Snakkis Skrevet 26. mai 2013 #1 Skrevet 26. mai 2013 (endret) Jeg fikk nettopp spørsmål om jeg kunne låne vekk 200 kr til kontantkortet hennes. Jeg gikk i klasse med henne når jeg var 14. Jeg sa nei å rådet henne til å oppsøke sosialkontoret og be om engangsytelse der. Jeg sa rett ut hva jeg mente om det å spørre nesten fremmede på facebook og at hun som alenemor må ordne opp for seg selv. Jeg var ganske hard med henne, men syntes det er så uansvarlig. Sitvasjonen hennes er slik at hun snart er husløs fordi hun ikke har klart å finne seg et nytt sted å bo med ungen sin, og må flytte om noen dager. Ingen bjeller har ringt ennå og hun har ikke bedt sosialkontoret om hjelp. Hun skulle ha kontantkortet til å ringe husværter. Var dette dumt av meg? Burde jeg gi henne de 200 kr? Syntes dette er merkelig adferd hos en voksen dame. Edit: Vil legge ved at jeg hadde ingenting med henne å gjøre på ungdomsskolen heller. Burde jeg ha dårlig samvittighet som sa nei til henne? Endret 28. mai 2013 av melonen 2
Daraya Skrevet 26. mai 2013 #2 Skrevet 26. mai 2013 Bare hvis du ikke trenger pengene. Slike folk låner ikke, de betaler ikke tilbake. 6
vinterspeil Skrevet 26. mai 2013 #3 Skrevet 26. mai 2013 Det var ikke dumt av deg. Du burde ikke gi penger til noen uten at du kjenner de godt og vet at det er en god grunn til at de spør. Alt for mange er sleipe og mangler moral! 1
Snakkis Skrevet 26. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2013 (endret) Bare hvis du ikke trenger pengene. Slike folk låner ikke, de betaler ikke tilbake. Jeg trenger jo selvsagt mine egene penger. Bare skjønner ikke hvorfor hun spør meg om penger. Har ikke folk sperrer? Det er jo synd i henne, hun har jo ingen familie, eller noen oppegående venner. Den ene ungen er i barnevernet å hun er vel kanskje redd for å be offentlige instanser om hjelp, Hun har jo ansvaret for det andre barnet og er snart husløs, så hun må jo det. Endret 28. mai 2013 av melonen 4
Gjest Kori Skrevet 26. mai 2013 #5 Skrevet 26. mai 2013 Tjæ... Det er jo bare 200 kroner. Om du lånte dem bort ville du nok aldri fått dem tilbake, men du kunne jo tenkt på det som en gjentjeneste for hjelpen i begravelsen? Jeg vet ikke, om jeg følte meg ekstra velvillig kunne jeg kanskje gitt henne de pengene én eneste gang, hvis jeg trodde på at hun faktisk skulle bruke dem til noe fornuftig, men aldri igjen. Lurt å be henne oppsøke sosialkontoret, tydelig at hun trenger hjelp.
Snakkis Skrevet 26. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2013 Ironisk nok får jeg dårlig samvittighet for å ikke gi henne de pengene.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2013 #7 Skrevet 26. mai 2013 Jeg hadde sannsynligvis lånt henne pengene, men da også "holdt henne i ørene" en stund i ettertid, spesielt med tanke på at ene barnet allerede var hos barnevernet. Men så er jeg vant med slikt, og har som regel tråder å trekke i for å få folk igang igjen.
Gjest lala Skrevet 26. mai 2013 #8 Skrevet 26. mai 2013 Det kan ha vært hackere som brukte en annens facebook. Har hendt med flere jeg kjenner. De later som om de er den personen og spør om du kan fylle opp telefonkortet. Ren svindel egentlig. Så bli ikke overrasket om den som har kontoen sitter der og er overrasket over å bli beskylt for noe som h#n ikke har gjort i det hele tatt. Så vær skeptiske til slike henvendelser, og ring opp personen som facebook kontoen står på. Det er mest sannsynligvis hackere som står bak og ikke personen selv.
Snakkis Skrevet 26. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 26. mai 2013 (endret) Jeg hadde sannsynligvis lånt henne pengene, men da også "holdt henne i ørene" en stund i ettertid, spesielt med tanke på at ene barnet allerede var hos barnevernet. Men så er jeg vant med slikt, og har som regel tråder å trekke i for å få folk igang igjen. Men dette er jo teoretisk sett ikke min vennine en gang. Bare en gammel beskjent. Jeg har da ikke mulighet eller ønske til å følge med henne... Jeg gir jo råd om hva hun kan gjøre. Hun kan jo få engangstønad å hjelp til bolig av sosialkontoret i morgen. Hun kan bare glemme å finne en leilighet på noen dager. Endret 28. mai 2013 av melonen 1
Armitage Skrevet 26. mai 2013 #10 Skrevet 26. mai 2013 (endret) Jeg kjenner ei som er sånn. Hun har lånt tusenvis av kroner av venner og ingen av de har fått de igjen. Hun enten ignorerer folk son spør etter pengene sine eller har en masse unnskyldninger for å ikke betale tilbake. Så du gjorde helt rett. Slike folk er avhengige av at andre hjelper de hele tiden og lærer ingenting før de endelig må gjøre noe selv. Endret 26. mai 2013 av Armitage 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #11 Skrevet 26. mai 2013 Ironisk nok får jeg dårlig samvittighet for å ikke gi henne de pengene. Med god grunn. Anonym poster: 77b517e8010959de4d01ace52d47c092 4
Snakkis Skrevet 26. mai 2013 Forfatter #12 Skrevet 26. mai 2013 (endret) Det kan ha vært hackere som brukte en annens facebook. Har hendt med flere jeg kjenner. De later som om de er den personen og spør om du kan fylle opp telefonkortet. Ren svindel egentlig. Så bli ikke overrasket om den som har kontoen sitter der og er overrasket over å bli beskylt for noe som h#n ikke har gjort i det hele tatt. Så vær skeptiske til slike henvendelser, og ring opp personen som facebook kontoen står på. Det er mest sannsynligvis hackere som står bak og ikke personen selv. Nei det er henne. Ser det på måten hun skriver osv på inboxen. Syntes synd på henne. Endret 28. mai 2013 av melonen
Snakkis Skrevet 26. mai 2013 Forfatter #13 Skrevet 26. mai 2013 Med god grunn. Anonym poster: 77b517e8010959de4d01ace52d47c092 Fordi at? 4
Armitage Skrevet 26. mai 2013 #14 Skrevet 26. mai 2013 Med god grunn. Anonym poster: 77b517e8010959de4d01ace52d47c092 Det skal hun ikke ha. Kjenner flere som er sånn og en fellesnevner er at andre hele tiden hjelper de og rydder opp for dem. Det er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Hun kommer ikke til å ende opp på gaten uansett siden hun har barn. 11
Gjest lala Skrevet 26. mai 2013 #15 Skrevet 26. mai 2013 Nei det er henne. Ser det på måten hun skriver osv på inboxen. Hun er veldig merkelig, men jeg syntes synd på henne. Blir også mektig irritert av slik ansvarløshet. Hackerne kopierer alt dette. Skrivestil, orduttrykk, alt... Det var ihvertfall det de jeg kjenner fortalte.
SemperFi Skrevet 26. mai 2013 #16 Skrevet 26. mai 2013 Kan du ikke bare kjøpe et kontantkort til henne om hun trenger et kontantkort. Ikke regn med å få pengene tilbake om du gir noe. 1
Snakkis Skrevet 26. mai 2013 Forfatter #17 Skrevet 26. mai 2013 Kan du ikke bare kjøpe et kontantkort til henne om hun trenger et kontantkort. Ikke regn med å få pengene tilbake om du gir noe. Ville du gjort det? Jeg har to barn i hus og egene regninger å betale, om ikke jeg skal drive vedledighet for alenemødre. (jeg har selv vært alenemor). 8
SemperFi Skrevet 26. mai 2013 #18 Skrevet 26. mai 2013 Ville du gjort det? Jeg har to barn i hus og egene regninger å betale, om ikke jeg skal drive vedledighet for alenemødre. (jeg har selv vært alenemor). Har man ikke penger, så har man ikke penger. Om du hadde penger som du kunne "gitt bort" så kan du gi bort, om ikke så er det bare å si fakta i seg selv at du ikke kan gi bort penger for at du trenger pengene selv. 1
Snakkis Skrevet 26. mai 2013 Forfatter #19 Skrevet 26. mai 2013 Har man ikke penger, så har man ikke penger. Om du hadde penger som du kunne "gitt bort" så kan du gi bort, om ikke så er det bare å si fakta i seg selv at du ikke kan gi bort penger for at du trenger pengene selv. Ok. Nei meg og min mann har ikke penger til vedledighet utenom barn som løper med bøsser i gatene her. Jeg mener ikke være gniten, men jeg har ikke noe med henne å gjøre en gang. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå