Gå til innhold

Hvordan takle nabohund som piper?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

De siste ukene har det også eskalert ved at den hopper på dørhåndtaket, noe som "smeller" gjennom hele gangen. Jeg tåler generelt mye lyd, og sovet meg fint gjennom oppussing fra andre leiligheter, men dette er intenst.

Jeg er vant med hunder, og det skal mye til for at jeg reagerer, men dette er ekstremt. Det er langt over den tiden en kan forvente en hund er urolig pga et nytt hjem, og det er ikke snakk om enkelttilfeller hvor de rett og slett ikke har fått dagen til å gå sammen, og hunden blir frustrert et par timer, men et kronisk problem.

Dette har stått på i overkant av et år nå. Det går av og på, og kan være alt fra et par minutter, men det vanlige er 5-10 timer i strekk (ja, jeg har tatt tiden) 4-7 dager i uken. Natt og dag. Jobber nattevakter selv. Så nå når hunden har en dag hvor den piper på dagtid får jeg ikke sove. Jeg er totalt utslitt av dette nå, og har ukentlige migreneanfall.

Det har nå gått såpass langt at jeg har kjøpt meg hørselsvern og håper det kommer i posten snart. Jeg har prøvd alt for å overdøve den (musikk, TV, "hvit støy" osv), men det skjærer gjennom alt. Det eneste som demper noe er når naboene på den andre siden av veien har anleggsmaskiner i gang, da kan jeg åpne vinduet og det overdøver pipingen noe. Eneste steder hvor jeg ikke hører den spesielt godt er på badet. Jeg vurderer sove der, men pga brannfare og fukt er det langt fra ideelt.

Er det andre tips for at jeg kan takle dette? Jeg jobber som sagt natt, så jeg er naturlig nok svært mye hjemme på dagtid, og får derfor full effekt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lolita8
Skrevet

Jeg tror du burde snakke med eierne. Om hunden piper så mye som det virker som, så har den det nok ikke så godt alene hjemme. Kan høres ut som den har separasjonsangst, og dette er ikke noe gøy for den. Det burde jobbes med av eierne, og hjemme alene trening tror jeg nok er på sin plass.

Og du er nok sikkert ikke alene om å høre denne hunden heller, så det kan jo fort hende de får drøssevis av klager.

Jeg ville tatt det opp med eieren av hunden, og lagt det fram som at det virker som hunden sliter litt med å være alene!

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror du burde snakke med eierne. Om hunden piper så mye som det virker som, så har den det nok ikke så godt alene hjemme. Kan høres ut som den har separasjonsangst, og dette er ikke noe gøy for den. Det burde jobbes med av eierne, og hjemme alene trening tror jeg nok er på sin plass.

Og du er nok sikkert ikke alene om å høre denne hunden heller, så det kan jo fort hende de får drøssevis av klager.

Jeg ville tatt det opp med eieren av hunden, og lagt det fram som at det virker som hunden sliter litt med å være alene!

Jeg har prøvd for en tid tilbake... det er trolig kun jeg som er direkte påvirket, pga at de andre i nærliggende leiligheter er stokk døve, eller borte på dagtid. Så sånn som det er nå så har jeg kommet til det punktet at jeg må bare finne en måte å beholde siste rest av vett på.

Skrevet

Stakkars deg, og stakkars hund! En hund som piper lange tider i strekk har det ikke godt. Om det hadde vært noen få minutter akkurat når menneskene dro eller den måtte ut på do hadde det vært greit, men om den piper konstant i timevis når den er alene, så vantrives den. Sånn kan man ikke ha det, det er ikke rettferdig hverken for naboer eller for den stakkars hunden.

Vet hundeeierne at den piper? Jeg ville snakket med dem i første omgang, sagt at hunden bråker mye og høres ut som den ikke har det bra når de ikke er hjemme. Hvis de ikke tar tak i problemet da, ville jeg begynt å skrive ned hvilke klokkeslett den piper hver dag, for å ha noe konkret å vise til. Samt gjerne ta opp lyden. Deretter tatt det opp med hundeeierne og eventuelt styret i blokka?

Uansett hvor lite de måtte bry seg om naboene sine, så burde de bry seg om hunden sin som ikke har det bra. Eller kvitte seg med den. Daglig redsel i eget hjem er ikke noe liv for en hund.

Skrevet

Stakkars deg, og stakkars hund! En hund som piper lange tider i strekk har det ikke godt. Om det hadde vært noen få minutter akkurat når menneskene dro eller den måtte ut på do hadde det vært greit, men om den piper konstant i timevis når den er alene, så vantrives den. Sånn kan man ikke ha det, det er ikke rettferdig hverken for naboer eller for den stakkars hunden.

Vet hundeeierne at den piper? Jeg ville snakket med dem i første omgang, sagt at hunden bråker mye og høres ut som den ikke har det bra når de ikke er hjemme. Hvis de ikke tar tak i problemet da, ville jeg begynt å skrive ned hvilke klokkeslett den piper hver dag, for å ha noe konkret å vise til. Samt gjerne ta opp lyden. Deretter tatt det opp med hundeeierne og eventuelt styret i blokka?

Uansett hvor lite de måtte bry seg om naboene sine, så burde de bry seg om hunden sin som ikke har det bra. Eller kvitte seg med den. Daglig redsel i eget hjem er ikke noe liv for en hund.

Jeg ga beskjed ved en lapp for en tid tilbake (noe ala: "Høres ut som hunden deres sliter litt med å være hjemme, skru på radioen el?". Dette var helt i starten, så antok det var et kortvarig problem). Har ekstrem angst selv, så det å komme i en direkte konflikt er noe jeg ikke takler pr dags dato, dette er også årsaken til at jeg ikke har tatt det opp med styret.

Vurderer begynne notere opp klokkeslett og lengde i et par uker, og henge det på døren.Om ikke annet gir det de en oversikt over når, og kan kanskje spore opp triggere. For det er ikke alltid hunden piper selv om den er alene, og det er heller ikke noe særlig system i når. Og ja, kjære KG, jeg er klar over at det er feigt å gjøre slikt anonymt, og at jeg bør ta meg sammen. Men pr dags dato går det jeg har av overskudd med til å bli frisk, holde på jobben, og komme meg på butikken ofte nok til å handle mat. Det for meg å gå i dagevis og lure på om de kommer til å banke på døren for å snakke med meg er noe jeg ikke har krefter til nå.

Gjest Gjest
Skrevet

Du må bare si fra til hundeeierene om dette. Har de hund er det også deres ansvar.

Vi måtte gjøre de med naboen vår. Altså vi bor i eneboliger med garager imellom. Å sitte ute i hagen å høre på gneldringa til 3 små "dotter"hele dagen, dag etter dag synes vi ble litt drøyt. Hørtes ut som vi bodde i en kennel.

Vi trodde faktisk hundene var alene hjemme, men det viste seg at hundene hadde de sperret inne på et lite rom med vindu mot oss.

Ble ganske fort bråstille etter at vi sa fra. Nå går de faktisk turer med hundene flere ganger om dagen. Kommer hjemmom fra jobb for å lufte de også. Så det hjalp på. Skal en ha hund har en også et ansvar. Har en ikke tid, får en la være å gå til anskaffelse av et dyr også mener nå jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Et tips er å kontakte mattilsynet, og forklare dette. Da kommer de og sjekker om hunden er for mye alene, understimulert osv. De har taushetsplikt, og vil ikke opplyse eier om hvem som har ringt dem med en bekymringsmelding. DERSOM hunden ikke egentlig har det noe bra, er det kanskje bedre at eier får pålegg om å omplassere hunden til noen eiere som har bedre tid til den, og gi den det den trenger.

Gjest Rosetorne
Skrevet (endret)

Jeg ville sendt en bekymringsmelding til Mattilsynet. Har opplevd at de faktisk tar slike ting alvorlig. Det er veterinærer ansatt der for å jobbe med dette. Da får du både hjulpet deg selv og hunden. Beskriv det i detalj i bekymringsmeldingen, og fokuser på dyret vel og ve:

http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/varsle_oss/bekymringsmelding.7216

Etter det ville jeg skrevet et brev til styret der du bor og klaget på støy som får helsemessige og jobbmessigs konsekvenser for deg.

Det er lover som regulerer støyforurensning, samt naboloven. Ville googlet dette litt. Det er ikke sånn at det er fritt frem å bråke ubegrenset på dagtid.

http://www.huseierne.no/Global/Hus%20og%20Bolig%20tidligere%20utgaver/Tidligere%20utgaver/2011/Nr.4_2011/Hanegal%20på%20helsa%20løs.pdf

Aktuelt regelverk:

• Kommunehelsetjenesteloven (forskrift om miljørettet helsevern)

• Naboloven (særlig § 2)

• Lov om helligdager og helligdagsfred

(særlig § 3)

• Vegtrafikkloven (særlig §3, og forskrift

om kjørende og gående trafikk, § 16)

• Forurensningsloven (forurensnings-

forskriftens del 2)

• Forskrift til begrensning av støy i Oslo

(gjelder bare Oslo, men kan brukes i andre kommuner som veiledning.)

Stakkars deg og stakkars hund. Håper det ordner seg.

Endret av Rosetorne
Skrevet

Jeg ville i allefall blitt utrolig glad om noen oppsøkte meg, og fortalte hvordan hunden min har det når jeg ikke er hjemme. Både fordi at hunden ikke har det bra, men også fordi at det er greit å vite at lydnivået plager naboene.

En lapp blir for upersonlig, og kan komme fra hvem som helst.

Det er noe helt annet når du henvender deg personlig, og selvfølgelig på en hyggelig måte.

Vi får jo håpe at de ikke er klar over hva som foregår der hjemme, og jeg vil tro du kommer mye lenger om du faktisk ringer på og forklarer saken selv, enn å kun sende lapper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...