Gå til innhold

Egg - sunt? og tips til hva jeg kan gjøre med egg

happiest

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i egg. Jeg lager eggerøre, omelett, kokt egg (med litt smør), speilegg.

Jeg prøver å få en sunnere hverdag uten så mye brødmat, og synes det er greit å bruke egg i stedet. Synes det metter.

Er det sunt å spise ca 2 egg for dagen? Jeg liker å spise egg til frokost eller kvelds. Jeg har også hørt at det er sunnere å lage eggerøre kun med eggehvite, men blir ikke det litt annerledes smak da?

Hvis dere har noen tips til hvordan jeg kan bruke egg er det bare å komme med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker å lage havregrynlapper med egg.

40g havregryn

1ts sukrin

litt knuste linfrø

1 egg.

Bland sammen og stek i stekepannen noen minutter på hver side, blir 3 lapper ut av denne røren.

Kan bruke det meste av pålegg på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)

Høres godt ut - så det må jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egget blir mye sunnere om du ikke bruker plommen, er i den alle kaloriene sitter :)

Anonym poster: 9d28db2d0b353b02b510c3adee73099a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye kalorier i et egg. Et egg på ca 60 gram inneholder ca 80 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Plommen har mye godt fett, så jeg ville ikke droppet det. Dessuten så inneholder ikke et egg så mye kalorier + det metter godt.

Du kan gjøre mye med egg :) Lag omeletter, speilegg, bløtkokt eller hardkokt egg, havregrynslapper osv :)

Bananpannekaker er også godt.

Anonym poster: d36ded91867f7c5ba318e6b45ddc22c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egget blir mye sunnere om du ikke bruker plommen, er i den alle kaloriene sitter :)

Så du mener det er bedre å få kaloriene man går glipp av fra f.eks hvor, sukker?

Egg metter godt. Spis hele egget med god samvittighet. Plommen inneholder alle vitaminene og alt en trenger for å gi liv til en liten kylling.

Posjert egg på røkt skinke med hollandaise er en av mine favoritt frokost/brunch/lunch-måltid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu fortegnet på denne posten. Skal du skippe noe av egget så skipper du hviten.

Det er i plommen alle godsakene sitter; vitaminer, gode fettsyrer, smaken ikke minst...

Men spis hele egget du, og spis så mange egg du vil hver eneste dag :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo helt meningsløst å spise egg uten plomme...

Prøv tunfisk-kaker :)

1egg

2 bokser tunfisk

Pepper

Vårløk, gressløk eller rødløk.

Også kan du putte i hva du vil egentlig, gulrøtter, erter eller linser for eksempel.

Klem ut mesteparten av vannet fra tunfisken, og bland i egget (hele egget!!) og grønnsakene.

Form de til passe store kaker, stek de på høy varme på hver sin side, og etterstek på svak varme :)

Superdigg og smart som lunsj

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker egg! Omelett, eggerøre, bløtkokt, hardkokt, smilende.. Mm!

Liker også å lage lapper til frokost/lunsj; et par egg, et par skjeer kesam, 1 1/2 skje fiberhusk og litt salt. Stekes i smør til de er gyldne. For søte lapper bruker jeg vaniljekesam og/eller søtstoff. Begge typene er awesome med vaniljekesam og bær på toppen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chili

... :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:skratte: :skrate: :skratte: :skratte:

Anonym poster: 83ff0c50f5fa66eab7c2d9136fe80a22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke vits å spise egget om man ikke skal spise plommen, da kan man likesågreit nesten droppe egget! Det er i plommen alt det sunne fettet + vitaminene + alt det sunne ligger. Det er nesten ingenting i det hvite. Og ja egg er sunt :) Mye man kan lage med egg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...