Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bedt om ammefri på jobb da jeg nettopp har begynt å jobbe og har ei lita på 9 mnd hjemme. Tingen er at jeg gir flaske da jeg mistet melka for et par mnd siden. Jeg mener at å gi flaske er tilsvarende det å amme, da jeg enda er våken på nettene og gir mat. Jeg synes derfor at jeg har samme utfordringene som de som ammer på nettene. (Det kan nevnes at dersom en gir flaske så kan mannen også hjelpe til på natten, men i vårt tilfelle så skjer ikke dette - det er forresten ikke derfor jeg lager denne tråden, så ikke gidd å diskutere det..)

Men min mann mener at dette muligens er utenfor definisjonen amming og at jeg muligens bryter med bedriftens regler og utnytter en gode jeg ikke har rett på.

Jeg lurer derfor på hva dere tenker om dette? Er det uetisk å benytte seg av ammefri når en ikke gir pupp? Eller er det diskriminerende mot de som vil, men ikke kan, amme (av diverse årsaker)?

Kjør debatt..

Anonym poster: c4d35229b1f7cba7615cfb03ecb2e8e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bedt om ammefri på jobb da jeg nettopp har begynt å jobbe og har ei lita på 9 mnd hjemme. Tingen er at jeg gir flaske da jeg mistet melka for et par mnd siden. Jeg mener at å gi flaske er tilsvarende det å amme, da jeg enda er våken på nettene og gir mat. Jeg synes derfor at jeg har samme utfordringene som de som ammer på nettene. (Det kan nevnes at dersom en gir flaske så kan mannen også hjelpe til på natten, men i vårt tilfelle så skjer ikke dette - det er forresten ikke derfor jeg lager denne tråden, så ikke gidd å diskutere det..)

Men min mann mener at dette muligens er utenfor definisjonen amming og at jeg muligens bryter med bedriftens regler og utnytter en gode jeg ikke har rett på.

Jeg lurer derfor på hva dere tenker om dette? Er det uetisk å benytte seg av ammefri når en ikke gir pupp? Eller er det diskriminerende mot de som vil, men ikke kan, amme (av diverse årsaker)?

Kjør debatt..

Om du fortsatt er oppe om natta å gir mat, så spiller det vel ingen rolle om maten kommer fra en flaske eller puppen din!

AnonymBruker
Skrevet

Ammefri handler ikke om at man skal være lenger hjemme for å ta igjen tapt søvn fra natta, det handler om at man ikke skal være så lenge vekke borte fra barnt i løpet av dagen, slik at man får ammet så barnet kan slippe å bruke flaske med mme feks i løet av dagen. Dert handler også om å oppredtholde ammingen, med å også amme hypigere og ikke ha et stopp på kanskje opp til 9 timer dagen om man har lang reisevei.

Nattmating har altså ikke noe med ammefri å gjøre. Ja, dette er et gode dem som ammer har enkelt og greit. Jeg ammer ikke lenger, og skal derfor heller ikke ha ammefri. Selvsagt kunne jeg ønske jeg hadde kunnet amme enda, for da kunne jeg fått to timer fri om dagen, men desverre er ikke dette tilfellet.

Anonym poster: dc24d1e537ecff96716446b928c990a9

• Liker 8
Gjest Duftlys
Skrevet

Jeg gir MME, og skal begynne i jobb igjen i august. Kunne aldri falt meg inn å søkt om ammefri, rett og slett for at flaskemating faktisk ikke er amming! Ja, flaske gir jeg om natta også, men når jeg begynner i jobb, er det jo en mann der som kan ta seg av det! Amming krever mye mer energi av en enn flaskemating gjør (det er hvertfall min mening). Derfor syns jeg det er et gode de ammende faktisk skal få ha, så får vi som ikke ammer klare oss uten, for vi har enormt mange andre fordeler igjen som de ammende ikke har! :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på ammefri når du ikke ammer, flaske er ikke amming.

Anonym poster: 342a50864c9e82c8db5f498050549058

• Liker 6
Skrevet

Jeg brukte ammefrien til å pumpe en gang i løpet av arbeidsdagen. Jeg tok ikke ekstra fri selv om jeg var våken på natta for å amme i tillegg. De jeg kjenner som har tatt ammefri har f eks fått besøk av mann og barn på jobb. Så ja, jeg er enig med mannen din. Det er på sia av (hva jeg oppfatter) som grunn til ammefri.

Skrevet

Men du har vel krav på å jobbe redusert når du har små barn. På samme måte som vi som jobber redusert for å rekke bhg og sånt. ;) Koster så klart litt.. Men sånn går kabalen opp for mange.

AnonymBruker
Skrevet

En ting til, mener du virkelig at jobben din skal betale for at du og din mann ikke har kommet frem til et godt sammarbeid om natta? Dere har et privat fordelingsproblem og det skal liksom din arbeidsplass betale for?

Mannen kan gi flaske om natta, det kan man ikke når man ammer. Selv om nattmating ikke egentlig har noe med ammefri å gjøre i det hele tatt.

Anonym poster: dc24d1e537ecff96716446b928c990a9

• Liker 2
Skrevet

Jeg antar at far er i permisjon og da er det faktisk hans ansvar å mate henne om natten. Du har ikke rett på ammefri bare fordi du mater henne om natten.

• Liker 2
Skrevet

http://mammanett.no/amming/ammefri Her står litt om ammefri, blant annet at tiden skal brukes til amming eller pumping. Man får ikke fri for å ta igjen tapt nattesøvn. Det er sånt man bare må regne med når man har små barn. Det står i arbeidsmiljøloven at ammefri er for kvinner som ammer barn under 1 år.

Så du har ikke rett på ammefri. Arbeidsplassen kan faktisk kreve erklæring fra lege på at du har behov for ammefri, og da er et av kriteriene at du faktisk ammer barnet ditt.

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Nei, du har ikke rett på ammefri når du gir flaske. Tapt søvn gir heller ikke rett på fri med lønn. Du får virkelig håpe at arbeidsgiver ikke oppdager at du prøver å lure dem.

Skrevet

Ammefri handler om å tilrettelegge for at småbarnsmødre både kan gå tilbake i jobb raskt, og fortsette og amme lenge. Hvis du får fri med lønn, er det jobben din som betaler (ellers er det selvsagt du som betaler), og det er egentlig ganske fantastisk at mange har betalt ammefri.

Å ta ut ammefri når man ikke ammer er like ok som å ta ut sykedag når man ikke er syk. Du kan jo spørre sjefen din hva hun synes om det.

• Liker 2
Skrevet

Får man betalt når man har ammefri da? Det har gått meg hus forbi.

Ellers så er jeg nok enig med mannen din her. De jeg kjenner som har hatt ammefri, har fått besøk av mann og barn på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Får man betalt når man har ammefri da? Det har gått meg hus forbi.

Ellers så er jeg nok enig med mannen din her. De jeg kjenner som har hatt ammefri, har fått besøk av mann og barn på jobb.

Mange har tariffestet rett til ammefri med lønn. F.eks. i staten.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Jeg ser det dere sier og må si meg helt enig i argumentene. Jeg gikk faktisk ikke inn for å lure arbeidsgiver i dette tilfellet. Jeg trodde ærlig talt at det jeg gjorde var riktig. Men jeg ser at (som referert til på mammanett også) det spesifiseres at ammefri skal brukes til enten amming eller pumping og siden jeg gjør hverken/eller så skal jeg forklare situasjonen til arb.giver og håpe at de ikke føler seg snytt (får evt jobbe inn de få timene hvis de ønsker dette).

Takk for svar

• Liker 3
Gjest RockOn
Skrevet

Ammefri er for de som ammer. Slik at de kan opprettholde ammingen.

Skrevet

Men uansett, så skal jo timene man har ammefri faktisk brukes til å amme eller pumpe i arbeidstiden, og ikke for å ta igjen tapt nattesøvn noe som det virker som TS gjør.

Skrevet

Det står i arbeidsmiljøloven at ammefri er for kvinner som ammer barn under 1 år.

Dette stemmer ikke. Det er ingen øvre aldersgrense på barnet for bruk av ammefri. Det står faktisk litt lenger ned på siden som du refererte til.

TS: Kan du ikke bare si at du har sluttet å amme og at du ikke trenger ammefri lenger?

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer ikke. Det er ingen øvre aldersgrense på barnet for bruk av ammefri. Det står faktisk litt lenger ned på siden som du refererte til.

TS: Kan du ikke bare si at du har sluttet å amme og at du ikke trenger ammefri lenger?

Ooops, vet ikke hvor jeg fikk det fra, gravidhjerne :P Men var ikke det som var det viktige uansett da, det viktige var at det er for kvinner som ammer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...