Gå til innhold

Hva er budskapet i "Et Dukkehjem" av Henrik Ibsen?

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det jeg ser for meg er noe slikt som

Elev: Budskapet i er sånn-og-sånn!

Sensor: Hvorfor mener du det?

Elev: Ehhhhm, de sa det på Kvinneguiden....

Dagens gode latter. :fnise:

Gjest slettetbruker
Skrevet

Dagens gode latter. :fnise:

Lol.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg håper du stryker. Jeg blir provosert av slike latsabber som skal ha alt servert i fanget og ikke en gang gidder å google seg til svaret. Toppen i apati og latskap -- og enda verre er at det faktisk er noen som svarer og gir deg dette servert i fanget.

Jeg regner med du får deg en liten oppvekker når du kommer deg ut i arbeidslivet og folk ikke lenger serverer deg alt på gullfat. Bortskjemte, late menneske.

Diskriminerer du oss ukonsentrerte og "late"? Så fordomsfullt og kunnskapsløst! :rolleyes:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig!

Er det så morsomt å lire av seg frekke utsagn til tilfeldige mennesker på kvinneguiden?

Anonym poster: 8dd2c47cbb25b9c5e80760ccef8ec498

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med god karakter, ts! :)

Anonym poster: 5306f7533bbb504d19c9123f120b5300

AnonymBruker
Skrevet

Er det så morsomt å lire av seg frekke utsagn til tilfeldige mennesker på kvinneguiden?

Det er nok flere som mener det er utrolig at ts fikk en sterk 5-er.

Anonym poster: 5fb11ba13a3b3d3e0a6a3b49c342af8b

• Liker 6
Skrevet

Måtte du være anonym for å våge å spørre om det? :klo: Morsomt? Nei, jeg synes ikke det var morsomt. Det ga meg ingen glede. Jeg synes bare det var utrolig, men det er jo flott for ts.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Vampen! Feministene tok det til sin bok sytti år etter at ibsen daua! Det er bare ibsen som vet hva ibsen mente med boken. Alt annet er tolkninger!

er ikke så mye rom for tolkninger da. Har du lest boka?
AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk vite tema igår, og hadde sannsynligvis sittet å lest i norskboka i to dager i strekk. Ser for meg at hun var ganske tung i hodet og stresset, og håpet på en kort forklaring om budskap som var forståelig. Hun hadde faktisk lest skuespillet tidligere om du ikke fikk med deg det.

Skjønnlitteratur kan tolkes på mange måter, og det er ikke rart at hun lærte masse ut i fra diskusjonene her igår.

Fælt raske folk var til å dømme i går. Det ble litt for mye dritslenging mot ts.

Skrevet

er ikke så mye rom for tolkninger da. Har du lest boka?

Ja og jeg har sett skuespillet på fjernsynsteatret. Den ligger på youtube om du orker å se den.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja og jeg har sett skuespillet på fjernsynsteatret. Den ligger på youtube om du orker å se den.

jeg har sett det jeg og. jeg syns det var temmelig straight forward
  • Liker 1
Gjest slettetbruker
Skrevet

Gratulerer med god karakter, ts! :)

Takk (:

Gjest slettetbruker
Skrevet

Hun fikk vite tema igår, og hadde sannsynligvis sittet å lest i norskboka i to dager i strekk. Ser for meg at hun var ganske tung i hodet og stresset, og håpet på en kort forklaring om budskap som var forståelig. Hun hadde faktisk lest skuespillet tidligere om du ikke fikk med deg det.

Skjønnlitteratur kan tolkes på mange måter, og det er ikke rart at hun lærte masse ut i fra diskusjonene her igår.

Fælt raske folk var til å dømme i går. Det ble litt for mye dritslenging mot ts.

Gullstjerne til deg.

Gjest slettetbruker
Skrevet (endret)

Kjenner du meg? Nei. Du kjenner meg ikke. Du vet ikke at jeg har fått lesset på med flere prøver, framføringer og eksamner de siste ukene, du vet ikke at jeg satt inne og las uten stopp i hele går til andre punkt utenom budskapet, og at jeg da var helt utslitt etter å få et helt for jævlig panikkanfall. Så ja, kall eg lat, men akkurat da trengte jeg litt hjelp, so var alt jeg ba om. Det jeg trengte svar på, var bare ett av mange spørsmål som jeg selv hadde funnet ut, som jeg selv hadde tolket og reflektert. Jeg har egne meninger og tanker og ja, jeg klarer faktisk å google. Men i går klarte jeg det ikke .. Jeg klarte ikke lese mange tekster og trekke ut de viktigste punktene i det og reflektere hva jeg selv mente om det, da jeg hadde sittet inne hele dagen og funnet svar selv på andre vanskeligere spørsmål. Så jeg er ikke lat, jeg fortjente ikke stryk, og jeg fortjente den 5'eren fordi jeg hadde jobbet jævlig bra.

Endret av Mephobia
Gjest slettetbruker
Skrevet

Kjenner du meg? Nei. Du kjenner meg ikke. Du vet ikke at jeg har fått lesset på med flere prøver, framføringer og eksamner de siste ukene, du vet ikke at jeg satt inne og las uten stopp i hele går til andre punkt utenom budskapet, og at jeg da var helt utslitt etter å få et helt for jævlig panikkanfall. Så ja, kall eg lat, men akkurat da trengte jeg litt hjelp, som var alt jeg ba om. Det jeg trengte svar på, var bare ett av mange spørsmål som jeg selv hadde funnet ut, som jeg selv hadde tolket og reflektert. Jeg har egne meninger og tanker og ja, jeg klarer faktisk å google. Men i går klarte jeg det ikke .. Jeg klarte ikke lese mange tekster og trekke ut de viktigste punktene i det og reflektere hva jeg selv mente om det, da jeg hadde sittet inne hele dagen og funnet svar selv på andre vanskeligere spørsmpl. Så jeg er ikke lat, jeg fortjente ikke stryk, og jeg fortjente den 5'eren fordi jeg hadde jobbet jævlig bra.

Annonse
Skrevet (endret)

Kjenner du meg? Nei. Du kjenner meg ikke. Du vet ikke at jeg har fått lesset på med flere prøver, framføringer og eksamner de siste ukene, du vet ikke at jeg satt inne og las uten stopp i hele går til andre punkt utenom budskapet, og at jeg da var helt utslitt etter å få et helt for jævlig panikkanfall. Så ja, kall eg lat, men akkurat da trengte jeg litt hjelp, so var alt jeg ba om. Det jeg trengte svar på, var bare ett av mange spørsmål som jeg selv hadde funnet ut, som jeg selv hadde tolket og reflektert. Jeg har egne meninger og tanker og ja, jeg klarer faktisk å google. Men i går klarte jeg det ikke .. Jeg klarte ikke lese mange tekster og trekke ut de viktigste punktene i det og reflektere hva jeg selv mente om det, da jeg hadde sittet inne hele dagen og funnet svar selv på andre vanskeligere spørsmål. Så jeg er ikke lat, jeg fortjente ikke stryk, og jeg fortjente den 5'eren fordi jeg hadde jobbet jævlig bra.

Hvorfor trengte du hjelp hvis du selv hadde funnet ut og tolket og reflektert over det siste spørsmålet du visstnok satt igjen med? Det er nettopp det som kalles tolkning og reflektering, at du gir dine egne refleksjoner og tolkninger om saken.

Og du, alle som har gått på skole har hatt prøver, framføringer, lekser og oppgaver i hopevis rett før eksamen. Det er kalt skolegang.

Endret av RockPaperScissor
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Norsklæreren er tilbake.

Og seriøst, folkens: Hvis TS fikk 5, så er det sikkert fordi hun fortjente den. Jeg har selv vært muntligsensor mange ganger, og vi gir ikke femmere hvis ikke kandidaten viser evne til refleksjon og selvstendig tenkning rundt tekstene. Så jeg synes dere skal droppe å være usaklige her.

Til TS: Grattis, bra jobba. :blomst:

Anonym poster: 2d9989489ac0db6f044f2239533af37c

• Liker 2
Skrevet

jeg har sett det jeg og. jeg syns det var temmelig straight forward

Så du ville ikke hatt noen vansker med å forfalske en underskrift og bedra mannen din?

Skrevet

Så du ville ikke hatt noen vansker med å forfalske en underskrift og bedra mannen din?

Hva mener du hun burde gjort egentlig? Latt mannen dø?

Skrevet

Hva mener du hun burde gjort egentlig? Latt mannen dø?

Hun kunne FORTALT hva hun gjorde? Hvorfor er dere så imot å fortelle hvem man egentlig er?

Hvorfor forfalske underskrift?

Hvorfor?

Mannen ville ikke bruke pengene en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...