AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #1 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg må ha ny sykkel, og aner ikke hvor jeg skal begynne. Prøvde å snakke med en selger på XXL, men fikk ingenting ut av den praten. Klarer ikke helt å stole på selgere. Jeg bor i by og skal sykle på jobb, på asfalt og litt bakker. Ønsker også å sykle hjem til hjembygda mi og også på litt dårligere grusveier. Altså både bysykling, landeveisykling og om ikke terrengsykling så i alle fall kan jeg ikke ha sykkel som er beregnet på kun asfalt.. Er det noen som har tips til hva jeg skal se etter? Er ei lita jente på 1,65. Bør jeg gå for damesykkel, eller er det like greit med herresykkel? Hvor er det best priser, og hva bør jeg regne med å måtte betale? hjelp Anonym poster: 883c9a50c5bbe93ac638361bc07c100a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 27. mai 2013 #2 Del Skrevet 27. mai 2013 Du kan i grunnen bare kjøpe deg en helt vanlig terrengsykkel og ev skifte dekkene til noen med litt mindre knaster. Du trenger ingen fancy dempere, men de aller fleste selges med det allikevel. Hadde du kun skulle brukt den i byen ville jeg anbefalt en bysykkel med nav-gir. Siden du antageligvis skal sykle litt distanse utenom også er det nok billigst med konvensjonell kjedegir. Det spiller ingen rolle om du kjøper herre eller damesykkel med mindre du har tenkt å sykle i skjørt. Det viktigste er at du kjøper en sykkel i riktig størrelse. Husk at pedaler og skjermer som oftest ikke følger med når du kjøper sykkel. Anbefaler, om du vet hvilken størrelse du skal ha, å bestille sykkel fra f.eks. www.chainreactioncycles.com. De er vesentlig billigere enn norske butikker selv med toll+mva. Det krever dog at du enten leverer sykkelen inn et sted for å montere pedaler eller at du gjør det selv. Syklene har justert gir osv fra nettbutikken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 27. mai 2013 #3 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg må ha ny sykkel, og aner ikke hvor jeg skal begynne. Prøvde å snakke med en selger på XXL, men fikk ingenting ut av den praten. Klarer ikke helt å stole på selgere. Jeg bor i by og skal sykle på jobb, på asfalt og litt bakker. Ønsker også å sykle hjem til hjembygda mi og også på litt dårligere grusveier. Altså både bysykling, landeveisykling og om ikke terrengsykling så i alle fall kan jeg ikke ha sykkel som er beregnet på kun asfalt.. Hvis det kun var snakk om asfalt og evt. fine grusveier ville en hybridsykkel vært å anbefale. Skal du også kunne sykle på dårlige grusveier bør du nok ha en offroad. Er det noen som har tips til hva jeg skal se etter? Er ei lita jente på 1,65. Bør jeg gå for damesykkel, eller er det like greit med herresykkel? Hvor er det best priser, og hva bør jeg regne med å måtte betale? "Damesykkel" er et litt tvetydig begrep. For en del år siden betød det en sykkel der ramma ikke hadde overrør, slik at det er enkelt å gå på om man har på seg skjørt eller kjole. Senere har en del produsenter laget rammer med overrør, men med litt andre forhold mellom lengdene på delene, slik at man ikke trenger å sitte så foroverbøyd. Produsentene påstår at det er mer tilpasset kvinners anatomi. Det viser seg imidlertid at det ikke er spesielt for kvinners anatomi. En kvinne som er 180 cm kan fint bruke en herresykkel beregnet på en på 180 cm. De egenskapene som "damerammene" er laget for er spesielle for lavere personer. Kvinner er i snitt en del lavere enn menn, derfor har det etablert seg en feilaktig forestilling om at kvinner har godt av spesialdesignede rammer. Du får det du betaler for. Hvis du kjøper en sykkel på nettbutikk får du sannsynligvis mer for pengene, men du må gjøre litt av monteringen selv. En annen ting er at hvis du kjøper en sykkel i en butikk får du gjerne en del service med i prisen, som f. eks. å justere gir og bremser når du har brukt sykkelen i noen uker og wirene har fått strekt seg. Hvis du har kjøpt sykkelen på nett og ikke klarer å gjøre slikt selv, må du betale for det på butikken. Hvis du kjøper en sykkel du må montere og skal skru i pedalene, så husk at det er venstre pedal som har omvendte gjenger, så den skal skrus i mot klokka. XXL er ikke noen spesialisert sykkelbutikk, og er ikke det stedet jeg ville dratt hvis jeg skulle kjøpe sykkel. Hvilke butikker fins der du bor? Her i Oslo er det mange spesialbutikker for sykler: Milslukern (på Ullevål Stadion), Raske sykler, Bull Ski og kajakk, Fast Bikes, Anton Sport Sykkeldelisk i Bogstadveien, Birksport, Sørensen sykler og Oslo Sportslager (sistnevnte har jo alt mulig annet også, men de er veldig gode på sykler). Hvis du skal kjøpe sykkel i butikk bør du ikke gå for noe billigere enn kr 5000. De som er billigere har stort sett billige og dårlige komponenter som slites fort. Du bør absolutt velge en sykkel som har hydrauliske skivebremser. De gir mye bedre bremseeffekt enn mekaniske skivebremser eller V-bremser. Her er et par gode kjøp hos Birksport: http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=783_784&products_id=6363&zenid=qk9fqrmii0ugc5g3dq6cvoh0b1 http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=783_784&products_id=6364 Du kan også vurdere å kjøpe en med 29 tommers hjul, de ovenfor har 26 tommer. Et større hjul går litt treigere å få opp farta med, men så ruller det bedre. Spesielt til bysykling og landevei vil det gå raskere med 29 tommer. Her er en som skulle passe til ditt behov: http://www.oslosportslager.no/produkt/hard-rocx-shock-machine-29r-terrengsykkel-2012-28146.aspx Du er 165 cm høy. Noen produsenter lager rammer som er 15, 17, 19 og 21 tommer, andre lager rammer som er 16, 18, 20 og 22 tommer. Du skal uansett ha en som er 15 eller 16 tommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #4 Del Skrevet 27. mai 2013 Takk for gode tips til dere begge! Blir ikke offroad litt overkill når jeg i hovedsak skal sykle på asfalt? Jeg har kun hatt hybridsykkel/bysykkel før, så vet ikke helt hvordan offroad er i forhold til den på asfalt? Det gikk forsåvidt ok å sykle dårlige grusveier da også, men ser absolutt fordelen med offroad. Det er jo de dårligste veiene som er artigst å sykle Jeg bor i Trondheim, og jeg vet ikke om noen spesielle butikker for sykler annet enn birksport. Det hadde vel kanskje vært lurt å dra dit og høre litt, for så å vurdere å kjøpe på nett. Nevada 1.3 som det ble linket til er forresten akkurat etter min smak, så det skulle ikke forbause meg om jeg sykler hjem fra Birk med en slik om ikke så lenge. Anonym poster: 883c9a50c5bbe93ac638361bc07c100a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 27. mai 2013 #5 Del Skrevet 27. mai 2013 Takk for gode tips til dere begge! Blir ikke offroad litt overkill når jeg i hovedsak skal sykle på asfalt? Jeg har kun hatt hybridsykkel/bysykkel før, så vet ikke helt hvordan offroad er i forhold til den på asfalt? Det gikk forsåvidt ok å sykle dårlige grusveier da også, men ser absolutt fordelen med offroad. Det er jo de dårligste veiene som er artigst å sykle Hvis du bare skal sykle på asfalt er en hybrid å foretrekke. Hvis du skal kunne sykle på dårlige grusveier også, er en offroad å foretrekke. Det er den hardeste bruken som avgjør hva slags sykkel du bør kjøpe. Jeg bor i Trondheim, og jeg vet ikke om noen spesielle butikker for sykler annet enn birksport. Det hadde vel kanskje vært lurt å dra dit og høre litt, for så å vurdere å kjøpe på nett. Det er du jo i din fulle rett til å gjøre. I denne tid der flere og flere ting handles over nett bør vi imidlertid tenke på at hvis ikke de fysiske butikkene får solgt noe vil de bli nedlagt. Det blir litt snyltepreg over det å sjekke ut ting i den fysiske butikken og så kjøpe det billigere på en nettbutikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 27. mai 2013 #6 Del Skrevet 27. mai 2013 Du kan også vurdere å kjøpe en med 29 tommers hjul, de ovenfor har 26 tommer. Et større hjul går litt treigere å få opp farta med, men så ruller det bedre. Spesielt til bysykling og landevei vil det gå raskere med 29 tommer. Her er en som skulle passe til ditt behov: http://www.oslosport...2012-28146.aspx 29'er til en som er 165cm? Vil ikke det se litt ut som unge på altfor stor sykkel? Tror ikke det spiller noen rolle om hun kjøper 26 eller 29. Bortsett fra at 29 ofte er mye dyrere for akkurat samme sykkel pga dimensjonene. Det er vel kommet en sånn 27,5" eller noe sånt og nå, har det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 27. mai 2013 #7 Del Skrevet 27. mai 2013 29'er til en som er 165cm? Vil ikke det se litt ut som unge på altfor stor sykkel? Tror ikke det spiller noen rolle om hun kjøper 26 eller 29. Bortsett fra at 29 ofte er mye dyrere for akkurat samme sykkel pga dimensjonene. Det er vel kommet en sånn 27,5" eller noe sånt og nå, har det ikke? 27,5 tommer har omtrent samme diameter som racer. Jeg fant ikke noen 27,5-tommere som ikke var svinedyre sånn i farta. 29 er litt stort for en på 165 cm, men ingen umulighet. Det er da folk på under 160 cm som sykler på racer, som er 28 tommer i hjuldiameter. Så lenge rammestørrelsen er riktig skulle det gå bra, men den må jo selvsagt prøves først. Hvis jeg var 165 cm ville jeg ikke kjøpt en 29'er uten å ha prøvd den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 27. mai 2013 #8 Del Skrevet 27. mai 2013 27,5 tommer har omtrent samme diameter som racer. Jeg fant ikke noen 27,5-tommere som ikke var svinedyre sånn i farta. 29 er litt stort for en på 165 cm, men ingen umulighet. Det er da folk på under 160 cm som sykler på racer, som er 28 tommer i hjuldiameter. Så lenge rammestørrelsen er riktig skulle det gå bra, men den må jo selvsagt prøves først. Hvis jeg var 165 cm ville jeg ikke kjøpt en 29'er uten å ha prøvd den. Det går jo, men jeg har sett et par som har det. Det ser bare litt rart ut. Samme med sånn fatbike. Ser helt latterlig ut, men ser også ganske gøy ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #9 Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg endte opp med å kjøpe meg en Fuji Nevada på Birk Sport før helga etter tips fra Wiggins Merker veldig godt forskjellen fra tidligere sykler jeg har hatt. Denne passer jo faktisk størrelsen min! Dette er faktisk kvalitet, og det kjennes uendelig mye enklere ut å sykle motbakker med denne enn den gamle. Er ikke helt overbevist når det gjelder bremsene enda, men det er kanskje fordi de er uvante for meg. Men jeg må innrømme at jeg sliter litt. Setet er helt ubrukelig. Syklet meg en rolig tur på ca 1,5 mil på torsdag, og kjenner enda at det er skikkelig vondt i hele setepartiet, spesielt i beina. Regner med setet ikke er noe jeg kan venne meg til, slik at jeg må kjøpe nytt sete? Sykkelshorts er uaktuelt, da jeg synes det både er ubehagelig å gå med og ser fælt ut Anonymous poster hash: 883c9...00a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #10 Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg bor i Trondheim, og jeg vet ikke om noen spesielle butikker for sykler annet enn birksport. Det hadde vel kanskje vært lurt å dra dit og høre litt, for så å vurdere å kjøpe på nett.Anonym poster: 883c9a50c5bbe93ac638361bc07c100a Til neste gang kan du huske at det er Anton Sport på Moholt og ut mot Lade. Det er også en sykkelbutikk i Ila. Anonymous poster hash: 7c09e...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #11 Del Skrevet 11. juni 2013 Til neste gang kan du huske at det er Anton Sport på Moholt og ut mot Lade. Det er også en sykkelbutikk i Ila. Anonymous poster hash: 7c09e...de8 Var på Anton Sport også, men var så fornøyd med Fuji at jeg gikk for den men bra tips til andre som er på utkikk etter sykkel. Anton og Birk er ikke så veldig langt unna hverandre, man ser begge rett ved siden av omkjøringsveien. Anonymous poster hash: 883c9...00a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 11. juni 2013 #12 Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg endte opp med å kjøpe meg en Fuji Nevada på Birk Sport før helga etter tips fra Wiggins Merker veldig godt forskjellen fra tidligere sykler jeg har hatt. Denne passer jo faktisk størrelsen min! Dette er faktisk kvalitet, og det kjennes uendelig mye enklere ut å sykle motbakker med denne enn den gamle. Er ikke helt overbevist når det gjelder bremsene enda, men det er kanskje fordi de er uvante for meg. Men jeg må innrømme at jeg sliter litt. Setet er helt ubrukelig. Syklet meg en rolig tur på ca 1,5 mil på torsdag, og kjenner enda at det er skikkelig vondt i hele setepartiet, spesielt i beina. Regner med setet ikke er noe jeg kan venne meg til, slik at jeg må kjøpe nytt sete? Sykkelshorts er uaktuelt, da jeg synes det både er ubehagelig å gå med og ser fælt ut Anonymous poster hash: 883c9...00a Hva slags sete som passer for deg avhenger av bekkenet ditt. Kvinner skal generelt ha et bredere sete enn menn. Hvis det er et veldig smalt sete på bør du bytte det ut med et bredere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #13 Del Skrevet 12. juni 2013 På min sykkel har jeg byttet ut setet, herresetene blir ofte for smale for meg. Dere sykkelfolk vet ikke om det finnes en sykkel som det går ann å sykle raskt med, samtidig som den har ikke har overrør slik at jeg kan sykle rundt i byen i skjørt når jeg skal på møter i nærområdet? Nå har jeg en unisexsykkel tror jeg, som det står black orlov på. Hybrid. Er knallfornøyd med den, spesielt på lengre strekninger, men det er jo umulig å komme seg opp på den på en dannet måte om jeg bruker skjørt Anonymous poster hash: 654a5...172 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå