Gå til innhold

Android (Samsung) og hva bank-app skal ha tilgang til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å legge inn Skandiabank-appen, men så at den skulle ha tilgang til sms/mms samt ringe-telefoni. Hva skal den egentlig med det?

Holder det ikke med tilgang til datatrafikk og cpu-kraft?

Hilsen paranoide meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at den skal ha tilgang til SMS for å kunne sende "saldo" (via appen) så du får opp saldo.

Ringe er sikkert fordi appen har en hurtigsnarvei for å slå/ringe nummeret til banken, kundeservice etc.

Skrevet

Tenker at den skal ha tilgang til SMS for å kunne sende "saldo" (via appen) så du får opp saldo.

Ringe er sikkert fordi appen har en hurtigsnarvei for å slå/ringe nummeret til banken, kundeservice etc.

Men saldo må vel en app få som datatrafikk - ikke som sms.

Og kundeservice burde være en chatfunksjon.

Kjøper ikke argumentene :-)

Skrevet

Nei for all del, du kan fortsette å være paranoid uten grunn du, samma for meg :P

Skrevet

Skandiabanken sin app kan også brukes som sms-bank. Så i stedet for å logge på med fødselsnummer, passord og engangskode, så kan du sende en sms for å finne saldo, utføre overføringer mellom kontoer osv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utdrag fra en artikkel i Aftenposten:

"Anropslogg og SMS: Har du Nordea, Sparebank1 eller Gjensidige, vil banken din kunne se hvem du har snakket med på telefonen, når, hvor ofte og hvor lenge. Gjensidige vil også kunne endre anropsloggen din, for eksempel ved å få det til å se ut som du har hatt telefonsamtaler du ikke har hatt. Skandiabanken på sin side krever tilgang til å «lese tekstmeldinger lagret på enheten eller SIM-kortet ditt.» Hvis du ble spurt først, ville du latt en bankansatt se alle dine SMS og MMS?"

Anonym poster: 547d90a3eadea6e6cdac9dd25d128ded

Skrevet

En av kommentatorene på den artikkelen, Carl Christian Salvesen, er spot on:

Nå kjenner jeg ikke andre apper enn DNB sin men så vidt jeg kan se er alle rettighetene den ber om er direkte gjenspeilet i appens funksjoner.

En liten gjennomgang:

- NØYAKTIG POSISJON (GPS- OG NETTVERKSBASERT)

Fra beskrivelsen: «Veihjelp - Få prioritet hos Viking om uhellet skulle være ute. Tar i bruk GPS-funksjonen i telefonen slik at Viking finner deg.»

- KOBLE TIL OG FRA WI-FI

- FULL NETTVERKSADGANG

Appen snakker med banken over internet. Denne er "no-brainer".

- RINGE TELEFONNUMRE DIREKTE

Fra i beskrivelsen står det at du i appen kan ta direkte kontakt med banken, jeg regner med det betyr at du enkelt kan ringe.

- TA BILDER OG VIDEOER

- ENDRE ELLER SLETTE INNHOLDET I USB-LAGRINGEN

Appen har en funksjon for å arkivere kvitteringer. For å få tatt bilder, trenger man tilgang til et kamera. Og et sted å lagre dem.

- LESE KONTAKTENE DINE

Igjen, fra beskrivelsen: «Del utgiftene – Løsningen hjelper deg med fordeling av utgifter etter en tur eller et arrangement. Her registrerer du hvem som var med og hvem som har hatt utlegg, så regner kalkulatoren ut hvem som skal betale hva til hvem.»

Jeg sier ikke at banken ikke kan misbruke dataene appen har tilgang til, jeg prøver bare å forklare at alle rettighetene appen ber om faktisk er berettiget i forhold til funksjonene i appen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Utdrag fra en artikkel i Aftenposten:

"Anropslogg og SMS: Har du Nordea, Sparebank1 eller Gjensidige, vil banken din kunne se hvem du har snakket med på telefonen, når, hvor ofte og hvor lenge. Gjensidige vil også kunne endre anropsloggen din, for eksempel ved å få det til å se ut som du har hatt telefonsamtaler du ikke har hatt. Skandiabanken på sin side krever tilgang til å «lese tekstmeldinger lagret på enheten eller SIM-kortet ditt.» Hvis du ble spurt først, ville du latt en bankansatt se alle dine SMS og MMS?"

Anonym poster: 547d90a3eadea6e6cdac9dd25d128ded

Hmm...den nylig postede artikkelen (Aftenposten-linken) viser at jeg og hvem som helst med Android-apper ikke bør være redde for å være paranoide.

Etter å ha lest artikkelen så har jeg bestemt meg for at noen bank-app skal jeg ikke ha.

For den som nå vil poste et fjasesvar til meg, uten å faktisk lese artikkelen, så har jeg et råd:

Ikke gå i den fella.

Takk for linken.

Edit:

Artikkelen har en del interessante leser-kommentarer.

Endret av slask
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder dette kun Android, eller er det slik på iPhone også?

Anonym poster: ffb04af1f8592fa2686162b0c73a8acd

Skrevet

Gjelder dette kun Android, eller er det slik på iPhone også?

Anonym poster: ffb04af1f8592fa2686162b0c73a8acd

Det er enda verre, for Apple publiserer ikke hvilke tillatelser som kreves for appene. Med Android kan man i det minste ta et informert valg.

• Liker 2
Skrevet

Skal vedde på at bankene har en egen (og hemmelig) gruppe med ansatte som kun sitter og overvåker telefonene til kundene sine gjennom appen. Tar bilder av deg og omgivelsene og lager falske anrop på telefonen til langvekkistan for å tappe deg for penger. Og ikke minst sjekker om du tilfeldigvis har installert en app fra en konkurrerende bank....

• Liker 2
Skrevet

Men saldo må vel en app få som datatrafikk - ikke som sms.

Og kundeservice burde være en chatfunksjon.

Kjøper ikke argumentene :-)

Har ikke installert denne appen selv, men vet at Skandiabanken har en funksjon hvor du sender "saldo" til et eller annet nummer og får sms tilbake med saldo. Mest sannsynlig er det den funksjonen som er i appen. Jeg hadde i alle fall benyttet meg av den i stedet for å knote med å logge inn (ikke like lett å treffe riktig taster når man er stressa eller på farta) i banken.

Hva hadde foretrukket dersom du befant deg midt på landet et sted og måtte i all hast ha tak i banken din for å sperre kortet siden noen har stjålet det; en chattefunksjon i appen, eller muligheten til å trykke på en knapp for å ringe til dem?

• Liker 1
Skrevet

Morsomt at de som gjerne er mest paranoid vedrørende slikt er forkjempere for en stat som skal logge og ha full kontroll på alt vi foretar oss. Sett datalagringsdirektivet?

AnonymBruker
Skrevet

Skal vedde på at bankene har en egen (og hemmelig) gruppe med ansatte som kun sitter og overvåker telefonene til kundene sine gjennom appen. Tar bilder av deg og omgivelsene og lager falske anrop på telefonen til langvekkistan for å tappe deg for penger. Og ikke minst sjekker om du tilfeldigvis har installert en app fra en konkurrerende bank....

Transportation Security Administration i USA har endelig fjernet røntgenmaskinene som kunne se gjennom tøy fra flyplassene. Man hadde selvsagt en god grunn til å sette dem opp - stoppe folk fra å smugle våpen med på fly. I virkeligheten var det en uforholdsmessig stor andel pene unge kvinner som ble sendt gjennom dem. Ting blir ikke alltid brukt bare slik de er tiltenkt.

Anonym poster: 561244c25d0fb747711cd27c26c3c620

Skrevet

Hva hadde foretrukket dersom du befant deg midt på landet et sted og måtte i all hast ha tak i banken din for å sperre kortet siden noen har stjålet det; en chattefunksjon i appen, eller muligheten til å trykke på en knapp for å ringe til dem?

Det har jeg hatt bruk for eksakt null ganger som Skandiakunde i ca 12 år.

Skrevet

Det har jeg hatt bruk for eksakt null ganger som Skandiakunde i ca 12 år.

Hvordan klarer du å leve i Norge når du er så paranoid?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvordan klarer du å leve i Norge når du er så paranoid?

Det klarer jeg ved å nettopp være litt paranoid. Og det trengs i den kyniske verden...

Endret av slask
Skrevet

Jeg har lagret telefonnummeret til banken(e) i kontaktlista. Så jeg trykker også bare på en knapp for å ringe dem. :)

Skrevet

Det klarer jeg ved å nettopp være litt paranoid. Og det trengs i den kyniske verden...

Hvordan tør du bevege deg ute? Tar det forgitt at du ikke har mobil, at du ikke har bankkort, at du ikke kjører bil. Du er overvåket samme hvor du går, på bensinstasjoner, fotobokser, kameraer i bomstasjoner og andre steder, minibanker, alle korttransaksjoner...

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tør du bevege deg ute? Tar det forgitt at du ikke har mobil, at du ikke har bankkort, at du ikke kjører bil. Du er overvåket samme hvor du går, på bensinstasjoner, fotobokser, kameraer i bomstasjoner og andre steder, minibanker, alle korttransaksjoner...

Har du hørt ordet "mellomting" før?

Anonym poster: 561244c25d0fb747711cd27c26c3c620

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...