AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Hei! Jeg har akkurat begynt å trene, for å få en sterkere kropp og fungere bedre i hverdagen. Er mest opptatt av styrketrening, og har tro på at tung styrke gir en strammere og sunnere kropp. Samtidig har jeg litt overflødig fett, og jeg tror ikke musklene kommer til å synes noe særlig før dette går bort... Er 1.68 og veier 67 kilo. Jeg bruker diett.no til å registrere maten jeg spiser. Ligger foreløpig på ca. 1400 kcal daglig, som er ganske lite, men prøver å spise fornuftige matvarer, og få i meg mest mulig næring. Mye fisk og grønt, samt en del frukt og bær. Grove karbohydrater, i mindre mengde enn tidligere. Til poenget: jeg har ikke helt skjønt om det i det hele tatt er mulig å miste fett i samme periode som man bygger muskler, eller om man må ta én ting av gangen. Det kreves jo kalorioverskudd for å bygge muskler, gjør det ikke? Og kaloriunderskudd for å miste fett? Leste akkurat denne artikkelen, som mener man må alternere nærmest fra dag til dag (slik jeg forstår det). Blir automatisk skeptisk når noe har "-diett" bak seg, men tror det er noen poenger her. Noen som har noen tanker om dette? Eller andre innspill på hva jeg bør gjøre? Utdrag fra artikkelen, om å miste fett (min uthevelse): To Lose Fat Weight: Subtract 2 calories per pound of body weight from your daily caloric intake.The reduced calories should come mostly from fat calories, and NOT protein.This caloric reduction should be applied to all of your 5 meals; NEVER skip meals!For example, assuming that you weight 150 pounds, and you're eating 5 meals per day (highly recommended), you should reduce each meal by 60 calories (total of 300 calories reduction over a full day).By reducing your daily caloric intake by 300 calories, you can expect to lose about 2 1/2 pounds of fat per month, assuming you're weight training for muscle mass preservation or increase.Increase your caloric intake two days per week by 2 calories per pound of body weight, to ensure that you're getting enough calories to put on lean muscle, and that upward BMR adjustments are being made (called "zigzag dieting"). Anonym poster: a5f127f141053c172e3aca38889db40e
Supraspinatus Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 Det er ingen magisk diett som skal til for å miste fett og bygge muskler samtidig. Hvis man tenker seg skikkelig hardt om så er det ikke så vanskelig å forstå hvordan det kan skje. En nedgang i vekt fordrer bare at en bruker mer av lagret energi enn man tilfører. Det at man spiser noe mindre enn man forbruker er bare en taktikk for å presse kroppen til å bruke lagret energi uten å tilføre den samme tilbake. Å bygge muskler er en annen prosess, men den vil bare bli utført dersom det er nok energi til å opprettholde eller "fuele" (engelsk) det behovet du har for energi. For de uten stor muskelmasse og med nok fettmasse er det derfor ikke uvanlig å miste fett samtidig som de bygger muskler når de spiser en energirestriksjon samtidig som de trener. Jo nærmere ytterpunktene man er, jo vanskeligere vil dette være. Selv har jeg god erfaring med selv å redusere fettprosenten og bygge muskler samtidig på en relativt liberal lavkarbodiett (ikke ketogen). Det er dog ikke noe i veien for å gjøre det samme på en strengere variant. Og det går sikkert på en generell energirestriksjon uten å ta hensyn til hvor du kutter energi også - men det vil ikke jeg anbefale.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #3 Skrevet 27. mai 2013 Nå vil jo styrketrening også øke fettforbrenningen, så vidt jeg har skjønt? Anonym poster: 7ea07d33ed65254887af269b67bf77e1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #4 Skrevet 27. mai 2013 Det er ingen magisk diett som skal til for å miste fett og bygge muskler samtidig. Hvis man tenker seg skikkelig hardt om så er det ikke så vanskelig å forstå hvordan det kan skje. En nedgang i vekt fordrer bare at en bruker mer av lagret energi enn man tilfører. Det at man spiser noe mindre enn man forbruker er bare en taktikk for å presse kroppen til å bruke lagret energi uten å tilføre den samme tilbake. Å bygge muskler er en annen prosess, men den vil bare bli utført dersom det er nok energi til å opprettholde eller "fuele" (engelsk) det behovet du har for energi. For de uten stor muskelmasse og med nok fettmasse er det derfor ikke uvanlig å miste fett samtidig som de bygger muskler når de spiser en energirestriksjon samtidig som de trener. Jo nærmere ytterpunktene man er, jo vanskeligere vil dette være. Selv har jeg god erfaring med selv å redusere fettprosenten og bygge muskler samtidig på en relativt liberal lavkarbodiett (ikke ketogen). Det er dog ikke noe i veien for å gjøre det samme på en strengere variant. Og det går sikkert på en generell energirestriksjon uten å ta hensyn til hvor du kutter energi også - men det vil ikke jeg anbefale. Takk for svar. Har lest svaret ditt flere ganger, men jeg må innrømme at jeg fortsatt ikke er helt klok på hvordan dette funker. Sier du at man kan bygge muskler på et underskudd av energi (energirestriksjon) så lenge man trener bra (og spiser mye protein og mindre karbohydrater, regner jeg med?) Denne "dietten" har jo et fjollete navn, men det handler jo egentlig ikke så mye om hva man spiser, men hvor mye man spiser til hvilken tid. At man veksler mellom energioverskudd noen dager og energiunderskudd andre dager. Og at man tilpasser spisingen til aktiviteten. Leste du artikkelen, eller slo du det fra deg med en gang? Det er jo ikke akkurat påstander om en "magisk" diett her, slik jeg leser det. Anonym poster: a5f127f141053c172e3aca38889db40e
Supraspinatus Skrevet 27. mai 2013 #5 Skrevet 27. mai 2013 Takk for svar. Har lest svaret ditt flere ganger, men jeg må innrømme at jeg fortsatt ikke er helt klok på hvordan dette funker. Sier du at man kan bygge muskler på et underskudd av energi (energirestriksjon) så lenge man trener bra (og spiser mye protein og mindre karbohydrater, regner jeg med?) Denne "dietten" har jo et fjollete navn, men det handler jo egentlig ikke så mye om hva man spiser, men hvor mye man spiser til hvilken tid. At man veksler mellom energioverskudd noen dager og energiunderskudd andre dager. Og at man tilpasser spisingen til aktiviteten. Leste du artikkelen, eller slo du det fra deg med en gang? Det er jo ikke akkurat påstander om en "magisk" diett her, slik jeg leser det. Anonym poster: a5f127f141053c172e3aca38889db40e Tror du forstod meg riktig. Slike mikrosykluser er jo ment for utøvere som nærmer seg det som er praktisk mulig. Det er ganske stor forskjell på nybegynnere, i kontekst at de har mye potensiale å bygge muskler, og mer erfarne utøvere. Uten at jeg har vært mye borti bodybuilding utøvere så vet jeg at de så og si alltid kjører såkalt bulk og deffe-perioder og at dette fungerer om man har motivasjonen. Det er kanskje også det som er mest effektivt om du vil bli stor, og denne effekten blir nok overdrevet dersom man tar tilskudd som kanskje ikke akkurat snakkes høyt om. For oss dødelige som ikke har tenkt å se ut som Arnold på 80-tallet så fungerer det nok ganske greit å ligge i et moderat til lite underskudd og samtidig bygge noe muskler. Du vil selvsagt ikke oppleve den ekstremvektnedgangen som man opplever om man kjører kjempestrengt kosthold, men det er vel kanskje ikke meningen? Jeg er jo tilhenger av lavkarbodietter, men jeg anerkjenner at det er flere veier til Rom. Så det er nok et valg du må ta selv. Dietten du foreslo virket noe komplisert og min erfaring er at dersom man gjør ting komplisert så vil man etterhvert ikke klare å følge opp. Spesielt på dårlige dager. De kommer og det må man bare akseptere og komme seg videre fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå