Gå til innhold

Ferskis på eggløsningstester and all of the above!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er ny her og har en del spørsmål rundt testing angående eggløsning. Synes det er litt vanskelig å spørre søsken og venner om dette.

- Jeg begynte med testingen igår. Da var det 10 dager etter første menstruasjonsdag. Her fikk jeg to streker, de dukket opp raskt men den ene var svakere enn den andre.

Jeg testet meg igjen idag, da tok det lengre tid, men det kom også to streker, men betydelig svakere. Betyr det da at jeg hadde eggløsning igår? Siden det er forskjell på strekene vil det jo bety at LH-hormonet var sterkere igår enn i dag?

Jeg tok forresten to tester idag. Den første vistes den så og si ikke, men den andre var litt mer synlig men ganske svak.

Jeg har fått forståelse for at vi alltid vil ha dette hormonet i oss, men at det er mer konsentrert(?) ved eggløsning.

- Hvor mange dager skal man teste seg? jeg har hatt syklus på 28 dager, men forrige gang var på 26, og jeg hadde menstruasjon i bare 3 dager.

Slik jeg har forstått det skal man begynne å teste 10 dager etter første mens, men det står ingen plass hvor lenge man skal teste.

- Dersom man har regelmessig menstruasjon, har man da eggløsning, eller kan det være gjennombruddsblødning?

.

- Medisinsk historikk: Klamydia 3-4 ganger og operert vekk en cyste på eggstokk.

- Jeg har vært hos gynekolog nå i den siste tiden, og det viste seg at alt var i orden og kunne ikke se noe i veien med livmor.

Veeeeldig mye informasjon her, og kanskje noe uinteressant for noen, men jeg har grublet og tenkt på dette så lenge nå, så jeg tenkte jeg måtte prøve.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Test deg ettermiddag og kveld. Kontrollstreken er svakere eller like sterk som teststreken. Med 28 dagers syklus kan du begynne å teste på dag 9-10, 1-2 ganger pr dag, frem til du får en positiv test. Bruk billigtester, så kan du heller kontrollsjekke med en digitaltest når du tror at du har fått en positiv test.

Regelmessig menstruasjon er ikke ensbetydende med at man har eggløsning. Man har ofte 1-3 eggløsningsfrie sykluser pr år, selv om man har eggløsning ellers.

Skrevet

Tusen takk. :)

Lurer også på en ting til. Kan man ta noen form for tester hos legen for og finne ut om eggløsning uteblir?

Skrevet

Det kan man, men det er lite vits i før du sjekker hjemme først. Dessuten kan du tempe, da vil du se om egget har droppet.

Skrevet

Her har du iallefall bilde av min positive EL-test på syklusdag 15 ! :) (Har skrevet på bildet siden jeg posta bildet på countdowntopregnancy.com )

579404_10152850601825311_1318656487_n.jpg

Skrevet

Tusen takk for svar. :) Det hjalp ganske mye. Fint å se testen, slik at man kan mer forestille seg når det er mest korrekt.

Skrevet

Så.. Idag tok jeg to tester, den ene var litt svak. Men den ikveld nå var slik den skal være! :D Spennende.

Skrevet

Husk at hos noen er det slik at testen må være sterkere enn kontrollstreken. Her bare prøver du deg frem.

Skrevet

Måtte jo ta en test i dag også.. :P Så idag var det faktisk slik at den var sterkere enn kontrollstreken. :)

Skrevet

Da kan du gå ut fra at testen var positiv først i dag. Egget slippes sånn cirka 24-36 timer etter positiv test, selv om det også her er forskjeller. Så i morgen vil du være omtrentlig 1 dpo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...