AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Noen som har peilig på når d er greit eller ikke greit å ta fly når man er gravid? skal ta en 2t lang flytur når jeg er 9-10 uker på vei, best å bli hjemme? Anonym poster: 2320242c55ac8778278a82154e189674 Anonym poster: 2320242c55ac8778278a82154e189674 Anonym poster: 26a18927cb6e9ed9d45147afabfe9b54
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #5 Skrevet 27. mai 2013 Jeg skal egentlig på jobbreise i nærmeste fremtid, men føler svangerskapet så langt har vært fullt av bekymringer og små komplikasjoner (ikke alvorlige). Ønsker derfor ikke å ta mer risiko enn nødvendig. Kan man be om å få slippe å reise med fly i den forbindelse? Er ikke noe alternativt å ta tog/kjøre, for lang avstand. Merker jeg ikke orker tanken på å være langt hjemmefra hvis det skulle skje noe, eller ta unødvendig risiko om jeg ikke må. Anonym poster: 9133391c61d3987ec7a9930fc5fb18d4
MockingJay Skrevet 27. mai 2013 #6 Skrevet 27. mai 2013 Jeg skal egentlig på jobbreise i nærmeste fremtid, men føler svangerskapet så langt har vært fullt av bekymringer og små komplikasjoner (ikke alvorlige). Ønsker derfor ikke å ta mer risiko enn nødvendig. Kan man be om å få slippe å reise med fly i den forbindelse? Er ikke noe alternativt å ta tog/kjøre, for lang avstand. Merker jeg ikke orker tanken på å være langt hjemmefra hvis det skulle skje noe, eller ta unødvendig risiko om jeg ikke må. Anonym poster: 9133391c61d3987ec7a9930fc5fb18d4 Jeg er som deg, og jeg tenkte også likt som deg når jeg fikk bedskjed om å fly med jobben i uke 10. Det er jo dog ikke bevist at det er skadelig, men det er heller ikke motbevist. Altså med tanke på kosmisk stråling osv. De setter jo tross alt flyvertinnene på bakken etter uke 10, pga føre var prinsippet. Snakket også med en som hadde flydd, og hun sa at det nok var best å unngå det vist man kunne. Rett og slett fordi hun ikke syntes engstelsen var verdt flyturen hun hadde hatt. Hun hadde og opplevd at trykket der oppe var litt eklere, men det kan også være fordi hun satt å fulgte med på alt. Dessuten er jo også sjansen for blodpropp mye høyere i fly, og om du da får blodpropp i morkake så er det dessverre over og ut for den lille. Dette er også noe som det advares mot! Jeg tok ikke flyet jeg skulle ta i uke 10 Andre synes ikke at det er like skummelt, men vi er da alle forskjellige.
Gjest vilma2000 Skrevet 27. mai 2013 #7 Skrevet 27. mai 2013 Jeg er som deg, og jeg tenkte også likt som deg når jeg fikk bedskjed om å fly med jobben i uke 10. Det er jo dog ikke bevist at det er skadelig, men det er heller ikke motbevist. Altså med tanke på kosmisk stråling osv. De setter jo tross alt flyvertinnene på bakken etter uke 10, pga føre var prinsippet. Snakket også med en som hadde flydd, og hun sa at det nok var best å unngå det vist man kunne. Rett og slett fordi hun ikke syntes engstelsen var verdt flyturen hun hadde hatt. Hun hadde og opplevd at trykket der oppe var litt eklere, men det kan også være fordi hun satt å fulgte med på alt. Dessuten er jo også sjansen for blodpropp mye høyere i fly, og om du da får blodpropp i morkake så er det dessverre over og ut for den lille. Dette er også noe som det advares mot! Jeg tok ikke flyet jeg skulle ta i uke 10 Andre synes ikke at det er like skummelt, men vi er da alle forskjellige. "De setter jo tross alt flyvertinnene på bakken etter uke 10, pga føre var prinsippet" Nei nei og atter nei! Jeg må si jeg blir irritert når folk skriver ting som om det er fakta også er det NULL sannhet i det. Skremme folk på den måten? Ifølge Luftfartsloven kan flyvertinner fly fram til uke 26. 4
Yesterday Skrevet 27. mai 2013 #8 Skrevet 27. mai 2013 Gjør som du føler TS, syns du at det føles skummelt så si i fra om at du ikke vil fly pga gravid. Jeg husker ikke når gravide ikke bør fly, men det er mye senere i svangerskapet.
Gjest lecter Skrevet 27. mai 2013 #9 Skrevet 27. mai 2013 Gifter meg i juni og skal besøke mannens familie etterpå. Bilettene er kjøpt, så er litt press på å reise spesielt siden vi ikke får reist i jula siden jeg er så langnt på vei da... ts
Kakaoen Skrevet 27. mai 2013 #10 Skrevet 27. mai 2013 Vi var på en ukes ferie til Hellas når jeg var 30-31 uker på vei Gikk supert det. Tredde på meg et par støttestrømper og reiste meg og gikk så ofte jeg gadd Var vel heller de andre på flyet som var mest redd når de så meg vaggene opp og ned i midtgangen
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #11 Skrevet 27. mai 2013 nei, det er ikke advarsler om å la være å fly. Anonym poster: 2919a98fd2db122ea873f09254abaad9
Strikkesokken Skrevet 27. mai 2013 #12 Skrevet 27. mai 2013 (endret) Jeg reiste med fly flere ganger i mitt svangerskap. De siste ukene dro jeg på meg støttestrømper pga faren for blodpropp i bena osv. Siste turen var akkurat innenfor "grensen" til Norwegian, husker ikke om det var ikke 36, 37 eller 38. Ser på mange tråder her at det nesten skulle vært et mirakel at min sønn er en frisk og fin 4-åring nå, jeg hadde tydeligvis et ekstremt svangerskap i forhold til mange andre Endret 27. mai 2013 av Flyndrefanten
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #13 Skrevet 27. mai 2013 Hvorfor er det slik at folk som tror på udokumenterte ting, overtro osv absolutt skal lyve på seg "fakta" og "undersøkelser" som støtter deres syn? Er det ikke bra nok å bare si "ja jeg vet at det ikke er noen grunn men jeg liker det ikke og velger å la være". Er det bedre å lyve? Risikoen for noe negativt er 1000 ganger større ved å ta i penger eller å stryke en katt. Helt i slutten av svangerskapet blir en annen sak. Anonym poster: bc01be50114c489f61a1a8a253d3c808 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #14 Skrevet 27. mai 2013 Min mor hadde bare et par uker igjen til termin når hennes mor som bodde i andre enden av landet døde brått, eneste sjansen for å kunne rekke begravelsen var å fly. Så hun fikk en legeerklæring hvor legen løy og skrev at hun var litt kortere på vei. Uetisk ja, men skulle hun droppet sin egen mamma sin begravelse? Det gikk bare bra å fly, men kunne selvsagt endt annerledes om hun hadde begynt å føde. Men hun rakk å komme seg hjem igjen før hun fødte. Det er vel ingen advarsler om å fly, men flyselskapene vil ikke ha kvinner som føder ombord i sine fly så derfor setter de egne grenser for hvilke svangerskapsuker gravide ikke får lov å fly i. Anonym poster: 5163c6905cb60c9ac0e4549eb14372cf
Irja Skrevet 27. mai 2013 #15 Skrevet 27. mai 2013 Ikke noe problem! Jeg fløy i uke 6, 17 og 29 (innenlands) Gikk helt strålende men etter uke 30 tror jeg nok at jeg ville holdt meg hjemme. Man vet aldri!
Gjest lecter Skrevet 27. mai 2013 #17 Skrevet 27. mai 2013 Okay da høres det veldig trygt ut å fly. Gravid med nr to, men han første fant jeg ikke ut jeg var gravid med før jeg var nsten 12 uker på vei så alt veldig skummelt nå som jeg er så kort på vei.
MockingJay Skrevet 27. mai 2013 #18 Skrevet 27. mai 2013 "De setter jo tross alt flyvertinnene på bakken etter uke 10, pga føre var prinsippet" Nei nei og atter nei! Jeg må si jeg blir irritert når folk skriver ting som om det er fakta også er det NULL sannhet i det. Skremme folk på den måten? Ifølge Luftfartsloven kan flyvertinner fly fram til uke 26. Du har helt rett, og jeg må innrømme at mitt innlegg var tatt rett fra hukommelsen. Takk for at du kommer med så herlig og god konstruktiv kritikk, det skulle eksistert flere som deg! Jeg skrev at flyvertinnene går på bakken i uke 10 fordi det var det min søster gjorde. Og hun gjorde det av føre var prinsippet. Det hadde og har også alle hennes kolleger, og hun anser det som normal praksis. Bare fordi de kan fly til uke 26, så betyr ikke det at de automatisk velger å gjøre det. http://m.db.no/2012/07/10/tema/klikk/helse/graviditet/rettigheter/22490560/?www=1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #19 Skrevet 27. mai 2013 http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article767403.ece Og her står det om å fly som gravid. O.T.: Det er ikke bare kosmisk stråling som gjør at flyvertinner slutter å fly, i mitt flyselskap ALLTID i løpet at uke 10, eller før, men også selve arbeidssituasjonen med lange dager på bena, stress osv, som direkte gir rett på svangerskapspenger. Anonym poster: 899aba244488762f2dc0c09b91ce0de8
Orchideae Skrevet 27. mai 2013 #20 Skrevet 27. mai 2013 Jeg tok fly til kreta i 7. Måned. Gikk fint og jeg tenkte ikke på at det kunne vært farlig. Brukte støttestrømper da, siden det er anbefalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå