Gå til innhold

Noen som bor i Asker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte fra Oslo til Asker, er det noen som kan si noe om "gode" og "dårlige" strøk i asker? Ser at Heggedal er rimelig, er det en grunn til det? Vi ser også mange fine hus på Borgen, noen mer erfaringer? Ser at Nesbru og Landøya er veldig dyrt. Håper noen har noen tips til oss, og moderator må gjerne flytte innegget dersom det er plassert feil. Postet her siden vi har barn på 3 og 5 år...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor ikke selv i Asker, men kjenner mange som har vokst opp der. Det er en grunn til at Heggedal er billig. De jeg kjenner som har vokst opp der nevner et svært belastet miljø. Flere av de de har gått i klasse med er nå narkomane og noen har dødd av overdose. Er nok ikke så ille i det store og det hele, men ville nok ikke flyttet dit selv.

Nesbru er veldig hyggelig og mer sentralt. Borgen er jeg ikke helt sikker på, men tror det er ålreit!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp i Asker. De to rimeligere stedene, spesielt førstnevnte, ble på den tiden ansett som mer trash. Nesbru og Landøya har mer rikfolk. Sier seg selv egentlig. Har hørt at det har skjedd mye fint i Heggedal i det siste, og hadde et vennepar som bodde på Borgen med barn. Var jeg dere, ville jeg ta en tur til Asker og se selv hva dere synes, det er jo bare et steinkast fra Oslo uansett :) Fint i Asker, deilig med både fjord og mark + kort til byen :)

Anonym poster: a3b97f164f7d2288e540b3b153d7dcf2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Asker, så er ganske kjent. Heggedal er litt uti gokk.. selv om det går tog. Fins både blokkbebyggelse og eneboliger. Har hørt mye rart om Heggedal men er sikkert helt greit å bo der, er veldig barnevnnlig.

Selv er jeg fra Sem, det er også ganske barnevennlig. Kommer an på om dere skal ha hus eller leilighet. Vet Ellers er det store leiligheter på Borgen (i blokk, med mange innvandrere, kan bli utfordringer). Finnes også fine rekkehus på Borgen, og Jansrud som ikke er såå dyre. Nesbru er veldig dyrt altså.

Anonym poster: 074e9492c5868f8b328e0a6d44bb6d63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB #3:

Folk jeg gikk på skole med er også døde av overdose, og jeg gikk på skole i et dyrt område. Man hører alltid skrekkhistoriene. De aller fleste går det jo bra med!

Heggedal er ikke sånn som det var lenger. Jeg har ikke vært der selv, men kjenner noen som bor der, med barn og Heggedal sentrum skal visstnok være fint nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB #3:

Folk jeg gikk på skole med er også døde av overdose, og jeg gikk på skole i et dyrt område. Man hører alltid skrekkhistoriene. De aller fleste går det jo bra med!

Heggedal er ikke sånn som det var lenger. Jeg har ikke vært der selv, men kjenner noen som bor der, med barn og Heggedal sentrum skal visstnok være fint nå.

Jeg og kjenner folk som har dødd av overdose. Og det er en som kommer fra en fin familie. Det viktigste er skoleområdet tenker jeg, hvis man har barn. Solvang ungdomsskole er en forferdelig skole som har ødelagt meg mye. Kjenner også andre som har blitt mishandlet grovt på den skolen. Borgen tror jeg er ok, og skolene i Heggedal/Vettre også.

Anonym poster: 074e9492c5868f8b328e0a6d44bb6d63

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Asker, og er også oppvokst her. Flyttet tilbake i voksen alder, og har et lite barn. Vi bor på Billingstad, som ble kåret til Norges beste sted å bo for noen få år siden. Og det er en grunn til det, siden det er den delen av Asker som er nærmest Oslo (lett å pendle med buss og tog), det er nært sjøen og marka. I tillegg skal det være såkalt godt bomiljø, hva nå enn det betyr. Jeg syns det merkes at vi er nær Bærum, med snobberiet det medfører. Men trives veldig godt, altså.

Jeg husker også Heggedal som litt mer belastet da jeg vokste opp, men tror dette er i endring. Ja, det at det er billigere å bo der, kan jo gjøre at det er flere med ulike problemer der. Men det gjør det også attraktivt for småbarnsfamilier som heller ikke har flust av penger. Så jeg ville ikke vegret meg for å bo der i det hele tatt. Tvert i mot er det mye fint med å bo i nærheten av mange yngre folk med små barn (her jeg bor føler vi oss ganske unge som 30-åringer).

Borgen er litt forskjellig. Du har Huldreveien, som er en vei med masse blokker. Der er det mange innvandrere, uføretrygdede m.m, og det er relativt billige leiligheter sammenlignet med mye annet i Asker. Det preger jo bomiljøet der. Men så har du villastrøk på Borgen som er helt annerledes. Borgen regnes som billigere enn en del annet i Asker, også husene, uten at jeg vet hvorfor. Det er ikke så alt for langt utenfor sentrum og mange hus har flott sjøutsikt. Gullhella er vel litt tilsvarende. Både Borgen og Gullhella var aktuelle steder for oss å lete etter hus.

Og så har du Høn, som har mye fint og hvor deler er veldig sentrumsnært. Deler av Vakås er bra. Det samme med Hvalstad. Nesøya er nok dyrt, men der ville jeg aldri bodd, for det er ordentlig snobbete. Nesbru har preg av det samme, men kan også være fint. Dikemark er idyllisk med vannene, men usentralt. Heggedal regnes også av den del som usentralt, men der har du hvertfall toget. Vollen er nydelig, helt nede ved sjøen, men det er heller ikke direkte sentralt. Men der har du båt til Oslo, om du pendler (går ikke alltid om vinteren da).

Asker er veldig fint, og jeg vil si det er lite belastede miljøer. Men litt snobberi. Du har nærhet til sjøen, marka og Oslo, og det er vel det som gjør det så attraktivt. Solforholdene er svært lokale, så umulig å anbefale noe der.

Ja, en liten oppramsing fra meg. :)

Anonym poster: 7d51c37cd0bde7adebde20c3c839f57b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til AB#6: jeg gikk også på Solvang, og kjenner ikke igjen det du beskriver. Har tvert i mot hørt at det er en god skole i ettertid, og vi derfra følte oss godt forberedt til vgs sammenlignet med folk fra flere andre skoler. Fikk ikke med meg at det var mye mobbing eller dop da jeg gikk der heller.

Jeg er AB#7, forresten.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt går det bra med de fleste! Sa bare hva jeg har hørt :) Selv kjenner jeg heldigvis ingen som har dødd av overdose. Men det skjer jo i "fine" familier også. Men har hørt at miljøet i Heggedal kunne vært bedre..

Som flere her sier så er det jo visst ting i endring der da. Så helt sikkert et ok sted å bo. Hadde bare ikke flyttet dit selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for mange svar (jeg er ts). Vi skal absolutt ta oss en tur, det er fortrinnsvis hus vi ser etter. Kom gjerne med flere erfaringer! :)

Gjest bærum
Skrevet

Jeg er fra Bærum, men har nær familie som har bodd i Asker i mange år. Min far har vokst opp der. Har tante som bor der nå. Min erfaring er nok ganske lik de andre som forteller. Heggedal er ganske fint og det er ikke så belastet som det var for en del år siden, problemet er bare at man blir veldig avhengig av bil da det ligger ganske langt utenfor. Jeg vil ikke anbefale Borgen, og styr spesielt unna Huldreveien. Min tante og onkel bodde der med sin datter for noen år siden da det begynte å bli ille. De ble frastjålet barnevogn og så åpenlys dealing av dop, det var mye støy osv på kvelden.

Min ekssamboer bodde på Hvalstad og på Høn. Der er det veldig fint, ellers er Gullhella også veldig fint (det er like ved der min far vokste opp), men ligger et stykke utenfor det og. Ellers vil jeg anbefale Vakås. Nesøya er veldig fint, men veldig dyrt. Det er mange fine steder i Asker. Asker er greit overkommelig uansett fordi det ikke er de store avstandene med mindre det blir flytting til Heggedal eller Gullhella. Har man bil og bruker den så er det egentlig litt det samme hvor i Asker man bor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Bærum, men har nær familie som har bodd i Asker i mange år. Min far har vokst opp der. Har tante som bor der nå. Min erfaring er nok ganske lik de andre som forteller. Heggedal er ganske fint og det er ikke så belastet som det var for en del år siden, problemet er bare at man blir veldig avhengig av bil da det ligger ganske langt utenfor. Jeg vil ikke anbefale Borgen, og styr spesielt unna Huldreveien. Min tante og onkel bodde der med sin datter for noen år siden da det begynte å bli ille. De ble frastjålet barnevogn og så åpenlys dealing av dop, det var mye støy osv på kvelden.

Min ekssamboer bodde på Hvalstad og på Høn. Der er det veldig fint, ellers er Gullhella også veldig fint (det er like ved der min far vokste opp), men ligger et stykke utenfor det og. Ellers vil jeg anbefale Vakås. Nesøya er veldig fint, men veldig dyrt. Det er mange fine steder i Asker. Asker er greit overkommelig uansett fordi det ikke er de store avstandene med mindre det blir flytting til Heggedal eller Gullhella. Har man bil og bruker den så er det egentlig litt det samme hvor i Asker man bor.

Jeg må bare kommentere to ting. Det ene er at man ikke kan sammenligne Heggedal og Gullhella når deltagelsen avstand til Asker. Gullhella er jo mye mer sentralt. Fra deler av Gullhella er det gåavstand til Asker. Du har jo dessuten togstasjon der, i tillegg til mye busser. Det er sånn sett ikke så mye mer usentralt enn mye annet i Asker, som nedre deler av Høn, Vakås, Hvalstad, øvre deler av Borgen m.m.

Og så vil jeg igjen understreke at Borgen er veldig forskjellige ting. Jeg har familie som bor i villastrøk på Borgen, og der er det veldig rolig og idyllisk. Jeg ser også stadig flere barnefamilier som flytter dit. Så det er absolutt et sted jeg kunne bodd. Skolekretsene er også forskjellige, tror jeg. Jeg husker ikke hva skolene heter, men tror de fleste i Huldreveien går på en annen skole enn mange av de i villastrøkene gjør. Men Borgen har fått et ufortjent rykte på seg pga. Huldreveien, men det kan jo samtidig være en fordel, da en del av husene går lavere der enn de ville gjort et annet sted i Asker. Som en ekstra bonus, vil jeg nevne at mange på Borgen kan gå nesten rett ut i lysløype på vinteren. Skogen ligger nemlig like bak, med Vardåsen, hvor man kan komme seg videre opp gjennom skogen til Dikemark og Kjekstadmarka. Ulempen med å ligge så nær Vardåsen som noen hus gjør, kan gjøre at ikke alle har like gode kveldssolforhold, siden åsen skygger litt, men det er stor variasjon der.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg selv er en jente i 20 årene som er oppvokst i Heggedal og jeg vil bare si en gang for alle at det er et fint sted å bo. Heggedal har i alle år hatt rykte for seg å ha et dårlig miljø, og det er slik at rykter sliter man med å få vekk. Heggedal er nok litt billigere enn andre steder i Asker da dette er litt lengre utenfor Asker sentrum enn andre steder. Likevel vil jeg si at jeg har hatt en kjempe fin oppvekst i Heggedal. I Heggedal har du eneboliger, rekkehus og leiligheter. Jeg selv vil si at Heggedal er i stor utvikling. De som sier at Heggedal er usentralt synes jeg tar litt feil. Her går det busser og tog inn til Asker/Oslo.

Heggedal har flere barnehager, barneskole og ungdomskole innenfor gåavstand. Togstasjonen ligger " nede i sentrum" Det heter Sentrum, men det er såppas lite at det er kun bibliotek og Kiwi og noen små ting, men likevel har man det man trenger. Det finnes også andre batbutikker i Heggedal. Hvis det er et sted som kan ha et litt mer belastende miljø i Heggedal så er det de gamle blokkene nede ved stasjonen. Her har det vært litt diverse tidligere. Nå bygges det mange nye leiligheter i det områder, så jeg tror det vil endre seg til noe svært positivt i tiden fremover.

Jeg har hatt en fin oppvekst og aldri vært borti noen belastende miljøer på skolen osv, jeg vet det har vært enkeltpersoner som har havnet litt på kjøret, men disse finner man overalt.

Ellers er det riktig at det er mange andre fine områder i Asker. Både dyre og rimligere. Hvor nærmere Oslo du kommer, jo dyrer blir det. Det er nok grunnen til at Heggedal som ligger lengst unna ( 6 min fra Asker sentrum) er billigere enn Nesbru og Nesøya osv.

Jeg vil anbefale deg å ta en kjøretur og se på de ulike stedene og hvor du og din familie kan trives. Jeg kan hverfall anbefale Heggedal på det sterkeste som et godt sted å vokse opp :)

Anonym poster: 0e098ed189dc0b5bdc4ec99b0e9b34c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så vil jeg igjen understreke at Borgen er veldig forskjellige ting. Jeg har familie som bor i villastrøk på Borgen, og der er det veldig rolig og idyllisk. Jeg ser også stadig flere barnefamilier som flytter dit. Så det er absolutt et sted jeg kunne bodd. Skolekretsene er også forskjellige, tror jeg. Jeg husker ikke hva skolene heter, men tror de fleste i Huldreveien går på en annen skole enn mange av de i villastrøkene gjør. Men Borgen har fått et ufortjent rykte på seg pga. Huldreveien, men det kan jo samtidig være en fordel, da en del av husene går lavere der enn de ville gjort et annet sted i Asker. Som en ekstra bonus, vil jeg nevne at mange på Borgen kan gå nesten rett ut i lysløype på vinteren. Skogen ligger nemlig like bak, med Vardåsen, hvor man kan komme seg videre opp gjennom skogen til Dikemark og Kjekstadmarka. Ulempen med å ligge så nær Vardåsen som noen hus gjør, kan gjøre at ikke alle har like gode kveldssolforhold, siden åsen skygger litt, men det er stor variasjon der.

Det stemmer for så vidt. Det vil si, barna som vokser opp i blokkene i Huldreveien sogner til Hagaløkka skole, det samme gjør de som bor i eneboligene på Søndre Borgen. Barna som bor på Borgenåsen og i rekkehusene og blokkene mot Østhellinga sogner til Rønningen skole. Begge skolene er svært gode, men Hagaløkka betydelig større i elevtall -og de har innføringsklasse for fremmedspråklige, så de har et stor kulturelt mangfold. Når de skal over på ungdomsskolen, sogner de alle til Borgen ungdomsskole. Det er en god ungdomsskole, men den har i perioder vært belastet med dårlig miljø (gjenger, bl.a.). Dette kommer nok av at det er store kulturelle forskjeller innad på Borgen; du har hele spekteret fra kommunale leiligheter i Huldreveien og Hagaløkkveien, til store eneboliger med sjøutsikt på Borgenåsen, noe som kan skape konflikter i det sosiale miljøet.

Anonym poster: 8b5a8e6b6655f9028491a7fe402db3ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp i Asker og kommer garantert til å flytte tilbake :) Bleiker, området rundt Askerhallen, Leangkollen/Leangbukten/vettre/Konglungen, og ikke minst Vollen er fine og barnevennlige områder. Undelstad og er også fint, men husene står veldig tett mange steder. De fleste områdene i Asker er barnevennlige bare så det er sagt. Jeg kjenner noen som bor på Borgen/Vardåsen, og det er faktisk veldig fint der, fantastisk utsikt noen steder. Heggedal er ikke så ille som alle skal ha det til, det kommer bare til å bli mer og mer populært å flytte dit, tror jeg. Jeg kjenner flere fra Heggedal, og ingen som har dødd av overdose som jeg vet om.

Anonym poster: 972e7a82063d4d999264b446c1c4a155

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...