Gå til innhold

Hvor skal barna sitte?

Anbefalte innlegg

Gjest Kiara!
Skrevet

Om jeg høres ut som en idiot i dette innlegget så får dere unnskylde meg med at jeg er barnløs. :fnise:

Hvor plasserer dere barn? Eget barnebord?

Jeg innbiller meg at det ikke er hyggelig for voksne som har barnefri å bli satt med barn som ikke er deres. Vi har buffet så jeg tenker at barna bare får gå når de er ferdige. Har ingen interesse av å ha dem ved bordet lenger enn nødvendig selv om de bør kunne sitte stille. Vi hadde konfirmsjon for noen uker siden der denne løsningen om å bare la dem gå fungerte ypperlig.

Barna kjenner hverandre ikke, det er 4stk tilsammen. 4, 6, 8 og 10 år. Jeg har en bror i begynnelsen av 20 årene som hadde elsket å sitte sammen med disse slik at han ikke trengte å snakke med ukjente etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har plassert barna som skal i vårt bryllup sammen med foreldrene. Vi har runde bord.

Men dette blir vel litt vanskelig for deg da noen av barna er til forloveren til mannen? Var planen at dette paret skulle sitte i nærheten av dere eller bare forloveren? Kanskje du får plassere denne moren og barna på et hjørne langt unna??

Gjest lisha
Skrevet

Syns alt med bordplassering er vanskelig jeg!!!

Men foreløpig blir jenta mi satt mellom mormoren sin og ene onkelen sin, på langbordet med oss. så blir slik: jeg-pappa-mamma-jenta mi- lillebroren min.

Jenta mi er nesten 4, onkelen hennes er 13. så er det ingen andre under 18..

Gjest Kiara!
Skrevet

Vi skal ha runde bord. 8stk pr bord. Så jeg tenker at et barnebord ikke hadde vært så feil egentlig med min bror som den voksne, han er 23 å har ingen interesse av denne middagen.

Dette bordet tenkte jeg skulle stå inntil eller nær foreldrene sitt bord. Jeg har veldig lite lyst til å sette andre voksne sammen med barna dersom de selv har barnefri. :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi hadde timannsbord, og vi plasserte konsekvent barna (alle var over 6) på eit anna bord enn foreldra sine. Men dei sat gjerne saman med nokon dei kjente, som ei tante eller onkel, eller ein annan vaksen dei har eit godt forhold til. Det vi oppnådde med det var at foreldra fekk slappa av, og barna skikka seg veldig bra, fordi det var litt høgtideleg, og dei følte seg "vaksne". Eg såg at dei var bortom foreldra og sa hei innimellom når det var pausar i det som skjedde, men dei gjekk tilbake til plassen sin relativt fort. Vi fekk veldig positive tilbakemeldingar frå alle på denne løysinga. Dei som sat saman med barn dei kjente fekk dei med i samtalen, og alle kosa seg. Når barn er frå seks og oppover treng dei ikkje hjelp med maten, og det vert mindre sutring og klaging enn det ville blitt om dei sat saman med sine eigne foreldre.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde satt de på barnebord, særlig når de er så store. Ville ordnet noe tegnesaker osv. Også ville jeg spurt broren min før jeg satte ham sammen med barna :0)

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde timannsbord, og vi plasserte konsekvent barna (alle var over 6) på eit anna bord enn foreldra sine. Men dei sat gjerne saman med nokon dei kjente, som ei tante eller onkel, eller ein annan vaksen dei har eit godt forhold til. Det vi oppnådde med det var at foreldra fekk slappa av, og barna skikka seg veldig bra, fordi det var litt høgtideleg, og dei følte seg "vaksne". Eg såg at dei var bortom foreldra og sa hei innimellom når det var pausar i det som skjedde, men dei gjekk tilbake til plassen sin relativt fort. Vi fekk veldig positive tilbakemeldingar frå alle på denne løysinga. Dei som sat saman med barn dei kjente fekk dei med i samtalen, og alle kosa seg. Når barn er frå seks og oppover treng dei ikkje hjelp med maten, og det vert mindre sutring og klaging enn det ville blitt om dei sat saman med sine eigne foreldre.

Dette var en veldig god ide som jeg rett og slett tror jeg stjeler. Skal snakke med de aktuelle foreldrene for å høre hvem av de andre gjestene det er lurt at barna sitter med.

Skrevet

Barna under 7 år blir plassert med sine foreldre. Barna fra 12 og opp blir plassert sammen. (Vi har ingen mellom 7 og 12 - om noen skulle lure på det).

Skrevet

om jeg var (mann på) 23 hadde jeg blitt skrekkelig fornærmet dersom jeg som eneste voksne ble plassert på et barnebord .....

vi skal bare ha to barn, og de er ikke våre. vi setter hvert barn sammen med en av foreldrene (barna er søsken) og så plasserer vi disse på hvert sitt runde bord. Det kan fort bli veldig støyete dersom barn i den alderen du sikter til skal sitte sammen. Jeg ville aldri satt de på samme bord, men jeg har kanskje jobbet for mange år i barnehage ... ? ;)

Jeg sier bare at jeg ønsker meg en voksen og litt roligere setting enn man vil få ved å lage eget barnebord. Og barn har ikke vondt av å måtte sitte stille et par timer en kveld . tvert imot.

• Liker 3
Skrevet

Enig med Petalouda.

Selv om han ikke har særlig interesse av middagen, er du heeelt sikker på at å plassere han med barna ikke gjør situasjonen enda verre?

Jeg kjenner ingen tjuetreåringer som ville foretrukket dette, men du kjenner jo din egen bror best. :)

• Liker 3
Gjest Kiara!
Skrevet

Det var en innfallsvinkel for å få han til å trives.

Min bror sliter veldig med sosiale sammenkomster, spesielt med en haug med fremmede voksne mennesker. Så hvis han kunne sitte sammen med sine kusiner (som forguder jorden han går på!) der han slapp å snakke om seg selv eller seg og sitt hadde det vært drømmen for han. Ved det bordet kan de gjøre som de vil, også gå når de vil.

Og han hadde selvsagt blitt spurt på forhånd. Har tenkt til å spørre han uansett hvor han vil sitte. Har ingen interesse av å påtvinge han å være i rampelyset. :)

---------------------------------------------------------------------------------

Men jeg har ombestemt meg ift barnabord nettopp fordi det må være voksne der også for at kabalen skal gå opp. Vi får se hvordan sette skal gjøres... mamma har sikkert et par meninger om saken. :rolleyes:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Når jeg var barn i bryllup (ca. 10 års siden +) satt jeg sammen med foreldrene mine, og det gjorde alle de andre barna også. Bordsettingen var hestesko.

Mer "bråkete" barn satt lenger bort fra brudeparet, vet ikke om dette var gjort med vilje da.

Endret av Blådiamant
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde E bord, og i midten satt min manns 2 gutter, samt nevøer og nieser og så satt de andre voksne på de andre sidene.

Vi hadde ikke lyst til ha hans unger oppe ved oss, så derfor ble det slik.

Anonym poster: 4ba58dd8c86440f91f993872009d9183

Skrevet

Hei Kiara!

Er det slik at alle disse barna som kommer egentlig ikke er invitert? Mener å huske at du uansett skulle ha en brudepike (?). Hvor ville du evt. satt henne dersom ingen andre barn hadde kommet? Jeg ser godt dilemmaet ditt. Jeg har ikke barn selv, men hadde nok ikke blitt så fornøyd om jeg hadde blitt plassert på et åttemannsbord med to barn på f.eks 4 og 6 og deres to foreldre. Jeg har jo skjønt at du og mannen legger opp til en skikkelig feiring med god stemning og fri flyt av det meste, og det å ha barn til bords hadde nok satt en liten stopper for stemningen for meg. Jeg mener overhodet ikke at man skal drikke seg full i et bryllup, men jeg føler meg utilpass med å drikke det jeg normalt ville drukket under middagen foran andres barn. Det er også dette momentet at selv om barna kan oppføre seg og får gå fra bordet tidlig vil de trolig likevel stadig komme bort til mor og far å spørre om ting. Jeg ville satt de fire barna samt deres foreldre sammen på ette ller to bord. Det er de som har valgt å ta med seg barna på denne dagen og da får de også sitte med dem. Er ikke meningen å høres så krass ut, men jeg syns det er så frekt å ta med seg uinviterte i bryllup uavhengig om det er voksne eller barn da man gjerne har en grunn for å ikke invitere de som ikke er invitert.

• Liker 3
Gjest Kiara!
Skrevet

Hei Kiara!

Er det slik at alle disse barna som kommer egentlig ikke er invitert? Mener å huske at du uansett skulle ha en brudepike (?). Hvor ville du evt. satt henne dersom ingen andre barn hadde kommet? Jeg ser godt dilemmaet ditt. Jeg har ikke barn selv, men hadde nok ikke blitt så fornøyd om jeg hadde blitt plassert på et åttemannsbord med to barn på f.eks 4 og 6 og deres to foreldre. Jeg har jo skjønt at du og mannen legger opp til en skikkelig feiring med god stemning og fri flyt av det meste, og det å ha barn til bords hadde nok satt en liten stopper for stemningen for meg. Jeg mener overhodet ikke at man skal drikke seg full i et bryllup, men jeg føler meg utilpass med å drikke det jeg normalt ville drukket under middagen foran andres barn. Det er også dette momentet at selv om barna kan oppføre seg og får gå fra bordet tidlig vil de trolig likevel stadig komme bort til mor og far å spørre om ting. Jeg ville satt de fire barna samt deres foreldre sammen på ette ller to bord. Det er de som har valgt å ta med seg barna på denne dagen og da får de også sitte med dem. Er ikke meningen å høres så krass ut, men jeg syns det er så frekt å ta med seg uinviterte i bryllup uavhengig om det er voksne eller barn da man gjerne har en grunn for å ikke invitere de som ikke er invitert.

Hei, hei. Du er ikke krass... du sier det jeg tenker i mitt stille sinn. :)

I utgangspunktet er 3 mindreårige invitert. 8, 10 og 15 år de bor der så de er en selvfølge, de er også fullt inneforstått med at de skal reise ganske tidlig. De er brudepiker og bor på eiendommen så de er hjertelig velkommene. De er også mine kusiner.

Disse hadde jeg tenkt å sette på samme bord som foreldrene, evt sammen med min bror slik at de alle kunne gått akkurat slik de ville. Gjerne langt unna alle oss som ikke vil ha unger med på fest.

Så har du de tre andre som kommer. En på 6mnd, 4 åring og en 6 åring. De er alle barn av min manns søskenbarn. De to eldste kjenner nesten ikke hverandre siden de kanskje møttes en gang i året. Og på toppen av det hele er den ene foreldren forlover.

:rolleyes:

Men vi kan ikke begynne å irritere oss eller styre med dette. Ungene skal hjem, hvem som tar dem med hjem får være opp til dem. Når kaken er servert er det også slutt for ungene. (senest kl.21.00). Tror vi bare setter dem på samme bord eller noe slikt.

Skrevet

Hei, hei. Du er ikke krass... du sier det jeg tenker i mitt stille sinn. :)

I utgangspunktet er 3 mindreårige invitert. 8, 10 og 15 år de bor der så de er en selvfølge, de er også fullt inneforstått med at de skal reise ganske tidlig. De er brudepiker og bor på eiendommen så de er hjertelig velkommene. De er også mine kusiner.

Disse hadde jeg tenkt å sette på samme bord som foreldrene, evt sammen med min bror slik at de alle kunne gått akkurat slik de ville. Gjerne langt unna alle oss som ikke vil ha unger med på fest.

Så har du de tre andre som kommer. En på 6mnd, 4 åring og en 6 åring. De er alle barn av min manns søskenbarn. De to eldste kjenner nesten ikke hverandre siden de kanskje møttes en gang i året. Og på toppen av det hele er den ene foreldren forlover.

:rolleyes:

Men vi kan ikke begynne å irritere oss eller styre med dette. Ungene skal hjem, hvem som tar dem med hjem får være opp til dem. Når kaken er servert er det også slutt for ungene. (senest kl.21.00). Tror vi bare setter dem på samme bord eller noe slikt.

Ville satt de som faktisk var inviterte der du opprinnelig hadde tenkt og de andre sammen med sine foreldre - eller skal de sitte rett ved dere? Eller så ville jeg satt alle barna på samme bord lengst unna dere og så får foreldrene ta ansvaret selv :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...