AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Jeg fikk baksmell på 37 Tusen. Da jeg først fikk selvangivelsen var beskjeden at jeg ut i fra foreløpige beregninger ville få 32 å betale. Hvorfor så mye mer? Har ingen endringer som går i min disfavør. En annen ting... betalte 22 tusen i dag. Prøvde å lese litt om frister på skatteetaten.no men ble ikke helt klok. Skjønner at man kan betale i to avdrag, men når fristen for avdrag nummer to er stid det ingenting om. Noen som vet? Anonym poster: 174b26b7481d964f5944d311387763a1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 En annen ting... hvorfor jeg plutselig får 5000 mer å betale ser jeg jo; skatteetaten har ikke registrert endringene jeg har gjort og rentefradraget på huset står ikke oppført i selvangivelsen. Dessuten står min eksmann oppført som min samboer - noe jeg VET at jeg også korrigerte i altinn. Har kvittering fra altinn på at endringer er sendt inn osv. Veit'a pokker hvorfor det har blitt sånn. Smått irritert kjenner jeg. Anonym poster: 174b26b7481d964f5944d311387763a1
Daraya Skrevet 27. mai 2013 #3 Skrevet 27. mai 2013 Jeg fikk baksmell på 37 Tusen. Da jeg først fikk selvangivelsen var beskjeden at jeg ut i fra foreløpige beregninger ville få 32 å betale. Hvorfor så mye mer? Har ingen endringer som går i min disfavør. En annen ting... betalte 22 tusen i dag. Prøvde å lese litt om frister på skatteetaten.no men ble ikke helt klok. Skjønner at man kan betale i to avdrag, men når fristen for avdrag nummer to er stid det ingenting om. Noen som vet? Anonym poster: 174b26b7481d964f5944d311387763a1 Grunnen hvorfor summen plutselig var så forskjellig fant du ut selv. Her må du kontakte ligningskontoret slik at endringene dine kommer med. Bra du tok utskrift/kopi av endringene du gjorde og dermed kan dokumentere. Fristen 31. mai er ikke betaling av restskatt, men tilleggsforskudd. Før ligningen kommer er det bare foreløpig beregnet restskatt. Velger du å ikke betale tilleggsforskudd men venter til ligningen kommer blir det til restskatt, og du må betale rentetillegg på hele restskatten. Restskatten betales i 2 avdrag dersom totalbeløpet overstiger 1000 kroner. Jeg fikk også beregne foreløpig restskatt, jeg valgte å betale tilleggsforskudd. Gjør du det kan du trekke 99 kroner fra summen da restskatt under 100 kroner ikke kreves inn.
Leifern Skrevet 28. mai 2013 #4 Skrevet 28. mai 2013 Jeg fikk også beregne foreløpig restskatt, jeg valgte å betale tilleggsforskudd. Gjør du det kan du trekke 99 kroner fra summen da restskatt under 100 kroner ikke kreves inn. Her må du passe på. Betaler du inn slik at du har 99 kr i restskatt, så regnes det 1,08 % rente på dette, og da blir det 100,07 kr, altså over 100 kr som du da må betale. Det er for i år, tidligere har renten vært høyere og man må trekke fra mer. Konklusjon: I år må man trekke fra 98 kr for å i praksis ende opp med 99 kr i restskatt og dermed slippe å betale. De som sliter med å være kald fisk kan kanskje gå helt ned til 97 kr for å virkelig være sikker, da man jo kan frykte at staten runder 98*1,0108=99,06 kr opp til nærmeste hele krone..
Horge Skrevet 28. mai 2013 #5 Skrevet 28. mai 2013 De som sliter med å være kald fisk kan kanskje gå helt ned til 97 kr for å virkelig være sikker Jeg er nok ofte en ganske kald - og ikke minst slapp - fisk, men for meg handler dette mer om raushet og giverglede, så både jeg og madammen lander på 90,- i restskatt i år. =)
Leifern Skrevet 28. mai 2013 #6 Skrevet 28. mai 2013 Jeg er nok ofte en ganske kald - og ikke minst slapp - fisk, men for meg handler dette mer om raushet og giverglede, så både jeg og madammen lander på 90,- i restskatt i år. =) Måtte sjekke hva jeg hadde lagt inn, er nok ikke helt kald selv, for differansen var 97 kroner. Husker ikke helt hva jeg tenkte, må nok ha vært frykten for at 99,06 kr kan rundes opp til 100.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå