waco Skrevet 27. mai 2013 #81 Del Skrevet 27. mai 2013 En mann som ikke er kredittverdig i dag har gjort store økonomiske feiltrinn og tabber, kanskje til og med småkriminelle ting, for å ikke bli kredittverdig. En kvinne på "Nora" sin tid var ikke kredittverdig fordi hun ikke hadde penis. Sammenligningen din er helt ute og kjører. Anonym poster: 72f282c983d433f8768b007541ebe554 Hadde du likt at folk tok pengene dine i skjul? Eller ville du helst ønsket at de spurte DEG først? Det er tross alt DINE penger og det var ihvertfall ikke NORAS penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #82 Del Skrevet 27. mai 2013 Ibsen trodde på kvinnens rettigheter. Han inspirerte folk til å bryte med sosiale og kjønnsrelaterte hinder. Et Dukkehus viser konflikten en kvinne har med et mannsdominert samfunn. I begynnelsen er Nora mannens dukke. Han behandler henne som et barn og gir henne teite nedverdigende kallenavn. Litt etter litt skjønner Nora at hun vil være sin egen person, og dette kan hun ikke gjøre med mannen sin. Hun kan ikke ta med seg barna fordi de vil ha det mye bedre hos faren, da hun er en kvinne og ikke i stand til å ta vare på barna sine alene. Hun ønsker en større rolle enn å bare være mor og kone. Det er det beste svaret sålangt .. Tusen takk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #83 Del Skrevet 27. mai 2013 Lol, for dette kommer til å hjelpe meg på eksamen. Jesus fucking christ. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #84 Del Skrevet 27. mai 2013 "Et dustehjem" av Hanrike Ibsen. Anonym poster: 1cb940464bbee367b153760a07d55823 Hahahhahahaah. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 27. mai 2013 #85 Del Skrevet 27. mai 2013 Dere må jo være gærne. Om dere har samboere med felles konto, - hadde dere likt at partneren deres TØMTE felleskontoen på impuls uten å rådføre seg med dere? Vennligst begrunn svaret. Og det at dere ikke kan røre bankkonten til andre folk betyr det at dere er umyndiggjorte? For eksempel, Besteforeldre setter penger på barnabarnas konto, - er det da greit at mora tømmer pengene? Bestefar setter penger til barnabarna sine, da vil ikke han at datteren, altså moren til barnebarnet TØMMER kontoen! Det skjønner vel alle? Idag hadde nora vært diagnostisert med ADHD; Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2013 #86 Del Skrevet 27. mai 2013 Hvis TS hadde lest boken hadde det ikke vært noe problem for TS å finne ut av budskapet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 27. mai 2013 #87 Del Skrevet 27. mai 2013 Du glemte å nevne at hun var en kriminell da som forfalsket underskrifter. Og du glemte at idag så ville tilsvarende historie at en mann uten kredittverdighet forfalsker konas underskrift. Alle dere leser bare tolkninger, jeg HAR lest fortellingen. Derfor kjenner jeg til detaljene. Jeg glemte det ikke, jeg bare fortalte fort hva stykket handler om. Nora måtte ikke ha forfalsket en underskrift hvis hun kunne ha hjulpet mannen finansielt. Det er liksom det som er problemet. Hun som kvinne kunne ikke gjøre noe for å bedre situasjonen til mannen, så hun forfalsket en underskrift som en siste utvei. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #88 Del Skrevet 27. mai 2013 Dere må jo være gærne. Om dere har samboere med felles konto, - hadde dere likt at partneren deres TØMTE felleskontoen på impuls uten å rådføre seg med dere? Vennligst begrunn svaret. Og det at dere ikke kan røre bankkonten til andre folk betyr det at dere er umyndiggjorte? For eksempel, Besteforeldre setter penger på barnabarnas konto, - er det da greit at mora tømmer pengene? Bestefar setter penger til barnabarna sine, da vil ikke han at datteren, altså moren til barnebarnet TØMMER kontoen! Det skjønner vel alle? Idag hadde nora vært diagnostisert med ADHD; Haha, sorry. Jeg gikk rett på og tok deg seriøst. Hadde tenkt å skrive et flammende motinnlegg nå, men så skjønte jeg heldigvis greia Anonym poster: 72f282c983d433f8768b007541ebe554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #89 Del Skrevet 27. mai 2013 Til dere som faktsik har hjulpet meg; tusen takk, jeg setter veldig stor pris på det! Til dere no-brainere som ikke gjør annet enn å forvirre meg og være spydige og nedverdigende; Kan ikke dere bare gå og drukne i en bøtte? Noen som gidder å se situasjonen til Nora fra hennes ståsted? Er veldig sikker på at jeg ikke finner det på google. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 27. mai 2013 #90 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg glemte det ikke, jeg bare fortalte fort hva stykket handler om. Nora måtte ikke ha forfalsket en underskrift hvis hun kunne ha hjulpet mannen finansielt. Det er liksom det som er problemet. Hun som kvinne kunne ikke gjøre noe for å bedre situasjonen til mannen, så hun forfalsket en underskrift som en siste utvei. HUN KUNNE HA SPURT HAM!!!!!!!!!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #91 Del Skrevet 27. mai 2013 Dere må jo være gærne. Om dere har samboere med felles konto, - hadde dere likt at partneren deres TØMTE felleskontoen på impuls uten å rådføre seg med dere? Vennligst begrunn svaret. Og det at dere ikke kan røre bankkonten til andre folk betyr det at dere er umyndiggjorte? For eksempel, Besteforeldre setter penger på barnabarnas konto, - er det da greit at mora tømmer pengene? Bestefar setter penger til barnabarna sine, da vil ikke han at datteren, altså moren til barnebarnet TØMMER kontoen! Det skjønner vel alle? Idag hadde nora vært diagnostisert med ADHD; okokokokok vi har skjønt det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #92 Del Skrevet 27. mai 2013 Hvis TS hadde lest boken hadde det ikke vært noe problem for TS å finne ut av budskapet. Jeg har lest boken.. Jeg er nok bare dum. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 27. mai 2013 #93 Del Skrevet 27. mai 2013 HUN KUNNE HA SPURT HAM!!!!!!!!!!! HUN VISSTE HAN VILLE HA SAGT NEI!!!! Dessuten er vel kanskje det problemet Ibsen tar opp. Hvorfor kunne ikke hun bare gjort det selv? Hvorfor skal en kvinne måtte få LOV av en mann?! Hvis Nora hadde spurt, og Torvald hadde sagt ja, hadde ikke Ibsen hatt noe å skrive om. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2013 #94 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har lest boken.. Jeg er nok bare dum. Du skrev det selv. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #95 Del Skrevet 27. mai 2013 Du skrev det selv. Ja.. Jeg er ikke så dum at jeg ikke forstår hva jeg selv har skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #96 Del Skrevet 27. mai 2013 Nora i Henrik Ibsens "Et dukkehjem" - Daria.no Anonym poster: 1cb940464bbee367b153760a07d55823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #97 Del Skrevet 27. mai 2013 Nora i Henrik Ibsens "Et dukkehjem" - Daria.no Anonym poster: 1cb940464bbee367b153760a07d55823 Jeg har sett på den siden.. Det hjalp meg ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 27. mai 2013 #98 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Har du sett på essayene på Ibsen.net? http://ibsen.nb.no/id/139.0 Endret 27. mai 2013 av Chiyo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slettetbruker Skrevet 27. mai 2013 #99 Del Skrevet 27. mai 2013 Har du sett på essayene på Ibsen.net? http://ibsen.nb.no/id/139.0 Nei, men det skal jeg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 27. mai 2013 #100 Del Skrevet 27. mai 2013 Nei, men det skal jeg nå. Jeg fikk brukt for dem når jeg hadde et dukkehjem i et universitets fag. Jeg fikk Ibsen da jeg studerte i England og hadde vel en fordel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå