Gå til innhold

Om brudeslør og hvilken side av pappa opp til alteret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo alle sammen, og god påske!

Nå er det bare 2 uker og 2 dager før vår store dag kommer, og nå har det dukket opp noen spørsmål.

Først om brudesløret; jeg har laaangt slør av tyll (? heter det det?). Hvordan får man rettet ut dette (det er litt skrukkete)? Tør ikke begynne å sryke på det....

Så lurer jeg på: På hvilken side av pappa skal jeg gå når vi skal gå opp til alteret? Vi har hatt samtale med presten,og hun sa det jo, men sambo mener han hørte høyre side, og jeg mener venstre side....

Sommerfuglene i magen begynner virkelig å gi seg til kjenne nå, så rart å tenke på at dagen vi har planlagt i mer enn et år nå faktisk bare er litt over 2 uker unna :o

Så da er det bare å håpe på at været blir like knall som i dag, og at jeg, sambo og ungene holder seg friske (marerittet er at vi skal bli liggendes syke, har barn som akkurat har begynt i barnehage og drar med seg det ene etter det ande hjem....).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du badekar bør du forsøke å henge opp sløret ditt over dampende vann. Da retter det seg ut.

Når det gjelder hvilken side av presten er begge deler riktig. Jeg for min del skal holde buketten i min høyre hånd og ha pappa på min venstre side. Dette fordi at "damene har rangen," man skal alltid sitte på kavalerens høyre side.

Skrevet

Du skal være nærmest din fars hjerte;altså skal du gå på hans venstre side.

Gjest Madden
Skrevet

Det har jeg også hørt, altså at du skal gå nærmest din fars hjerte! I tillegg så er jo brudens side av kirken på "hjerte-siden" og da slipper du å krysse midtgangen når du skal opp til alteret/stolen din! Men det er sikkert mange måter å løse dette på da!

Skrevet

Det finnes iallefall ingen skrevne regler for dette og det varierer sikkert veldig rundt om i landet. Men Oslo bispedømmekontor kunne opplyse om at det vanligste er at bruden går på sin fars venstre side, men at det er opptil hver enkelt brud å velge selv.

Skrevet

Hvilken side bruden skal gå er det ingen fasitsvar på.

Noen argumenterer med rang, andre med "hjerteside".

En annen til som blir brukt som argument er at fra gammelt av skulle damen gå til venstre fordi mannen skulle ha høyrehånda klar til å trekke sverdet om det ble nødvendig (og så legge det fra seg i våpenhuset i kirka da:) ) Mange ulike hensyn å ta ha.

Jeg gikk til venstre for mannen min. Det var vanlig der jeg kommer fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...