Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirrert av et annet innlegg her, og lurer på om dere baker brød, boller og rundstykker?

Jeg er en småbarnsmor, og dette er en selvfølge at jeg gjør. Vi har alltid hjemmbakt brød, og ofte finner du både rundstykker, boller, horn og diverse i fryseren.

Men ingen av mine venninder som er småbarnsforeldre gjør dette selv. De kjøper alltid. Trodde det var vanlig at alle gjorde det, men mulig jeg tar feil....

Skrevet

Nei, jeg baker ikke.

Vet ikke hvorfor egentlig, men kanskje fordi det er enklere å kjøpe ferdig. :oops:

Skrevet

Jeg baker brød og rundstykker av og til.

Hjemmebakte boller + litt annet hjemmebakt har jeg bestandig i fryser'n.

Har faktisk aldri servert kjøpe-kaker til mine gjester jeg.......

Jeg liker å bake da.......... må jo bare si det.

Hvis ikke jeg har noe hjemmebakt i fryser'n - så føler jeg at jeg ikke har noe å servere om det skulle komme noen på besøk!

Men - det er nå bare sånn jeg er! :wink:

Skrevet

Nå er ikke jeg småbarnsmor, men jeg liker å bake. Særlig boller og varianter rundt det.

Nå i påsken har jeg tenkte å lage hjemmelagd pizza, hamburger brød og boller.

Skrevet

Det hender seg at jeg baker, ja.

Nå lever jeg på streng diett pga. sykdom og "min" mat er mye billigere og bake enn og kjøpe ferdig.

I likhet med Usikker har aldri jeg heller servert kjøpe-kake.

Men.... burde ikke denne ligget under mat?

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg baker aldri :oops: Det begrenser seg i såfall til 1-2-3 kaker (ferdigmiksturer som blandes med olje og vann..). Eneste unntak er diverse nøttekaker som jeg lager hvis jeg får lyst nok på de..

Når det er bursdager ol, eller kaker som skal taes med på jobb etc, har jeg heldigvis andre personer som baker for meg!

For å løse problemet med "noe å by på", kjøper jeg heller inn sjokolade og kjeks, ferdigkaker eller is.

Gjærbakst syns jeg er et underlig og litt morsomt ord, som jeg ikke helt vet hva betyr.

(men jeg er en racer på middagsmat!)

Skrevet

I perioder baker jeg mye, andre ganger baker jeg ikke i det hele tatt.

Har en del i fryseren da, for jeg baker ofte mye når jeg først sette i gang.

Men for vår del er det nesten billigere å kjøpe brød enn å bake selv. Hvis man regner med tiden det tar osv. Jeg baker gjerne kaker selv, men liker også disse 1-2-3-kakene.. fordi de kan lages i reklamepausene :oops: og fordi de smaker kjempegodt.

Gjest Emera
Skrevet

Jeg er en småbarnsmor, og dette er en selvfølge at jeg gjør. Vi har alltid hjemmbakt brød, og ofte finner du både rundstykker, boller, horn og diverse i fryseren.

Det der hørtes litt ut som en sånn husmor-reklame fra 50-tallet... :wink:

Men joda, jeg baker en del, mest fordi jeg synes det er gøy! Liker å prøve ut forskjellige brødoppskrifter. Og jeg er glad i å bake kaker.

Men små gjærbakst, som boller, får jeg ikke til. Så der tyr jeg til "Møllerens" bollemel. Det blir kjempegode boller!

Gjest King James V
Skrevet

noen ganger baker jeg...

Gjest Madden
Skrevet

Jeg er periode-baker..avogtil får jeg skikkelig kick og fyller fryseren til randen..men så kan det gå leeeenge mellom hver gang!

Akkurat nå er det en stund siden faktisk..kan være at jeg fikk overdose før bryllupet vårt i fjor sommer da jeg bakte bortimot 100 brød på to dager... :ler: ...var ganske svett i varmen!! puh!

Skrevet

Jeg er ikke glad i kaker så det blir det lite av, men jeg elsker alt av gjærbakst! Her i huset bakes det vel brød annenhver uke eller så, er stort sett mannen som tar seg av det. Vi har hjemmelaget pizza hver eneste fredag, aldri unntak.

Har aldri laget slike 1-2-3 kaker eller lignende, skal det bakes så skal det bakes skikkelig. I dag er det kanelsnurrer og kanskje en eplekake som står for tur, på lørdag var det rundstykker og brød. Kjekt å fylle fryseren litt :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er ikke glad i kaker så det blir det lite av, men jeg elsker alt av gjærbakst! Her i huset bakes det vel brød annenhver uke eller så, er stort sett mannen som tar seg av det. Vi har hjemmelaget pizza hver eneste fredag, aldri unntak.

Har aldri laget slike 1-2-3 kaker eller lignende, skal det bakes så skal det bakes skikkelig. I dag er det kanelsnurrer og kanskje en eplekake som står for tur, på lørdag var det rundstykker og brød. Kjekt å fylle fryseren litt :)

Føler bare jeg må forsvare 1-2-3 kakene litt: Jeg har mange ganger blitt bedt om oppskrift på den deilige sjokoladekaken min :oops: som da altså er 1-2-3 sjokoladekake. Det er aboslutt å bake på ordentlig, men man måler ikke opp melet selv, og man slipper å tenke på å ha alle ingredisensene. (kun miksturen, vann og olje).

Etter mitt syn redder disse kakene dagen (og ansiktet) til alle oss som ikke kan eller ikke har tid (eller talent for..) å bake kaker fra grunnen av, uten at resultatet blir noe å være flau for.

Hvis kvalitetsmålet på en kake er at man har slitt og svettet for den, derimot, faller disse kakene helt klart igjennom.

Syns forøvrig det er mye halvfabrikata på middager og supper som gir mye dårligere resultat.

Skrevet

Nå bor jeg fortsatt hjemme hos mamma, ikke så gammel ennå. men jeg baker endel her hjemme, seinest idag bakte jeg både rundstykker og rosinboller. resten av familien blir alltid veldig glade når de bare kan ta en tur ned i frysen og hente opp bakst. derimot blir brødet nesten alltid kjøpt og ikke bakt. syns det er morsomt å bake jeg! :-)

Skrevet

Vi har alltid hjemmebakt brød, og jeg liker å bake rundstykker eller annen gjærbakst. Småkaker til jul går også bra, men kaker gidder jeg som regel ikke. Er ikke det at jeg ikke får det til, synes bare det er så mye dill-dall med det. Kakepynting og greier. Så det blir stort sett til bursdagre og sånn. Men når jeg først baker kake så velger jeg gjerne en litt avansert en som er litt utenom det vanlige. Skal jeg først ta meg bryet så må jo folk i det minste bli litt imponerte :wink:

Når det gjelder 1-2-3 kaker, så synes jeg ikke man kan kalle det å bake selv om de er gode. Å bake er jo nettopp prosessen med å blande sammen ingrediensene til røre og steke/pynte det. Akkurat som det ikke er å bake når man lager halvstekte brød. Men det er flott at slike produkter finnes, så har de som ønsker det et alternativ til ferdigkjøpte kaker.

Skrevet

Gjærbakst syns jeg er et underlig og litt morsomt ord, som jeg ikke helt vet hva betyr.

:hoho:

Du kjøttflis, du kjøttflis...... :ler:

Skrevet

Som Lilleputt bor jeg også fortsatt hjemme, men jeg er veldig glad i å bake og lage mat. Baker ofte boller, skolebrød, kaker, brød, rundstykker, osv. LAger også ofte middagen.

Har alttid vært glad i dette. Husker en gang da jeg var ca ni år, var sååå stolt siden jeg hadde bakt rullekake til mamma kom hjem fra jobb, hadde klart å rulle den og ha syltetøy inni osv.

Det jeg ikke visste, var at det var forskjell på mel. Trodde grovt mel og hvetemel gikk for det samme jeg :ler:

Men de ble da gode.

Gjest Esther
Skrevet

Jeg baker sjeldent - kun noen få ganger i året. Synes det er kjekt å bake - smaker godt gjør det også - men ingen har godt av å spise så mye kaker og søt gjærbakst.

Baker kun til spesielle dager som jul, Nyttårsaften og 17. mai ... ellers kun hvis jeg skal ha gjester.

Gjest Balenciaga
Skrevet

Jeg liker ikke gjærbakst så jeg baker ikke mye. Regnes sjokoladekake for gjærbakst?

I så tilfelle er jeg kjempeflink til å helle pulveret fra hurtigferdigposen i bakebollen og tilsette det andre trivialitetene som skal være med.... På Centra har de importert amerikansk sjokoladekakepulver. Og man kan også kjøpe en stor boks topping til med bortimot ubegrenset holdbarhet. Uten sukker, men tilsatt herlig aspartam. Riktig så delikat og sunt....

Nei, seriøst. Den er kjempegod.

Skrevet

Gjærbakst kan høres ut som en anklage/nødskrik:

"Gjærbaksten din! den eser utover din drittkjerring!", skrek bonden iltert idet han steg ut fra kjøkkenet med skitne grønne gummistøvler...

Gjærbakst kan høres ut som en ordre:

"Gjær baksten din nå!!! din dustekjerring!", hylte bonden ampert idet han steg ut fra kjøkkenet...

*knise*

Skrevet

Og med Anafugias fyndord mistet jeg helt lysten til å fortelle om jeg baker eller ikke... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...