Gjest Ciegus Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 En god kamerat av meg skal gifte seg i sommer med ei fra Asia. De går for tradisjonelt bryllup i Asia, og jeg har dessverre ikke anledning til å delta. Tradisjonen der er å gi penger i gave. Jeg har ikke så veldig lyst til å gi penger siden de nok ikke vil få særlig med tradisjonelle "norske" gaver. Vil gjerne gi noe som er litt personlig, som begge kan ha glede av. Men hva??? Tenker å bruke max 500 kr.
Petalouda Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 kakespade med inskripsjon ostehøvel i sølv fine champagneglass og en flaske gode bobler et brettspill teaterbilletter mariusgensere i hver sin farge
Gjest Ciegus Skrevet 27. mai 2013 #3 Skrevet 27. mai 2013 kakespade med inskripsjon ostehøvel i sølv fine champagneglass og en flaske gode bobler et brettspill teaterbilletter mariusgensere i hver sin farge Takk for gode forslag. Det må nok sendes i posten hvis jeg ikke er supereffektiv med å kjøpe gaven, så ostehøvel og kakespade med inskripsjon er gode forslag. Har en liten ide selv, men vet ikke om det passer med økonomien, men ville en ekte samekniv med inskripsjon på sliret vært en god gave?
Petalouda Skrevet 27. mai 2013 #4 Skrevet 27. mai 2013 - hvis de har noe forhold til den samiske kulturen så
Gjest Adriane Skrevet 27. mai 2013 #6 Skrevet 27. mai 2013 Sånne tova ulltøfler er jo veldig norsk da, veldig behagelige, og flotte gaver. Kjøpe et par sånne tøfler til hver av de f.eks? (Da tar jeg utgangspunkt i at de bor i Norge, iallfall deler av året, hehe) Men det er kanskje ikke det letteste å få fatt i på denne tiden av året... Annet typisk norsk.... Grilldresser? Neida, fra spøk til alvor... noe som er litt typisk norsk, og som begge kan ha glede av, er f.eks en flott kokebok med norsk mat, og f.eks et par forklær eller flotte grytekluter eller noe, hvor man f.eks kan få sydd inn navnene deres?
CathFoto Skrevet 27. mai 2013 #7 Skrevet 27. mai 2013 t-skjorte/forkle/grytekluter fra Probat.no. Vaffeljern
Gjest Ciegus Skrevet 27. mai 2013 #8 Skrevet 27. mai 2013 Glimrende ideer! :-) de er veldig glade i matlaging.
Arkivskap Skrevet 28. mai 2013 #9 Skrevet 28. mai 2013 - hvis de har noe forhold til den samiske kulturen så Neida. Samekniv er praktisk uansett. En av mine barn fikk det i dåpen sin. En fin gave! 1
Petalouda Skrevet 28. mai 2013 #10 Skrevet 28. mai 2013 Neida. Samekniv er praktisk uansett. En av mine barn fikk det i dåpen sin. En fin gave! joda det er det sikkert, men hvis ikke de har tilknytning til den samiske kulturen ville jeg valgt noe annet.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #11 Skrevet 28. mai 2013 joda det er det sikkert, men hvis ikke de har tilknytning til den samiske kulturen ville jeg valgt noe annet. Herregud. Alle husstander har vel en samekniv. Nesten like vanlig som brødkniven. Anonym poster: da03f4f8118c7d95e8f7ef18b07f7e93 2
Gjest Ciegus Skrevet 28. mai 2013 #12 Skrevet 28. mai 2013 Neida. Samekniv er praktisk uansett. En av mine barn fikk det i dåpen sin. En fin gave! Denne erfaringen har jeg også, de fleste som har fått det i gave har virkelig satt pris på det. Er man glad i friluftsliv har man mer behov for samekniv enn for kakespade. Men visste ikke om det egnet seg som bryllupsgave... Det var uansett altfor dyrt, ca tusenlappen. 1
Gjest Ciegus Skrevet 28. mai 2013 #13 Skrevet 28. mai 2013 Herregud. Alle husstander har vel en samekniv. Nesten like vanlig som brødkniven. Anonym poster: da03f4f8118c7d95e8f7ef18b07f7e93 Det var å ta litt hardt i... 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #14 Skrevet 28. mai 2013 Det var å ta litt hardt i... Joda, tok litt hardt i. Men en samekniv er absolutt ikke kun forbeholdt samene, som hun over her skrev. Det er en veldig kjekk kniv som kan brukes til alt, både i friluftsliv, på hytta og i hjemmet. Om ikke du har den i husstanden, har garantert foreldre eller besteforeldre en slik kniv. Den mest solgte kniven til fritidsbruk. Anonym poster: da03f4f8118c7d95e8f7ef18b07f7e93 1
Petalouda Skrevet 28. mai 2013 #15 Skrevet 28. mai 2013 Jeg har faktisk ikke engang så mye som sett en slik samekniv i virkeligheten, i min verden har folk bunadskniv - men det er en helt annen prisklasse selvsagt. Jeg ville nå uansett ikke kjøpt en sånn kniv til folk som ikke hadde tilknytning til kulturen. Jeg sier ikke på noe vis at det er feil å gjøre det - men jeg ville ikke gjort det.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #16 Skrevet 28. mai 2013 Jeg ville nå uansett ikke kjøpt en sånn kniv til folk som ikke hadde tilknytning til kulturen. Jeg sier ikke på noe vis at det er feil å gjøre det - men jeg ville ikke gjort det. Samekniv = friluftskniv. Kan brukes til alt. Veldig mange som jakter har den. Samekniven er også standar kniv i Forsvaret. Forslag til gave: Atlas, leksikon, kvalitets fotoalbum, teaterbilletter, reisegavekort eller en god dyr vin. Anonym poster: da03f4f8118c7d95e8f7ef18b07f7e93 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2013 #18 Skrevet 28. mai 2013 Alle i Forsvaret har ikke samekniv he he. I hæren hvor de har øvelser i skogen brukes det bl.a samekniv, ja. He-he. Jeg har faktisk ikke engang så mye som sett en slik samekniv i virkeligheten, i min verden har folk bunadskniv. Å sammenligne bunadskniv med en samekniv er helt umulig, da bunadskniven er en bitteliten pyntekniv som kun er et tilbehør. Som sagt er samekniven en brukskiv, en relativt stor en. Håndlaget god kvalitet og veldig anvenlig til alt, derfor er det en ganske kjent og populær kniv å ha. Både skinnsliren, knivbladet og treskaftet kan også slipes i fine mønstre og med navn, derfor er det en veldig fin gave å gi til store anledninger som bryllup og runddager. Og nei, jeg kommer ikke ifra sameland, men vår kjære Osloby. Beklager, nok avsporing fra meg! (Men måtte bare, da det var veldig tydelig du ikke vet hva det er.) Flere gaveideer: Kurv med mat fra gourmetbutikk, gode varer som feks spanske eller italienske skinker, røyketlaks, oster, oliven, marmelade osv. Et lite kunstverk. Kan finne mye fint til 500kr. Et tips for å gi mere for pengene er å kjøpe uten ramme. Ev. kjøp et gavekort på et galleri Pynteting i krystallglass. Vase, lysestake, bolle, fat osv. Glasskunst Opplevelse: kino, teater, konsert. God ostekniv og fjøl Sushisett (spisepinner, et stort fat, mindre fat og skåler) Vinkjøler Rørospledd Anonym poster: da03f4f8118c7d95e8f7ef18b07f7e93 1
Gjest Ciegus Skrevet 28. mai 2013 #19 Skrevet 28. mai 2013 Jeg har faktisk ikke engang så mye som sett en slik samekniv i virkeligheten, i min verden har folk bunadskniv - men det er en helt annen prisklasse selvsagt. Kanskje du burde ønske deg samekniv? Om du ikke er glad i å ferdes i skog og mark er det ikke så nødvendig da, men jeg er litt enig med AB her, en samekniv er på mange måter noe mange "bør" ha, og spesielt menn er glade i disse knivene. Kjæresten min var superstolt da han fikk sin kniv i bursdagsgave fra meg da vi nylig var blitt sammen. Det var derfor jeg vurderte det, siden jeg først og fremst vil gi en gave som passer til kameraten min (damen hans har nok ikke noe særlig forhold til bryllupsgaver i det hele tatt) og jeg vet de ville fått bruk for det. Men så var det den hersens prisen da. Men jeg har jo fått mange gode råd her nå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå