AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Jeg og kjæresten min (ikke norsk) vurderer å bo en periode i utlandet. Jeg har prøvd å sette meg inn i dette på nettet, men forstår ikke helt. Kan noen forklare dette med rettigheter og medlem av folketrygden for meg på en forståelig måte? Anonym poster: 63ed2b04ab93b4cb22eb3c8b8a6abc35
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 Ikke bosatt i Norge Selv om du ikke bor i Norge, er du pliktig medlem i folketrygden hvis duarbeider i Norge eller på norsk kontinentalsokkeler norsk statsborger/EØS-statsborger, og ansatt på norsk skip. Det er unntak hvis du er cateringansatt på turistskip registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister NIS.er norsk statsborger/EØS-statsborger, og ansatt i den norske stats tjeneste i utlandeter norsk statsborger/EØS-statsborger, og mottar støtte fra Lånekassen for å følge studier i utlandet. Det er unntak hvis du studerer innenfor Norden, (da skal du være medlem i trygdeordningen i det landet der du er folkeregistrert). Frivillig medlem etter reglene i folketrygdloven Frivillig medlemskap under opphold i Norge Hvis du skal oppholde deg i Norge fra 3 til 12 måneder, uten å arbeide her og har sterk tilknytning til Norge, kan du ha rett til frivillig medlemskap i folketrygden. Frivillig medlemskap under opphold utenfor Norge Hvis du er pliktig medlem i folketrygden og skal oppholde deg i utlandet, kan utenlandsoppholdet medføre at medlemskapet i folketrygden opphører. Dersom det pliktige medlemskapet opphører, bør du undersøke om du har rett til frivillig medlemskap i folketrygden under utenlandsoppholdet. Trygdeavtale Norge har trygdeavtaler med flere land. Den mest omfattende avtalen er med EØS-landene, og Norge har også trygdeavtaler med bl.a. USA, Canada og Australia. Bestemmelsene i trygdeavtalen gjelder foran bestemmelsene i folketrygdloven. Dette medfører at reglene om frivillig medlemskap kanskje ikke gjelder for deg. Du bør undersøke om en trygdeavtale gjelder i ditt tilfelle.. Trygdeavgift Medlemskap i folketrygden betyr at du må betale trygdeavgift dersom du har inntekt fra pensjon eller arbeid.. Hvor mye du skal betale i trygdeavgift, avhenger avom du er skattepliktig til Norge og om skatteetaten krever inn trygdeavgiften sammen med skattenom arbeidsgiveren din plikter å betale arbeidsgiveravgift for arbeidstakerehvilke deler av folketrygden du er medlem i dersom du ikke er pliktig medlem Når opphører medlemskapet? Arbeid eller langvarige opphold i utlandet kan medføre at medlemskapet i folketrygden opphører. Konsekvenser av ikke å være medlem i folketrygden Når du ikke er medlem av folketrygden, har du ingen rettigheter etter folketrygdloven. Det betyr at du heller ikke skal betale trygdeavgift. Anonym poster: 881a06c8c0ae456947ca281e59e5cd81
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #3 Skrevet 27. mai 2013 TS her: Takk skal du ha Skulle sikkert lagt ved litt ekstra informasjon. Jeg har en sykdom som gjør at jeg regelmessig må følges opp i Norge. Jeg ville i gitt periode levd på å leie ut bostedet i Norge og ikke arbeidet, utenlandsoppholdet ville for min del være et pusterom fra en tøff hverdag, mens min kjære ville jobbet. Jeg ser ikke hvilket punkt jeg hører til i disse oversiktene, og kan ikke risikere å miste rettigheter til medisinsk hjelp fordi jeg har en tilstand. Anonym poster: 63ed2b04ab93b4cb22eb3c8b8a6abc35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå