Sanne87:) Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Hei alle sammen, noen som vet om jeg kan si fra meg de tre ukene med permisjon før fødselen, og heller velge å jobbe hvis helsa tillater det? Har en helt grei og rolig kontorjobb bare et par km hjemmefra, og med forrige barn gikk jeg ut i permisjon tre uker før fødselen som normalt. Synes dette var sløsing med samfunnets ressurser, da jeg var i helt fin form og godt kunne jobbet fram til forrigemann kom, i stedet for å gå hjemme og tvinne tommeltotter, gjøre husarbeid og kjede meg. Må uansett opp og levere storebror i barnehagen, og da klarer jeg ikke bare å gå og legge meg igjen. Å bare sitte og glo på tv orker jeg ikke, da kan jeg jo like gjerne gjøre noe fornuftig i stedet, som f.eks å sitte på jobben og jobbe. Jeg minnes de tre ukene før fødselen forrige gang som ulidelig kjedelige og helt bortkastede permisjonsuker for min del. Ble faktisk mer stressa av å bare gå hjemme enn da jeg var i jobb. Klarer ikke å forestille meg at jeg bare skal kunne klare å hvile meg i tre uker før tulla mi bestemmer seg for å komme, og vil derfor gjerne jobbe fram til uka før termin (har termin på en onsdag, og ser for meg at jeg fint kan jobbe fram til fredagen før dersom dette svangerskapet går like fint som det forrige). Noen som vet om, og eventuelt hvordan, dette lar seg gjøre, tro?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 Ta det opp med fastlegen eller jordmor, men er ganske sikker på at du ikke har noe valg. Hvor langt på vei er du nå? Kanskje du føler noe helt annet når disse 3 ukene kommer, selv om du ikke gjorde det forrige gang. Kanskje du får store plager og vil bli kjempe glad for de 3 ukene? Og det er jo bare 3 uker, ikke 3 mnd. Det beste for barnet er nok en mor som slapper av den siste tiden, og lader batteriene til fødselen. Men som sagt ta det opp med noen som vet! Anonym poster: f514b7d32e5145eb0110e43995d635da
ViljaH Skrevet 27. mai 2013 #3 Skrevet 27. mai 2013 Når du søker permisjon, skriver du selv dato når perm skal starte. Du kan tidligst skrive 3 uker før termindato. Så bestemmer du selv. Jeg vet ikke hva som skjer hvis du planlegger å jobbe frem til perm, så blir syk innenfor de tre ukene du kunne hatt perm. Arbeidsgiver blir kanskje ikke så fornøyd om de må betale sykepenger når du kunne fått permpenger fra NAV. Jeg fant på masse å gjøre de tre ukene, så jeg kjenner meg ikke igjen i problemstillingen. Rydde, vaske, strikke, sy, bake, lage opp middager, ordne nye gardiner osv osv. 2
Gjest Naria Skrevet 27. mai 2013 #4 Skrevet 27. mai 2013 (endret) I følge folketrygdloven står det at under generelle bestemmeleser om uttak av foreldrepenger at moren senest kan begynne uttaket av stønadsdager 3 uker før fødselen. (§14-10) Svaret er derfor nei, du kan ikke jobbe lenger enn det. Endret 27. mai 2013 av Naria 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #5 Skrevet 27. mai 2013 Når du søker permisjon, skriver du selv dato når perm skal starte. Du kan tidligst skrive 3 uker før termindato. Så bestemmer du selv. Dette stemmer ikke, du må begynne permisjon senest 3 uker før termindato. Men det kan jo kanskje gå an å komme til en løsning med arbeidsgiver, slik at du jobber det du klarer og orker, og får igjen for det senere - f.eks avspassering du kan ta ut etter permisjon. Om det ikke blir helt på kant med loven så klart. Skjønner godt hva du mener da. Jeg gikk 2 uker på overtid i tillegg, og syns det var synd å miste 5 uker av permisjonen når jeg absolutt ikke hadde behov for dem... Anonym poster: f46666e9cbb29505eb19b1c8eff532fa
Gjest RockOn Skrevet 28. mai 2013 #6 Skrevet 28. mai 2013 Jeg har hørt de tre ukene før termin er valgfritt. Hvis du føder før termin så får du jo ikke disse tre ukene.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #7 Skrevet 28. mai 2013 Jeg har hørt de tre ukene før termin er valgfritt. Hvis du føder før termin så får du jo ikke disse tre ukene. Du har faktisk rett. Det er ikke ulovlig å jobbe disse ukene (jeg trodde det). Men foreldrepengene og permisjonen begynner å løpe fra 3 uker før termin uansett, så du får ikke igjen disse tre ukene senere. Dersom du føder før termin mister du det som er igjen av ukene før fødsel, slik at de 6 ukene forbeholdt mor etter fødsel begynner å løpe fra datoen du føder. På samme måte så bruker du av disse 6 ukene om du går på overtid slik jeg gjorde. Anonym poster: f46666e9cbb29505eb19b1c8eff532fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå