Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2013 #1 Skrevet 26. mai 2013 Hei! Samboeren min jobber offshore og har vært ute nå i to uker. I kveld ringte han meg og sa at han ikke kommer hjem likevel, men må være ute i kanskje en uke til. Jeg blir så lei meg og trist fordi jeg har gledet meg sånn til at han skal komme hjem! Jeg selv er student og midt i eksamesstresset og da kjenner jeg at jeg blir ekstra emosjonell. Jeg følte at jeg hadde vært så flink til å mestre disse to ukene her, så blir det ødelagt av denne beskjeden. Jeg vet at i det store og hele bildet så er ikke dette så lenge, men jeg er ikke så god til å mestre dette enda! Vi bor i hans by der han har sitt miljø og jeg har fått et lite et på skolen, men det er ikke det samme når han ikke er hjemme. Jeg vet alle kommer til å si at jeg må ha nok å gjøre og finne på ting og alt det der, men det er faktisk ikke alltid like lett. Er det noen som opplever det samme og synes det er " normalt" å reagere slik jeg gjør? Jeg vet at han trives på jobben, så for han tror jeg ikke det er så ille å måtte jobbe ekstra, selvom han sier at han ville hjem og alt det der han også.. Men for han så er det ikke naturlig å ha meg der ute så han savner ikke meg på den måten som jeg savner han her hjemme! Så vet jeg ikke om jeg skal la han se reaksjonen min og den siden, eller om jeg skal ta meg sammen og late som det går helt fint?
awesome. Skrevet 26. mai 2013 #2 Skrevet 26. mai 2013 Samboeren min jobber også offshore, så kjenner til den følelsen. Man forbereder seg til at de skal komme hjem etter to uker, også er de nødt til å være ute en uke til. Skjønner at du blir frustrert. Jeg har sakt til typen min hvor frustrerende det er å få en slik beskjed slik at han er klar over det hvis jeg virker litt sur i telefonen. Du kan godt fortelle han hvor kjipt du synes det er, men ikke bli sint på han for det. Det er ikke hans feil, og det er fint lite han kan gjøre med situasjonen. Mitt tips er å gjøre litt fine ting for deg selv. Fokuser for fult på eksamen nå, også kan dere finne på noe ekstra hyggelig når han kommer hjem? Lag deg god mat, og sett på en film eller serie du liker om kveldene? Tren, jogg eller ta deg en tur på kvelden for å lufte hodet litt? Finn noe avslappende og gøy som du liker å gjøre, så føles ikke kveldene så ensomme Håper det blir lettere ettehvert! 3
Offshoresamboer Skrevet 26. mai 2013 #3 Skrevet 26. mai 2013 Tusen takk for svar! Er så vanskelig å prate om dette med folk som ikke er i samme situasjon, de forstår meg ikke på samme måte føler jeg. Har du og samboeren din hatt det sånn lenge? Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre hyggelige ting og som oftest går det helt fint. Men det er den følelsen av at han ikke synes det er like dumt som meg som får meg til å begynne å tenke på så mange dumme ting " savner han meg ikke? , vil han ikke hjem, er det jeg som er teit" osv. Men problemet mitt er at jeg får en klump i halsen av å prate med han når han ringer, jeg sliter med å holde tårene tilbake uansett hvor hardt jeg prøver. Da virker det som jeg har det så mye verre enn jeg faktisk har! Det har jo tross alt gått bra de to ukene som har gått Men jeg får ta tiden til hjelp, dette er nok noe jeg må venne meg til.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #4 Skrevet 27. mai 2013 Har dere barn sammen? Du føler det jo slik fordi du _vil_ være sammen med kjæresten din. Så egentlig er det jo fint også. Min jobber borte en måned i slengen, og er en god del borte utenom den jobben også. Jeg synes det er helt trasig å være så mye borte fra hverandre, så jeg skjønner deg godt. Vi har i tillegg barn sammen.. Anonym poster: dff17163faa31e84ac8c9c16338082e8
Offshoresamboer Skrevet 27. mai 2013 #5 Skrevet 27. mai 2013 VI har ikke barn sammen, så det er bare beg å " ta hensyn til" Så jeg skal jo kanskje ikke klage i forhold til andre som har barn. Men en mnd om ganger er lenge, så jeg forstår at det kan være tøft i perioder. Hvor gamle er barna deres?
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2013 #6 Skrevet 27. mai 2013 Husk det drypper litt på deg mrf angående inntekter
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #7 Skrevet 27. mai 2013 Jeg har samboeren offshore for første gang nå, han har snart vært der to uker.. Hadde han ringt hjem og sagt at han måtte bli en uke til hadde jeg blitt ganske knust! Er ikke vandt med at han er så lenge borte, men håer det går seg til etter hvert da han har fått et par turer. Selv om det ikke er krise at han må være noen dager lenger, så virker det litt sånn der og da, man har jo gått å telt ned dager i en evighet føles det ut som Men du er i allfall ikke alene! Vi er mange gressenker rundt om og jeg tror de fleste må takle litt "overtid" av og til. Håper den siste uka hans går fort! Anonym poster: e692b2a5f402856b685bc054832397f9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #8 Skrevet 27. mai 2013 Hvor ofte har dere kontakt når han er ute? Min samboer starter offshore til høsten, og det blir nok en stor overgang. Anonym poster: eff34b7377fcbbcae0c3675b31b0cc43
Offshoresamboer Skrevet 27. mai 2013 #9 Skrevet 27. mai 2013 Jeg har samboeren offshore for første gang nå, han har snart vært der to uker.. Hadde han ringt hjem og sagt at han måtte bli en uke til hadde jeg blitt ganske knust! Er ikke vandt med at han er så lenge borte, men håer det går seg til etter hvert da han har fått et par turer. Selv om det ikke er krise at han må være noen dager lenger, så virker det litt sånn der og da, man har jo gått å telt ned dager i en evighet føles det ut som Men du er i allfall ikke alene! Vi er mange gressenker rundt om og jeg tror de fleste må takle litt "overtid" av og til. Håper den siste uka hans går fort! Anonym poster: e692b2a5f402856b685bc054832397f9 Det er sikkert de første turene som er værst for oss fleste, men noen takler det nok bedre enn andre og det er jo bare naturlig! Jeg også går alltid å teller dager, så derfor blir skuffelsen så stor der og da! men i går var jeg skikkelig nedfor pga beskjeden om at han måtte bli ute litt lengre, men i dag så har jeg fått det litt på avstand og da går det helt fint! Så handler litt om å få tenkt igjennom det og se at det også går fint! Men det er godt å vite at vi ikke er alene om dette ja! Derfor jeg skrev et innlegg her for å kunne snakke litt med andre i samme situasjon! Har ingen venner som har kjærester som jobber ute, så da blir det til at man sitter med mye inni seg enten det er postivt eller negativt 1
Offshoresamboer Skrevet 27. mai 2013 #10 Skrevet 27. mai 2013 Hvor ofte har dere kontakt når han er ute? Min samboer starter offshore til høsten, og det blir nok en stor overgang. Anonym poster: eff34b7377fcbbcae0c3675b31b0cc43 Det kommer veldig an på situasjonen og de ulike turene. Som oftest så har de telefon på rommet og da snakker vi kanskje daglig, men det er begrenset hvor mye det er å snakke om også når man " lever så ulike liv" der og da! Og ringer han fra kontoret er det ofte andre tilstede så da blir det bare kort hei og hade. Men har såklart også opplevd at han har ringt før han skal legge seg og at vi har kunne pratet i en time, så det varierer veldig! Godt å kunne snakke sammen
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2013 #11 Skrevet 27. mai 2013 Min mann jobber offshore. Når de blir spurt om å stå over er det vel alltid frivillig. Det er godt overtidsbetalt, men han kan vel diskutere først m deg om det er ok?
Offshoresamboer Skrevet 27. mai 2013 #12 Skrevet 27. mai 2013 Er det? Min legger det alltid frem som om at de må bli en uke til osv, da høres det ikke ut som det er noe valg? Men mulig samboeren min faktisk vil få overtidsbetalt og velger å legge det frem på den måten? Noe som vet dette sikkert?
Bug Skrevet 27. mai 2013 #13 Skrevet 27. mai 2013 Kommer helt an på hvilken stilling og rotasjon han har. Min samboer blir sendt ut for å gjøre en jobb, som kan vare fra 3 dager til 4 uker. Vet aldri sikkert når han kommer hjem igjen selv om de får et estimat på jobben så må de stort sett være til jobben er ferdig. Tror det er noe regler om at de ikke kan "pålegges" til mer enn 3 uker sammenhengende (iallefall på platform, usikker på båt). Men det er nok ikke lett å si nei til et tilbud om en uke overtid heller, da det utgjør ganske mye penger...
Offshoresamboer Skrevet 27. mai 2013 #14 Skrevet 27. mai 2013 Okei, sikkert mye forskjellige regler ut ifra rotasjon og type jobb. Men det er jo mye penger i den jobben, så det er nok fristende å si ja til ekstraarbeid når de vet hvor mye penger det vil utgjøre! Jeg som sitter hjemme forstår jo at det kommer til å gagne meg også en gang, men samtidig så kan ikke det savnet av han endres pga penger altså
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2013 #15 Skrevet 28. mai 2013 Hvis han er på fast rotasjon, eks 2-4, så er overtidsarbeid frivillig. De blir spurt i forkant og det er lov å si nei.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2013 #16 Skrevet 28. mai 2013 Hvis han er på fast rotasjon, eks 2-4, så er overtidsarbeid frivillig. De blir spurt i forkant og det er lov å si nei. Men dersom han/hun er en god kollega, og det er de fleste der ute, men omsorg og forståelse for de andres situasjon og familier. Så tar han/hun sin tørn på ekstrajobb når de blir spurt, for ellers vil det bli mer på de andre og verre for noen andres unger. Her har jula, påsken og andre høytider og seremonier i livet blitt delt mellom skiftet ettersom hvem som har barn i aktuell alder. Når våre har hatt konf har noen andre hoppet inn i skiftet til min mann. Når noen andre har sin tredje jul ute har min mann hoppet inn for den andres unger... Det kalles godt arbeidsmiljø. Sikkert ikke like bra på alle båter/plattformer dog. Men det er ikke "bare" å si nei..
Gjest Bud Skrevet 28. mai 2013 #17 Skrevet 28. mai 2013 Også må du huske at overtidsbetalingen hans sannsynligvis er som følger: Timelønn + (offshorebonus/12) * 1,6 = Minimum 500,- 500 * 12 * 14 = 84 000,- 84 000,- MINIMUM for den ekstra uka, du kan med god samvittighet forlange en sydentur hvis han tar på seg ei ekstra uke
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #18 Skrevet 29. mai 2013 Jada, jeg er klar over pengene det er snakk om her, men alikevel så er det mye her i verden som betyr mer enn penger Veldig flott at han kan forsørge en familie og ta meg med på sydenferie etterhvert, men det er jo koselig å ha litt tid med denne kjæresten også! Men for all del, jeg forstår godt at det er digg å ta en uke ekstra når det er så mye penger det er snakk om for han. Så det er ikke det at jeg ikke forstår hvorfor de gjør det! Jeg bare mener at penger er ikke alt her i verden Anonym poster: 1021c14ad98bc5dfda678ca7d02f07fa
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #19 Skrevet 29. mai 2013 Hvor ofte har dere kontakt når han er ute? Min samboer starter offshore til høsten, og det blir nok en stor overgang. Anonym poster: eff34b7377fcbbcae0c3675b31b0cc43 De får ikke lov å ha med seg mobil ut, men pc/ipad går fint. Min har med ipad, så vi chatter/skyper hver dag Hvis jeg skriver noe til han i facebookchat så svarer han når han har pause, feks. Det blir jo en overgang, men jeg personlig taklet det mye bedre enn jeg trodde! Jeg vet jo ikkje hvordan det blir i lengden, men så sentimental som jeg er, trodde jeg at det kom til å bli mer tårer og snørr her hjemme.. Anonym poster: e692b2a5f402856b685bc054832397f9
Gjest Anonym Skrevet 4. juni 2013 #20 Skrevet 4. juni 2013 Hei må bare få lov å skrive at jeg vet hvordan den følelsen er, samboeren min jobber også offhsore og har en ordning på 2/4. 2 uker på jobb å 4 uker hjemme. Han reiste i dag offshore, og jeg som den emosjonelle tuttå begynte seff felle noen tårer. Fordi det er altid vondt å vinke den man elsker hejdå, uansett om det er fordi han ska på jobb! Jeg begynner selv i ny jobb snart og gruer meg til å komme hjem til et tomt hus uten å kunne sette meg i sofaen og snakke med samboer angående det nye jeg opplever. Men jeg forstår jo at han trives i jobben, og 2 uker er faktisk ikke så lenge dersom man lar seg selv ha hendene fulle med jobb, trening, venner og familie. Så ringer dem jo hjem også hver dag, pc er med og osv så da skal det gå bra tror nok vi med menn i offshore yrke må tenke positivt og bare ta dagene med "selvpleie" hehe.. men lykke masse til med eksamen =) *trøstepå* :D fra ung samboer med offshore mann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå