Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke gravid selv, og har heller ikke hatt noen nære venninner som har vært gravide. Likevel er jeg litt nysgjerrig på en ting, så håper noen av dere tar dere tid til å svare.

Jeg har deltidsjobbet i butikk ved siden av studiene, og har hatt to gravide kollegaer. Begge to jobbet heltid nesten helt frem til termin, og var synlig gravide. Dette var to forskjellige arbeidsplasser, to helt forskjellige steder i landet, men likevel opplevde jeg samme tendens: kunder som ikke hadde noe personlige forhold til kollegaene mine syntes det var greit å komme med alle mulige slags kommentarer.

Det var noen hyggelige kommentarer, men også en del som jeg oppfattet som relativt drøyt. Dette var i hovedsak damer i 50-60-åra, som åpenbart hadde tidsmessig distanse siden sine egne fødsler, og kanskje hadde heroisert seg selv litt. Flesteparten av dem hadde hatt "verdens verste fødsel" selv, og fortalte gjerne om sine fødselskomplikasjoner:

- "Jeg mistet nesten tre liter blod."

- "Min fødsel varte i nesten to døgn."

- "Du aner jo ikke hvor smertefullt det er før du har vært gjennom det."

- "Man tror liksom det verste er over etter fødselen - tro meg, det er jo et smertehelvete uten like - men tiden etterpå er minst like ille. Du mister jo både søvn og privatliv, ingen kan forestille seg hvor slitsomt det er å ta seg av et nyfødt spedbarn".

- "Jeg revnet bakover, du kan jo selv forestille deg hvor vondt det gjorde."

For meg som har et veldig anstrengt forhold til graviditet og fødsler, og nesten er på grensen til å ha fødselsangst uten å være gravid, var dette vondt å høre på. Det virket som om de gravide kollegaene mine taklet det greit, men denne typen kommentarer kom mange ganger om dagen. I tillegg kom de kommentarene som gikk på kropp og utseende, av typen: "så stor du har blitt!". Det var også flere som ville ta på magen. I tillegg var en av kollegaene mine ugift, og fikk noen ganger kommentarer på kombinasjonen av graviditet og manglende giftering (dette helst fra damer i pensjonsalder).

Spørsmålene mine er som følger:

- Mister folk begrep om vanlige intimgrenser når noen er gravid? Dette gjelder både rent fysisk og hva man faktisk forteller om seg selv og egen kropp.

- Er det en vanlig oppfatning blant folk som allerede har fått barn at de kan (og bør) dele sin dårlige fødselsopplevelse med andre, selv ukjente mennesker?

- Har dere opplevd noe lignende? Sier dere fra hvis dere oppfatter kommentarer som ubehaglige, og hvordan reagerer vedkommende da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre

Ja

Ja

Og ja

Jeg personlig var aldri redd for å føde, så jeg sa vel bare noe sånt som "jaja, jeg tenker at kroppen er jo lagd for å klare det, og fysisk smerte skremmer meg ikke", med et smiiil...:) Og ja, jeg sa også i fra hvis det var noe jeg ikke trengte å høre!;)

Noen få har blitt furtne, men ellers har det ikke vært noen sure miner...;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...