Gå til innhold

Generende/sjenerende

langbein86

Anbefalte innlegg

Kan man skrive sjenerende "generende"? Jeg har aldri sett det før jeg så det på ett skilt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke hvis man vil følge normert bokmål, men ellers er det fritt frem. :)

Anonym poster: c955c6b004fec688fed2d84d5e70fc96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man skrive sjenerende "generende"? Jeg har aldri sett det før jeg så det på ett skilt. :)

Hva slags skilt var det?

I følge dagens norm for rettskrivning er det det ikke riktig med genere/generende, men det har vært det tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan uttaler en "genere", på samme måte som "sjenere"?

Anonym poster: ff74ed7b6979e7a6d225b1cca7ee0cf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags skilt var det?

I følge dagens norm for rettskrivning er det det ikke riktig med genere/generende, men det har vært det tidligere.

Det er et stort skilt på varemottaket til et firma på Skøyen. "Skru av motoren, generende eksos siver inn i bygget."

Så veldig merkelig ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort skilt på varemottaket til et firma på Skøyen. "Skru av motoren, generende eksos siver inn i bygget."

På Vestkanten er det greit å tviholde på konservative former som ikke lenger brukes, men om man skriver "åssen", så får man høre det.

Endret av Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det Vestkanten er det greit å tviholde på konservative former som ikke lenger brukes, men om man skriver "åssen", så får man høre det.

Eventuelt var skiltet gammelt eller bare nyprint av et gammelt skilt. Det MÅ jo ikke være et element av rasshøl og nedlatenhet i det kun fordi det skjer på Oslo vest, uten at jeg er derfra selv. Føler du trekker kompleksene et par hakk for langt der.

Men jo, TS, det er gammeldags og ikke lenger tillatt. Det var imidlertid tillatt en gang i tiden.

Anonym poster: fed55d1e510f7c658b1172eeff392e66

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt var skiltet gammelt eller bare nyprint av et gammelt skilt. Det MÅ jo ikke være et element av rasshøl og nedlatenhet i det kun fordi det skjer på Oslo vest, uten at jeg er derfra selv. Føler du trekker kompleksene et par hakk for langt der.

Kjiping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjiping.

Jeg vet det. Ferdig med eksamen, skjønner du. Da er det enten ut i solen og hoppe og danse eller å sitte og være tørr og kjip på nettet. Og i dag regner det :(

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det. Ferdig med eksamen, skjønner du. Da er det enten ut i solen og hoppe og danse eller å sitte og være tørr og kjip på nettet. Og i dag regner det :(

Jeg også! Vestkantkritikken var min måte å være tørr og kjip på. God ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også! Vestkantkritikken var min måte å være tørr og kjip på. God ferie :)

Likeså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På Vestkanten er det greit å tviholde på konservative former som ikke lenger brukes, men om man skriver "åssen", så får man høre det.

Særlig. Jeg vet at man får høre det om man skriver "åssen", for ikke lenge siden skapte for eksempel Facebook brudulje da det sto "Åssen går det" der hvor man skal skrive statusoppdatering. Men man får sannelig høre det om man skriver riksmål eller veldig konservativt bokmål også. Husker for eksempel en artikkel i et boligmagasin på nettet, hvor journalisten hadde skrevet "hytten". Det kom over 200 hatkommentarer under artikkelen, hvor hun ble tillagt alle mulige slags negative egenskaper, pluss at hun ble grundig belært om at det heter "hytta".

Anonym poster: 054bd292ecd220af5005aa4ccbe33e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter på at det kommer av manglene oppdatering på hva som er rett å skrive. Det finnes mange merkelige tekster skrevet på skilt rundt om kring, mye verre enn det TS spør om. Det kan også være som AB#7 skriver, et nytt skilt som har samme tekst som et tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gjetter på at det kommer av manglene oppdatering på hva som er rett å skrive. Det finnes mange merkelige tekster skrevet på skilt rundt om kring, mye verre enn det TS spør om. Det kan også være som AB#7 skriver, et nytt skilt som har samme tekst som et tidligere.

Det trenger ikke nødvendigvis å dreie seg om dette. :) Mange har jo litt hangup på enkelte fenomener i språk, og liker det ikke når Språkrådet endrer stavemåte. Det er jo f.eks. også veldig mange som kom i harnisk da Språkrådet foreslo stavemåtene "pøbb" og "sørvis" for noen få år tilbake. Denne saken kan altså like gjerne dreie seg om at den som skrev skiltet ikke ønsker å bøye seg for endringen i stavemåte, som at vedkommende ikke er klar over at dette ordet ble endret for noen tiår siden. (Og det er jo helt lov å ha det sånn.)

Jeg undrer meg for øvrig storlig over at mange tydeligvis ser ut til å mene at det bare er lov til å skrive i henhold til ordbøkene samt noen sånne skolegrammatikkregler. (Sikter ikke til deg her, Perelandra, men dette var bare en naturlig ting å ta med i fortsettelsen av det jeg skrev over.) For hvis jeg hadde hatt en kafé, og skrevet f.eks. "nylaga kjøttkaku" på menytavla og på skiltet langs veien, ville det virkelig ikke falt meg inn at noen dermed hadde tenkt at jeg ikke behersker bokmål eller nynorsk. For meg er det å bruke dialekt her, et språklig virkemiddel som bidrar til å fremme autentisitet.

Man kan jo også bruke andre typer utpregete muntlige uttrykksformer som språklig virkemiddel. Om man f.eks. skriver "skjer'a?" i en tekst hvor dette passer helt inn, er det noe helt annet enn å skrive f.eks. "hva holder du på med?" eller "er det noe ieg bør vite om det som skjer rundt her akkurat nå?" Eller man kan skrive sånt som "voffår" for å framstå som litt naiv dersom det passer akkurat der.

Eller man kan slenge inn utenlandske fraser om "vad tycks?", eller wtf?, noe som heller ikke er gangbar norsk. Allikevel er det i en del sammenhenger god språkbruk.

Anonym poster: 054bd292ecd220af5005aa4ccbe33e88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...