Gå til innhold

Type 1 diabetikere og slanking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nesten umulig... Så fort man tar insulin så går jeg opp. Jeg må ligge høyt, ca 12-15 for å gå ned i vekt..

Og dager det ikke sånn gå ned som man gjør hvis man får alt for lite insulin. Det har jeg prøvd, da lå jeg på 23-28 da raste jeg ned. Men ikke noe jeg vil prøve igjen.

Noen som får det til?

Jeg har de siste ukene spist mye proteiner og lite fett, gått ned 4 kg på 1 mnd. Men det var en sånn ekstrem mnd, så når jeg skal prøve å spise litt mere normalt, men fortsatt uten karbohydrater, så går jeg opp igjen. Grønnsaker krever insulin hos meg, jeg spiser litt rugsprø det gjør at bls går opp. Skyr youghurt uten fett og sukker er også problematisk. Hva i alle verden kan jeg leve på, gå ned i vekt og i tillegg holde ut. Jeg må ned 10 kilo.

Anonym poster: 3b77eb117aa9e1271cb565d56abb9b03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva du gjør, så ikke la deg friste til å droppe insulinen. Det er ikke stas å være tynn hvis man samtidig har nyresvikt, er blind og må amputere føttene pga. sår som ikke heles. Det er fremtiden din hvis du ikke holder blodsukkeret lavt.

Men dette vet du jo. Jeg ville tatt kontakt med legen din og prøvd å finne et opplegg som kan passe deg. Kanskje du kan få en time hos ernæringsfysiolog? Ellers ville jeg fokusert på trening.

Anonym poster: cc9681784410e55eec9c49e60d6c7ad7

Skrevet

har du prøvd lavkarbo.?

Da spiser en seg mett og blodsukkeret holder seg mer stabilt

http://forum.lavkarb...ead.php?t=29970

http://forum.lavkarb...ight=Diabetes 1

http://levmeddiabete...l-med-lavkarbo/

Lavkarbo har god effekt på diabetes og spesielt type 2. Det passer også for godt regulerte type 1, men type 1 diabetikere bør følges opp i begynnelsen.

Ketoacidose er ikke noe man vil ha, og derfor er man svært måteholden med å anbefale ketogene dietter til type 1 pasienter uten streng oppfølging. Det er fort gjort å ta for mye insulin, eller for lite.

Nå leste jeg ikke linkene, men oppfordringen er ment for de som bare surfer innom og ser "type 1 lavkarbo - god idé!"

Ut over det liker jeg tipset veldig godt!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd lavkarbo, Grete roede, går ikke ned. Har type 1 og ingen insulin produksjon selv. Tar alt i form av pumpe. Jeg har å gå ned mange ganger med forskjellige dietter.

Eneste som funker er en protein diett. Da spiser jeg 2 egg til frokost og 150 gr fulg eller 200 gr fisk til lunsj,middag og kvelds.Ikke salt, men friske turer,hvitløk og chilli er lov. Ingen grønnsaker før uke 2. Når jeg begynte med grønnsaker så stagnerte vekten, så kuttet det ut noen dager så det ble litt forskjellig på 4 uker. Med grønnsaker så mener jeg kun grønne blader som ruccola feks, ikke noe annet. Jeg gikk ned 4 kg og var veldig fornøyd med det. Men har fortsatt 10 kg til jeg må ned. De ukene var bein tøffe. Men jeg gikk ned fordi jeg ikke trengte nesten insulin. Ingenting til måltider bare en grunn dose i bånn fra pumpa og blodsukkeret lå fint. Den kuren var bein tøff så man klarer ikke leve på noe sånt i flere mnd..Såjeg begynte å spise rugsprø til frokost smed ren kylling pålegg og salat med ren fisk eller fulg til de andre måltidene, mager kesam i små mengder og jeg trengte mer insulin og vekta går oppover igjen.

Leger er ikke så opptatt av vekt men av at hba1c skal være bra. Om du veier 10 kg for mye så er det ikke mye hjelp få. Jeg har snakket med flere. Ernæringsfysiologer kommer med råd som spis tykk grov brødskiver med lite pålegg... Det funker ihvertfall ikke. Jeg har hørt flere foredrag i forbindelse med diabetes foreningen..

Så jeg håpet det var noen diabetikere her som kunne komme med litt erfaring, ikke type 2 for det er to forskjellige verdner i forhold til å gå ned i vekt.

Skrevet

Har prøvd lavkarbo, Grete roede, går ikke ned. Har type 1 og ingen insulin produksjon selv. Tar alt i form av pumpe. Jeg har å gå ned mange ganger med forskjellige dietter.

Eneste som funker er en protein diett. Da spiser jeg 2 egg til frokost og 150 gr fulg eller 200 gr fisk til lunsj,middag og kvelds.Ikke salt, men friske turer,hvitløk og chilli er lov. Ingen grønnsaker før uke 2. Når jeg begynte med grønnsaker så stagnerte vekten, så kuttet det ut noen dager så det ble litt forskjellig på 4 uker. Med grønnsaker så mener jeg kun grønne blader som ruccola feks, ikke noe annet. Jeg gikk ned 4 kg og var veldig fornøyd med det. Men har fortsatt 10 kg til jeg må ned. De ukene var bein tøffe. Men jeg gikk ned fordi jeg ikke trengte nesten insulin. Ingenting til måltider bare en grunn dose i bånn fra pumpa og blodsukkeret lå fint. Den kuren var bein tøff så man klarer ikke leve på noe sånt i flere mnd..Såjeg begynte å spise rugsprø til frokost smed ren kylling pålegg og salat med ren fisk eller fulg til de andre måltidene, mager kesam i små mengder og jeg trengte mer insulin og vekta går oppover igjen.

Leger er ikke så opptatt av vekt men av at hba1c skal være bra. Om du veier 10 kg for mye så er det ikke mye hjelp få. Jeg har snakket med flere. Ernæringsfysiologer kommer med råd som spis tykk grov brødskiver med lite pålegg... Det funker ihvertfall ikke. Jeg har hørt flere foredrag i forbindelse med diabetes foreningen..

Så jeg håpet det var noen diabetikere her som kunne komme med litt erfaring, ikke type 2 for det er to forskjellige verdner i forhold til å gå ned i vekt.

Med fare for å komme med enda mer lavkarbosnakk. Har du prøvd å oppsøke leger som har diett og livsstilsykdommer som spesialfelt? http://drhexeberg.no/v_r_behandling_1/

De har kanskje litt mer erfaring enn den jevne fastlege?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med fare for å komme med enda mer lavkarbosnakk. Har du prøvd å oppsøke leger som har diett og livsstilsykdommer som spesialfelt? http://drhexeberg.no/v_r_behandling_1/

De har kanskje litt mer erfaring enn den jevne fastlege?

Det kan være jeg gjør det, det er bare det at økonomien er ikke så bra. Og dette var ganske dyrt ser jeg..

Skrevet

Du nevner ingenting om trening? Trener du? Som du sikkert vet, vil trening med moderat intensitet bidra til å redusere ditt basalbehov for insulin. Det burde derfor i teorien monne på med trening for å hjelpe deg ned i vekt, i.o.m at insulin er et fettlagrende hormon? Uansett: hyperglycemier er aldri noen god idé for å gå ned i vekt, men det regner jeg med at du vet! :-)

Skrevet

jeg har gått ned en del ved å trene og spise lavkarbo! det å droppe insulinen er et svært dårlig alternativ. Been there! syreforgiftning er noe herk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...