Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 17+5 i dag og vet at jeg har blodtype rhesus negativ. I går kom det littebitt ferskenrosa utflod ved ett tilfelle og jeg lurer på om det er nok til at det må settes sprøyte?

Jeg venter på å komme gjennom til fastlegen min (etter å ha blitt avvist av helsestasjon og føden), men er nysgjerrig på om noen andre har opplevd det samme og hva som skjedde.

Jeg ble kalt et "tvilstilfelle" på føden, men de ønsket ikke ta meg inn.

Anonym poster: 3c2075f4f975caa4777c6cc6b05c7658

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er rhesus negativ (og kjæresten pluss) og ringte selv føden i uke 36 pga blødning. Blødningen kom nok pga sex, men ingen som steilet og ville ha meg inn for å ta sprøyte. Fått beskjed av jordmor om at de tar navlestrengblod etter fødsel og analyserer for å avgjøre om jeg trenger sprøyte eller ei, ikke før.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Tenker jo at det må være et blodkar som brast eller noe, og det er jo bare tilfeldig at jeg la merke til det, men vil jo være på den sikre siden.

Får se om jeg når gjennom til denne fastlegen da, blir lettere oppgitt over helsevesenet merker jeg.. Ingen som vil ha noe med meg å gjøre!

Gjest Duftlys
Skrevet

Neida, ikke tenk på det. Men helsefaglige spm bør du ta hos fastlege og ikke på KG *Menerbaregodt*. Jeg er RH negativ selv, og det fikk ingen følger i sv.skapet annet enn at de gav meg en sprøyte dagen etter fødsel siden minien ikke hadde arva min blodtype :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier ikke lete etter fasit på medisinske spørsmål på KG, men jeg venter på å få kontakt med fastlegen min.

Har ikke hatt mye kontakt med helsevesenet siden jeg ble gravid, men uansett hvem jeg kontakter så ber de meg kontakte en annen instans.. legen vil jeg tar kontakt med helsestasjon, helsestasjon vil jeg tar kontakt med føden og føden vil jeg skal ta kontakt med legen...

Herlig system!

Skrevet

Jeg er også Rh- og ungen min er Rh+. Ingen som bad meg være obs på noe i svangerskapet. Måtte bare sjekkes for antistoffer et par ganger. Husker ikke når :P

Det som er farlig er om ungen sitt blod kommer i kontakt med ditt i morkaken. For da kan kroppen danne antistoffer som senere kan føre til at man avstøtet et nytt Rh+ foster. Hvis jeg har skjønt det riktig..

Om du hadde en liten blødning var det jo ditt eget blod, så burde ikke være noe fare :)

Skrevet

Jeg er også Rh- og ungen min er Rh+. Ingen som bad meg være obs på noe i svangerskapet. Måtte bare sjekkes for antistoffer et par ganger. Husker ikke når :P

Det som er farlig er om ungen sitt blod kommer i kontakt med ditt i morkaken. For da kan kroppen danne antistoffer som senere kan føre til at man avstøtet et nytt Rh+ foster. Hvis jeg har skjønt det riktig..

Om du hadde en liten blødning var det jo ditt eget blod, så burde ikke være noe fare :)

Samme her. Fikk ingen beskjed om å ta noen forhåndsregler og det var moren min som gjorde meg oppmerksom på blodtypen min da hun kikket på helsekortet. Måtte ta to ekstra blodprøver og fikk sprøyte dagen etter fødsel. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...