AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #1 Skrevet 28. mai 2013 Vi fikk katten igår. Den er 9 uker, ja jeg vet det er tidlig. Men det er IKKE hva jeg skal frem til! Den spiser leverpostein, og går rundt her. Bare mjauer, dagen lang. Den mjauer når den spiser, når den ser meg, når den går på gulvet.. Vil den noe? Anonym poster: 10ef5a8729ead113ce8a88ad75c495dc
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #2 Skrevet 28. mai 2013 Virker den glad og fornøyd, eller virker det som klaging eller at den føler seg utrygg? Vanskelig å være sikker på, det er jo en ganske enkel form for kommunikasjon, men det er ofte mulig å høre og merke om den uttrykker misnøye eller ikke. Mjauing betyr overhodet ikke bety at noe er galt Ellers er det jo en ung liten pus som nettopp har kommet til et nytt sted, så den utforsker omgivelsene og prater kanskje bare mens den gjør det. Du får bare være snill og omsorgsfull med den og være litt oppmerksom på om den virker redd eller som om den har det vondt, men det er sannsynligvis bare forbigående. Noen katter mjauer veldig mye, men det tilhører sjeldenhetene at de holder på slik du beskriver i veldig lang tid - så det går nok over. Anonym poster: 163bcda5c4a3106c2f5b36c961f619eb
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #3 Skrevet 28. mai 2013 Jeg prøver å tenke på hvordan min forrige katt var.. Denne virker nesten som den vil noe, vil ha noe eller lignende.. Jeg har da gitt den alt den kan få egentlig. Seng, mat, drikke, do og leker. Går også ofte inn i dusjen og vil helst dit det er mest mulig vann Anonym poster: 59671cef31e0882fd4eff57c179cbfac
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Den vil nok venne seg Det kan ta litt tid for noen katter å venne seg til nye omgivelser og da mjauer de ekstra mye, og det virker litt sånn ut på denne! Gi den et par uker så slutter den nok med mjauingen Anonym poster: fd5c5fddf24ac45afa38f337962455e3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #5 Skrevet 28. mai 2013 Når jeg visste at alle dens fysiske behov var dekket innbilte jeg meg at det var trygghet og nærhet den ønsket/savnet. Legg deg langflat på gulvet og la katten komme til deg.Det har jeg gjort med alle kattene jeg har fått i hus og det er så rørende når de til slutt kommer til deg og legger seg tett inntil enten oppå deg, fremfor deg eller bak ryggen din. Det har blitt noen timer tilsammen på gulvet med kattene. Jeg savner å ha katt. Anonym poster: 71447ce1bf4fe73b1fc879b5b1b773c2
Minya Skrevet 28. mai 2013 #6 Skrevet 28. mai 2013 Kattungen vår mjauet litt ekstra den første uka. Han gjorde det som regel når han gikk ut av rommet vi satt i og han ikke så oss. Så jeg tror det er litt pga en følelse av ensomhet, særlig rett etter at de kommer fra moren og søsknene. Nå er han veldig lite verbal, og mjauer kun når han setter seg fast i noe for å si fra at han trenger hjelp. Håper nesten at han blir mer verbal med årene
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #7 Skrevet 28. mai 2013 Den er bare ensom og roper etter søsknene og moren sin. Helt vanlig. Anonym poster: c48baad100ab2343cfeeeed5a8a805f0 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #8 Skrevet 28. mai 2013 Kan jeg spørre hvorfor du fikk pusen så tidlig? Det er normalt at de er pratsomme i begynnelsen som nevnt her, de er nettopp tatt fra mors og søskens varme til å klare seg "alene" med ukjente de må bli kjent med. Så bruk myyyye tid med katten, noe av det beste du kan gjøre som ny eier er å ta en ettermiddagslur sammen med katten har jeg hørt. Anonym poster: 2902a5edda662fe81a2680340d154764
Aurora M. Skrevet 28. mai 2013 #9 Skrevet 28. mai 2013 Den er redd og savner mor og søsken selvsagt. Mjauingen er kalling på mor.. Ikke noe rart i det, iallefall ikke med tanke på at den er blitt tatt for tidlig. Det er forskjell på utviklingen til katter og. Jeg personlig anbefaler 14 uker for å være sikker på at en har "fått med seg" alle. Den trenger en uendelighet av varme og nærhet, og bør ikke være overlatt til seg i noen timer engang enda. Så små puser uten mamma hører hjemme på fanget. Og så til det som en eller annen helt sikkert kommer til å påpeke, så da kan jeg likegodt være den som gjør det: Leverpostei er ikke mat for pus. Gratulerer med pus i hus og lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 Den majuer konstant! Den får ligge med meg i sofaen, og når jeg sover våkner jeg alltid av at den legger seg ved siden av hodeputen min, men den majuer enda. Den sitter på gulvet å majuer, skriker rundt seg konstant.. Jeg har gitt den ordentlig mat nå, men leverpostei var eneste vi hadde her og den kom så brått. Anonym poster: 59671cef31e0882fd4eff57c179cbfac
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #11 Skrevet 29. mai 2013 Vi fikk den så tidlig fordi de plutselig kom med den og hadde ikke plass til den der oppe lenger. Søskna var også gitt bort. Den gjør også fra seg på stueteppet, mens jeg sitter rett ved siden av. Dum og jævelig akkurat nå! Anonym poster: 59671cef31e0882fd4eff57c179cbfac
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #12 Skrevet 29. mai 2013 Hvorfor tok du til deg katten da? Det virker jo ikke som om du har lyst til å ha den. Katten mjauer fordi den savner mora si, og søsknene. Den bæsjer på teppet fordi den ikke er ferdig oppdratt av mora si enda. Nå som mora er borte er det du som må påta deg oppdragerrollen. Anbefaler at du snakker med erfarne kattefolk eller kontakter en dyrevernsorganisasjon. Anonym poster: cf798c0aa826879d7721fe113740a181 2
Aurora M. Skrevet 29. mai 2013 #13 Skrevet 29. mai 2013 Jeg forstår at det er frustrerende, men kan samtidig ikke forstå at det kommer som en overraskelse. Det er jo ikke slik at kattunger kommer ut av magen på mora og går rett bort i dokassa liksom. En eller annen gang må de jo lære det. Og om den har lært det hjemme, så er jo ikke det det samme som at den automatisk forstår hvordan den skal gå på den nye doen hos deg. Men èn ting aller først: Var den skikkelig avvent fra morsmelk da du fikk den, og hva slags for fikk den isåfall? Mjauingen kan være et uttrykk for magesmerter. Det er akkurat i denne avvenningsperioden at slike plager dukker opp. Men du ser det ofte på avføringen da. Hvordan er den? Hard, bløt, lys, mørk? Og så kan du kjenne om den (føles rart å si den- har du ikke kjønn på lillepusen?) er oppblåst og hard i magen. Er det noen uregelmessigheter her, så bør du ta tak i det med det samme, for slike små puser tåler svært lite før det går gal vei.. Du får trekke pusten dypt og rolig og hente fram "kattemoren" i deg. Husk at den lille har blitt revet bort fra alt det kjente! Mammas myke pels og trygge lukt.. Søskenenes kosebiting og kjente stemmer. Alt av trygghet er borte, og i tillegg føler den seg kanskje syk. Den roper og kaller på mamma, men mamma kommer ikke mer... Nå må du forsøke etter beste emne å bli den tryggheten kattemor var. Det krever tålmodighet ja. Men du får så uendelig mye igjen om du klarer å bygge opp den tilliten. Trofasthet og kjærlighet i mange mange år framover. Og en vakker dag er det du som gråter og hun/han som smyger seg mykt inn til deg og slikker tårene av kinnet ditt.. Sender deg en styrkeklem! Og jeg vet ikke om det er noe trøst for deg, men her ute er det nydelig bikinivær, knall blå himmel og fuglesang. Men gjett hvem som ligger på kne (dårlige knær også )og tørker opp kattespy og diarè om hverandre etter en totalt søvnløs natt med 2 gamlinger med sår som skal stelles, og 6 (!) syke småttinger som skal ha flaske, medisiner, skal vaskes og stelles og gud vet hva for det går i ett. :fise:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå