Gå til innhold

kjøretur oslo-trondhjem og lengre nord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer en sommertur i bil nordover med vår 3år gammel datter om noen uker. Vi forstår at dvd, leker etc blir med på turen, og at vi må stoppe innimellom. Har håpt på å klare dagsettappe på 8 timer, innlagt gode pauser.

Lurer herved på forslag på stoppesteder nordover tidligst 2 timer nord for Oslo, med LEKEMULIGHETER (lekeplass etc) for vår 3 åring. Vi har ikke bestemt oss for om vi blir å kjøre E6 eller østerdalen, viktigst for oss er at 3 åring vår blir aktivisert ved stopp, gjerne i forbindelse med noen spisesteder,kroer eller gode campingplasser (men overnatting skjer forhåpentligvis etter passert trondhjem)..

Håper noen har gode erfaring langs ruta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi vurderer en sommertur i bil nordover med vår 3år gammel datter om noen uker. Vi forstår at dvd, leker etc blir med på turen, og at vi må stoppe innimellom. Har håpt på å klare dagsettappe på 8 timer, innlagt gode pauser.

Lurer herved på forslag på stoppesteder nordover tidligst 2 timer nord for Oslo, med LEKEMULIGHETER (lekeplass etc) for vår 3 åring. Vi har ikke bestemt oss for om vi blir å kjøre E6 eller østerdalen, viktigst for oss er at 3 åring vår blir aktivisert ved stopp, gjerne i forbindelse med noen spisesteder,kroer eller gode campingplasser (men overnatting skjer forhåpentligvis etter passert trondhjem)..

Håper noen har gode erfaring langs ruta.

Hunderfossen nord for Lillehammer er jo det første som slår meg. Skal du videre nordover så har du jo Namskogan familiepark med en rekke nordiske dyr inkludert elg og bjørn blant annet. Du har og Amadeusparken litt sør for Hamar.

Gjest brumbrum
Skrevet

Det finnes brosjyrer med forslag til stoppesteder. Kan helt sikkert finne noe ved å søke på google også. Er mange fine steder å stoppe

Vil bare si at det heller ikke er nødvendig å lage så mye stress for seg selv ved å tilby barna alt mulig, mye bedre å snakke med barna evt. sitte sammen med dem dersom de ikke har søsken. Vi har fra vi var små vært med på mange lange bilturer: Oslo - Nord-Troms og tilbake ved hvertfall 10 anledninger, Oslo - Paris, England rundt osv. Dette skal nok gå helt fint skal du se :danse:

Skrevet

Takk for gode råd, men tenkte noe billigere og mindre avansert enn store familieparker, som vi ikke så lett får stoppet bare ett par timer på. Har søkt masse på nett, men finner ingen informasjon.

Trenger noe så enkelt som ett spisested med lekeplass hovedsakelig. :)

Skrevet

Det ligger et sted langs Rv3. Har aldri stoppet der selv, men det er en campingplass med en litt stor lekeplass, der det såvidt jeg vet også er matservering.

Jeg klarer ikke huske hva den heter akkurat nå, men skal google litt og spørre andre jeg kjenner som også kjører den strekningen ofte, så svarer nå for å legge denne i mine innlegg :)

Skrevet

Ellers pleier vi nesten alltid å stoppe på Alvdal (Jeg kjører i hovedsak alene med barnet mitt som nå er 5,5 år) når vi kjører Oslo-Trøndelag.

Det er ca 4 timer nord for Oslo, og det varierer hva vi gjør. Noen ganger spiser vi bare på Tavernaen og drar videre, andre ganger er vi der litt, da drar vi gjerne på Aukrustsenteret hvor det er plass til å aktivisere barn litt.

http://www.aukrust.no/948.Hva-kan-jeg-se.html

Skrevet

Det ligger et sted langs Rv3. Har aldri stoppet der selv, men det er en campingplass med en litt stor lekeplass, der det såvidt jeg vet også er matservering.

Jeg klarer ikke huske hva den heter akkurat nå, men skal google litt og spørre andre jeg kjenner som også kjører den strekningen ofte, så svarer nå for å legge denne i mine innlegg :)

Mulig du tenker på Tiuren kro langs Rv3. Vil ikke anbefale maten, men der er det mulgiheter for lek. Ligger en bensinstasjon like ved, som etter min mening er et bedre alternativ når det kommer til mat... Ligger i Stor-Elvdal kommune, ca 2,5 time fra Oslo, drøye 20 mil fra Skedsmokorset.

Derfra er det ca 3,5 time til Trondheim med en mulig stopp på IKEA (mat og lekerom...).

Dersom dere vil ha 8 timers aktiv kjøring før overnatting, er kanskje Steinkjer det nærmeste dere kommer i kjøretid. Greie muligheter for overnatting, knappe to timer fra Trondheim.

Skrevet

Mulig du tenker på Tiuren kro langs Rv3. Vil ikke anbefale maten, men der er det mulgiheter for lek. Ligger en bensinstasjon like ved, som etter min mening er et bedre alternativ når det kommer til mat... Ligger i Stor-Elvdal kommune, ca 2,5 time fra Oslo, drøye 20 mil fra Skedsmokorset.

Derfra er det ca 3,5 time til Trondheim med en mulig stopp på IKEA (mat og lekerom...).

Dersom dere vil ha 8 timers aktiv kjøring før overnatting, er kanskje Steinkjer det nærmeste dere kommer i kjøretid. Greie muligheter for overnatting, knappe to timer fra Trondheim.

Tenkte ikke på den, det jeg tenker på er som nevnt en campingplass, men det er som du sier også et greit alternativ for lek :) Vil, som deg, anbefale bensinstasjonen like ved for mat fremfor dem, har ikke blitt imponert over de gangene vi har stoppet der ;)

Det stedet jeg tenker på ligger lengre nord enn Tiuren, men på samme side, det ligger inngjerdet helt inntil veien, og er et stort "hovedhus", med campinghytter og lekeplass rundt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere kjører på en regnværsdag har Frichs kafe på Dombås eget lekerom, vi har ofte pleid å stoppe der. Maten er ok og junior kan styre litt på lekerommet mens vi spiser.

Dovreskogen gjestegård har en liten lekeplass ute (hvis jeg ikke husker helt feil), her er det også liten butikk, matservering og sikkert greit å stoppe ved finvær. Mener det er en og annen rasteplass med noen lekeapparater oppover E6 også.

Har dere tid kan det jo også være fint å stoppe på Dovre i finværet, spise litt mat og tusle litt rundt i finværet.

Anonym poster: 683f29f59c03336e61431c1933573a15

Skrevet

De fleste større veikroer har litt tumleplass for småbarn. Jeg hadde ikke planlagt det så nøye jeg. Det kommer så veldig an på hvordan turen går og hvordan barnet har det. Plutselig så sovner det, og dere kan kjøre i et par timer uten å tenke å rasteplasser, osv.

Har selv kjørt Trondheim-Vestfold flere ganger, både med ett og to barn, og jeg har aldri planlagt stoppene. Barna har lekt like godt på trestubber ved enkel rasteplass som i klatreslott ved større lekeplasser. Det viktigste er at de får plass og tid til å røre litt på seg.

AnonymBruker
Skrevet

Ellers pleier vi nesten alltid å stoppe på Alvdal (Jeg kjører i hovedsak alene med barnet mitt som nå er 5,5 år) når vi kjører Oslo-Trøndelag.

Det er ca 4 timer nord for Oslo, og det varierer hva vi gjør. Noen ganger spiser vi bare på Tavernaen og drar videre, andre ganger er vi der litt, da drar vi gjerne på Aukrustsenteret hvor det er plass til å aktivisere barn litt.

http://www.aukrust.n...kan-jeg-se.html

Neste gang du er her får du hilse ekstra pent på personen i Ludvig-kostymet, det kan nemlig være meg :laugh:

Anonym poster: 8bece6f634cf2b602a49e780ca2178e3

Skrevet

Det er godt med rasteplasser/veikroer langs både E6 og RV3, så dere får alltids stoppet et sted.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar også gjerne imot tips på spisested med lekeplass! Vi havner også ofte på Tavern på Alvdal, men er jo ingen lekeplass her, så da må treåringen sitte pent ved bordet etter å ha sittet pent i bil så lenge... Greit å få slått sammen lekinga og spisinga så man ikke taper så mye tid. Vi kjører fra Trondheim til Østfold, og det er langt for barna, så det blir noen stopp underveis.

Finnes det noe i Mjøsa-området? Evt ved Elverum? hehe, kanskje de har en McDonalds med lekemuligheter i Elverum, evt kjøpesenterkafe som egner seg for barn? :)

Anonym poster: 6c3deb43389b668d19f4403dabb34e1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar også gjerne imot tips på spisested med lekeplass! Vi havner også ofte på Tavern på Alvdal, men er jo ingen lekeplass her, så da må treåringen sitte pent ved bordet etter å ha sittet pent i bil så lenge... Greit å få slått sammen lekinga og spisinga så man ikke taper så mye tid. Vi kjører fra Trondheim til Østfold, og det er langt for barna, så det blir noen stopp underveis.

Finnes det noe i Mjøsa-området? Evt ved Elverum? hehe, kanskje de har en McDonalds med lekemuligheter i Elverum, evt kjøpesenterkafe som egner seg for barn? :)

Anonym poster: 6c3deb43389b668d19f4403dabb34e1e

De har vel et lite lekerom på Taverna? Har ikke vært der på et års tid, men det er rart om de har fjernet det.

Anonym poster: 8bece6f634cf2b602a49e780ca2178e3

AnonymBruker
Skrevet

Kjører dere i helga, kan dere kanskje låne lekeapparatene på noen barnehager? Evt skoler. De er jo overalt :)

Anonym poster: b56171d84353678a9ea0c5805ba8bca7

AnonymBruker
Skrevet

Har kjørt Oslo-Helgeland t/r i 35 år, flere ganger i året. Tidligere stoppet vi alltid på Alvdal, men nå er det alltid Tynset. Fint senter og hyggelige steder å spise.

Anonym poster: ba87e2f014e9dcd4c234d4e4e78c95bb

AnonymBruker
Skrevet

Tar det like lang tid å kjøre fra Oslo til nord-kapp, som fra Oslo til roma?

Anonym poster: ba57d2f1c50d95ad55eba8e9619edd67

Skrevet

tusen takk for alle gode råd som jeg skal ta med meg :) For dere som er så kjørevandte, hvis vi starter biltur i fellesferien, når er det best å starte med hensyn til trafikk, er det greit på veiene søndag-mandager ??

, vil liksom slippe unna den verste stå-istille-kø-ikke-komme-seg-av-flekken-times-vis..

Skrevet (endret)

Tar det like lang tid å kjøre fra Oslo til nord-kapp, som fra Oslo til roma?

Anonym poster: ba57d2f1c50d95ad55eba8e9619edd67

Tar kortere tid til Roma :)

Er vel ca 30-32 timer aktiv kjøring Oslo -Nordkapp om du følger fartsgrensa iallefall :)

Noe kortere om du kjører E45/E4 langs østkysten på Sverige oppover

Endret av Bjørn88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...