Gå til innhold

Klarer ikke gå ned i vekt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en jente på 20 år som rett og slett ikke klarer å gå ned i vekt. Jeg begynner uken med å tenke at nå skal jeg klare å gå ned i vekt, men så sprekker jeg med en gang og skeier ut resten av uken og tenker at jeg skal begynne igjen på mandagen.

Veier i overkant av 100 kilo og burde gå ned 20-30 kilo. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare det :( Jeg har tydeligvis dårlig selvdisiplin!

Er ganske sikker på at jeg er sukkeravhengig og har stadig lyst på "drittmat". Drikker alkohol ca 1 gang i uken..

Noen tips? Jeg tenker at jeg burde gå til ernæringsfysiolog for å få harde fakta på bordet som gjør at jeg skjerper meg, men vet ikke om jeg tør!

Anonym poster: c2c735c88504a7bb65ab5aadbea786cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: slutt å drikk alkohol. Eller i det minste kutt ned på det. Hva er det du drikker? Regner med du er klar over det, men alkohol er ofte kaloribomber til de grader :)

Å ha lyst på drittmat er noe jeg kjenner veldig godt til, og da er det lurt å ha sunnere mat som er lettvint å finne seg i nærheten. Finn ut hva du er glad i som ikke er usunt og som i tillegg går kjapt å lage, så kan du finne deg det hver gang du kjenner søtsuget. For min del må "drittmaten" erstattes av noe som er godt og varmt. Når jeg får lyst på drittmat koker jeg opp couscous, skjærer opp grønnsaker, salat (og kjøtt om jeg har det), tilsetter fetaost og blander det hele godt sammen med sterkt krydder. Det høres sikkert ut som mye styr, men det tar ikke stort mer enn 5 minutter og er uendelig mye bedre enn havregrøt eller knekkebrød.

Anonym poster: 32f05020fc68700d2a4da181413ca677

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du mener du er sukkeravhengig må du kutte ut alt som inneholder sukker minst en måned. Da forsvinner avhengigheten.

Lag en plan for hva du skal spise, spis masse grønnsaker. I begynnelsen er det vsnskelig men man venner seg etter hvert til sunn mat og da mister man mer og mer lyst på usunn mat. Det er også viktig å trene regelmessig.

Jeg er ikke enig at du skal kutte alkohol, man skal jo kose seg litt og, dessuten er det jo litt av det sosiale. Men du bør unngå de verste kaloribombene. Feks er vin bedre enn øl, selv drikker jeg ofte whisky med cola light, det utgjør ikke så mange kaloriene.

Det kan også være lurt å melde seg inn i feks vektklubb.no eller bruke myfitnesspal (app) til å registrere maten du spiser.

Anonym poster: 3a95283d9d741e823c8b15ca300ac009

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme båt som deg. Er avhengig av godteri og drittmat. Rett og slett. Jeg føler jeg har både fysisk og psykisk avhengighet. Det fysiske i meg er kroppen selv som skriker etter sånn drittmat og det psykiske er trøstespising.

Jeg trener ca 4 dager i uken, men siden jeg ligger på sofaen omtrent hele resten av tiden hjelper det lite. Kostholdet er 70-80 prosent av vektnedgangen.

Du MÅ kutte ut sukkerholdig drikke. Juice, vanlig brus, saft, iste osv. Begrens bruken av sukkerfri brus/saft/iste for slike drikker som er tilsatt kunstig søtning øker sultfølelsen.

Vær klar over at du kan føle deg slapp og få vondt i hodet når du holder på med sukkeravvenning så drikk mye vann og ta en paracet + en ibux om du får skikkelig vondt i hodet.

Spis rene produkter (altså kyllingfilet, laks, svinestrimler osv) fremfor feks kjøttdeig osv. Prøv å bytte ut brød med knekkebrød.

Kutt ned på poteter/pasta/ris. Jeg er ingen lavkarbofanatiker, men et middagsfat skal se slik ut: 50% grønnsaker, kokt eller rå, 30% rent kjøtt, 20 % pasta/ris/potet..

Ikke vær veldig opptatt av vekten til å begynne med, og vit at man under slanking ofte når platåer. Mange opplever at vekten går fort ned i begynnelsen og blir veldig motivert, men flere av oss opplever også det motsatte; kroppen må venne seg til omstillingen før den begynner å slippe fett. Platåer betyr at man under vektnedgang vil oppleve at vektnedangen stopper opp selv om man følger matkuren slavisk og trener. Ikke gi opp eller bli lei deg, det er bare kroppen som jobber med sitt.

Jeg vil anbefale deg Grete Roede, de har en sunn og fin tankegang rundt mat, og du får kokebøker sammen med kurset.

Anonym poster: f577d5d3b6dc3b08d0d0507ffe7b19e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du mener du er sukkeravhengig må du kutte ut alt som inneholder sukker minst en måned. Da forsvinner avhengigheten.

Lag en plan for hva du skal spise, spis masse grønnsaker. I begynnelsen er det vsnskelig men man venner seg etter hvert til sunn mat og da mister man mer og mer lyst på usunn mat. Det er også viktig å trene regelmessig.

Jeg er ikke enig at du skal kutte alkohol, man skal jo kose seg litt og, dessuten er det jo litt av det sosiale. Men du bør unngå de verste kaloribombene. Feks er vin bedre enn øl, selv drikker jeg ofte whisky med cola light, det utgjør ikke så mange kaloriene.

Det kan også være lurt å melde seg inn i feks vektklubb.no eller bruke myfitnesspal (app) til å registrere maten du spiser.

Det er veldig viktig at man er klar over hvor mye kalorier det er i alkohol. En ut på byen-tur fører også ofte med seg snacks på vorspiel, nattmat og junkfood og brus dagen derpå. Jeg mener også at ts ikke skal gi opp drikking helt for det er jo ofte en del av det sosiale, men dessverre må hun kutte ned en del om hun vil se full effekt av sin nye livsstil.

http://www.klikk.no/helse/dinkost/article382697.ece

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig viktig at man er klar over hvor mye kalorier det er i alkohol. En ut på byen-tur fører også ofte med seg snacks på vorspiel, nattmat og junkfood og brus dagen derpå. Jeg mener også at ts ikke skal gi opp drikking helt for det er jo ofte en del av det sosiale, men dessverre må hun kutte ned en del om hun vil se full effekt av sin nye livsstil.

http://www.klikk.no/helse/dinkost/article382697.ece

Det er jeg enig i, man må unngå å kjøre full pakke med snacks etc. Men dersom man velger smart er det ikke noe problem. Jeg har gått fint ned i vekt selv om jeg har drukket alkohol, det gjelder bare å velge riktig. Om man drikker noen glass vin iblant er ikke så farlig.

Gjest Vampen
Skrevet

Første bud er å rett og slett bestemme seg for å gjøre det. Om man skal ned i vekt, så må man nuturlig nok gjøre endringer. I form av trening og/eller endret kosthold. Så da blir det et spørsmål om hva som er viktigst, gå ned i vekt, eller kose deg med junkfood?

AnonymBruker
Skrevet

når jeg får lyst på noe søtt og godt -lager jeg smoothie! får i meg masse frukt og grønnsaker på den måten .og jeg har sluttet å drikke brus og kaffe mocca som jeg egentlig synes er helt fantastisk deilig,men nå er det smoothie for alle pengene.

jeg begynte på en ganske " rar" måte å gå ned i vekt. først begynte jeg å trene hver dag. men bare 30 min. for ¨å få igang endorfinene,for min del gjorde det sånn at jeg ble mer glad. så det var lettere uken etter på å begynne med skikkelig kosthold. motivasjonen var skikkelig tilstede!

Anonym poster: eed9bbb04242a9aa0cb07d465677eca6

AnonymBruker
Skrevet

Start med sukkervhengigheten. Erstatt sukker/godteri med noe annet. Sukkerfri sjokolade, sukkerfri saft, frukt osv. Det er fint i en overgangsperiode.

Anonym poster: 09109eef17937a0889eb1a55f2e29f72

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at det virker som TS ikke er fullstendig motivert og hele tiden skeier ut mener jeg hun burde finne en livsstil hun synes at hun kan leve med. Å kutte ut sukkerinntak fullstendig og plutselig er veldig brutalt. Bare tenk på alle vanlige matvarer vi har i oss som også har sukker i seg.

TS, du må finne et kosthold som du trives med. Om du klarer å kutte ut godteri fullstendig så skal du absolutt ha all mulig skryt for det, men jeg klarer bare ikke å se det som realistisk. I alle fall ikke enda. Trapp sakte ned på inntaket og finn erstattere for godteriet. Det er viktig med et sunt kosthold, men det er også viktig å ha det bra.

Anonym poster: 32f05020fc68700d2a4da181413ca677

• Liker 3
Gjest lecter
Skrevet

Hei jeg har selv veid 150kg og veier nå 84kg. man må ha kunskapen om hvor usunt og sunt forskjellige ting er, drikk nok vann og spis deg mett. start med å gjør kostholde sundt før du begyner å telle kcal. i helger og høytider unner du deg ting men unngå å skeie helt ut.

AnonymBruker
Skrevet

- prøv å ikke starte så hardt ut, jeg vet det er vanskelig, for man starter ofte de to første dagene, og er superflink også sprekker man med en sjokolade, og tenker plutselig skitt samma, nå kan jeg spise dårlig resten av dagen. Men om du spiser en sjokolade en dag er ikke det krise, bare sørg for å holde deg til planen etterpå. Skap heller rom for en liten utskeielse når du har lyst på det.

- ikke ha usunne ting liggende hjemme, kast alt ut. Handle inn stort og sunt, og fyll kjølesskapet med ting du liker. og planlegg middager i forveien.

- Søk inspirasjon til god og sunn mat,

- Begynn å gå en tur etter middag, 1 times tid, da vil du gå ned samtidig som du får tid til å la maten "synke" og ikke småspiser masse etter middag.

- Du må tvinge deg selv til å erstatte tider på døgnet hvor du har lyst til å spise usunt med andre aktiviteter.

- Drikk masse vann! slik fyller du magen og vil ikke spise usunt. 3-4 kopper grønn te om dagen, skal også være bra.

- Bruk krydder, chili, hvitløk osv i maten, så vil du føle at du får tilfredsstilt smakssansene (chili er også bra for forbrenningen)

- Lag alle måltider klare, ha en banan, pose gulrøtter osv i veska om du bli sulten.

- Start etter mens om mulig, da er hvertfall ikke jeg så fysen som rett før.

- Tren! om man trener så får man mindre lyst på usunn mat, for da forsvinner jo plutselig poenget med å bruke tid på å trene. Men husk også at om du trener jevnlig og skulle sprekke innimellom (med en sjokolade e.l.) så utgjør det ikke så mye, som hvis du ikke trener.

Så fort du kommer over de 2 første ukene, så letter det litt for da har du mer å tape på å sprekke + at tingene begynner mer å bli vane. Hvis du holder i en mnd, vil det føles enda mer naturlig, og etterhvert har du en livsstil og det vil ikke koste deg like mye som i starten. Når du begynner å se vekten gå nedover er dette også en motivasjon, men ikke forvent dette de første ukene, da kan man lett bli skuffet og miste motivasjon.

Mitt siste råd er at du må prøve å ikke la deg knekke av en liten utskeielse. Jeg er veldig fornøyd med meg selv, drakk og spiste usunt i helgen, men har kommet rett tilbake til hverdag med sunn mat og aktivitet uten å føle no tap over helgens utskeielser, og jeg går forsatt ned i vekt og føler meg lettere i kroppen enn før. ;)

Anonym poster: e7139a95e754e881c3321930bb240477

AnonymBruker
Skrevet

Finn ut hva som er feil i livet ditt og fiks DET. Da fikser vekten seg selv etterpå. Hilsen tildligere overspiser som fikk orden på livet sitt og nå er slank :)

Anonym poster: 3449e4a223ddfe2fb3c4baaadb82c3fc

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg vil ta en litt annen tilnærming her, og det er ikke fordi det ikke er sagt mye bra og fornuftig her i tråden, men....hvis du sliter med å ta tak i kostholdet, så kan du faktisk prøve å starte i andre enden, altså med trening, selv om det stemmer at kostholdet utgjør 70-80% av kostholdet. Grunnen til at jeg foreslår dette, er at jeg selv opplever at jo mer jeg trener, jo mer interessert blir jeg i å spise sunt. Slapper jeg av med treningen skjer det samme med kostholdet. Det kan kanskje være verdt et forsøk?

Gjest Blondie65
Skrevet

Første bud er at du starter i morgen. Neste bud er at hvis du i løpet av morgendagen skeier ut så stopp opp og tenk på hvorfor du skeiet ut. Deretter går du videre fra og med neste måltid i morgen. "Neste mandag" syndromet er det første du må bli kvitt.

Finn et opplegg som fungerer for deg. Ernæringsfysiolog, Grethe Roede, Fedon Linsbergj, LCHF - og lær deg det og følg det.

Selv følger jeg et lavkaloriopplegg - eksempler på dette er VGs vektklubb og Grethe Roede. Her får du sjansen til å gjøre gradvise endringer.

Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Jeg vil ta en litt annen tilnærming her, og det er ikke fordi det ikke er sagt mye bra og fornuftig her i tråden, men....hvis du sliter med å ta tak i kostholdet, så kan du faktisk prøve å starte i andre enden, altså med trening, selv om det stemmer at kostholdet utgjør 70-80% av kostholdet. Grunnen til at jeg foreslår dette, er at jeg selv opplever at jo mer jeg trener, jo mer interessert blir jeg i å spise sunt. Slapper jeg av med treningen skjer det samme med kostholdet. Det kan kanskje være verdt et forsøk?

Slik opplever jeg det også! :)

Endret av Spirula
  • Liker 1
Skrevet

Alkohol trenger du ihvertfall ikke gi opp, jeg har gått ned i vekt selv om jeg drikker alkohol 2-3 dager i uken. Jeg spiser også brød og karbohydrater. Det er snakk om den toalte mengden kalorier du får i deg. Vet du at du skal drikke alkohol en dag, som er en del kalorier i, så bør du spise kalorifattig mat den dagen evt trene så du har litt ekstra kcal å gå på. Du kan f. eks drikke en flaske Trulli, det er ca 390 kcal i. Ikke ille i det hele tatt. Men da er det dette som er helgekosen din, hjelper ikke å lesse ned på med godis også. Ikke tenk så mye på treningen, bare beveg deg. Gå tur, du må bare starte en plass. Som flere sier her er det kostholdet som betyr mest.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Mye nyttig dere kom med :) Har begynt å gå til og fra jobb hver eneste dag (ca en halvtime + hver vei) og skal ta opp igjen medlemskapet på treningssenteret, så håper jeg at selvdisiplinen kommer og at kosten blir bedre! Jeg må nok på en sukkeravvening tror jeg..

Anonym poster: c2c735c88504a7bb65ab5aadbea786cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt startet på grete roede, meldt meg inn i vektklubb.no eller lignende. For meg ble det en vekker ifht hvor mye kalorier jeg kan spise, hva jeg kan spise mye av og hva jeg bør styre unna. Ofte kan man bli overrasket. I tillegg syntes jeg det var en motivator å regne ut hvor mye kalorier et måltid inneholdt FØR jeg spiste det (brukte vektklubb.no). Da kunne noe av søtsuget forsvinne underveis. Mange synes det høres ut som vanskelig og et ord å telle kalorier, men med en vekt så regner iallefall vektklubb ut kaloriene for deg.

Har en svigermor som sverger til nøtter og havregyn når hun (på nytt og på nytt) skal gå ned noen kilo. Ikke liker hun dette, og det inneholder jo mye kalorier, som hun ikke liker engang. Bevissthet er nøkkelen.

Lykke til uansett hvordan du velger å gjøre det:-) (Jeg gikk ned 20 kg på denne måten)

Anonym poster: b291e2e4d36e76d7103442edb60a461c

Skrevet

Jeg er i samme båt som deg. Er avhengig av godteri og drittmat. Rett og slett. Jeg føler jeg har både fysisk og psykisk avhengighet. Det fysiske i meg er kroppen selv som skriker etter sånn drittmat og det psykiske er trøstespising.

Jeg trener ca 4 dager i uken, men siden jeg ligger på sofaen omtrent hele resten av tiden hjelper det lite. Kostholdet er 70-80 prosent av vektnedgangen.

Du MÅ kutte ut sukkerholdig drikke. Juice, vanlig brus, saft, iste osv. Begrens bruken av sukkerfri brus/saft/iste for slike drikker som er tilsatt kunstig søtning øker sultfølelsen.

Vær klar over at du kan føle deg slapp og få vondt i hodet når du holder på med sukkeravvenning så drikk mye vann og ta en paracet + en ibux om du får skikkelig vondt i hodet.

Spis rene produkter (altså kyllingfilet, laks, svinestrimler osv) fremfor feks kjøttdeig osv. Prøv å bytte ut brød med knekkebrød.

Kutt ned på poteter/pasta/ris. Jeg er ingen lavkarbofanatiker, men et middagsfat skal se slik ut: 50% grønnsaker, kokt eller rå, 30% rent kjøtt, 20 % pasta/ris/potet..

Ikke vær veldig opptatt av vekten til å begynne med, og vit at man under slanking ofte når platåer. Mange opplever at vekten går fort ned i begynnelsen og blir veldig motivert, men flere av oss opplever også det motsatte; kroppen må venne seg til omstillingen før den begynner å slippe fett. Platåer betyr at man under vektnedgang vil oppleve at vektnedangen stopper opp selv om man følger matkuren slavisk og trener. Ikke gi opp eller bli lei deg, det er bare kroppen som jobber med sitt.

Jeg vil anbefale deg Grete Roede, de har en sunn og fin tankegang rundt mat, og du får kokebøker sammen med kurset.

Nei nei nei!!! Fysiske aktiviteten skal jeg love deg hjelper deg MASSE! Hvilken type fysisk aktivitet holder du på med? Fysisk aktivitet gjør at du forbrenner MYE mer når man sitter i ro, så keep on going!

Men du må også tenke på at selv om du trener så betyr ikke dette at du kan innta ekstra mye, eller drittmat etter man har trent. Man må altid tenke at antall forbruk (trening og det man gjør i løpet av en dag) skal veie opp mot det man inntar av mat, så om man vil ned i vekt må man forbruke mer enn man inntar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...