Satellites Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Hei, Jeg testet positivt for en uke siden og var til UL i dag for å fastsette hvor langt jeg var på vei. Jeg husker ikke når jeg hadde mensen sist, men jeg TROR vi sist hadde samleie rundt 20./21. april, men kan hende jeg husker feil. Tok en test 2. mai, men den var negativ. På UL nå sa legen at livmoren var liten og så bare en fostersekk på 5mm på UL, så han mente at jeg var ca 5 uker på vei. Skal tilbake om ett par uker for å se om det er en utvikling. Om jeg husker rett og at samleiet er så lenge siden, er det da noen sjanse for at jeg faktisk er gravid enda? Eller er eneste sjansen for at det kan være liv at jeg må huske feil angående samleiet? Er ganske bekymret og tror det blir noen lange uker :-(
Orchideae Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 5 uker på vei idag, da ender jeg på 22 april og det stemmer jo...?
Satellites Skrevet 28. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2013 Nei, han sa man skulle plusse på 2 uker fordi man regner fra første dag i siste menstruasjon. Men men, jeg får vel bare vente å se
Orchideae Skrevet 31. mai 2013 #4 Skrevet 31. mai 2013 Ja, selvfølgelig. Tenkte ikke klart jeg nå. Men egget kan vel bruke opptil en uke på å feste seg også?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #5 Skrevet 31. mai 2013 Du kan jo dra til legen og måle om du har stigning i hcg. Anonym poster: ed9844d0971a33befbcd68982a9f007e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #6 Skrevet 31. mai 2013 Råder deg å vente og prøve å ikke tenke så mye på det. Du får ikke gjort noe annet enn å vente. Skjønner ikke greia med å starte et slikt tråd, vi er jo ikke leger, kan jo ikke noe om det. hm... Anonym poster: 2da23db25c22ce905c1ae59c5714d540 2
Teriyaki Skrevet 31. mai 2013 #7 Skrevet 31. mai 2013 Kanskje hadde du samleie 21 april, eggløsning 5 dager etterpå, hvorpå egget brukte lengre tid enn vanlig på å feste seg? Vet ikke helt, men du må nesten bare prøve å ikke bekymre deg for mye, og vente på neste ultralyd.
siebaeo Skrevet 31. mai 2013 #8 Skrevet 31. mai 2013 Råder deg å vente og prøve å ikke tenke så mye på det. Du får ikke gjort noe annet enn å vente. Skjønner ikke greia med å starte et slikt tråd, vi er jo ikke leger, kan jo ikke noe om det. hm... Anonym poster: 2da23db25c22ce905c1ae59c5714d540 Det er ganske normalt å ha behov for å lufte tankene sine når man er bekymret. Og for mange er det enklere overfor noen man ikke er nær. Og kanskje tom anonym. Skjønner ikke helt at det er noe å lure på. Hm.. Håper du får svar på det snart, TS. Som de andre her sier, ta tiden til hjelp.. Håper alt er i orden! 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2013 #9 Skrevet 31. mai 2013 Kanskje hadde du samleie 21 april, eggløsning 5 dager etterpå, hvorpå egget brukte lengre tid enn vanlig på å feste seg? Vet ikke helt, men du må nesten bare prøve å ikke bekymre deg for mye, og vente på neste ultralyd. Det har vel egentlig ingenting å si hvor lang tid det tar før egget fester seg. Det er ikke slik at egget blir befruktet, og først begynner å dele seg/bli større når den har festet seg. Den begynner å dele seg med engang egget blir befruktet og er på vei gjennom egglederen til livmora for å finne en plass å feste seg. Så det har ingenting å si om den fester seg innen 2 dager eller 10.. Anonym poster: 428a897016104608ed57f611faecf423 1
Teriyaki Skrevet 31. mai 2013 #10 Skrevet 31. mai 2013 Det har vel egentlig ingenting å si hvor lang tid det tar før egget fester seg. Det er ikke slik at egget blir befruktet, og først begynner å dele seg/bli større når den har festet seg. Den begynner å dele seg med engang egget blir befruktet og er på vei gjennom egglederen til livmora for å finne en plass å feste seg. Så det har ingenting å si om den fester seg innen 2 dager eller 10.. Anonym poster: 428a897016104608ed57f611faecf423 Ja ikke sant! Du skjønner det jeg har blitt litt forvirret, da en jordmor ga meg denne feilinformasjonen at "det var individuelt hvor lang tid egget brukte på å feste seg og derfor kunne man være mye kortere på vei enn først antatt". Har stusset mye på dette selv, men tok det hun sa for god fisk i og med at hun er jordmor. Har ikke tatt meg bryet å sjekke det opp selv, så.
Athene Skrevet 1. juni 2013 #11 Skrevet 1. juni 2013 Teriyaki (og jordmoren) har egentlig rett, og AB tenker litt feil. Begge har gått glipp av detaljene rundt eggets utvikling de første dagene, som vil gjøre det lettere å forstå dette. Man må skille mellom hva som skjer i celledelingsperioden og i embryonalperioden. Celledelingen er helt lik de første 5-6 dagene etter eggløsning, til egget klekkes. Når egget er klekket er det klart for å feste seg, dette kan ta ulik tid fra tilfelle til tilfelle, det er derfor festing normalt skjer fra dag 7-9, men kan skje så tidlig som dag 5 eller sent som dag 12. Det er først når egget fester seg det kan få mer næring og bli større. Når egget fester seg påvirker derfor hvor langt utviklingen har kommet. TS - Tidlige målinger og estimater fra legen er høyst usikre, og mange bommer med 1-3 uker. I tillegg er du usikker på dato for samleiet, og hukommelsen kan lure deg her. Husk også at sædceller kan leve i opp til en uke og vente på egget. Det du vet sikkert er at du er gravid, og at legen ser noe på ultralyd. Det å begrave seg i andre tanker enn det er bare tullete. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå