Gjest Estrela Skrevet 8. april 2004 #1 Del Skrevet 8. april 2004 Erna Solberg har uttalt noe a la dette: (fritt sitert) -Jenter som vil gjøre karriere, trene tre ganger i uka, treffe venninner flere ganger i uka, ha barn og et perfekt hjem samtidig kan bare glemme det. De vil slite seg ut i forsøket. Hva mener dere om utsagnet? Jeg tror hun har rett. Nå har jeg aldri gjort karriere, heller ikke streber jeg etter et perfekt hjem, men det med trening, barn og venninner kjenner jeg igjen. I tillegg til full jobb og et parforhold man gjerne vil bevare godt og givende, går det rett og slett ikke å få tid og energi til alt jeg vil. Prøver hele tiden ut nye teknikker innen tidsstyring osv for å rekke over mer, men er nok litt for glad i å slappe av og ha tid for meg selv til at jeg får det til. Hva med dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 8. april 2004 #2 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg tror sannheten er at vi bruker tid på mye tull som vi egentlig ikke synes er viktig dersom vi tenker oss om. F.eks sitter noen mange av dagens timer forran tv'n, da er det klart det blir lite tid til både veninner og hjemmelaget middag. Jeg tror det viktigeste er å være bevisst på hva man ønsker å prioritere tid på, også følge sine egne prioriteringer. Tid for seg selv til avslapping kan være en halvtime alene i badekaret, i stede for tre timer i sofaen med tv'en. Kontakt med veninner kan være en halvlang mail i stede for å ha dårlig samvittighet for veninnehelga som aldri blir noe av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 8. april 2004 #3 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg er enig med utsagnet til Erna Solberg. Skal en yte maksimalt på alle fronter så vil en etterhvert bli utslitt. Hun har jo fått spørsmål om hvordan hun klarer "alt", og da har hun svart at en må forsake noe. Jeg synest en del jenter er veldig kritiske til seg selv. Alt en gjør skal være "så viktig", og det skal gjøres med topp karakter. Om en sitter i sofaen og ser på det ene teite tv programmet etter det andre, så får en dårlig samvittighet fordi en ikke vasker og rydder. Fordi en ikke tilbringer tiden med venninne på cafe`. Og om en i tillegg fråtser i sjokolade og "fy skam deg mat", så får en dårlig samvittighet for det og`. Fordi egentlig skulle en jo trene også. Blir ikke slank og lekker på den måten nei. Avogtil så tror jeg det er viktig og gjøre ting som ikke er viktig i det hele tatt, og kanskje det viktigste ikke ha dårlig samvittighet for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 8. april 2004 #4 Del Skrevet 8. april 2004 Selvsagt har hun rett! Det er de som forsøker alt dette som virkelig kommer i tidsklemme. Mener jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2004 #5 Del Skrevet 8. april 2004 jenter kan ikke greie alt...akurat som menn ikke kan greie alt. ingen av de to udugelige kjønn kan greie alt. det er nå mitt syn...menn og kvinner kan greie mye men ikke alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 8. april 2004 #6 Del Skrevet 8. april 2004 Hun har rett. Vi blir nødt til å velge bort noe - det er opp til oss å vurdere hva det er. Jeg har valgt bort treningsstudio og uteliv, sykler til jobb og går tur istedetfor og inviterer venner hjem fremfor å gå på byen. Det viktige for meg er å ha tid til hjem og familie, jeg vil ha et rent og ryddig hus selv om jeg har full jobb og studerer utenom, og jeg vil ha tid med familien, det er det som gir meg mest overskudd. Så får det heller være at jeg (om enn ikke i like stor grad som Erna Solberg) veier noen kilo for mye og ikke klarer å kvitte meg med dem sånn uten videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 8. april 2004 #7 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg tror også Erna Solberg har rett. Vi må velge hva vil vil prioritere. Det er flott at en profilert kvinne går ut med en slik holdning. For overalt ellers blir kvinner som legger seg inn under tidsklemma fremstilt med en slags helteglorie. Disse som klarer full jobb, en haug med unger, holde seg smellvakre og sylslanke og i tillegg drive veldedige prosjekter. Ja, og så har de selvsagt en hobbyaktivitet, da. Noe kunstnerisk som alle kan beundre... "Mor" er en institusjon i seg selv, en som holder alle hjul velsmurte. Den som alle andre lener seg på. For hvordan blir tidligere tiders "gode" mødre ofte husket? Jo, de ofret seg selv for familien. De tenkte aldri på seg selv... De slet og jobbet uten klage...Og så kommer det frem en tåre i øyekroken over minnet om mor, da vet du (les dette med en smule ironi, jeg setter det nok litt på spissen... ). I den kulørte ukepresse blir kjendiskvinner portrettert som "virvelvinder" som fyker fornøyd fra det ene til det andre. Artiklene blir ofte understreket med nøyaktige beskrivelser av det utrolig sunne kostholdet de har, pluss treningsskjemaet... Men endelig er det altså en "kjendis" som innrømmer at hun ikke klarer alt! For et forbilde! Pust ut! Og lev! Vi trenger ikke være verdensmestere i alt for å bli husket som "gode" kvinner. Kanskje vil kvinner som visste å ta vare på seg selv bli fremtidens kvinnehelter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esther Skrevet 8. april 2004 #8 Del Skrevet 8. april 2004 Det er SÅÅÅÅ sant - jeg har virkelig sansen for Erna Solberg - hun sier det vi andre bare tenker. For i alle år har vi bare hørt om kjente kvinner som står fram som super-damer - de klarer liksom alt ... Ingen er tjent med at man skal strebe etter å klare alt ... aller minst en selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå