Gå til innhold

ADHD og arvelighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ADHD men ingen andre i familien min har det, utenom det ene søskenbarnet mitt på far sin side. (tror jeg?). Hverken søsken eller foreldre har ADHD. Jeg har alltid trodd det ikke var arvelig jeg? Syns jeg har hørt det en plass, at det er en feil som skjer under svangerskap eller lignende.. Hah! Vranglært jeg.

ADHD er jo egentlig bare en diagnose for en samling personlighetstrekk som er til stede hos et menneske i større grad enn normalt. Det kan være flere grunner til at dopaminnivået og noradtenalinnivået er som det er og dette blir uansett ikke målt under utredning. ADHD er vel egentlig bare å regne som en samling symptomer som kan ha mange forskjellige årsaker, man kan oppføre seg som om man har ADHD om man har vært utsatt for hardt langvarig stress ( f.eks dårlig oppvekst) ved matintoleranser, dersom man har hatt langvarig søvnmangel. Det er grunner til at ikke forskerne blir enig om en enkelt ting som er avgjørende.

Det kan være arvelig, noe kan ha gått galt under fødselen eller i fosterlivet eller fosteret kan ha blitt utsatt for rusgifter og flere andre ting.

Jeg synes ikke at man alltid skal tenke på ADHD som en lidelse, det er faktisk mange med diagnosen som også mener at det er en velsignelse med noen bakdeler.

Skrevet

Ja, alle som er en millimeter utenfor A4 må såklart ha ADHD eller Asperger syndrom... :roll:

Tro meg, det er grunn til å tro at et menneske som blant annet sender kjærlighetsbrevene tilbake til den som sendte dem, rettet med rød penn og med henvisning til korrekte grammatiske regler har asperger, spesielt om dette er gjort i aller beste mening og vedkommende i tillegg kan de latinske navnene på alle tenner, kroppsdeler, organer, dyr og hele lærebøker til legestudiet på rams, samtidig som de ikke klarer å gjøre normale ting som å f.eks rydde fordi vedkommende blir så opphengt i detaljer eller fordi han er så opptatt av andre ting at han ikke enser ting som er nødvendig å gjøre i hverdagen. Spesielt dersom dette også blir fulgt av temmelig dårlige sosiale antenner. Heldigvis var han også flink til å lære fra seg til elevene sine, men døde som eremitt langt ute på den " ytterste nøgne ø" Har et uttal av merkelige historier som Jeg ikke skal ta her.

Diagnosen ADHD får man om man har en samling med visse personlighetstrekk som er til stede i høy grad og det er arvelig i høy grad, selv om det også kan finnes andre årsaker. I vår familie syntes vi det var så festlig at det var så mange morsomme og originale folk, og etterhvert som den ene etter den andre fikk ADHD diagnose, moret vi litt over at det var det som var årsaken, men det er også bakdeler blant annet gikk et familiemedlem bort for egen hånd som følge av at vedkommende hadde stor indre uto og liksom aldri fant sin plass, til tross for stor aksept for sin utrolige kreativitet, gode venner, nærværende familie og popularitet. Selvfølgelig kan det ha vært en stemningslidelse med i bilde, men vi som kjente vedkommende, ser de fleste trekkene som følger ADHD - trekkene som de med diagnose i familien har.

Jeg har forsåvidt jobbet en del med folk med både asperger og ADHD i tillegg, så jeg har en ganske bra erfaring på når man bør være litt obs, selv om det ikke er jeg som stiller diagnosen.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Det er60-80%sjanse for ADHD når begge foreldre har det, litt mindre er det om den ene bare har det, og litt mindre om ingen har det men at en nær slektning har det(at det ligger i genet)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADD og cøliaki, og mange tror faren min har ADD, og vi vet han slet med at han ikke tålte mat. Han var en veldig musikalsk og begavet mann, og han var utrolig flink i realfag, likevel slet han veldig med visse saker og ting. Jeg har arvet mye av han.

Mange tror mormoren min også hadde ADD, fordi hun slet med så mye. Hun gikk også med ubehandlet cøliaki til hun var godt over 50 år, og da sier det seg selv at hun ikke klarte å få så mye ut av livet.

Jeg har arvet mye av mormoren min.

Jeg tror det kan være noen tanter og onkler og søskenbarn, og søsken som har noe av det samme. Det går iallfall igjen på begge sider av familimen min.

Anonym poster: 26e8af27a8262fab096c15a0e5b809ab

Gjest Riskjeks
Skrevet

Tro meg, det er grunn til å tro at et menneske som blant annet sender kjærlighetsbrevene tilbake til den som sendte dem, rettet med rød penn og med henvisning til korrekte grammatiske regler har asperger, spesielt om dette er gjort i aller beste mening og vedkommende i tillegg kan de latinske navnene på alle tenner, kroppsdeler, organer, dyr og hele lærebøker til legestudiet på rams, samtidig som de ikke klarer å gjøre normale ting som å f.eks rydde fordi vedkommende blir så opphengt i detaljer eller fordi han er så opptatt av andre ting at han ikke enser ting som er nødvendig å gjøre i hverdagen. Spesielt dersom dette også blir fulgt av temmelig dårlige sosiale antenner. Heldigvis var han også flink til å lære fra seg til elevene sine, men døde som eremitt langt ute på den " ytterste nøgne ø" Har et uttal av merkelige historier som Jeg ikke skal ta her.

Diagnosen ADHD får man om man har en samling med visse personlighetstrekk som er til stede i høy grad og det er arvelig i høy grad, selv om det også kan finnes andre årsaker. I vår familie syntes vi det var så festlig at det var så mange morsomme og originale folk, og etterhvert som den ene etter den andre fikk ADHD diagnose, moret vi litt over at det var det som var årsaken, men det er også bakdeler blant annet gikk et familiemedlem bort for egen hånd som følge av at vedkommende hadde stor indre uto og liksom aldri fant sin plass, til tross for stor aksept for sin utrolige kreativitet, gode venner, nærværende familie og popularitet. Selvfølgelig kan det ha vært en stemningslidelse med i bilde, men vi som kjente vedkommende, ser de fleste trekkene som følger ADHD - trekkene som de med diagnose i familien har.

Jeg har forsåvidt jobbet en del med folk med både asperger og ADHD i tillegg, så jeg har en ganske bra erfaring på når man bør være litt obs, selv om det ikke er jeg som stiller diagnosen.

For det første synes jeg ingenting om at man som ikke-fagperson driver å "stiller" diagnoser på venner og familie.

For det andre. Det er ikke "en rekke personlighetstrekk" det handler om når man stiller diagnosen ADHD, men hyperaktivitet (nei, det betyr ikke at man bare er en aktiv person) og store problemer med konsentrasjonen. Klart det finnes folk som har ADHD. Men i dag får man jo den diagnosen slengt etter seg. Som i eksemplet mitt med USA vs Frankrike. Det ER et poeng med diagnosekåte folk blant både lek og lærd. Jeg synes dette er en skummel utvikling.

Det er heller ingen grunn til å slå fast at en sykdom/tilstand man ikke vet hva kommer av, er arvelig. Det er det i så fall, som jeg skrev tidligere, sosiale årsaker til.

• Liker 1
Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

I min familie er det en haug med folk med ADD og ADHD, mistenker at to av tantene mine på morssiden har/ hadde det, har minst 3 voksne søskenbarn med diagnosen og minst 6 av våre barn ( altså, meg og mine søskenbarns barn) Morfaren min var en sær type som var lærer, superintelligent og vi har mange ganger lurt på om han hadde ADHD eller om det rett og slett var noe asperger inne i bildet der, men han er bare morfar til 2 av de som har diagnosen og ikke far til den ene tanta som jeg er ganske sikker på hadde noe slikt. Mormor var forsåvidt også litt sær, følsom, praktisk og kunstnerisk. Har flere slektninger på mormors side som har ADHD/ ADD, og de aller fleste i slekta er litt sånne " frie sjeler" som jeg ofte opplever at voksne med ADHD er, når de klarer seg relativt greit i livet.

Vi har vokst opp i totalt forskjellige miljøer, så det er ikke slik at vi har blitt sånn på grunn av miljøet rundt oss.

Er temmelig sikker på at det er arvelig, men ser at så lenge man finner måter å takle det på, så går det stort sett veldig greit. Det verste er kanskje at mange med denne diagnosen svært ofte utvikler angst og føler seg utilstrekkelige, fordi man jo merker at ting som for andre er en helt grei sak å forholde seg til, er vanskelig for deg, samtidig som man blir sliten av å sortere inntrykk, men så finnes det jo heldigvis ofte en del fordeler også. .

Viktig å huske at det å være sær ikke nøvendigvis gir en diagnose. Det er klart at mennesker med ADHD eller Aspergers ofte kan fremstå som litt eksentriske, men det er problemene som først og fremst ER diagnosen. Det finnes folk som har en god evne til å fokusere på en særinteresse eller mennesker som er "frie sjeler" uten at de har konsentrasjonsproblemer eller sosiale vansker...

Når det kommer til arvelighet tror man at det finnes en klar arvelig faktor ved mange psykiske lidelser, men man vet ikke. Det er en økt forekomst av feks. ADHD i enkelte familier, men det kan like gjerne henge sammen med økt fokus og ønske om utredning fra foreldre som selv har det...

edit: Det er forresten også funnet en korrelasjon mellom prematur fødsel og forekomst av ADHD. Noen studier ser også en økt forekomst av ADHD hos barn av mødre som røyket under svangerskapet, og røyking kan igjen forårsake prematur fødsel. Mange tror dette kan komme av at hjernen har fått dårlig oksygentilførsel, da lungene er umodne hos premature barn eller barn med svært lav fødselsvekt. Man kan også tenke at mødre som røyker under svangerskapet selv har ADHD-tendenser? Noen trenger jo røyk for å roe seg, og mennesker med ADHD kan derfor ha problemer med å slutte under et svangerskap (pluss at hun ikke ser konsekvensene på lang sikt, men tenker mer implusivt.) Har ikke kildene til dette nå, da dette er studier jeg har lest for lang tid siden og nå bare trekker fram etter egen hukomelse.

Endret av WendyClear
Skrevet

I min familie er det mange som har ADHD. Både faren min og broren hans er helt sikre på at de har det, men de har aldri blitt utredet, både jeg og søstrene mine er nok også innenfor den kategorien. Broren min har ADHD. Jeg har to sønner som har ADHD, begge søstrene mine har unger med ADHD, jeg har også søskenbarn med ADHD.

Så ut i fra min erfaring så er jeg sikker på at det er arvelig, det har også legen på BUP sagt.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

I min familie er det mange som har ADHD. Både faren min og broren hans er helt sikre på at de har det, men de har aldri blitt utredet, både jeg og søstrene mine er nok også innenfor den kategorien. Broren min har ADHD. Jeg har to sønner som har ADHD, begge søstrene mine har unger med ADHD, jeg har også søskenbarn med ADHD.

Så ut i fra min erfaring så er jeg sikker på at det er arvelig, det har også legen på BUP sagt.

Men er det genetisk arvelig, eller sosialt?

Mye forskning tyder jo på at evt arvelighet korrelerer med sosioøkonomiske faktorer.

Skrevet

For det første synes jeg ingenting om at man som ikke-fagperson driver å "stiller" diagnoser på venner og familie.

For det andre. Det er ikke "en rekke personlighetstrekk" det handler om når man stiller diagnosen ADHD, men hyperaktivitet (nei, det betyr ikke at man bare er en aktiv person) og store problemer med konsentrasjonen. Klart det finnes folk som har ADHD. Men i dag får man jo den diagnosen slengt etter seg. Som i eksemplet mitt med USA vs Frankrike. Det ER et poeng med diagnosekåte folk blant både lek og lærd. Jeg synes dette er en skummel utvikling.

Det er heller ingen grunn til å slå fast at en sykdom/tilstand man ikke vet hva kommer av, er arvelig. Det er det i så fall, som jeg skrev tidligere, sosiale årsaker til.

Jo, det handler faktisk om en rekke personlighetstrekk som til sammen utgjør diagnosen, man trenger ikke en gang å være hyperaktiv for å få diagnosen, da det som heter ADD blir diagnostisert som ADHD. Jeg har fulgt en del folk, deriblant min egen sønn gjennom testene, så jeg har en ganske bra anelse om hva det er som testes.
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jo, det handler faktisk om en rekke personlighetstrekk som til sammen utgjør diagnosen, man trenger ikke en gang å være hyperaktiv for å få diagnosen, da det som heter ADD blir diagnostisert som ADHD. Jeg har fulgt en del folk, deriblant min egen sønn gjennom testene, så jeg har en ganske bra anelse om hva det er som testes.

Ved ADD har man "kun" konsentrasjonsvansker ja. Men nå var det ADHD vi diskuterte, så ikke prøv å endre premissene for diskusjonen er du snill.

Ved ADHD er man både hyperaktiv og har konsentrasjonsvansker. Den sønnen din som utredes håper jeg virkelig ikke er 1-åringen i tickeren din..?

Skrevet

Viktig å huske at det å være sær ikke nøvendigvis gir en diagnose. Det er klart at mennesker med ADHD eller Aspergers ofte kan fremstå som litt eksentriske, men det er problemene som først og fremst ER diagnosen. Det finnes folk som har en god evne til å fokusere på en særinteresse eller mennesker som er "frie sjeler" uten at de har konsentrasjonsproblemer eller sosiale vansker...

Når det kommer til arvelighet tror man at det finnes en klar arvelig faktor ved mange psykiske lidelser, men man vet ikke. Det er en økt forekomst av feks. ADHD i enkelte familier, men det kan like gjerne henge sammen med økt fokus og ønske om utredning fra foreldre som selv har det...

Selvfølgelig er det problemene som er årsaken til at man får diagnosen, det hadde jo ikke vært et poeng med en diagnose om man ikke trengte å få hjelp til noe.

Men det er jo slik at visse problemer følger enkelte egenskaper som også kan være bra, det gjelder folk uten noen slags form for diagnoser også. Det følger både bakdeler og fordeler med at man for eksempel lett tar til seg sanseinntrykk, det er både en fordel og en bakdel at man er veldig fleksibel, fordi de aller fleste mennesker som er veldig fleksible og kan ta ting på sparket også temmelig ofte er ganske ustrukturerte , ofte har de folkene som er flinkest til å ha mange ideer og sette i gang prosjekter problemer med å gjøre det som skal til for å følge opp og avslutte et prosjekt, mennesker som er svært flink til å gjøre det de får beskjed om, kan iblant ha problemer med å finne på noe nytt selv, mennesker som er svært opptatt av rutiner og regler, har ofte problemer med å ta ting på sparket osv..

Skrevet

Ved ADD har man "kun" konsentrasjonsvansker ja. Men nå var det ADHD vi diskuterte, så ikke prøv å endre premissene for diskusjonen er du snill.

Ved ADHD er man både hyperaktiv og har konsentrasjonsvansker. Den sønnen din som utredes håper jeg virkelig ikke er 1-åringen i tickeren din..?

Nei, det var 20- åringen, men jeg har en som er litt i grenseland også, men som jeg ikke kommer til å utrede, med mindre han får problemer videre opp i skolen.Man har heller ikke kun konsentrasjonsvansker heller, man er impulsiv i tillegg. Hyperaktivitet kan også vise seg som at man er hyperverbal, hypersosial, eller f.eks er i konstant aktivitet med å vaske huset, alltid må ha noe å henge fingrene i og lignende, det betyr ikke nødvendigvis at man omtrent hopper opp og ned.

Jeg har ikke endret premissene, ADD går under ADHD diagnosen. Ettåringer kan ikke bli utredet, så her har du store huller i kunnskapen din angående hvordan en utredning foregår.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Nei, det var 20- åringen, men jeg har en som er litt i grenseland også, men som jeg ikke kommer til å utrede, med mindre han får problemer videre opp i skolen.Man har heller ikke kun konsentrasjonsvansker heller, man er impulsiv i tillegg. Hyperaktivitet kan også vise seg som at man er hyperverbal, hypersosial, eller f.eks er i konstant aktivitet med å vaske huset, alltid må ha noe å henge fingrene i og lignende, det betyr ikke nødvendigvis at man omtrent hopper opp og ned.

Jeg har ikke endret premissene, ADD går under ADHD diagnosen. Ettåringer kan ikke bli utredet, så her har du store huller i kunnskapen din angående hvordan en utredning foregår.

Jeg vet at 1-åringer ikke kan bli utredet, det var derfor jeg bemerket det ;) For øvrig prøves det visstnok ut utredning på barn ned i to års alder i USA...

Du endret premissene ved å snakke om ADD, jo. Ja, det er en variant av ADHD-diagnosen, men da jeg skrev at ADHD = hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker, er ikke det feil (attention deficit hypercivity disorder, ikke sant?), selv om det også finnes en variant der man "bare" har konsentrasjonsvansker.

Og du, jeg tror alle forstår at hyperaktivitet ikke betyr at man "hopper opp og ned"....

Skrevet

Min mann ble diagnostisert med ADD i voksen alder. Ingen i hans familie har det heller, men jeg tenker nå mitt om at hvis moren og tanten hans hadde blitt testet i yngre alder, så skal du ikke se bort ifra at de hadde fått samme diagnosen.

Men den gang het det ikke "konsentrasjonssvikt" og "utagerende oppførsel". De var bare "mindre skarpe" og "umulige", og så gikk livet videre på de premisser man fikk utdelt.

Skrevet

Jeg vet at 1-åringer ikke kan bli utredet, det var derfor jeg bemerket det ;) For øvrig prøves det visstnok ut utredning på barn ned i to års alder i USA...

Du endret premissene ved å snakke om ADD, jo. Ja, det er en variant av ADHD-diagnosen, men da jeg skrev at ADHD = hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker, er ikke det feil (attention deficit hypercivity disorder, ikke sant?), selv om det også finnes en variant der man "bare" har konsentrasjonsvansker.

Og du, jeg tror alle forstår at hyperaktivitet ikke betyr at man "hopper opp og ned"....

Idag, så er ADHD inndelt i 3 forskjellige undergrupper.

ADHD - hovedsakelig uoppmerksom variant ( tidligere ADD)

ADHD - hovedsakelig hyperaktiv variant

ADHD - hyperaktiv og uoppmerksom

Dvs at ADHD begrepet idag omfatter det som tidligere ble kalt ADD og det er ikke å endre premissene å diskutere de med "ADD", siden disse tross alt er en del av dianosen ADHD idag.

• Liker 2
Skrevet

Husk at ADHD er en slags samlebetegnelse, så det er greit å vite spesifikt hva f.eks mor eller far slet med.

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo andre grunner til å få ADHD en fødsel. Man kan jo også få det ved komplikasjoner i fødsel. det kan jo være grunnen til at ingen andre i familien har fått diagnosen ADHD.

Anonymkode: 7f647...1c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...