Gå til innhold

Valg av hekk - noen tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns agnbøken har jeg smått forelsket meg i, ( er i samme hekksituasjon, får pokker ikke bestemt meg og skulle gjerne hatt hekken igår!!! ) også har du ligusterhekken som jeg syns kan bli utrolig flott! har ingen erfaring med den. Flott og se at folk begynner å velge annet en tuiaen! Eller ihvertfall tenke seg bort ifra den, for den syns jeg ALLE har nå :) Lykke til med valget ditt da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for nye innspill, Vårsøg. :) Vi har nok allerede landet på agnbøk eller bøk. Jeg vet at lindehekken hos mine svigerforeldre har voldsomt tykke stammer, men har ikke studert den så nøye noengang utover det, siden den er på baksiden av huset hvor vi sjelden oppholder oss, og vi har ikke vært der siden vi bestemte oss for løvfellende (så lind og bøk som uaktuelt fram til nå nylig). Husker mao. ikke hvor bred den er, men når jeg tenker meg om er den nok ikke så smal.

Vi får ta oss en tur innom flere hagesentre når det nærmer seg tid for planting. Og så ta valget om agnbøk eller bøk. Men det fornuftige for oss er vel agnbøk, siden vi ønsker den ganske smal, selv om jeg syns bøken er finere. Først må vi bare få gravd ferdig i hagen her, så det blir klart til å hive ut plenjord og planting/utrulling av både plen og hekk.

Det blir sikkert bra. Se bare om du har råd til å kjøpe litt større hekkplanter når du går til innkjøp, gjerne rundt meteren eller mer høye. Koster litt mer i kroner, men det tærer mindre på tålmodigheten, og det ser fortere ut som en hekk (enn de lave tustene man vanligvis kjøper).

Ikke tenk så mye på hekken egentlig. Den fungerer som andre strukturelle elementer i hagen. Den må være stødig og fin over lang tid, fungere etter hensikten og kreve lite vedlikehold, akkurat som belegningsstein, terrasse eller trapp. Når du får på plass noen busker og blomster her og der, så er det de som vil få oppmerksomheten, og du vil ikke tenke så mye på små detaljer ved hekken.

Skrevet

Syns agnbøken har jeg smått forelsket meg i, ( er i samme hekksituasjon, får pokker ikke bestemt meg og skulle gjerne hatt hekken igår!!! ) også har du ligusterhekken som jeg syns kan bli utrolig flott! har ingen erfaring med den. Flott og se at folk begynner å velge annet en tuiaen! Eller ihvertfall tenke seg bort ifra den, for den syns jeg ALLE har nå :) Lykke til med valget ditt da!

Liguster kan være fin på riktig plass, men krever mye mer stell og regelmessig klipping for å holde seg noenlunde smal og pen. Den har også giftige bær og irriterende plantesaft, men som tidligere sagt, giftighet i seg selv er veldig sjeldent grunn god nok til å ikke velge en hekk dersom akkurat den hekken passer best der man vil ha den.

Tuja kan faktisk bli en pen hekk om den får riktig stell (noe den ikke får hos folk flest, derfor finnes det også så mange stygge tujahekker), men riktig så smal som en agnbøkhekk er det ikke mulig å få den, tuja får også grove stammer med årene.

AnonymBruker
Skrevet

Tar meg litt frihet og spør litt om hekk jeg også:

Om valget står mellom klipt hekk av alperips eller blankmispel, hvem av dem er best?

Anonym poster: 99b534a3be945f01001855779a0f42d1

Skrevet

Vi var forresten på hekke-safari i går kveld. Kjørte sakte rundt i regnet med sovende barn i baksetet og nedrullede vinduer. Vi så nok litt mistenkelige ut, ja. :fnise: Jeg har gått og sett litt i nabolaget i det siste, men skjønner nå enda mer av hva jeg ser. Og til min overraskelse ser jeg veldig lite bøk rundt omkring her. Nå er dette et ganske etablert nabolag da, men jeg ble likevel litt forundret da jeg så en gartner et sted som sa de solgte mest liguster og bøk. Men det jeg så en del av, foruten tuja (som ved naturlig seleksjon, ser ut til å ha lidd under den harde vinteren mange steder), var lind. Og jeg ser nå at den kan bli enormt bred. Det er tydelig at svigers klipper sin lindehekk veldig hardt, for vi tittet på den i går, og den er ikke så alt for bred. Men det var hvertfall ingen tvil om at lind utgår for oss. Vi så kun én relativt nyetablert agnbøkhekk (plantet for noen få år siden, vil jeg tippe), og det var ganske fint. Den var ganske smal, men likevel dekkende.

Jeg leste for en tid tilbake dette blogginnlegget om bøk og liguster, og syns vintervarianten av bøken var så fin, både i fargespill og bladverk. Men det er mulig agnbøken blir like fin vinteren gjennom, bare at jeg ikke har sett de riktige bildene opp mot hverandre.

Skrevet

Tar meg litt frihet og spør litt om hekk jeg også:

Om valget står mellom klipt hekk av alperips eller blankmispel, hvem av dem er best?

Anonym poster: 99b534a3be945f01001855779a0f42d1

Som selvutnevnt hekk-guru i denne tråden, må jeg jo bare fortsette å svare. :icon_lol:

Det sies at alperips passer til klippet hekk opp til 1,8 meter. Det er etter min mening svært misvisende. Jeg har ikke sett pene alperipshekker høyere enn maks 1 meter. Du kan kanskje få den litt høyere og fortsatt klare å få den fin, men da kreves det maks innsats med klipping, gjødsling og stell flere ganger i sesongen gjennom mange år. Da skal du være mer enn middels interessert i hekk, altså...

Alperipsen blir lysegrønn, får blader rundt 2-3 (max 4 cm) lengde. Den får gulgrønne blomster rundt mai. De går nærmest i ett med bladfargen på den tiden, og du ser lite av dem. På sensommeren/høsten får den oransjerøde bær som ligner på ripsbær.

Blankmispelen blir angitt til å passe til klippet hekk opp til 2,5 m høyde. Den har et helt annet voksesett, stivere greiner og får mørkegrønne, blanke små blad på ca 1 (max ca 2) cm lengde. Den får bittesmå, hvite blomster på forsommeren, og mørke bær om høsten. Av erfaring vet jeg at det er lettere å få blankmispelen pen som klippet hekk dersom du skal ha den litt høy, men det kreves også for den mye og jevn klipping gjennom mange år før den blir stor. For å kunne få den over 2 meters høyde, kreves det nok en kombinasjon av mye stell og gunstig klima. Opp mot 120-150 cm går nok bedre, men du slipper likevel ikke unna mye klipping og stor tålmodighet.

Alperips tåler bedre i større grad leirjord og fuktig klima. Blankmispelen trenger luftigere jord og bedre drenering, og egner seg ikke like godt i områder med mye regn.

Hva som er best kommer altså an på hvor hekken skal stå, jordsmonn, solforhold, hvor høy du ønsker å ha den, hvor mye arbeid du har tenkt å legge i stellet av hekken, og hvilken farge du liker best.

Personlig er jeg ikke overvettes begeistret for de brune bladene på bøk og agnbøk som henger på langt utover våren. Til tross for det, så er slike planter suverene i forhold til dem som ønsker en høy og smal klippet hekk, derfor anbefaler jeg det.

Har du større plass og kan la hekken bli bredere, eller du ikke ønsker en så høy hekk, så har du også andre valgmuligheter.

Fordelen med blankmispel og alperips er at de ofte er billige i innkjøp og lett å få tak i. Vær oppmerksom på at blankmispel kan være bærer av pærebrann, derfor er det forbudt å importere blankmispel, man må kun kjøpe godkjente, norske planter. Regner med at vanlige, norske planteskoler har slikt på stell, men nevner det likevel.

Var det svar nok på det du lurte på?

Skrevet

Vi var forresten på hekke-safari i går kveld. Kjørte sakte rundt i regnet med sovende barn i baksetet og nedrullede vinduer. Vi så nok litt mistenkelige ut, ja. :fnise: Jeg har gått og sett litt i nabolaget i det siste, men skjønner nå enda mer av hva jeg ser. Og til min overraskelse ser jeg veldig lite bøk rundt omkring her. Nå er dette et ganske etablert nabolag da, men jeg ble likevel litt forundret da jeg så en gartner et sted som sa de solgte mest liguster og bøk. Men det jeg så en del av, foruten tuja (som ved naturlig seleksjon, ser ut til å ha lidd under den harde vinteren mange steder), var lind. Og jeg ser nå at den kan bli enormt bred. Det er tydelig at svigers klipper sin lindehekk veldig hardt, for vi tittet på den i går, og den er ikke så alt for bred. Men det var hvertfall ingen tvil om at lind utgår for oss. Vi så kun én relativt nyetablert agnbøkhekk (plantet for noen få år siden, vil jeg tippe), og det var ganske fint. Den var ganske smal, men likevel dekkende.

Jeg leste for en tid tilbake dette blogginnlegget om bøk og liguster, og syns vintervarianten av bøken var så fin, både i fargespill og bladverk. Men det er mulig agnbøken blir like fin vinteren gjennom, bare at jeg ikke har sett de riktige bildene opp mot hverandre.

Synes jeg ser dere snikende gjennom nabolaget, ja. :laugh:

Det var gjerne større hager i tidligere år, og man kunne tillate seg større hekker også. Og hagestilen var preget av andre trender enn nå. Derfor vil utvalget i planter og hva gartnere tilbyr variere. Noen liker ikke at bladene henger på om vinteren, så da utgår jo bøk og agnbøk. Men de er altså nesten uovertrufne om man trenger en smal og høy hekk som holder seg pen. Bøk går nok en sone lenger (H5) i herdighet enn agnbøk (H4).

Blogginnlegget var fint, og hvordan de klippet ligusteren viser jo hvordan mange andre slike hekker uten gjennomgående stamme bør klippes. Dvs man bør la det stå igjen kun 5 cm vekst fra forrige gang man klippet, ellers blir hekken stranten og tynn. Det krever en del jevnlig klipping. Klipper du sjeldnere, så tar det også lengre tid å få den opp i høyden, for du må klippe ned så mye.

Jeg har sett både bøkehekk og agnbøkhekk. På avstand er det nærmest umulig å se forskjell om de er klippet helt likt. Selv helt på nært hold må man nesten være gartner for å registrere forskjellene. Agnbøken har som sagt mer "rillete" blader enn bøken, og krøller bladene mer på vinteren enn hva bøken gjør. Tror ikke du vil merke så mye forskjell.

Legg også merke til at den agnbøkhekken i bloggen kun var blitt ca 1,25 m høy etter 4 år. Ja, det er greit og billig å kjøpe bunter med små barrotsplanter om våren, men da må man også regne med at det tar mange år før hekken både blir høy, men ikke minst tett. Kjøper du planter på rundt meteren, så har du en ca 2 meter høy hekk etter 4 år, og den er også mye tettere og dekker bedre, siden det også tar tid før sidegrenene begynner å ta av i voksehastighet. Men har man god tid og/eller lite penger, så er småplanter et helt greit utgangspunkt. Vær også obs på at bøk og agnbøk kan bue stammen litt når de er små og nokså myke, så kan være lurt å sette ned en bambuspinne ved de som er mest "sjanglete" og binde dem løst fast til pinnen den første tiden. Stammene blir stivere når de blir eldre, så har du ikke "rettet dem ut" mens de er unge og myke, så blir det umulig å få dem rette etter noen år.

I bloggen hadde de holdt hekken på en halv meters bredde. Du kan fint holde den smalere, bare du ikke lar den bli for bred før du klipper.

• 9 år senere...
Skrevet

Jeg sitter her i november-mørket og googler og drømmer om vår og hageplanlegging. Har en grusom thujahekk jeg vurderer å grave opp (den er heldigvis ikke så lang, så jeg har troa) og erstatte med agnbøk. Fant mye nyttig info i denne gamle tråden. Ble det agnbøk på deg, @Vera Vinge? Og ble du i så fall fornøyd?

Skrevet
kokkos skrev (På 27.11.2022 den 0.15):

Jeg sitter her i november-mørket og googler og drømmer om vår og hageplanlegging. Har en grusom thujahekk jeg vurderer å grave opp (den er heldigvis ikke så lang, så jeg har troa) og erstatte med agnbøk. Fant mye nyttig info i denne gamle tråden. Ble det agnbøk på deg, @Vera Vinge? Og ble du i så fall fornøyd?

Ja, det ble agnbøk, og veldig fornøyd med det! Tar ikke så mye plass, er fin å se på og har blader et godt stykke ut på høsten.

• Liker 2
Skrevet

Vi har også agnbøk og er kjempefornøyd. Vokste fort, tetter bra selv om den er tynn og veldig fin :) 

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet
kokkos skrev (På 27.11.2022 den 0.15):

Ny november, nye hekkedrømmer, og i min googling kom jeg igjen tilbake til denne tråden 🤭 Fantastisk mye god informasjon her for mitt behov! Takk, @Vårsøg og andre 😀 Det ble agnbøk nå i sommer, men nå er det ett område til i hagen hvor jeg ser for meg en hekk. Jeg tenkte egentlig liguster, men er veldig lite interessert i å bruke så mye tid på å stelle den hekken. Tenker derfor nå kanskje heller bøk eller mer agnbøk. Hekken skal skape en pen avgrensning og skjerming mot innsyn, kunne bli relativt høy (1,5 meter eller mer), og helst ikke være bredere enn 0,5 meter. Herdighetsone 4 (nærmere 3 enn 5), og mye sol.

(jeg har ikke egentlig noen spørsmål, men ville bare takke dere som delte så mye god informasjon. For 10 år siden 😄)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
On 5/28/2013 at 10:47 PM, Vera Vinge said:

Jeg har i grunnen slått den fra meg pga. av giftigheten, da jeg har et lite barn. Tenkte en stund at jeg kunne ha busker uten bær, men så hører jeg at alt er så giftig og at man ikke bør ha den i hage hvor det bor småbarn.

Hvorfor skal du slå den fra deg kun pga den er giftig? Jeg heller mer mot og lære barn til at ikke alt kan puttes i munnen og spises, sier ma  ifra til de ifra de er små så bør ikke det være ett problem.

Til informasjon så er thuja også giftig.

Hilsen fagmann.

Anonymkode: 0e8a5...703

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...