Molimaki Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Våres sønn ble konfirmeret, no lørdag som var. Våres sønn skulle egentlig ha kjørt på motorcykel etter kirken, men grundet vejret var vi nødt til å avlyse. Min svigerfar har sportsvogn og tilbød å kjøre en tur med han. Sønnen vår ble helt i hundre og tok med han. Da dei kommer tilbake efter 30 minutter, kan gutten fortelle, at farfar har kjørt 260 km i timen med han, på en lang strekning på motorveien (vi bor i DK og hastighetesgrensen var 130 km/t) jeg blir så sint og skuffer, føler at svigerfar har utsatt sønnen vår for fare. Min mann syntes det er super og kan ikke forstå at jeg ikke syntes det er greit. Han sier, at man blir kun konfirmeret 1 gang i sitt liv og derfor er perfekt å få seg en slik tur. Tenk hvis der hadde skjedd noe:( jeg er skuffet over min mann, som bare syntes dette var fedt. Man kjører aldri så fort, andet enn på en lukket bane, hvor dette er lov, og bilen er bygget til dette. Er det meg som er helt på bærtur? 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 Nei, du har helt rett i det. I 260 km/t har man ikke nubbsjanse hvis noe skjer. Det er ingenting som hjelper heller hvis noe skjer. Husk på at det ikke er snakk om dobbelt så mye energi i bevegelse, det er fire ganger så mye energi. Så hvis man kolliderer i 130 km/t og det er ille nok så er det fire ganger verre i 260 km/t. Dekkene må også være av riktig merking for å tåle den påkjenningen det er å kjøre i så høy fart. Faktisk mye påkjenning på mye forskjellig i bilen med så høy fart. Det er for øvrig mye morsommere å kjøre fra 0-100 på et par sekunder enn det er å ligge og cruise i 260 km/t på flate danske veier. Anonym poster: 886a09f285033069d92439f8816ff94c 3
flickan Skrevet 27. mai 2013 #3 Skrevet 27. mai 2013 Ikke akseptabelt! Jeg ville sagt i fra til svigerfar at du synes det var svært klanderverdige av 2 grunner: det er livsfarlig, og det er ulovlig. Hva slags signaler er det han ønsker å sende til ungdommen? At det er greit å bryte loven fordi det er gøy? 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #4 Skrevet 27. mai 2013 Jeg hadde fortalt han nøyaktig hva jeg mener, jeg har selv en dansk svigerfar som kjører som en gris (ikke at det betyr noe sikkert, var bare for tilfeldig til å utelate), og jeg sier klart i fra at hvis han skal kjøre sånn så får han sette meg av heller. Det har hjulpet etter 1 år med streng stemme.. Men aldri om han får kjøre over fartsgrensen med mine fremtidige barn i bilen. Jeg hadde ikke latt barnet mitt sitte på med farfar igjen uten at jeg selv var med i bilen, eller det er krise. Jeg hadde også bedt han selv forklare barnet hvorfor det var feil. Anonym poster: d6775ced72f54d8fa559f8eba949b438
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #6 Skrevet 27. mai 2013 Jeg inntar rollen som djevelens advokat: Nå tror jeg en del her overdriver den faktiske faren litt. Paddeflate og rette veier, en bil som passer til formålet og en edru og erfaren sjåfør. I tillegg er du stein dau om du først fyker inn i noe i 130 km/t også. Sjansen for at noe skulle gå galt er ikke særlig stor når du gjør dette én eneste gang, selv om jeg forstår at den er større i 260 enn i 130. Jeg skjønner godt at det er naturlig å bli helt satt ut av det her, men sjansen for at noe skulle gå galt her er minimal. Boys will be boys (uten at det betyr at man skal være komplett idiot). Jeg reagerer egentlig mest på at de ligger i det dobbelte av fartsgrensen, ikke selve faren ved det. Den er ikke så stor. Det er svigerfars holdning til lover og regler jeg som får meg til å steile. Anonym poster: bfbd8914dc0964dda6e26e961d7192a8 2
Miss moneypenny Skrevet 27. mai 2013 #7 Skrevet 27. mai 2013 Det som får meg til å steile er hva svigerfar signaliserer til sitt barnebarn i konfirmasjonsalder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå