Gå til innhold

Hvorfor er noen damer like smekre og vakre etter fødsel, mens andre ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mange damer, unge som eldre, som har babyer og små barn, og det ser ikke ut som de har født. Kroppen er stram og fin og de er pent kledd og se velstelt ut på hår og i ansikt.

Så triller de på vognen sin, eller løper etter små barn på høye hæler.

Hvorfor holder noen seg så bra, mens andre forfaller?

Gidder de ikke å ta vare på seg selv, eller bryr de seg ikke?

Å jo, kanskje lurt å si at jeg er barnløs dame i begynnelsen av 30-årene.

Anonym poster: 493d6e9196b48f56ef824a4d2d7925c7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mange damer, unge som eldre, som har babyer og små barn, og det ser ikke ut som de har født. Kroppen er stram og fin og de er pent kledd og se velstelt ut på hår og i ansikt.

Så triller de på vognen sin, eller løper etter små barn på høye hæler.

Hvorfor holder noen seg så bra, mens andre forfaller?

Gidder de ikke å ta vare på seg selv, eller bryr de seg ikke?

Å jo, kanskje lurt å si at jeg er barnløs dame i begynnelsen av 30-årene.

Anonym poster: 493d6e9196b48f56ef824a4d2d7925c7

Kanskje noen har "bedre anlegg" for å få kroppen raskt tilbake i form etter å ha vært gravid. - men mest går det jo på om man gidder å kutte ut sjokoladen, trene og stelle seg litt!

Anonym poster: 5cc6b7b8b56506df44b7d7239146940d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg kunne ta meg tid til fin dame også, men med to travle barn er det upraktisk å løpe etter dem på høye hæler. Gi meg en stylist og frisør hver dag, så skal jeg skinne som ei stjerne jeg og ;)

Anonym poster: 589b2510f6d336e8e45dec136f86dbd4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke alle som løper rundt i høyheler som plutselig dropper alt etter fødsel vel? De som setter utseendet høyt vil alltid gjøre det.

Anonym poster: 95f265bacb6e612ba7db2f1b9e45fb8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på prioteringer. Hvis man bryr seg om utseende tror jeg ikke man lar seg forfalle.

Anonym poster: dfeb22b48ad10a7913582e0727f644b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg tror man må sammenligne med den damen var før fødselen.

Det finnes jo en del damer som ikke bryr seg så mye om utseende, klær osv som barnløse, det er jo helt naturlig at dette fortsetter etter at barnet er født. Det finnes også litt runde/overvektige barnløse og du blir jo ikke akkurat slankere av fødsel.

Mitt inntrykk er at de fleste finner tilbake til jeg'et etter fødsel eller de prøver iallefall. Kanskje gjør en travel hverdag at du trener litt mindre, penger blir brukt på barna i stedet for deg selv hvis økonomien ikke tillatter begge deler.

Selv veide jeg noen kilo for mye før barnet og gjør desverre det ennå. Men jeg gjør mitt beste for å kle meg pent, sminke meg osv, føler meg jo bedre selv også. Men noen dager har jeg skikkelig daffedager (men disse hadde jeg også før barna kom).

Anonym poster: c817de6d743d66e645b90f179b647f62

Skrevet (endret)

Fordi folk er forskjellige?

Nå har jeg nettopp fått babyen min med ks, så jeg får ikke lov å trene ennå. føler meg rævva, men vet at det er for en periode. Magen er ennå stor :) Jeg tar bedre vare på meg selv etter at jeg fikk barn. trener mer, liker å føle meg vell og å ha energi til barna mine :)

Endret av Redbull
  • Liker 4
Skrevet

Prioriteringer? Jeg prioriterte å hvile når babyen sov. Derfor gikk jeg ut i joggebukse og sneakers. De som dusjer, napper og skrubber og finner fine outfits og nettshopper når babyen sover, ser sikkert freshere ut.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Prioriteringer? Jeg prioriterte å hvile når babyen sov. Derfor gikk jeg ut i joggebukse og sneakers. De som dusjer, napper og skrubber og finner fine outfits og nettshopper når babyen sover, ser sikkert freshere ut.

Alle rekker å priorotere en dusj og dra en kam igjennom håret selv om de har blitt mamma.

Anonym poster: d486ee5e199c4f6b5a5011cd0a4fb32b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen har "bedre anlegg" for å få kroppen raskt tilbake i form etter å ha vært gravid. - men mest går det jo på om man gidder å kutte ut sjokoladen, trene og stelle seg litt!

Anonym poster: 5cc6b7b8b56506df44b7d7239146940d

Tror det går mest på anlegg jeg da. Jeg spiser sjokolade hver dag, og har generelt et labert kosthold (jeg prøver!) men jeg mistet alle gravidkiloene og vel så det med en gang og er nå under den vekten jeg hadde da jeg ble gravid (165cm og 51kg). Jeg prioriterer på ingen måte å fjonge meg, tar på smale jeans og ammetopp, setter opp en hestehale og tar på mascara hvis vi skal ut av huset :-P Men får stadig kommentarer på at "herregud, har du liksom vært gravid for bare noen måneder siden? Heldiggris!". Når det er sagt er jeg ikke fornøyd med kroppen min etter fødsel da jeg syns jeg er blitt for tynn og er i dårlig form/utrent.

Men jeg og beundrer andre mødre som har så mye giv! Jeg ser liksom ikke på hva de har på seg eller sminke o.l. men på hvor energisk enkelte virker :-)

Anonym poster: fc63c6994ecb43f9ae612da536b29ba6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alle rekker å priorotere en dusj og dra en kam igjennom håret selv om de har blitt mamma.

Jeg manglet bare 5 kg fra vekta jeg hadde før fødsel, men barnet hadde kolikk, jeg og samboeren var på vei til å gå fra hverandre og jeg måtte flytte.

Det endte for meg med en nesten en depresjon, mye innendørs og måtte jeg ut døra så aner jeg ikke hva jeg hadde på meg, var fornøyd bare jeg var tildekka.

Også endte jeg opp med å ikke spise særlig variert og sunt, spiste kanskje uken en hel dag, og endte opp med hodet i en godteskål eller mat som hadde mye kalorier. Så da gikk jeg jo opp igjen en del..

Jeg så helt forferdelig ut da, men jeg følte meg enda verre. Det er heldigvis mye bedre nå.

Men det er hvorfor jeg så helt jævlig ut.

Anonym poster: 47d56f69d9f4e37711722333d4597878

• Liker 1
Gjest RockOn
Skrevet (endret)

Nei, det er faktisk ikke alle som gjør det i starten. Noen prioriterer også klesvask, spise, sove FØR de prioriterer dusjen.

Jeg tok gjerne en dusj da mannen kom hjem, så slapp jeg å løpe naken, våt og full i såpe for å hente en gråtende barn. Ja, jeg stod ikke lenge og skylte ut såpe fra håret hvis barnet gråt..

Endret av RockOn
Skrevet

Man er ikke fresh og snasen etter bare en dusj og kammen gjennom håret skal jeg si deg, det krever gjerne litt mer innsats med trening, riktig kosthold, sminke, hårfarging, solarium eller annet, hårfjerning osv. Og ikke minst shopping om man trenger å fornye garderoben. Kroppen endrer seg ofte etter svangerskap og fødsel.

Dette tar tid og krefter, og er ikke alltid det man prioriterer når man er sliten av nattevåk, amming, flere små barn, omstilling til mammarollen osv.

• Liker 6
Skrevet

Denne debatten har forresten vært oppe her flere ganger før, og folk ser veldig ulikt på det. Det viser at vi alle er forskjellige, og at vi prioriterer forskjellig. Ikke minst er alle babyer forskjellige, og vi har kanskje derfor problemer med å se andres utfordringer.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er faktisk ikke alle som gjør det i starten. Noen prioriterer også klesvask, spise, sove FØR de prioriterer dusjen.

Jeg tok gjerne en dusj da mannen kom hjem, så slapp jeg å løpe naken, våt og full i såpe for å hente en gråtende barn. Ja, jeg stod ikke lenge og skylte ut såpe fra håret hvis barnet gråt..

Hadde selv en baby som gråt kontinuerlig i 5mnd, men likevel tok jeg en dusj. Både for hygienen sin del, og for å følge velvære. Jeg grisesvettet pga amming og mye bæring av en gråtende baby. Likevel tok ikke babyen skade av å ligge på en håndduk på badegulvet mens jeg dusjet, selv om den evt gråt. Såklart, 20 minutters med velværeluksusdusjer ble det ikke.

Klesvask fikk heller vente til mannen kom hjem fra jobb. Mat spiste jeg gjerne stående mens jeg bysset babyen.

Selv om det var slitsomt så orket jeg ikke se ut som eller føle meg som et dass. En trenger ikke dalle seg i evigheter for å se litt ordentlig ut. Bytt ut joggebuksa med ei stretchdongeribukse i en større størrelse for å få plass til babyvekta, ta på ei t-skjorte som er litt pen, og sett gjerne håret i hestehalet. Tar ikke mange minuttene. Trim får en gjerne av å gå masse turer (noe jeg gjorde pga babyen roet seg i vogn på grusveier som ga litt humper)

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en ganske jålete person, så allerede på fødestuen etter fødselen sminket jeg meg, og ordnet håret. Tror bare noen mennesker er mer opptatt av hvordan de ser ut enn andre, så som de andre sier her, de som man ikke ser har født og som løper med nyfrisert hår og nysminket etter barna sine, var vell sånn før fødsel og?

Gjest RockOn
Skrevet

Hadde selv en baby som gråt kontinuerlig i 5mnd, men likevel tok jeg en dusj. Både for hygienen sin del, og for å følge velvære. Jeg grisesvettet pga amming og mye bæring av en gråtende baby. Likevel tok ikke babyen skade av å ligge på en håndduk på badegulvet mens jeg dusjet, selv om den evt gråt. Såklart, 20 minutters med velværeluksusdusjer ble det ikke.

Klesvask fikk heller vente til mannen kom hjem fra jobb. Mat spiste jeg gjerne stående mens jeg bysset babyen.

Selv om det var slitsomt så orket jeg ikke se ut som eller føle meg som et dass. En trenger ikke dalle seg i evigheter for å se litt ordentlig ut. Bytt ut joggebuksa med ei stretchdongeribukse i en større størrelse for å få plass til babyvekta, ta på ei t-skjorte som er litt pen, og sett gjerne håret i hestehalet. Tar ikke mange minuttene. Trim får en gjerne av å gå masse turer (noe jeg gjorde pga babyen roet seg i vogn på grusveier som ga litt humper)

Min baby roet seg ikke i vogn før han var 5-6 måneder. Og da var det kun flaks. Selv med daglige gå turer og etterhvert å legge han i vogna inne flere ganger om dagen.

Jeg hadde en baby som gulpet ut alt (inkludert meg), så jeg måtte prioritere klesvask. Og jeg prioriterte også søvn og mat framfor en kattevask.

Men jeg sa vel ikke at jeg ikke dusjet gjorde jeg vel? Jeg sa at jeg gjorde det da mannen kom hjem. Altså, jeg dusjet, bare ikke da jeg var alene.

Jeg slet meg ikke ut for å se best mulig ut i starten, jeg kjøpte ikke ei stor olabukse bare for å ha i et par måneder, da jeg var så sår nedentil at jeg omtrent ikke kunne sitte rett opp og ned.

Jeg synes det er helt greit at du prioriterte å ta vare på deg selv, jeg gjorde ikke det. Jeg klarte ikke å høre på min 1 uke gamle sønn ligge på et badehåndkle og hylgråter i fem-ti minutter.

Men det varte jo ikke evig, det ble jo raskt bedre. Men det var sånn mine prioriteringer var. Og det kommer de også til å være til neste barn.

AnonymBruker
Skrevet

noen kvinner etter fødsel prioriterer helsen sin andre ikke. de fleste kvinner har tid til å trene 5 timer i uken og spiste sunt. de fleste som forfaller er late dessverre. Ser det gang på gang, man må pynte seg litt i hverdagen, sminke, ta vare på kroppen sin, klær osv.

Anonym poster: 13e8622fee507ef6e1aebfd8a826e8d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke en av dem som sier at de ikke får dusjet eller stelt seg i den travle tiden etter fødsel. Jeg skjønner heller ikke hva de driver med de som sier det. Babyen min lå på et mykt teppe med håndkler oppå mens jeg fikk dusjet og vasket håret, null problem. barnet dør ikke av å småsutre litt. Hun ble faktisk vant til den stunden sammen med meg på badet hver morgen og ofte så sovnet hun.

Heller ikke noe problem å finne tid til å legge en lett fem minuters dagmake-up. Jeg la på meg 11 kg i svangerskapet og de forsvant på omtrent ses uker men jeg trente også tidlig etter fødsel. Det hjalp mye pluss ammingen selvsagt. Jeg hadde min første økt på treningsstudio fem dager og økte på etterhvert.

Anonym poster: 793d39149c9d051eaf3fde548929c1aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke en av dem som sier at de ikke får dusjet eller stelt seg i den travle tiden etter fødsel. Jeg skjønner heller ikke hva de driver med de som sier det. Babyen min lå på et mykt teppe med håndkler oppå mens jeg fikk dusjet og vasket håret, null problem. barnet dør ikke av å småsutre litt. Hun ble faktisk vant til den stunden sammen med meg på badet hver morgen og ofte så sovnet hun.

Heller ikke noe problem å finne tid til å legge en lett fem minuters dagmake-up. Jeg la på meg 11 kg i svangerskapet og de forsvant på omtrent ses uker men jeg trente også tidlig etter fødsel. Det hjalp mye pluss ammingen selvsagt. Jeg hadde min første økt på treningsstudio fem dager og økte på etterhvert.

Anonym poster: 793d39149c9d051eaf3fde548929c1aa

Du skjønner ikke hva de som sier det driver med, men ser du at babyer er forskjellige? Ikke alle babyer ligger og småsutrer på teppet, men de hylskriker. Da ser du vel at saken blir en annen, og at det ikke er like lett å la dem ligge?

Når det er sagt, så var jeg også blant dem som hadde behov for å sminke meg dagen etter fødsel og ha på meg ordentlige klær på sykehuset etterpå, samt at jeg prioriterte å kle meg pent og sminke meg i hverdagen. Men i starten, da sønnen min ikke kunne ligge på baderomsgulvet uten å hyle, ble jeg godt vant til å sminke meg med ham på armen. Så det er mye som er mulig. Og man lærer seg å være rask. Men det ble nok i starten sånn at det lille overskuddet jeg hadde av fokus til noe annet enn babyen (som var en ganske krevende baby) gikk til å ordne meg, og ikke til mat f.eks. Jeg skjønner godt at andre heller prioriterer mat framfor sminke når de er slitne og har urolige babyer, eller bare er overveldet av opplevelsen av å ha blitt mor.

Og så vil jeg også si at det å trene etter fem dager ikke er noe jeg ville anbefalt til andre. Det er jo en grunn til at man anbefaler å vente med trening til etter seks uker for de aller fleste, fordi kroppen trenger tid til å hente seg inn igjen. Men selvsagt er det bra å trene. Jeg tror selv treningen ga meg energi til å takle søvnmangelen bedre enn jeg ellers ville gjort (men hadde jeg sovet fire timer per natt, hadde jeg heller prioritert søvn framfor trening når gutten sov om dagen, altså, så det handler jo om mengde også).

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...