AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Sånn cirka hvor mange dager er dere hjemme med sykt barn i året? Hvor mange barn har du? Deler du og barnefaren likt på dette? Får inntrykk av at barn er syke "hele" tida, og gruer meg litt til dette ifht jobb. Så lurer bare på hvordan det er for folk Anonym poster: 2932a0a5243ea9ec7fa3fc04ebf55fae
Susan Sto Helit Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 Har 2 barn. Jeg og barnefar deler relativt likt. Har variert ekstremt, fra 3-4 dager totalt på ett år, til 10 dager hver et annet år. Desverre er det sånn at de årene ungene er mye syke, er vi voksne mye syke også. På den annen side er vi alle veldig friske de årene vi er friske.
Vera Vinge Skrevet 27. mai 2013 #3 Skrevet 27. mai 2013 Dette lurer jeg også på. Jeg vil tippe at jeg har hatt 10 dager allerede i år, og mannen nesten like mange (men litt vanskelig å si eksakt, siden vi begge har forskjøvet på arbeidstiden enkelte dager, slik at vi har sluppet å ta ut sykt barn-dag). Men her hadde vi fire runder med magesjau/omgangssyke hos dagmammaen i vinter. Men en gutt med følsom mage, slo det selvsagt ut hos ham alle gangene. I tillegg har vi hatt bronkitt og forkjølelser. Det har vært en hard vinter, og jeg må si jeg bekymrer meg for fortsettelsen. Men alle sier det er tøffest med sykdom og sånt når de begynner i barnehage/dagmamma, og at det går seg til. Og så har jeg også vært en del syk som følge av dette, og hanglet konstant mellom sykdomsperiodene i vinter. Huff, det er pes. Men så skal det være sagt at når vi først ser at vi må være hjemme, har vi kost oss veldig med de dagene. Det har jo blitt et lite pusterom i hverdagen også med de små, selv om det ikke er morsomt å ha vært så mye borte fra jobb.
Susan Sto Helit Skrevet 27. mai 2013 #4 Skrevet 27. mai 2013 Dette lurer jeg også på. Jeg vil tippe at jeg har hatt 10 dager allerede i år, og mannen nesten like mange (men litt vanskelig å si eksakt, siden vi begge har forskjøvet på arbeidstiden enkelte dager, slik at vi har sluppet å ta ut sykt barn-dag). Men her hadde vi fire runder med magesjau/omgangssyke hos dagmammaen i vinter. Men en gutt med følsom mage, slo det selvsagt ut hos ham alle gangene. I tillegg har vi hatt bronkitt og forkjølelser. Det har vært en hard vinter, og jeg må si jeg bekymrer meg for fortsettelsen. Men alle sier det er tøffest med sykdom og sånt når de begynner i barnehage/dagmamma, og at det går seg til. Og så har jeg også vært en del syk som følge av dette, og hanglet konstant mellom sykdomsperiodene i vinter. Huff, det er pes. Men så skal det være sagt at når vi først ser at vi må være hjemme, har vi kost oss veldig med de dagene. Det har jo blitt et lite pusterom i hverdagen også med de små, selv om det ikke er morsomt å ha vært så mye borte fra jobb. Vinteren i år, dvs jan-mars, har visst vært helt ekstrem i hele Norge, når det gjelder sykefravær. Så at dere har hatt mye i år betyr egentlig ikke så mye annet enn at det er et ekstremår. Mest sannsynlig er det mange år til dere får et like ekstremt år igjen.
Gjest pysepusen Skrevet 27. mai 2013 #5 Skrevet 27. mai 2013 Vi har brukt opp kvotene våre hvert år etter barnehagestart. Og hadde måttet ta en del dager uten lønn om ikke min mor hadde tatt en del dager. Nå som han har gått to år i barnehagen har det heldigvis roet seg. Vi deler likt. Den som har "viktigst" jobb den dagen går på jobb.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #6 Skrevet 27. mai 2013 Har hatt veldig lite syke barn opp gjennom årene. Har aldri bruk opp alle syke-barn-dagene i løpet av et år (har 3 unger). Vet ikke hva som gjør at vi stort sett holder oss friske. Eneste forklaring er at vi har godt immunforsvar og er nøye med håndvask når vi kommer hjem fra barnehage, skole, jobb etc, når vi skal lagemat/spise og når vi har vært på do. Anonym poster: 61b262b9baef47a048817b8380fd0da4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #7 Skrevet 27. mai 2013 Første året i bhg brukte vi ca 8 hver, og ordnet det på andre måter mange ganger. Både vi og ungen var mye syke! I år har jeg brukt 3-4 og pappaen 0. Vi har bare ett barn. Ser an hvem som er hjemme, ettersom hva man skal på jobben. Anonym poster: e84e1f329ddf164d114e95c13054c45b
-Englefjes- Skrevet 27. mai 2013 #8 Skrevet 27. mai 2013 Har to barn, men minste har ikke begynt i barnehage ennå. Storesøsters første høst i barnehagen var preget av mye sykdom, og jeg tror nesten aldri det gikk mer en to uker mellom hver sykt barn-dag. Utover vinteren bedret det seg, og på våren var hun vel omtrent ikke syk. Den påfølgende høsten var jeg hjemme i permisjon med lillebror, så behovet for sykt barn-dager for mannen var lavere, men han tok ut et par dager siden hun var skikkelig dårlig av hånd-, munn- og fotsykdom. Ellers var det ikke mye. Nå i vinter/vår tror jeg ikke hun har vært syk i det hele tatt. Mao. så er min (og jeg tror mange andres erfaring) at det er den første tiden i barnehagen man er mest utsatt for sykdom. Så vil årene vise om det er hold i påstanden.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #9 Skrevet 27. mai 2013 Altså der det er masse folk så kommer sykdommene fortere. Barnehager, skoler, sykehus, forsamlinger osv. Småbarns foreldre burde fått det doble med sykedager, for 10 dager er ikke alltid nok hvis de på 1 år får vannkopper, spysyke, diare, lungebetennelse eller andre alvorlige sykdommer. Hvis ikke får barn vente til 2-3 års alder før de starter i barnehage. Anonym poster: c0434cde22074e25f2db6ac0758b79f2 2
Djungelvrål Skrevet 27. mai 2013 #10 Skrevet 27. mai 2013 Min er stor nå men pleide å være hjemme 1-2 ganger i året.
Djungelvrål Skrevet 27. mai 2013 #11 Skrevet 27. mai 2013 Har to barn, men minste har ikke begynt i barnehage ennå. Storesøsters første høst i barnehagen var preget av mye sykdom, og jeg tror nesten aldri det gikk mer en to uker mellom hver sykt barn-dag. Utover vinteren bedret det seg, og på våren var hun vel omtrent ikke syk. Den påfølgende høsten var jeg hjemme i permisjon med lillebror, så behovet for sykt barn-dager for mannen var lavere, men han tok ut et par dager siden hun var skikkelig dårlig av hånd-, munn- og fotsykdom. Ellers var det ikke mye. Nå i vinter/vår tror jeg ikke hun har vært syk i det hele tatt. Mao. så er min (og jeg tror mange andres erfaring) at det er den første tiden i barnehagen man er mest utsatt for sykdom. Så vil årene vise om det er hold i påstanden. Tok mannen din sykedag når du var hjemme?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #12 Skrevet 27. mai 2013 Jeg har ikke barn selv, men de fleste jentene jeg jobber med bruker opp kvoten sin og må ta av sine egne sykedager. Mennene er av en eller annen grunn sjelden borte med syke barn. Anonym poster: c3f34ef1e7cbe99c5030b32e0553a7b4
Gjest Mandalas Skrevet 27. mai 2013 #13 Skrevet 27. mai 2013 I 2012 var jeg borte tre dager. Min eks hadde nok noen dager med dem han også, men de er generelt veldig lite syke. Jeg er mye mer syk enn dem for å si det sånn.
Teriyaki Skrevet 27. mai 2013 #14 Skrevet 27. mai 2013 Her har vi visst vært heldige, for han har bare vært syk to-tre ganger siden høsten, som har blitt til sammen tre sykedager. Vi har vært "heldige" med at han har vært syk rundt helger/ferier. To ganger med omgangssyke og en gang febersyk.
flickan Skrevet 27. mai 2013 #15 Skrevet 27. mai 2013 Første halvåret i barnehagen for førstemann var det mye. Da brukte vi nok alle sykedagene og vel så det. Stadig feber, omgangssyke, og så vannkopper som varte i over 2 uker. Jeg var student så jeg tok alle dagene, og hadde lav terskel for å holde ham hjemme. Med nr 2 så har det vært mye mindre, men det er litt "flaks" også, da vi lå alle sammen nesten hele jula. Hadde det ikke vært ferie da, hadde det gått mange dager.
-Englefjes- Skrevet 27. mai 2013 #16 Skrevet 27. mai 2013 Tok mannen din sykedag når du var hjemme? Ja, med nyfødt baby som skulle ammes hele tiden og storesøster som var skikkelig dårlig måtte vi gjøre det sånn. Jeg hadde ikke kapasitet til begge deler. 3
Mafalda Skrevet 27. mai 2013 #17 Skrevet 27. mai 2013 (endret) Jeg har nok hatt fryktelig flaks, for jeg har aldri vært i nærheten av å bruke opp sykt barn-dagene mine, selv med fire barn (og da tenker jeg på de tolv dagene, eller er det ni? Som sagt har jeg stort sett bare hatt et par-tre dager hvert år, så jeg kan ikke reglene en gang...). Tillegg: vi deler sånn ca likt. Jeg er kanskje bittelitt oftere hjemme enn ham, men det er et poeng at det skal være rettferdig i forhold til begge arbeidsplassene, og så kommer det an på de konkrete planene den dagen (møter, avtaler etc). Nå er de eldste så store at jeg ikke gidder å være hjemme og "passe" dem hvis de er syke, de klarer seg heldigvis selv etter hvert Endret 27. mai 2013 av Mafalda
-Englefjes- Skrevet 27. mai 2013 #18 Skrevet 27. mai 2013 Jeg glemte å nevne at vi deler sånn omtrentlig likt på sykedagene her også.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #19 Skrevet 27. mai 2013 Altså der det er masse folk så kommer sykdommene fortere. Barnehager, skoler, sykehus, forsamlinger osv. Småbarns foreldre burde fått det doble med sykedager, for 10 dager er ikke alltid nok hvis de på 1 år får vannkopper, spysyke, diare, lungebetennelse eller andre alvorlige sykdommer. Hvis ikke får barn vente til 2-3 års alder før de starter i barnehage. Anonym poster: c0434cde22074e25f2db6ac0758b79f2 Hjelper ofte lite at barnet er eldre når det starter i barnehagen. Første året er det mye sykdom uansett alder. Anonym poster: 74b49cbebac82735cebd94f17255b9e9
Vera Vinge Skrevet 27. mai 2013 #20 Skrevet 27. mai 2013 Jeg har ikke barn selv, men de fleste jentene jeg jobber med bruker opp kvoten sin og må ta av sine egne sykedager. Mennene er av en eller annen grunn sjelden borte med syke barn. Anonym poster: c3f34ef1e7cbe99c5030b32e0553a7b4 Men hvordan gjør de det i praksis? Lyver for sjefen? *naiv* For noen familier blir 10 dager lite, men jeg syns jo vi har det godt med sykeordninger totalt sett, så jeg syns ikke det er hårreisende om man må ta ut noen dager ulønnet, evt. ta ferie eller avspasering. Jeg begynte i ny jobb samtidig som sønnen min begynte hos dagmamma, og jeg hadde ikke opptjent rett til sykedager for ham eller meg i starten. Så det ble et par mindre lønninger enn forventet i begynnelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå