Gjest BettyBoop Skrevet 27. mai 2013 #121 Del Skrevet 27. mai 2013 Vampen. Ro deg ned 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 27. mai 2013 #122 Del Skrevet 27. mai 2013 Vampen. Ro deg ned Takk, men jeg er rolig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 27. mai 2013 #123 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Skjønner ikke hvordan folk fabler om at Nora var utro og at budskapet er at man ikke skal avslutte ekteskapet. Ikke var hun utro, hun reddet livet til mannen sin. Det er Thorvald som er drittsekken her. Og budskapet er jo åpenbart at man ikke skal forbli i ekteskapet til enhver pris. Det er fordi de a) ikke vet hva de snakker om... eller b) prøver å sabotere for TS slik at hun sier det motsatte av hva som er riktig. Stykke handler i hvertfal ikke om at man bør bli i et ekteskap. Ibsen skrev en annen endelse for den tyske scenen, men det var fordi de nektet å vise Et Dukkehjem i Tyskland hvis Nora forlot barna sine. Endret 27. mai 2013 av Chiyo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 27. mai 2013 #124 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg skal ha muntlig eksamen i morgen, og ett av punktene innebærer å tolke og reflektere budskapet i Et Dukkehjem... Litt hjelp? Fikk du vite i dag, eller rettere sagt i kveld at du skulle ha muntlig eksamen i morgen, og hva du skulle opp i? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #125 Del Skrevet 27. mai 2013 Skjønner ikke hvordan folk fabler om at Nora var utro og at budskapet er at man ikke skal avslutte ekteskapet. Ikke var hun utro, hun reddet livet til mannen sin. Det er Thorvald som er drittsekken her. Og budskapet er jo åpenbart at man ikke skal forbli i ekteskapet til enhver pris. Anonym poster: 72f282c983d433f8768b007541ebe554 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #126 Del Skrevet 27. mai 2013 Norsklærer her, og jeg ELSKER "Et Dukkehjem"!!!! Temaet i stykket er ekteskap, slik dette fungerte blant borgerskapet på slutten av 1800-tallet. Kort fortalt var kvinnen underlagt mannen, i et svært tradisjonelt kjønnsrollemønster. Hos Nora og Torvald er det tilsynelatende fryd og gammen, de fremstår som lykkelige. Men: Nora lurer mannen sin på flere plan. I åpningsscenen, f.eks. spiser hun makroner i smug, selv om Torvald har forbudt henne det, for han er redd for at hun skal få stygge tenner. Nora er en "trofèkone": En vakker, lystig, og underholdende kone som han kan vise frem i sosiale sammenhenger, jfr. kallenavnene ekorn og lerkefugl. Videre har Nora selvsagt en betydelig større løgn, nemlig det hemmelige banklånet som hun tok opp for å finansiere sydenturen som måtte til for å redde Torvalds liv den gangen han var dødssyk. Gifte kvinner var umyndige på denne tiden, dvs. de kunne ikke låne penger uten mannens samtykke. DERFOR forfalsket hun underskriften til sin far, slik at Torvalds liv kunne berges. Hun er på flere måter Torvalds "dukke": Han kjøper kjoler til henne, så hun kan pynte seg for ham, og han bestemmer hvordan hun skal danse når hun øver på tarantelladansen til kostymeballet (les scenen, så vil du skjønne dette). Torvald undervurderer imidlertid Nora. Hun har i hemmelighet jobbet med avskrifter og korrekturlesing for å tjene penger, slik at hun kan betale lånet tilbake. Videre har hun kjøpt billigere kjoler enn Torvald har gitt henne penger til, og brukt resten av pengene til å betale gjeld. Så Nora er smart. I oppbruddsscenen, der Nora forlater Torvald og barna sier hun "Jeg tror at jeg er først og fremst et menneske, jeg likeså vel som du". Dette som svar på Torvalds påstand om at hun først og fremst er kone og mor. Ibsen ble hyllet av kvinnesaksbevegelsen for dette stykket (noe som er forståelig), men han sa selv da han var gjest på et møte i Kvinneforeningen at han var opptatt av likeverd mellom MENNESKER, uavhegngig av kjønn. Kult, ikke sant? Hvorfor velger hun å gå? Hun har, på et tidspunkt bestemt seg for å drukne seg i elven etter kostymeballet, fordi hun vil spare T for skammen ved å ha en kriminell kone (Noras banklån er et grovt lovbrudd). Samtidig håper hun på at "det vidunderligste" skal skje: At Torvald innser hennes offer for ham, og tar på seg skylden for det hun har gjort. Men når de kommer hjem fra ballet, og T finner brevet, så skjønner Nora ut ifra hans reaksjon at han uansett ikke kommer til å påta seg noe skyld for henne. Han er egoistisk, og kun opptatt av å dekke over, og holde det hele skjult. Dermed er det ikke noe poeng i å hoppe i elva, men hun kan heller ikke leve videre med en mann som overhodet ikke respekterer henne. DERFOR går hun sin vei..... Anonym poster: 2d9989489ac0db6f044f2239533af37c Ett ord: Fabelaktig! Nå fikk til og med jeg lyst til å lese dramastykket! Anonym poster: 5938a21b03b2586f97a645b35c050e10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #127 Del Skrevet 27. mai 2013 Ett ord: Fabelaktig! Nå fikk til og med jeg lyst til å lese dramastykket (igjen)! Anonym poster: 5938a21b03b2586f97a645b35c050e10 Anonym poster: 5938a21b03b2586f97a645b35c050e10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #128 Del Skrevet 27. mai 2013 Norsklæreren igjen: Det er riktig som Betty Boop sier: Nora er ikke utro mot Torvald. Det er imidlertig liten tvil om at hun har et meget godt, dog platonisk, forhold til Torvalds bestevenn, doktor Rank. Han er døende av en arvelig sykdom, men elsker Nora dypt og inderlig. De to har hatt mange gode, dype samtaler, og Rank respekterer henne. Dette forstår Nora på slutten, men da er det for seint. Hun har samtidig forstått at Rank vil dø. Anonym poster: 2d9989489ac0db6f044f2239533af37c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #129 Del Skrevet 27. mai 2013 Hmmmm, eeeeeh. Jøss. TUSEN takk, du som fikk motivasjon for å lese stykket. Blir rørt her! Når det er sagt: Har sikkert lest stykket over 100 ganger (nei, overdriver ikke). Og jeg lærer noe nytt HVER gang. Mvh, Norsklærern Anonym poster: 2d9989489ac0db6f044f2239533af37c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 27. mai 2013 #130 Del Skrevet 27. mai 2013 Norsklærer her, og jeg ELSKER "Et Dukkehjem"!!!! Temaet i stykket er ekteskap, slik dette fungerte blant borgerskapet på slutten av 1800-tallet. Kort fortalt var kvinnen underlagt mannen, i et svært tradisjonelt kjønnsrollemønster. Hos Nora og Torvald er det tilsynelatende fryd og gammen, de fremstår som lykkelige. Men: Nora lurer mannen sin på flere plan. I åpningsscenen, f.eks. spiser hun makroner i smug, selv om Torvald har forbudt henne det, for han er redd for at hun skal få stygge tenner. Nora er en "trofèkone": En vakker, lystig, og underholdende kone som han kan vise frem i sosiale sammenhenger, jfr. kallenavnene ekorn og lerkefugl. Videre har Nora selvsagt en betydelig større løgn, nemlig det hemmelige banklånet som hun tok opp for å finansiere sydenturen som måtte til for å redde Torvalds liv den gangen han var dødssyk. Gifte kvinner var umyndige på denne tiden, dvs. de kunne ikke låne penger uten mannens samtykke. DERFOR forfalsket hun underskriften til sin far, slik at Torvalds liv kunne berges. Hun er på flere måter Torvalds "dukke": Han kjøper kjoler til henne, så hun kan pynte seg for ham, og han bestemmer hvordan hun skal danse når hun øver på tarantelladansen til kostymeballet (les scenen, så vil du skjønne dette). Torvald undervurderer imidlertid Nora. Hun har i hemmelighet jobbet med avskrifter og korrekturlesing for å tjene penger, slik at hun kan betale lånet tilbake. Videre har hun kjøpt billigere kjoler enn Torvald har gitt henne penger til, og brukt resten av pengene til å betale gjeld. Så Nora er smart. I oppbruddsscenen, der Nora forlater Torvald og barna sier hun "Jeg tror at jeg er først og fremst et menneske, jeg likeså vel som du". Dette som svar på Torvalds påstand om at hun først og fremst er kone og mor. Ibsen ble hyllet av kvinnesaksbevegelsen for dette stykket (noe som er forståelig), men han sa selv da han var gjest på et møte i Kvinneforeningen at han var opptatt av likeverd mellom MENNESKER, uavhegngig av kjønn. Kult, ikke sant? Hvorfor velger hun å gå? Hun har, på et tidspunkt bestemt seg for å drukne seg i elven etter kostymeballet, fordi hun vil spare T for skammen ved å ha en kriminell kone (Noras banklån er et grovt lovbrudd). Samtidig håper hun på at "det vidunderligste" skal skje: At Torvald innser hennes offer for ham, og tar på seg skylden for det hun har gjort. Men når de kommer hjem fra ballet, og T finner brevet, så skjønner Nora ut ifra hans reaksjon at han uansett ikke kommer til å påta seg noe skyld for henne. Han er egoistisk, og kun opptatt av å dekke over, og holde det hele skjult. Dermed er det ikke noe poeng i å hoppe i elva, men hun kan heller ikke leve videre med en mann som overhodet ikke respekterer henne. DERFOR går hun sin vei. Du kan også tenke litt på at Nora og Torvalds ekteskap fungerer (tilsynelatende) i begynnelsen, fordi de BEGGE spiller roller for hverandre. HUN er den underdanige, sexy og morsomme kona, HAN er forsørgeren og oppdrageren (oppdrar både Nora og barna). Slik som ekteskap fungerte på den tiden, så var det urettferdig for begge kjønn, og dette var Ibsen opptatt av å få frem. Nora krever da også et helt nytt innhold i begrepet "ekteskap" idet hun går sin vei, når hun sier at "... et samliv mellom oss kunne bli et ekteskap" (eller noe i den retning, husker ikke 100%). Supertips: Navnene Nora og Torvald er symbolske (Ibsen brukte masse navnesymbolikk). Det arabiske navnet "Noor" (kan skrives på flere ulike måter) betyr "opplyst", noe Nora virkelig blir i løpet av stykket. "Torvald" er satt sammen av de norrøne ordene "Thor" (tordenguden, altså herskeren over elementene) og "valdr", som betyr nettop "hersker". Torvald hersker jo nettopp over Noras univers, som er hjemmet. Håper at dette var til litt hjelp - LYKKE TIL! Anonym poster: 2d9989489ac0db6f044f2239533af37c EEeh, et konkret spørsmål, - hvorfor tok nora og underslo pengene til torvald for at han skulle leve lengre, når han ikke selv ville leve lengre og nora ikke ville bo sammen torvald? - Hva faen er hensikten med underslaget da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #131 Del Skrevet 27. mai 2013 Isj av meg, har du noen vrangforestillinger om at jeg bryr meg om hva du mener om meg? Og det gir jeg egentlig fanden i. Sitter du dagen før eksamen, med digre hull i fagets grunnleggende kompetansekrav, og venter at folk skal fortelle deg hva som er riktig, så fortjener du ikke bedre. Hva vet du om hvorfor ts ikke har peiling på temaet? Det kan være mye som gjør at man ikke har klart et skoleår bra, men likevel ønsker å gjøre det greit på eksamen. Du er bare så kvalm at jeg har ikke ord. Kom deg ut og få frist luft, ikke sitt her og sleng dritt til en unge (snakker da om ts). Anonym poster: 4fd1ea039d130d50831fa2f95bdb7e0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 27. mai 2013 #132 Del Skrevet 27. mai 2013 Skjønner ikke hvordan folk fabler om at Nora var utro og at budskapet er at man ikke skal avslutte ekteskapet. Ikke var hun utro, hun reddet livet til mannen sin. Det er Thorvald som er drittsekken her. Og budskapet er jo åpenbart at man ikke skal forbli i ekteskapet til enhver pris. Betty har du lest fortellingen? Det er som at jeg skal stjele penger fra din bankkonto og etterpå skal jeg DRA fra deg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 27. mai 2013 #133 Del Skrevet 27. mai 2013 Hva vet du om hvorfor ts ikke har peiling på temaet? Det kan være mye som gjør at man ikke har klart et skoleår bra, men likevel ønsker å gjøre det greit på eksamen. Du er bare så kvalm at jeg har ikke ord. Kom deg ut og få frist luft, ikke sitt her og sleng dritt til en unge (snakker da om ts). Anonym poster: 4fd1ea039d130d50831fa2f95bdb7e0c Hehe, awwwww, søtnos! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 27. mai 2013 #134 Del Skrevet 27. mai 2013 Men, for å være grei et lite øyeblikk, ikke si på eksamen at Noor betyr opplyst på arabisk og at det sier noe om Noras egenskaper. For det er feil. Noor betyr lys og både uttales og skrives annerledes enn det arabiske ordet for opplyst. Det ser man også i måten navnet Noor/Nur brukes på arabisk, som feks Nur al-Din som betyr religionens lys. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #135 Del Skrevet 27. mai 2013 EEeh, et konkret spørsmål, - hvorfor tok nora og underslo pengene til torvald for at han skulle leve lengre, når han ikke selv ville leve lengre og nora ikke ville bo sammen torvald? - Hva faen er hensikten med underslaget da? Hun har ikke underslått noe som helst, hun har LÅNT pengene i banken. Problemet var at hun forfalsket underskriften til faren sin fordi hun som kvinne ikke hadde lov til å låne pengene uten mannens samtykke. Og Torvald ville ikke låne penger, da han er imot å stifte gjeld. Ironisk nok, siden han nettopp har blitt bankdirektør når stykket starter. Hvor i stykket står det at Torvald ikke ønsket å leve lengre? Han var syk, og ville dødd av sykdommen, hvis ikke han hadde fått reise på et helseopphold i varmere strøk. Nora elsket mannen sin, og gjorde det hun gjorde for å berge livet hans. Hun hadde håpet på gjensidig respekt og kjærlighet, vettu. Anonym poster: 2d9989489ac0db6f044f2239533af37c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #136 Del Skrevet 27. mai 2013 EEeh, et konkret spørsmål, - hvorfor tok nora og underslo pengene til torvald for at han skulle leve lengre, når han ikke selv ville leve lengre og nora ikke ville bo sammen torvald? - Hva faen er hensikten med underslaget da? Hun ville at han skulle leve. Og hun ville ikke dra, hun ville bli behandlet som et menneske, men når hun så at det ikke kom til å skje dro hun. Anonym poster: 5306f7533bbb504d19c9123f120b5300 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 27. mai 2013 #137 Del Skrevet 27. mai 2013 Waco du har misforstått helt. Hun stjal ikke penger fra thorvald. Hun gjorde det hun gjorde for å redde livet hans og hun var iferd med å betale alt tilbake. Grunnen til at hun dro er jo fordi thorvald behandler henne som en unge og tenker mer på fasade enn noe annet. Hadde du blitt forbanna om noen gjorde noe kriminelt for å redde ditt liv? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 27. mai 2013 #138 Del Skrevet 27. mai 2013 Betty har du lest fortellingen? Det er som at jeg skal stjele penger fra din bankkonto og etterpå skal jeg DRA fra deg! Men Nora prøvde å betale tilbake lånet. Gjorde hun ikke? Det var i alle fall slik jeg husker det, eller er ikke hukommelsen min helt på plass? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #139 Del Skrevet 27. mai 2013 EEeh, et konkret spørsmål, - hvorfor tok nora og underslo pengene til torvald for at han skulle leve lengre, når han ikke selv ville leve lengre og nora ikke ville bo sammen torvald? - Hva faen er hensikten med underslaget da? Fordi barn er involvert og Nora kan ikke forsørge de alene. Anonym poster: 5786a922c3b039af29f4d50a5b63d6cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #140 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har sett på flere av svarene dine i denne tråden. Du er skikkelig frekk og utakknemlig! Også mot de som prøver å hjelpe deg... Siden jeg kan ganske mye om dette, kunne jeg ha hjulpet deg. Men orker ikke det nå, ass. Lykke til! ^^<3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå