Gå til innhold

Valg av hekk - noen tips?

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Vi driver og opparbeider en stor hage, som tidligere var svært bratt, men som nå er nesten ferdig planert i flere nivåer. Vi tenker bla. å plante hekk langs ytterkanten på det ene planet. Og i tillegg langs deler av en garasjemur og støttemur som tilsammen utgjør en lang, sammenhengende mur, for å dempe inntrykket av mur nedenfra (det blir en smal gangvei mellom hekk og mur). Dette er for øvrig på to ulike steder i hagen.

Det er lite innsyn hos oss, så vi trenger ikke å tenke på skjerming mot innsyn året rundt egentlig, men ønsker primært noe som enten er vintergrønt eller som beholder bladverket på vinteren fordi jeg ser for meg at det er finere. Vi ønsker ikke omfangsrike hekker, så blomstrende busker og vintergrønt som furu og einer er ikke aktuelle antakeligvis (selv om jeg klart ville valgt en av disse om vi hadde ubegrenset plass der hekkene skal stå). Vi bor også et sted hvor det kan bli kaldt om vinteren, så det må jo tåle det. For øvrig vil de få sol det aller meste av dagen.

Og så er jeg egentlig utålmodig, men når jeg tenker meg om, så er vi jo ikke avhengig av at de vokser tuja-fort, siden det ikke vil være innsyn.

Jeg har sett på vinterliguster, bøk og agnbøk. Noen som har erfaringer med disse, ut fra det jeg nevner over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rhododendron? Den tåler fint frost om man bare passer på at den får nok vann, spesielt i etableringsfasen. De tåler også sol, om man ikke velger seg mest skyggeelskende artene.

Anonym poster: 5af1651f5c60e08e9e4e41a45fbb0918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken herdighetssone bor du i? Hva er "kaldt" om vinteren?

Agnbøk er veldig greie planter. Rotsystemet går nedover og pleier ikke være problem for andre planter, vannrør osv. Hekken beholder bladene om vinteren, så det blir litt skjerming av det. Bladene faller av når de nye bladene kommer om våren. Den har gjennomgående stamme, og skal ikke klippes i høyden før den blir så høy som du vil ha den. Den skal klippes på sidene hvert år, så den holder seg smal og blir tett, men altså ikke klipp toppen. Den er i hvert fall herdig til H4, kanskje mer også.

Et annet alternativ kan være lerk. Finnes flere typer, spør om råd på hagesenteret. Eventuelt kan de bestille opp for deg hvis de ikke har inne. Lerk tåler godt klipping og kan holdes som smal hekk. Den skal klippes likt som agnbøken. Den får de nusseligste lysegrønne skudd om våren, og om høsten får den fine oransjegule nåler. Den er undervurdert som hekk. Mener du får lerk som godt tåler H6, så kalde vintre burde ikke være det største problemet her heller. Den mister nålene om vinteren, men får små, dekorative kongler.

Slike hekker med gjennomgående stamme egner seg veldig godt til smale hekker der hvor du ønsker den over en meter i høyde. Både lerk og agnbøk kan uten problemer bli et par meter og mer om ønskelig. Alle hekker trenger gjødsel og klipping hvert år, men disse to pleier det å være lite annet ekstra med.

De koster kanskje litt mer i innkjøp enn mange av de billigste sortene med hekk som er på markedet, men det er vel verdt pengene. Har du råd, så kjøp gjerne litt høyere hekkplanter også. Små hekkplanter trenger minst 5 år på å nå 2 meter og bli tette og fine, så du sparer 2-3 år på å kjøpe litt større planter.

Trenger du mange planter, så be om kvantumsrabatt.

Vinterliguster er mindre herdig, går kun til H3. Den trives nok best på vestlandet, eller veldig milde strøk på østlandet. Dessuten krever den mye mer vedlikehold i form av klipping og stell for å holde seg tett og fin.

Vann godt og ofte første sommeren så hekken du velger får etablert seg med røtter og ikke tørker ut. Grav en lang renne og plant i den, da får røttene bedre vilkår enn om du graver ett og ett hull, og det blir lettere å holde det ugressfritt.

Lykke til. Si fra hva du ender opp med. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhododendron? Den tåler fint frost om man bare passer på at den får nok vann, spesielt i etableringsfasen. De tåler også sol, om man ikke velger seg mest skyggeelskende artene.

Anonym poster: 5af1651f5c60e08e9e4e41a45fbb0918

Rhododendron er jo fantastisk, men den blir for omfangsrik for der vi skal ha hekk. Har flere rhododendron i hagen nå, og den ene er veldig stor. Et av kravene våre er at hekken ikke må ta mye plass i bredden. Den ene skal stå langs en mur, hvor det er kort til grensa mot en (ubebodd) nabotomt. Det andre stedet vil vi ha så mye plen som mulig, siden plenen der går i et ikke alt for dypt belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tusen takk for et fyldig svar, Vårsøg. :)

Lerkehekk har jeg ikke tenkt på, men den ser fin ut. Likte spesielt konglene og at den skifter farge. Og veldig interessant at den kan klippes smal. Jeg noterer meg den.

Jeg er ellers veldig svak for bøk, og spesielt blodbøk. Jeg fikk det plutselig for meg at det måtte vært veldig fint med en hekk av blodbøk langs muren. Men spørsmålet mitt er da om den kan klippes så den ikke blir veldig bred? Ut fra hva jeg ser av bilder av agnbøk, så syns jeg vanlig bøk (blodbøk og grønn bøk) er finere i bladene. De ser blankere ut? Og jeg leste et sted at de holder bedre på bladene om vinteren, fordi agnbøkens blader krøllet seg mer sammen?

Det andre jeg lurer på med bøk, er om det passer huset vårt. Jeg syns det er åpenbart fint til gamle, erverdige hus. Vårt hus er et arkitekttegnet hus fra 50-tallet, hvor jeg syns det mest åpenbare er å ha furu eller einer til. Lurer liksom på om bøk blir hakket mer "herskapelig" enn det huset er. Men meget mulig jeg overtenker dette...

Jeg har forresten funnet ut at vi bor i sone H3. Det kan bli 20 minus her, men vanlig vintertemperatur er vel rundt 10 minus (det var det hvertfall i vinter). Det kommer også en del snø fra ca desember, om det har betydning.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange planter som kan brukes som hekk, og selvfølgelig kan du bruke den du vil. :)

Mitt svar var basert på at det ikke er så veldig mange hekker som egner seg som en smal hekk. De som ikke har gjennomgående stamme (mer som en busk) må klippes mye hvert år for at de skal forgrene seg, bli tette og "stive" slik at de ikke bøyer seg når det kommer snø. Da tar det mange, mange år å få en fin og høy hekk, om du ikke tar deg råd til å kjøpe store hekkplanter (og slike koster en formue, så det utgår for de fleste, og det kan være vanskelig å få tak i).

Det som vanligvis skjer er at folk vil at hekken skal vokse fort. Og det gjør jo mange hekker. Men disse lange skuddene blir ikke stive og får du snø så bøyer hekken seg under snøen. Resultatet om våren er alt annet enn fint når hekken bøyer seg i sånn passelig s-fasong.

Dessuten er min erfaring at stell og klipping av hekk ofte blir et herk for folk, og de orker ikke så mye arbeid med hekken.

Derfor nevnte jeg agnbøk og lerk, som er lett å holde smale, som holder seg stive, og som det ikke er så mye jobb med.

Bøk kan også brukes. Den kan bli større og grovere enn agnbøken, men det finnes sikkert flere typer der også. Bladene på agnbøken er litt mer rillete som et trekkspill. Har ikke sett at agnbøk mister blader om vinteren raskere enn bøk, men det kan i så fall komme an på klima, vind og vær osv.

Blodbøk kan være fint, men det du skal være klar over er at de rødlige bladene får alt til å virke mørkt og litt dystert. Noen planter med røde blader kan live godt opp i hagen, men en hel hekk kan dominere og lage et helt annet inntrykk enn hva du kanskje hadde tenkt deg. Men hvis du liker det, så er det vel intet problem. Det verste er vel at det kan være vanskelig å få tak i hekkplanter av blodbøk, og hvis du får tak i det, så koster det sikkert skjorta.

Furu får du aldri til å bli en smal hekk. Einer, gran osv. kan bli fine hekker, men der skal du absolutt vite hva du gjør når det gjelder klipping og stell, for gjør du det feil, så ødelegger du hele hekken. Klipper du for langt inn, så får du ikke nye barnåler, bare brune stubber. Slike hekker må altså klippes uhyre nøye og riktig for at de skal holde seg grønne. Så det vil jeg vel i utgangspunktet kun anbefale for veeeeldig spesielt interesserte.

Skjønner at du lurer på hva som kan passe til huset ditt. Men dessverre er det slik her i Norge at det ikke alltid er mulig å finne hekkplanter som skal være sånn og slik, som passer til huset og også passer til klima, arbeidsmengde, pris og andre ønsker. Så da må man som regel finne et kompromiss.

Den eneste andre hekken som kan være grei er junisøtmispel. Den har mange stammer, men holder seg mot snø. Men den må du beskjære riktig hvert år, ellers ender den opp med bare grønt i toppen og tykke stammer nederst, og ser ikke helt ut som hekk lenger. Den får blomster og bær, men det kommer litt an på klippingen, og ikke sats på at du får en hekk som bugner av det.

Det er som sagt kun du selv som kan velge hekk ut fra lommebok og vilje og ork til å stelle den. Vil du ha det som er enklest mulig og som holder seg fint med minimalt med stell over flere år, og som raskest mulig blir en smal og høy nok hekk, så har du ikke så veldig mange valg. Har du lyst til å bruke mye tid på klipping og stell av hekken har du flere valg, selvfølgelig, men slike hekker bruker nok også mye lengre tid på å vokse til en viss høyde.

Håper du blir fornøyd med det du ender opp med til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger med deg her. Me har nett bestemt oss for alperips (har bestilt barrotsplanter til 40 meter...), men mannen var i utgangspunktet veldig lysten på aronia. Den trur eg lett blir for stor og brei? Me bur i sone h6/7 riktignok.

Min favoritt er bøk, men den tålar jo ikkje klimaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for veldig fine innspill, Vårsøg! Er du gartner, forresten? Eller bare over snittet interessert i hage? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barlind?

Det er en ulempe at den er giftig, kanskje.

Anonym poster: 1dc126e4cad0e26f567969e717d26e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barlind?

Barlind er fin som hekk, og har fordelen at den tåler klipping godt, i motsetning til de fleste andre bartrær. Ja, ofte reagerer folk på at den er giftig, men hvis du ikke har hester beitende utenfor hekken, så burde det ikke være noe problem. Finnes sorter uten bær, så trenger ikke være redd for at barn skal få i seg noe heller. Den er dyrere i innkjøp enn mye annet. Men ikke det første jeg nevner siden så mange blir nærmest hysteriske over giftigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for veldig fine innspill, Vårsøg! Er du gartner, forresten? Eller bare over snittet interessert i hage? :)

Bare hyggelig hvis jeg kan hjelpe med noe. Har jobbet litt med planter før ja, interessen er her fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med deg her. Me har nett bestemt oss for alperips (har bestilt barrotsplanter til 40 meter...), men mannen var i utgangspunktet veldig lysten på aronia. Den trur eg lett blir for stor og brei? Me bur i sone h6/7 riktignok.

Min favoritt er bøk, men den tålar jo ikkje klimaet her.

Alperips??? Jo, blir fin den - opp til maks 1 meters høyde. Høyere enn det er det nærmest umulig å få en fin alperipshekk om du ikke stuller og steller noe voldsomt fra dag en og de neste ti årene. Skal dere ha høyere hekk enn det, så ville jeg avbestilt alperipsen og heller bestilt junisøtmispel, hvis smal hekk er et must.

Aronia er flott, blir mellom 1 og 1,5 meter bred fullt utvokst. Mellom 1,5 og 2,5 m høy. Noe av de fineste høstfarger som er mulig å få på bladverk, og bær som er gull til å lage saft av. Det beste jeg vet! Har dere plass, ville jeg gått for aronia framfor de andre.

Bøk blir nok litt vanskelig i H6/7. Men bor dere høyt og skyggefullt til da, siden du har så høy sone? Husk at mikroklimaet i hagen kan variere, kan godt hende at dere kan få noen sorter H5-busker til å vokse der. Har dere naboer? Hva slags hekker og busker vokser i området der dere bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at lerk er blitt nevnt her. Kan det gå an å bruke "vill" lerk? Det er en del lerkeskog i nærheten av der jeg bor, så jeg tenkte det gikk an å lete opp spirer, og flytte dem til et bed?

Kanskje litt gnient? :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barlind?

Jeg har i grunnen slått den fra meg pga. av giftigheten, da jeg har et lite barn. Tenkte en stund at jeg kunne ha busker uten bær, men så hører jeg at alt er så giftig og at man ikke bør ha den i hage hvor det bor småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barlind er fin som hekk, og har fordelen at den tåler klipping godt, i motsetning til de fleste andre bartrær. Ja, ofte reagerer folk på at den er giftig, men hvis du ikke har hester beitende utenfor hekken, så burde det ikke være noe problem. Finnes sorter uten bær, så trenger ikke være redd for at barn skal få i seg noe heller. Den er dyrere i innkjøp enn mye annet. Men ikke det første jeg nevner siden så mange blir nærmest hysteriske over giftigheten.

Ok, takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at lerk er blitt nevnt her. Kan det gå an å bruke "vill" lerk? Det er en del lerkeskog i nærheten av der jeg bor, så jeg tenkte det gikk an å lete opp spirer, og flytte dem til et bed?

Kanskje litt gnient? :laugh:

Regner med at du i så fall må ha grunneiers tillatelse til å hente ut småtrær, men er jo stor sannsynlighet for at de sier at det ikke er noe problem og at du bare kan hente.

Kan nok hende at de småplantene du i så fall kan få med deg er, vel..., ganske små, så da tar det nok litt lenger tid før de blir fullvoksne.

Gnient? Koster vel både tid og krefter å organisere å få spadd opp og flyttet nok smålerker til en hel hekk, så spørs bare hvilken valuta du sammenligner med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i grunnen slått den fra meg pga. av giftigheten, da jeg har et lite barn. Tenkte en stund at jeg kunne ha busker uten bær, men så hører jeg at alt er så giftig og at man ikke bør ha den i hage hvor det bor småbarn.

Jeg skjønner at du er redd. Likevel vil jeg si dette:

Helt fra jeg var bitteliten fikk jeg beskjed om at det var noen planter som var veldig farlige, og at det dermed ikke var lov til å spise noen planter uten først å spørre voksne. Dette visste alle vi ungene, og ingen av oss gnafset rundt på alt i hagen. Dessuten, om vi skulle gjort det, så hadde ikke "granbar" vært førstevalget i hvert fall. Og før den tid vi var store nok til å være ute og leke alene, så ble vi passet på av voksne at vi ikke puttet noe farlig i munnen, enten det var glasskår, hundebæsj, gamle tyggegummier eller farlige planter. Jeg lærte at noen planter var farlige å spise, og noen planter krevde god håndvask dersom man hadde tatt i dem.

Jeg har mange små barn her i nabolaget, men har aldri sett dem leke med hekkene i området, eller prøve å spise planter.

Ja, noen barn har blitt syke av å spise barlindbær, men jeg tror ikke jeg har hørt om noen som blir syke av å spise barlindbar. Det finnes giftige planter i naturen, og mange av dem har vi også i hagen. Vi som foreldre og voksne må lære ungene at det kan være farlig å spise ukjente planter, akkurat som det er farlig å løpe over veien uten å se seg for. Det skjønner de fleste normale unger, og antallet forgiftninger av planter er ekstremt få. Det er nok flere som må på sykehus etter inntak av vaskemidler.

Alt her i verden kan være farlig, men av alt det som kan være farlig, så anser jeg barlind (som ikke setter bær) i hagen for langt mindre farlig enn bilkjøring som de fleste småbarnsforeldre driver med hver dag.

Jeg har selv barn som har fått lære det samme som det jeg fikk lære.

Ikke for å håne deg for din frykt, kun for å gi et annet bilde på situasjonen.

Men hvis ikke barlind absolutt er det som står øverst på ønskelista, så er det jo bare å velge noe annet. :)

Endret av Vårsøg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke voldsomt engstelig for giftige planter, egentlig. Mannen min er mer opptatt av dette meg, og vi har fått flere formaninger fra svigers. Jeg syns i grunnen at barn blir skjermet vel mye i dag. Jeg husker selv hvordan vi ble advart mot revebjeller og liljekonvall som barn, og selv i dag nærmer jeg meg slike planter med respekt, fordi det sitter så godt at man skulle passe seg. Så bekymringen går ikke mest på barn som er store nok til å leke ute alene selv, men på småbarn som man har lyst til å slippe løs i hagen uten å fotfølge dem. Men det blir jo til at man må følge med såpass uansett at det skal kanskje godt gjøres å tuske til seg noen nåler.

Men etter en diskusjon i heimen i går kveld, ble vi enige om at vi har lyst på noe løvfellende. Mannen syns ikke noe om lerk, for øvrig. Så da blir det bøk eller agnbøk. Evt. lind. Har du erfaring med lind, Vårsøg? Mine svigerforeldre har en lindehekk, og den er jo ganske ålreit, den. Men det virker som den krever mer klipping enn bøkeartene fordi den vokser fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt redd for at du skulle ta det jeg sa ille opp. Heldigvis var min frykt ubegrunnet, du virker som en fornuftig dame. :)

Lind kan være veldig fint som hekk de riktige stedene. Min erfaring er at den vanskelig kan holdes like smal som agnbøk og bøk (evt. junisøtmispel). Lind har også gjennomgående stamme, men den skal i prinsippet tåle at toppen blir kuttet, den vil forgrene seg og likevel bli fin som hekk. Men det tar selvsagt lengre tid enn om man lar den vokse helt opp til slutthøyde før man kutter toppen.

Jeg har ikke personlig hatt lindehekk selv, men en fullvoksen lindehekk nærmer seg fort meteren i bredde, så jeg ville ikke betegne det som en smal hekk. Kan sikkert holde den smalere, men det krever nok mer jobb. Lind vokser fort og får til slutt ganske tykke stammer, så skal man ha den grønn og fin, så må nødvendigvis smågrener og bladverk ta en del plass i tillegg. Men av den grunn dekker den gjerne bedre de første årene.

Jeg synes den kan passe fint som hekk rundt en stor tomt, eller inni parker o.l. Rundt en mindre tomt, eller inne i en liten/normalt stor hage, så synes jeg den blir for dominerende.

Lind vokser som sagt fort, og om den virkelig trives, må du antageligvis beregne å klippe den 2 ganger hver sommer. Dessuten setter den ofte rotskudd langs stammen. Noe som er fint dersom man har god plass, for hekken holder seg da tett nederst, men kan være et problem i mindre hager.

Nå vet jeg ikke hvordan dine svigerforeldres lindehekk ser ut, hvor stor og bred den er, hvor ofte de må klippe den. Kanskje de har et fint triks for å holde den i sjakk som jeg ikke vet om.

En annen ting med lind er at den tiltrekker seg veldig, veldig mye bladlus. Har du parkert bilen din under et lindetre en gang? Den blir seig og flekkete.

Så generelt sett, for en smal, løvfellende hekk med minst mulig arbeid på sikt, ville jeg ha valgt agnbøk eller bøk framfor lind. Ikke fordi jeg synes agnbøk/bøk er finest å se på nødvendigvis, men fordi de holder seg finere som smal hekk enn de fleste andre typer hekk, med de begrensede valgmuligheter vi har i vårt klima. Du bør kunne holde en voksen agnbøkhekk på 30 cm bredde uten store problemer dersom du er flink og klipper den på sidene hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nye innspill, Vårsøg. :) Vi har nok allerede landet på agnbøk eller bøk. Jeg vet at lindehekken hos mine svigerforeldre har voldsomt tykke stammer, men har ikke studert den så nøye noengang utover det, siden den er på baksiden av huset hvor vi sjelden oppholder oss, og vi har ikke vært der siden vi bestemte oss for løvfellende (så lind og bøk som uaktuelt fram til nå nylig). Husker mao. ikke hvor bred den er, men når jeg tenker meg om er den nok ikke så smal.

Vi får ta oss en tur innom flere hagesentre når det nærmer seg tid for planting. Og så ta valget om agnbøk eller bøk. Men det fornuftige for oss er vel agnbøk, siden vi ønsker den ganske smal, selv om jeg syns bøken er finere. Først må vi bare få gravd ferdig i hagen her, så det blir klart til å hive ut plenjord og planting/utrulling av både plen og hekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...