Gå til innhold

Hva er budskapet i "Et Dukkehjem" av Henrik Ibsen?

Gjest slettetbruker

Anbefalte innlegg

Gjest slettetbruker

Jeg skal ha muntlig eksamen i morgen, og ett av punktene innebærer å tolke og reflektere budskapet i Et Dukkehjem... Litt hjelp?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei det der får du fikse selv ;)

Anonym poster: 2b97c7ec3aa932bdea1d6320c171bc3b

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slettetbruker

Nei det der får du fikse selv ;)

Jeg opprettet ikke dette emnet for at jeg skulle fikse det selv, så viss du ikke har noe å si, så kan du gå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slettetbruker

Kan du ikke bare google det istedenfor å ta denne omveien?

Neei, det hadde jeg ikke tenkt på, gitt. Vel, jeg finner bare sånne lange innvikla tekster, og jeg ville heller hengt meg selv enn å lese dem. Dessuten så gir de ingen konkrete svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du leter etter budskapet må du huske på tiden Et Dukkehjem ble skrevet i, og hvordan kjernefamilien på den tiden var. Husk at Et Dukkehjem sjokkerte svært mange på den tiden det kom, og at det var noe helt nytt og opprørsk ved det Ibsen prøvde å poengtere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Neei, det hadde jeg ikke tenkt på, gitt. Vel, jeg finner bare sånne lange innvikla tekster, og jeg ville heller hengt meg selv enn å lese dem. Dessuten så gir de ingen konkrete svar.

Vel, jeg fant mye når jeg bare google "budskap et dukkehjem", til og med flere konkrete ting. Og det er vel bare fint å få flere svar med tanke på at oppgaven din sier at du skal reflektere? Tror nok det heller er innstillingen din det er noe galt med. Men lykke til uansett :)

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Så, vi skal fortelle deg svaret, så du kan stå på en eksamen uten nødvendig kunnskap og kompetanse?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke engang orker å lese sammendrag tror jeg ikke det hjelper å gi deg den informasjonen du spør om

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal ha muntlig eksamen i morgen, og ett av punktene innebærer å tolke og reflektere budskapet i Et Dukkehjem... Litt hjelp?

Jepp :)

Budskapet til Ibsen er at man bør bli i ekteskapet for barnas og omgivelsenes skyld.

Lykke til i morgen.

Anonym poster: b2e7f2557b3a24a3dc46e61d0a211649

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Budskapet er i hovedsak at Nora har vært utro mot Thorvald, han vet det egentlig, men later som ingenting fordi han elsker henne. Nora angrer på forholdet og vil ha tilgivelse fra Thorvald, men vil ikke såre ham og miste ham. Det Nora ikke vet er at Thorvald har tilgitt henne allerede. Og det får hun aldri vite, fordi hun forlater ham.

Anonym poster: 72f282c983d433f8768b007541ebe554

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Budskapet er at TS er lat.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slettetbruker

Vel, jeg fant mye når jeg bare google "budskap et dukkehjem", til og med flere konkrete ting. Og det er vel bare fint å få flere svar med tanke på at oppgaven din sier at du skal reflektere? Tror nok det heller er innstillingen din det er noe galt med. Men lykke til uansett :)

Jeg fant ingen .. Men takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest slettetbruker

Så, vi skal fortelle deg svaret, så du kan stå på en eksamen uten nødvendig kunnskap og kompetanse?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slettetbruker

Om du ikke engang orker å lese sammendrag tror jeg ikke det hjelper å gi deg den informasjonen du spør om

Gå vekk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Budskapet til Ibsen er at man bør bli i ekteskapet for barnas og omgivelsenes skyld.

Lykke til i morgen.

Fasiten, TS. Nå kan du se på PH eller noe annet viktig resten av kvelden.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Vampen

Ja.

Nei. Finner du ikke ut av dette, så har du ikke den nødvendige kompetansen. Da bør du stryke i norsk.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slettetbruker

Lykke til i morgen.

... Men Nora dro jo fra barna sine. Jeg skjønner ikke at det kan vise at men burde bli i ekteskapet, når hun faktisk gikk ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slettetbruker

Budskapet er i hovedsak at Nora har vært utro mot Thorvald, han vet det egentlig, men later som ingenting fordi han elsker henne. Nora angrer på forholdet og vil ha tilgivelse fra Thorvald, men vil ikke såre ham og miste ham. Det Nora ikke vet er at Thorvald har tilgitt henne allerede. Og det får hun aldri vite, fordi hun forlater ham.

Anonym poster: 72f282c983d433f8768b007541ebe554

Var Nora utro? Var det ikke sånn at hun tok opp lån fordi Thorvald var syk? HÆ!?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...