litt lang tid før vannet er rett temperatur, er det da greit å ha med romtemperert, kokt vann i flaske for å blande med, eller må dette holdes kaldt? Tenker da i forhold til bakterier! Er ganske grønn på dette området, så håper at dere som har litt ekspertise kan hjelpe meg med gode tips!:)

Anonym poster: 8b895f81787e235869f3bff65f544365

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan blande kokt kaldt vann med kokt varmt vann for å få riktig temp ja.

Ikke at du spør, men har du fått råd om å begynne med fast føde i tillegg til mme? For fra 4 mnd anbefales oppstart av fast føde i stedet for å begynne med "fullflasking"

Anonym poster: 487cc581f5a04a34fe53333ad4fdf32c

Skrevet

Angående hvordan du gjør det hjemme er det en måte å gjøre det på. Vi gjorde det på denne måten:

Kokte vann og fylte ei flaske full og satt i kjøleskapet så den ble kald. Så kokte vi vann for hver gang å blandet med det kalde til rett temperatur. Tok alltid kokt vann, så litt kaldt (pulveret skal vel helst blandes i 70 grader), blandet forsiktig i pulveret ved å bevege på flasken, så fylte vi på kaldt til rett mengde.

Skulle vi ut kokte jeg opp på termos og tok med flasken med kaldt, pulver og flasker. Jeg har sånn lomme på stelleveska som holder det litt kaldt. Så tenkte ikke så mye på bakterier om vi bare var ute i 4-5 timer.

Kokt vann har holdbarhet på 24 timer i kjøleskapet.

Du får også kjøpt melkepulverdispenser fra avent. Da kan du på forhånd måle opp pulver til tre flasker.

Skrevet

Angående hvordan du gjør det hjemme er det en måte å gjøre det på. Vi gjorde det på denne måten:

Kokte vann og fylte ei flaske full og satt i kjøleskapet så den ble kald. Så kokte vi vann for hver gang å blandet med det kalde til rett temperatur. Tok alltid kokt vann, så litt kaldt (pulveret skal vel helst blandes i 70 grader), blandet forsiktig i pulveret ved å bevege på flasken, så fylte vi på kaldt til rett mengde.

Skulle vi ut kokte jeg opp på termos og tok med flasken med kaldt, pulver og flasker. Jeg har sånn lomme på stelleveska som holder det litt kaldt. Så tenkte ikke så mye på bakterier om vi bare var ute i 4-5 timer.

Kokt vann har holdbarhet på 24 timer i kjøleskapet.

Du får også kjøpt melkepulverdispenser fra avent. Da kan du på forhånd måle opp pulver til tre flasker.

Uthevet: Dette var et skummelt råd synes jeg. Hvor har du 70 grader fra? På alle MME-bokser jeg har sett står det 40 grader. Dette fordi for varmt vann dreper endel av næringen i melken. Ammehjelpen skriver mer om dtte.

Trådtarter: Hjemme har jeg kaldt vann stående i kjøleskapet. De har jeg i sånne melkekopper som avent har, de er praktiske til mye rart. Lar de stå maks et døgn. Blander og putter i flaskevarmeren. På tur har jeg med megtermos med kokt vann og kokt avkjølt vann i sånne aventkopper. Så blander jeg til jeg får rett temperatur og heller så oppi pulver og rister. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi blandet bare pulveret i romtemperert, kokt vann, gikk helt fint det.

Anonym poster: 0d48ad56b1f8e094fd676994f1954858

Skrevet

Uthevet: Dette var et skummelt råd synes jeg. Hvor har du 70 grader fra? På alle MME-bokser jeg har sett står det 40 grader. Dette fordi for varmt vann dreper endel av næringen i melken. Ammehjelpen skriver mer om dtte.

Trådtarter: Hjemme har jeg kaldt vann stående i kjøleskapet. De har jeg i sånne melkekopper som avent har, de er praktiske til mye rart. Lar de stå maks et døgn. Blander og putter i flaskevarmeren. På tur har jeg med megtermos med kokt vann og kokt avkjølt vann i sånne aventkopper. Så blander jeg til jeg får rett temperatur og heller så oppi pulver og rister. :)

WHO anbefaler dette og mattilsynet har også gått ut med denne anbefalingen.

Skrevet

Takk for svar. :) Vet du hvorfor? Det er jo direkte forvirrende når produsenter og en "anerkjent" side som ammehjelpen anbefaler noe helt annet og faktisk fraråder dette.

Skrevet (endret)

Takk for svar. :) Vet du hvorfor? Det er jo direkte forvirrende når produsenter og en "anerkjent" side som ammehjelpen anbefaler noe helt annet og faktisk fraråder dette.

På grunn av den bakterien som jeg ikke husker hva heter akkurat nå. Den kan være i pulveret, og dør ved 70 grader. Det er jo på grunn av den man steriliserer også. :)

Nå er ikke vi sååå nøye på at det skal være 70 grader ved blanding lenger, men vår er jo snart 8 måneder. Vi steriliserer jo ikke flaskene lenger heller.

Endret av Orchideae
Skrevet

Mattilsynet har trukket tilbake dette rådet, og anbefaler nå å følge bruksansvisningen på MME-pakken.

WHO har internasjonale regler, og hygienestandarden er ikke nødvendigvis like god som her alle steder. I andre land kan det dermed være nødvendig å ha pulveret i kokende vann, men det er det IKKE her.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du gjør det helt greit TS.

Vi hadde kokt avkjølt vann på flaske, og kokt varmt vann på termos. Blandet vannet først, og hadde oppi pulver. Når babyen vræler er det greit at det går fort, så jeg hadde ikke tålmodighet til å vente på at vannet skulle avkjøles eller noe slik. :)

Samme greia når vi var ute, varmt vann på termos, kaldt vann på flaske. Kokte kaldtvannet frem til 6mnd.

Men fra 4mnd begynte vi med fast føde i stedet for å trappe opp flaskeforinga mer enn nødvendig.

Skrevet (endret)

Mattilsynet har trukket tilbake dette rådet, og anbefaler nå å følge bruksansvisningen på MME-pakken.

WHO har internasjonale regler, og hygienestandarden er ikke nødvendigvis like god som her alle steder. I andre land kan det dermed være nødvendig å ha pulveret i kokende vann, men det er det IKKE her.

Viste ikke at mattilsynet hadde trukket det tilbake.

Vi har iallefall gjort det slik frem til ganske nylig.

Endret av Orchideae
Skrevet

Kok vann, hell over rett mengde på flaskene, sett de i kjøleskapet. mål opp rett mengde pulver og ha det i avent sin pulver boks eller uringlass. når babyen blir sulten, sett flaska med vann i mikroen til passe temp (kjenn etter med fingeren, du skal ikke merke at du er nedi vannet. rist vannet godt før du kjenner etter), tøm oppi pulveret og rist godt!

Gjort på 30 sekunder om du har gjort alle forberedelser. Lykke til :)

Skrevet

På tur: ha med en termos med kokende vann og en med kaldt. Jeg øvde på dette hjemme så jeg fikk passe temp med en gang :)

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av den bakterien som jeg ikke husker hva heter akkurat nå. Den kan være i pulveret, og dør ved 70 grader. Det er jo på grunn av den man steriliserer også. :)

Hvordan i alle dager klarer du å gi babyen din mat før den dør av sult?

Det viktigste er at vannet HAR VÆRT kokt :)

Anonym poster: b4533987d1ba9ec1662cff1978e31629

Skrevet

Hvordan i alle dager klarer du å gi babyen din mat før den dør av sult?

Det viktigste er at vannet HAR VÆRT kokt :)

Anonym poster: b4533987d1ba9ec1662cff1978e31629

Har du i det hele tatt lest hva jeg har skrevet? Gjør det så kan du slenge med leppa etterpå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...